tilbage

Land Rover Forum  

Index
41266: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 17:57:00)
Knud Storgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.98.49)
Jeg har købt nogle parabolske fjedre hos MECA Part no. 1955-BA2114 parabolic springs 3 Leaf rear green fra British Springs til min Land Rover 88 serie III station wagon diesel.

Problemet er, at hvis jeg læsser bare 300 kg i varerummet, er der kun 10 mm mellem bagakslen og gummistopklodserne, og bilen bliver meget ustabil.
Hvis jeg læsser 500 kg i varerummet som bilen er godkendt til, står gummistopklodserne på bagakslen.

Jeg har sendt flere mails til British Springs om problemet, men jeg har aldrig fået noget svar.

MECA siger, at sådan er parabolske fjedre, og det bør man vide, før man køber dem!

Hvilken erfaring har andre medlemmer af DLRK med parabolske fjedre og hvilket fabrikat, kan man stole på, kan bruges, hvis man læsser 300 kg eller mere i varerummet i en 88.

Der er ingen problemer med de forreste fjedre som også er fra British Springs



Index
41267: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 18:25:12) (svar på 41266)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.88.184.236)
Hej!

Med min forholdsvis begrænsede viden om bladfjedre skal jeg ikke sige noget med sikkerhed; men idet du har valgt 3-lags bladfjedre til bagakslen forekommer den beskrevne situation mig meget normal.

Parabolske fjedre er mere bløde - for at kunne give dig bedre akselvandring i terræn, og for at give en mere behagelig kørsel. Blødere fjedre må nødvendigvis også betyde at fjedrene er mere lastfølsomme.

Hvis du vil kunne laste meget, og stadig have stor frigang mellem aksel og stopklodser skal du have meget stivere fjedre; men sådanne fjedre giver ikke lige så god akselvanding i terræn.

På min 110" HCPU har jeg nogle "+2 Super Heavy Duty", netop for at kunne laste meget - vel vidende at akselvandringen i terrænkørsel mindskes derved.

Prøv at tale direkte med MECA om dit problem - det kan være de har nogle parabolske fjedre med flere lag eller stivere hjælpelag. MECA har efter min erfaring altid været utroligt dygtige til at finde en løsning på eventuelle problemer!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
41269: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 19:00:10) (svar på 41266)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.147.55)
Hej Knud.

Jeg tror ikke at det British Springs, du har købt hos Midtjysk. "BA"xxxx står normalt for Bearmach, så vidt jeg ved. Det kan være grunden til, at de ikke svarer på din henvendelse.

Mvh.
Verner/451.
http://www.88-109.109-serie3.dk/teknik/parabol.html
Index
41285: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (04-01-2007 00:07:20) (svar på 41269)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.152.55)
Fjedrene er grønne og mærker British Springs, LR02/NS er monteret bag venstre side, og i højre side bag LR02/OS

Hvad kan jeg gøre ved problemer?

Jeg kører med campingvogn og trailer, men ikke i terræn.

Knud Storgård
Index
41294: sv: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (04-01-2007 08:31:18) (svar på 41285)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej igen Knud.

Ja, det må jo næsten være BS, siden de er mærket sådan?

Det er ikke samme oplevelse, vi har haft med vores "British Springs"-springs på en 88".. Vi har ikke vejet de ting, vi har lagt i bilen, men jeg ved at der på et tidspunkt har været > 6 personer i bilen og at vi var på sommertur til Norge, med fuld oppakning, uden det har betydet noget for stabilitet eller "nedbøjning". De 1½ år vi har haft dem monteret, har jeg ikke bemærket, at de er blevet dårligere...

Hvad du skal gøre, ved jeg ikke, udover at klage til MJ!

Mvh.
Verner / 451
http://www.88-109.109-serie3.dk
Index
41306: sv: sv: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (04-01-2007 10:44:28) (svar på 41294)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.215.244.81)
Jeg har handlet med Midtjysk Reservedelslager siden 1972 og fra 1990 har jeg købt næsten alle reservedele til min Land Rover hos dem, jeg har altid fået en meget fin behandling af dem, der har aldrig været noget problemer og jeg har været godt tilfreds.

Siden Svenskerne MECA har overtaget firmaet er det min fornemmelse at de har ændret mange ting til skade for kunderne.

Jeg har klaget til MECA over fjedrene men de siger at sådan er parabolske fjedre.

Spørgsmålet er derfor, er der en fejl ved de fjedre som jeg har fået fra MECA og hvis der er, hvordan kan jeg bevise det?

Er andre fabrikater, af parabolske fjedre bedre en BS, og hvorfor?

Jeg blev først opmærksom på problemet, i efteråret, da jeg skulde hente 30 pakker brændselsbriketter af 10 kg.

Da jeg kom hjem målte jeg afstanden mellem bagakslen og gummistopklodserne til 10 mm og afstanden D til 70 mm, ved tom vogn er afstanden D 120 mm.

