tilbage

Land Rover Forum  

41465: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 06:47:11)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.114.174)
Hej Alle.

Har netop købt en RRC med en 2,5VM TD motor.
Kender INTET til den historie etc., og sælger kan ikke hjælpe.

Syntes det var underligt, at den ikke blev ordentligt varm på småture, men blev meget varm på lange ture med motorvejshastighed.

Derfor blev ny termostat indkøbt. Da jeg monterede den i går, opdagen jeg at der overhovedet ingen var i huset.

Nå, men jeg monterede den ny, og her til morgen skulle det så testes.

Lige så snart jeg begynder at køre, så ligger nålen på kanten af det røde felt.

Jeg har (endnu)ikke prøvet en endnu længere tur, for at se om den bliver der, eller om den kommer helt i rødt.

Så vidt jeg kan se, så er køleren sammenbygget med intercoolerer.

Er der nogen her, som har et bud ?

Elller som ved om :

Køler og intercooler altid er sammenbygget, når der monteres VM TD motorer ?

Om der er kendte problemer med føler eller ur, som kan give dette problem ?

På forhånd tak for al hjælp.

Paw
41469: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 09:46:37) (svar på 41465)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.133)
Er der tilstrækkeligt vand på motoren?
Prøv, når du har fyldt overløbsbeholderen helt op og lad motoren løbe i tomgang og følg med i, hvad der sker i denne beholder.
Få en hjælper til at speede motoren op ind i mellem.
Bobler der hele tiden?
Bliver motoren stadig for varm?
Læg klodser eller andet for hjulene, træk håndbremsen, og få en hjælper til at forsøge at tvinge vognen i 2. eller 3. gear til at køre op over disse klodser og følg med i hvad der så sker i beholderen!
Hvis vandet vælter ud er det toppakningen.

Og jeg er klar over, at der findes andre mere fancy måder at kontrollere dette på.

Pas på ikke at blive kørt ned!

mvh
knud
41481: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 16:43:49) (svar på 41469)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.181)
Der er vand nok.
Det bobler ikke i ekspandtionsbeholderen.
41479: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 16:39:44) (svar på 41465)
Thorkild Ellerbæk #7681, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.199.79.210)
Hej Paw
jeg har selv haft en Jeep med 2,5VM TD. Hvis den har kørt mellem 130-160.000 kan du godt forberede dig på nye topstykker. Efter sigende er det "helt normalt"....
vh Thorkild
41482: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 16:44:41) (svar på 41479)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.181)
:-(
Det lyder ikke rart.
Nogen bud på hvad sådan et koster ?
41556: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (11-01-2007 09:31:49) (svar på 41482)
Niels Svarø (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej Paw

Har idag til morgen læst om dine problemer og kan byde velkommen i klubben af VM ejere. Jeg kan trøste dig med at VM motoren er en livlig(fin acceleration) og trækvillig sag når den er iorden. Har selv kørt med 2 motorer, begge 2,4, som havde kørt ca. 200.000 km. Begge motorer "døde" men efter en delvis hovedreparation(nye stempler, foringer, plejlstangslejer i top og bund samt nye ventiler og ventilstyr kører den problemfrit. Jeg kan bekræfte de øvrige indlæg vedr. kølevandstemperatur, at termometeret viser ca. 1/4 ved normal drifttemperatur(viseren står mellem 0 og lodret). Jeg har experimenteret med 2 nye termostater(begge originale 80 grader) med samme resultat. Ifølge den danske forhandler(HolmTeknoscan) skal der anvendes en 80 graders termostat for at imødegå overhedning af topstykkerne ved hård belastning som vil medføre revner imellem ventilsæderne.
Et revnet topstykke betyder at kompressionstrykket forplanter sig ind i kølevandssystemet med en kraftig trykstigning som presser vandet ud af overtryksventilen. Samtidig kan det også medføre at der dannes luftlommer i kølevandssystemet der giver uregelmæssig køling. Problemet er ofte uregelmæssigt, afhængig af revnens størrelse og motorens belastning.
Prisen på et fabriksnyt topstykke(uden ventiler) er den ca. 1.900 kr + moms hos HolmTeknoscan. Jeg har et par topstykker af gl. type liggende som du kan få - de har kørt ca. 200.000 km men kan bruges i en nødsituation.
Du er velkommen til at ringe til mig på mobildyret 20 10 50 55.

