tilbage

Land Rover Forum  

Index
41220: Ny med LR (serie IIa) (02-01-2007 17:35:29)
Hans-Henrik Andresen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.15.232)
Hejsa

Jeg har lige købt en 109" serie IIa og er som sådan meget tilfreds, den er nu ved at blive gjort klar til syn, men har lige et par spørgsmål:

1) Hvilken hastighed skal man regne med i sådan et køretøj. Det er en diesel og er fra 1969 den havde meget svært ved at trække sig selv. Op til 60 km/t i 4 gear gik det nogenlunde, men med overgear og bare den mindste stigning af vejen havde den problemer.
Er dette normalt ? (selvfølgelig forventer jeg ikke en racerbil, så¨havde jeg købt en sådan)

2) Den gule gearstang, jeg tror det er til spær - er det rigtigt, og hvormeget spære den, alle 4 hjul eller ?

/HH
Index
41222: sv: Ny med LR (serie IIa) (02-01-2007 18:02:03) (svar på 41220)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
God aften Hans-henrik og tillykke med 109"eren.
På lige vej og med solen i ryggen burde den kunne spadsere mindst 80km/t uden overdrive og mindst 90 km/t med overdrive ( men man bliver til gengæld tonedøv ved den hastighed), så det lyder som om der er noget der skal justeres og efterses f.eks dieselpumpens funktion, filtrenes beskaffenhed, speederforbindelser, luftspjæld ect...

Der er ikke spær på en Serie Land-Rover
Den gule stang anvendes for tilkobling af 4-hjulstræk (trykkes ned)
Den røde stang anvendes til at sætte gearkassen i lavt område i firhjulstræk, og til at frakoble firhjulstræk i højt område.
Jeg vil anbefale dig at dukke op til det næste arrangement i din (kommende?) region og få et lynkursus i stængernes magi.

mlrh
Claus
Index
41223: sv: sv: Ny med LR (serie IIa) (02-01-2007 18:45:29) (svar på 41222)
Hans-Henrik Andresen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.15.232)
hmm - jeg troede den lille gearstang var til 2høj - 4høj - 4lav.

Ligen som på min patrol og hilux'en

/HH
Index
41244: sv: Ny med LR (serie IIa) (03-01-2007 10:23:20) (svar på 41220)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Hans-Henrik
Her selv en Serie 2a fra ca 1969
godtnok med 6cyl benzin motor.
Forventer ikke mere end 80 km i timen.
Men forventer så heller ikke problemer med "mindre stigninger"

Jeg er noget spændt på at få den ud i terrænget

Vi må da snakkes ved til diverse arrangementer...

Jens
Index
41264: sv: sv: Ny med LR (serie IIa) (03-01-2007 17:50:23) (svar på 41244)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.244.68)
Hej Hans Henrik !!
Jeg har en fra "64 og den vil da meget gerne runde 120
- hvis den får lov , og det gør den en sjælden gang.... men det er selvfølgelig også en benziner 2.25
Med rover hilsen
Kristian
Index
41270: sv: sv: Ny med LR (serie IIa) (03-01-2007 19:43:02) (svar på 41244)
henrik lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.212.106.225)
Min 2a'er 109" kan nu også fint spæne 120 km/timen. At det så larmer som een i h... er en hel anden sag.

Så med de rigtige dæk + motorjustering kommer man altså langt.

Mvh. Henrik
Index
41297: sv: sv: sv: Ny med LR (serie IIa) (04-01-2007 09:21:41) (svar på 41270)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
jeg nægter simpelthem at tro på at en 109" med en 2 1/4 diesel kan køre 120 km/t uanset vejr og dækvalg !!


med skeptisk hilsen
Claus
Index
41301: sv: sv: sv: Ny med LR (serie IIa) (04-01-2007 10:11:51) (svar på 41270)
Hans-Henrik Andresen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.218.128.17)
Ja jeg må da indrømme at 120 lydder meget vildt....

Men tilbage til MIN lr. Den starter godt, ryger få sekunder og så er der intet at se fra udstødningen.
Når den så skal trække ryger den igen.

Men det er 10 år siden den sidst var synet, så der er nok diverse filtre der skal skiftes. (Der er kommer nyt rent diesel på den) og jeg har kørt lidt rundt i Odense, og kørt den fra Odense til Fredericia

/HH
Index
41300: sv: sv: Ny med LR (serie IIa) (04-01-2007 10:09:33) (svar på 41244)
Hans-Henrik Andresen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.218.128.17)
Ja, håber at møde jer alle ;)

/HH