tilbage

Land Rover Forum  

Index
41037: Krumtaphus udluftning (26-12-2006 18:40:28)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.16.22)
På min 2.25 benzin med er krumtaphusudluftningen kappet oppe ved karburatoren, således at der er åbent for slangen til krumtaphuset og slangen til karburatoren er lukket med en bolt.

Er der nogen der ved hvad tanken bagved dette er?

Hilsen Henrik
Index
41039: sv: Krumtaphus udluftning (26-12-2006 19:13:37) (svar på 41037)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.195)
Det er den såkaldte PCV ventilering der er afbrudt. Meningen med anordningen er at olietåge og afbrændte gasser der er gået forbi stempelringene skal suges med ind og forbrændes igen, frem for at slippes ud i omgivelserne.
Meningen er at motoren dermed for mere frisk luft og kører længere på literen, ordningen er næppe lovligt, på den anden side har jeg aldrig hørt at det er blevet påtalt v. eks. syn. PCV ventileringen kom med serie III og har forskellig udformning alt efter årgang.
Index
41093: sv: sv: Krumtaphus udluftning (28-12-2006 18:46:16) (svar på 41039)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.16.22)
Tak for info. Den er lige blevet synet, så det var åbenbart ikke noget problem. Kender du til nogen speciel grund til at koble det fra?
Hilsen Henrik
Index
41148: sv: sv: sv: Krumtaphus udluftning (30-12-2006 13:41:50) (svar på 41093)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.243)
Herrens og LandRoverejeres veje er som bekendt uransagelige; filosofien bag indgrebet er at de afbrændte gasser der er blæst forbi stemplerne bliver lukket ud af motoren og der indsuges frisk luft til forbrænding. Det skulle gøre at motoren brugte mindre brændstof og motorolie, samt at slidte dieselmotorer ikke risikerer at suge motorolie ind og løbe løbsk.