tilbage

Land Rover Forum  

Index
41395: Løft til 110? (07-01-2007 11:43:14)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.116.189)
Min 110 bus fra 87 er af en tidligere ejer blevet løftet bagtil med kraftige fjedre. Foran har vognen imidlertid stadig standardfjedre, som ud over det sædvanlige skal bære en tung 6-cylindret Nissan dieselmotor. Forfjederen er derfor godt mast sammen.

Resultatet er et stærkt trækdyr til f.eks. en hestetransport eller svigermor på den bagerste bænk. Men sådan til daglig er bilen en anelse for højrøvet - ihvertfald efter min smag.

Jeg vil gerne have løftet forenden, så bilen står nogenlunde vandret. I centimeter taler vi om 5-8 centimeter.

Jeg har talt med gode folk om, hvordan det kan gøres så nemt som muligt (det vil osse sige billigt). Bedste bud indtil videre er vist at finde en stærk bagfjeder der er blevet til overs et eller andet sted og sætte på foran. Men hvordan man lige finder den helt rigtige fjeder derude fortaber sig lidt i januar-tågen. Og hvad med støddæmperne, kan de mon følge med?

Måske er der gode bud derude?

Bedste hilsner
Martin Mulvad
nyt fynsk medlem
Index
41401: sv: Løft til 110? (07-01-2007 17:05:50) (svar på 41395)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.52)
Nu er lastbiler - en Land-Rover er en LASTBIL - med bladfjedre konstrueret således, at de ved tom 'last' har en højere bagende end ved belæsset last. Intet odiøst i det. Selv min OneTen med kun en 2,5 n/a diesel nede i fabrikken er højrøvet, når den en sjælden gang er ubelæsset.
At lede efter brugte bagfjedre er tegn på en dybsiddende kræmmersjæl, men køb et par 130" forakselfjedre og problemet skulle være løst. Støddæmpere kommer foruden.
Index
41417: sv: sv: Løft til 110? (07-01-2007 21:09:51) (svar på 41401)
Martin Mulvad #7749, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.116.189)
Tak Paul, for det gode råd om 130"-fjedrene. Så vidt jeg har forstået er 130"-fjedre identiske med de såkaldte heavy duty-fjedre til 110"? Det vil formentlig være en udmærket løsning, for jeg har ladet mig fortælle, at det netop er heavy duty-fjedre, der er monteret bagtil. Se foto.

Og ja, kræmmersjælen sidder nok dybt i mig. Godt set.

Vi ses derude, højrøvet eller liggende vandret, vi får se.

Mulvad
Index
41431: sv: sv: sv: Løft til 110? (08-01-2007 09:43:07) (svar på 41417)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Martin.

Tillykke med bilen, sikken et skod, hvem har dog prakket dig sådan én på? Ha ha...

Men sikke nogen fine hjul den har fået, hva? All terrain und alles.. der skal ikke mangle noget :-)

Efter hvad jeg fik oplyst er de bagerste fjedre købt hos midtjysk som "alm". heavy duty fjedre, du kan jo evt. prøve der om de har nogen forreste søstre der matcher?

Jeg er jo som bekendt lige så meget kræmmer som dig, men det her med fjedre, støddæmpere, bremser osv. det er altså helst noget man køber nyt og frisk - passende til der hvor det skal være - efter min beskedne mening.

Du må til lommerne endnu engang :-)

Håber du får meget glæde af tøsen, også når hun er dag er omregistreret, håber snart den kære 'skat' behager at udstede en ny toldattest.

Vi ses, mvh B.