tilbage

Land Rover Forum  

Index
41233: Airlocks? (02-01-2007 23:08:09)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Nu har jeg hørt en del om de her airlocks.... Er de pengene værd?? Går ud fra at der også findes flere forskellige mærker. Vil gerne høre lidt om folks "dos and donts".
Ville i tilfælde af momentan sindssyge til at bruge penge skulle sidde på min 110" v8:)... 4 gears
Index
41234: sv: Airlocks? (02-01-2007 23:20:45) (svar på 41233)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.187)
Hej Christian!

Hvis du er til seriøs terrænkørsel, så er airlock absolut et hit. Står du med en "cross-axel", så er det air-lock'en der får dig videre. Det er mest skånsomt for bilen om du monterer den på bagakslen.
Jeg har selv en ARB bag på som jeg har haft stor glæde af.
Accelererer din sindsyge, så kan du jo også overveje at få det monteret foran.
Er du kun til asfaltkørsel, så glem alt om air-lock.

Jens, TD5 110
Index
41235: sv: sv: Airlocks? (02-01-2007 23:24:49) (svar på 41234)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Hej Jens.

Hvad betalte du for at få den monteret? Eller gjorde du det selv?
Og ja... jeg er godt klar over at det ikke er til asfalt:p
Index
41241: sv: sv: sv: Airlocks? (03-01-2007 08:44:13) (svar på 41235)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Hej Christian

Hvis du overvejer at få spær, så glem alt om det der drengerøvspral til air-locker, der skal selvfølgelig monteres Detroit-locker.
De virker altid, du skal ikke tænke over hvornår du skal bruge dem, og du skal ikke høre på larmen fra en åndsvag kompressor.

Prøv at søge på spær / air-locker / detroit locker i søgefeltet, så kommer der lidt læsning frem.

Struntze
90" V8 EFI aut m. detroitlocker bag og truetrack for.
"Don't think just drive"
Index
41262: sv: sv: sv: Airlocks? (03-01-2007 17:17:15) (svar på 41235)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.187)
Hej Christian!

De sad på vognen da jeg købte den. Spørg f.eks hos Team Bertelsen.

Jens
Index
41243: sv: Airlocks? (03-01-2007 10:04:05) (svar på 41233)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.53.244.197)
HEj Christian.

Jeg har også Air Locker på bagakslen af min Defender 110". Jeg er rigtig godt tilfreds. Jeg synes det er en fordel at have kompressoren, da man også kan bruge den til at pumpe dæk op, når man har sænket dæktrykket i forbindelse med terrænkørsel.
Jeg mener at til langt det meste terrænkørsel er det nok at have spær på bagakslen, da det er nok til at forhindre Cross Axeling. Jeg kører også ofte i forsvarets køretøjer, som har spær både for og bag, men her bruger jeg oftest også kun det bagerste spær.

Jakob Edelvold
Index
41245: sv: sv: Airlocks? (03-01-2007 11:14:05) (svar på 41243)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
hehe.. nu kom der så et nyt koncept for mine ører. Detroit locker. Hvad er nu det?
Hvis jeg forstår ret er det et spær der er på hele tiden, men det er da ikke særlig fikst til kørsel på vej... eller hvordan?
Nu har jeg også drønet lidt rundt i forsvarets GD´er og jeg syntes de spær car en fantastisk opfindelse... men det er jo hverken airlocks eller detroit locks.... det er jo noget helt andet så vidt jeg har forstået. Dog med samme virkning.
Index
41255: sv: sv: sv: Airlocks? (03-01-2007 14:26:50) (svar på 41245)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.53.244.197)
Jeg ved ikke så meget om Detroit Lockers; men det er vist noget med at de er låst normalt, men allivel giver hjulene lov til at dreje uafhængigt.

Til gengæld kan jeg sige dig at de spær, der sidder på de gamle GD240 er hydrauliske, og låser differentialet 100% ligesom et ARB Air Locker.

Hilsen Jakob
Index
41258: sv: sv: sv: sv: Airlocks? (03-01-2007 15:27:42) (svar på 41255)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Hej Jacob og Christian

Detroitlocker er i principet låst hele tiden. Hvis spæret ikke er belastet, så tillader en kobling at "låse" spæret op, således at hjulene kan løbe med forskellig hastighed.
Man kan høre dette ved at der kommer nogle "klik" lyde fra differentialet.

Vedr. GD240 så er de da vist kabeltruket ? og i øvrigt umulige at få til at slå fra hvis de bare er den mindste smule belastet.

Have fun
Struntze
Index
41275: sv: sv: sv: sv: sv: Airlocks? (03-01-2007 21:20:45) (svar på 41258)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.139)
Vedr. GD 240: Jeg ved ikke om de er kabel trukket, da jeg aldrig rigtig har lavet eftersyn på bilen. Det eneste jeg ved, er at man ved beredskabseftersynet skal sikre sig, at der er væske (koblingsvæske) i reservoiret til spærene.

Jakob Edelvold
Index
41260: sv: Airlocks? (03-01-2007 16:01:58) (svar på 41233)
Gert Grønvold #5268, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.48.150)
Hej Christian

Der er også noget der hedder Kam spær, jeg har aldrig prøvet dem men jeg synes det ser interessant ud. Her er en hjemme side du kan studere. www.kamdiffs.com/cv_conversions.htm

Go fornøjelse

Mvh Gert
Index
41277: sv: Airlocks? (03-01-2007 21:36:29) (svar på 41233)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.32.3.83)
Hej Christian,

Jeg har airlockers på min nuværende Defender (for+bag) og jeg havde "detroit lockers" + "true tracks" (detroit lockers til forakslen) på min forhenværende Range Rover.

Først og fremmest: du skal have spær til både for og bagaksel. Med spær bagpå har du effektivt "3 hjuls træk" og med spær både for og bag har du effektivt "4 hjuls træk", så selvfølgelig skal du have spær på begge aksler.

Detroit lockers er enkle, robuste og lidt billigere, men de giver ikke 100% spærre-effekt (ihvertilfælde ikke på forakslen) og uanset hvad producenten siger, så kan man mærke dem ved kørsel på asfalt, de trækker bilen til den ene side ved gasgivning og til den anden side når man tager gassen af.

Airlockers giver 100% spær, helt "usynlige" ved asfaltkørsel og så har man altid en kompresser til at pumpe dæk op. Desværre har du også nogle sårbare luftslanger under bilen og jeg har iøjeblikket lidt problemer med de elektriske ventiler der fra tid til anden "hænger", men det kan vel klares med en udskriftning.

Som du kan se er der fordele og ulemper ved begge løsninger. Jeg ville altid vælge en af løsningerne til en Land Rover, og mit personlige valg ville nok igen blive airlockers, men kunne/ville jeg ikke have dem, ville jeg med glæde igen bruge detroit lockers + true tracks.

Med venlig hilsen
Anders Northeved

Index
41287: sv: sv: Airlocks? (04-01-2007 01:07:02) (svar på 41277)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.173.136)
Hold da op... der er lidt forskelligt kan jeg høre.
Hvis vi nu tager airlocks..... hvad er der af mærker og er der nogle man skal vælge frem for andre?
Jeg overvejer lidt at indkøbe dem i staterne hvis det kan betale sig med moms, told og fragt.
Og ellers er der jo altid england.