Det betyder at nedbøjningen var 50 mm, er det for meget?

Det er en hel anden og bedre bil med parabolske fjedre.

Knud Storgård
Index
41312: Parabolske fjedre - opfølgning (04-01-2007 12:34:38) (svar på 41306)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.147.128)
Hej igen Knud.

Jeg køber mine varer i UK nu. Samme varer, lavere pris og mange gange også hurtigere ekspedition....

Jeg kan kun referere til det brug, vi har haft med vor egen 88" med BS-fjedre og som vi indtil videre har været tilfreds med. Vi købte fjedrene hos Paddocks, før British Springs valgte at sælge dem selv (i hvert fald i UK)...
På BS hjemmeside, står der at de er gode for 1190 kg på bagakslen, med deres 3-lags fjedre og en last på ca. 400 kg. Denne belastning følger Land-Rovers officielle specs. De anbefaler ikke at bruge 2-lags fjedre bagest (Som du vist heller ikke gør)..

Hvor ofte kører du med 3-400 kg?. Hvis det kun er en gang imellem, kunne man så måske abstrahere fra de få gange med top på. Alt andet lige, som du selv er inde på; den kører jo ellers ganske godt med dem monteret ;-)

Mvh.
Verner / 451
http://www.88-109.109-serie3.dk
Index
41273: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 21:13:48) (svar på 41266)
mads wallentin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.86.103)
Jeg kører på Rocky Mountain to-blads parabolske fjedre både foran og bagpå på min 88'. Og selvom jeg har et König-spil + reservehjul foran og bilen læsset med cirka 250 kilo bagpå, så har jeg aldrig haft problemer a la det du beskriver. Uden Pomerania-gear bagi, så sidder bagenden lidt højere end forenden. Den ene gang jeg tog spillet af var bilen lige høj såvel foran som bagpå - og sikke en akselvandring jeg da havde...! Men selv med spil monteret med 50 meter stålwire og Pomerania-gear bagi er der mere end rigeligt med akselvandring... så der er måske forskel på kvaliteten af parabolske fjedre - eller en sammenhæng mellem pris og kvalitet?

Mads W.
Index
41278: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 21:54:05) (svar på 41266)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.3.93)

"Fra bearmach"
PARABOLIC SPRINGS
These springs are suitable for Series2, 2a and 3 incorporating 88" and 109"
models. Please specify your exact vehicle requirements when ordering.
Parabolic springs are supplied in pairs with all ‘U’ bolts.
PART No POSITION HEIGHT INCREASE No OF LEAVES
BA 2113 Front 20mm 2
BA 2114 Rear 30mm 3
BA 2115 Rear 40mm (SWB) 30mm (LWB) 4

prøv evt. bearmach@bearmach.com hvis british springs ikke svare.

Jeg købte Rocky til min 88" SIII, 2-lag forfjedre og 3-lags bagfjedre.
Det var en helt "ny" bil bagefter....
Parabolske fjedre bliver man meget glad for..

Vh Tøt

Index
41279: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 22:00:33) (svar på 41278)
Roberto (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.93.49)
Hej.
Jeg tilader mig lige at spørge i denne tråd, om der er nogen der ved om den godkendels til rocky mountens parabolske fjedre er kommet?
Index
41281: sv: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 22:06:16) (svar på 41279)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.3.93)
Hvis man læser her så må man godt....

http://wiberg-wiberg.com/vis.asp?v=gruppe&gid=10

Vh
Tøt
Index
41282: sv: sv: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 22:52:49) (svar på 41281)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Jeg havde ihvertfald ikke nogen problemer ved sidste syn af min "den lille"

Mvh
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili
Index
41283: sv: sv: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (03-01-2007 23:01:16) (svar på 41281)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.169.66)
Jeg har kørt med Rocky``s parabolske fra Wiberg,på min 88"er, de er fine og bløde og kan nemt holde den lovede højde fra midt aksel til skærmkant.Og så er den lige synet for anden gang med dem, så jeg tror ikke der er noget ivejen med at få dem godkendt.
Hilsen Jon.

Index
41307: sv: sv: sv: sv: sv: Parabolske fjedre - Advarsel (04-01-2007 11:09:52) (svar på 41283)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Da jeg var til syn med min 88" med rocky fjedre på fik jeg ham til at skrive det på reg. att. som en konstruktiv ændring. så nu står der at der er 2 lag forand og 3 lag bag på. så burde det aldrig være et problem mere at få den igennem syn på den ting..

Men de gik LÆNGE og kigge på dem og læste i de papir, jeg havde fået fra wiberg til dem. uden at rigtig kunne sige at det bare var 100% iorden. men tilsidst synede de at den og skrev dem ind på attesten.

Bare min lille historie om blad fjedre..

- Brian