/Niels Svarø
RR88
41484: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 17:06:28) (svar på 41465)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.72.137.15)
Vender termostaten den rigtige vej?
Der sidder en lille udluftningsskrue på forbindelsesrøret over cylindrene der går til termostat huset, er der luft i dette kommer det varme vand muligvis ikke til termostaten.
Er ledningen til temperaturmåleren intakt (sidder bagest til venstre på motoren), hvis ikke ´koger motoren´.
Køleren er sammenbygget i en ramme med oliekøler og interkoler.
Under termostat huset sidder en slangeforbindelse til varmeapparat og 3 cylinder er dette korekt koblet by pass,der er meget vigtigt idet dette sikre jævn langsom opvarmning af topstykkerne /undgå revner imellem ventilsæder. Eller hurtig opvarmning af topstykkerne der strækker stålboltene der er monteret udvendigt på motoren = utætte toppakninger, motoren kan med fordel indpakkes i isolering for at sikre jævn opvarmning af alle komponenter.
41489: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 17:55:49) (svar på 41484)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.133)
Hvis ikke den skyder vandet af køleren må toppakningen og topstykkerne være gode nok og opmærksomheden skal rettes mod bl.a. om der er tale om en instrumentfejl.
Prøv at stikke et termometer fra dit fyr ned i overløbsbeholderen, når termometeret viser orkan. Så skal vandet her også være i kog eller tæt på.
mvh
Knud
41495: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (09-01-2007 20:05:24) (svar på 41489)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.181)
Har netop været ude på en lidt længere tur.

Det virker som om nålen når lige til starten af rødt felt, og så bliver der.

Håber sgu det er en følerfejl, og ikke enj toppakning.

Er der nogen der ved hvad føleren skal måle, når motoren er driftvarm ??

HAR prøvet at afmontere ledningen på føleren, så går viseren i "nul"...
41516: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 10:29:15) (svar på 41495)
Jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Paw

Har en RRC årg. 87 med 2.4 VM, der kommer viseren ikke engang halvvejs op på instrumentet. Hvis der ikke kommer bobler i ekspansionsbeholderen eller den ikke skyder kølevandet ud og der ikke kommer damp ud af udstødningen og i øvrigt kører fint lyder det i mine ører som om motoren er ok. Så kunne det være et føler/instrument problem. Nu spørger du hvad føleren skal måle, mener du modstanden i ohm?

Mvh

Jesper, #7282, reg. nsj
41517: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 11:05:45) (svar på 41516)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.114.174)
Ja, jeg mener hvad føler måler (til stel) i ohm med driftvarm motor.

Så må jeg kunne se om det er føleren eller uret der er noget galt med;

MEN enten har fejlen vist sit sande ansigt, eller også så har jeg fået endnu et problem :-)

I morges mistede den først trækkraft, og til sidst kunne den ikke tage gas overhovedet, og den ryger " sort diesel røg"

En hurtig inspektion i mørket, peger mod manglende kompression.

Så mon ikke det er toppen/pakningen :-(

Damn, jeg havde lykkeligt glemt hvordan det er at køre "gammel englænder" ;-)
41519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 12:31:06) (svar på 41517)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.114.174)
Ok.
Problem 2 er fundet.
DER ER BENZIN PÅ TANKEN, damn hvor pinligt.
Jeg må sgu have sovet godt da jeg tankede i morges.

Så, er der nogen der ved hvad føleren skal måle, når motoren er driftvarm ??
41520: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 12:54:50) (svar på 41519)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.133)
Almindeligvis når min varmenål ikke halvt op, men hvad det betyder i grader ved jeg ikke, men gætter på noget omkring 80 grader.
mvh
Knud, med RRC 2,4 td
41522: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 13:58:01) (svar på 41520)
Jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej igen

Har lige være ude at rulle og målt på føleren som siger 139 ohm med varm motor. Men som Knud meget fornuftigt siger prøv at stikke et termometer i ekspansionsbeholderen, hvis føler/instrument har ret er vandet næsten kogende...

Mvh
Jesper, #7282, reg. nsj
41523: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 14:08:27) (svar på 41522)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.114.174)
Tak.

Jeg prøver at måle på den, når jeg får hældt diesel på igen :-)

Vandet i expantionsbeholderen er ikke (nødvendigvis) samme temperatur, som det på motoren/køleren, så den løsning går ikke...
41524: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 15:58:26) (svar på 41523)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.170.116)
Prøv at skrive "Stegetermometer" i søgefeltet på denne side.
Claus A. Kjøller og andre har gode råd om kontrol at kølevandstemperatur med et trådløst af slagsen.

mvh

Vagn
41525: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (10-01-2007 16:22:58) (svar på 41524)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.209.158)
Jeg kan lige tilføje at Jem & Fix har et trådløst stegetermometer til 100kr.
/Torbjørn
41568: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (11-01-2007 17:01:06) (svar på 41525)
Anders Pekruhn 7413 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.61.33)
Jeg har selv samme problem med at nålen straks flyver op i det røde felt selv når motoren er iskold. Jeg har fået at vide det muligvis er fordi plus ledningen på uret i kabinen giver for meget strøm (det er ej heller et helt nyt ledningsnet jeg har) så du kunne jo prøve at sætte en anden plus ledning på og se om det hjælper.

mvh Anders
41585: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (12-01-2007 09:32:38) (svar på 41568)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.213.10)
Og så lige endnu et af "de gode råd" :o)

Jeg har lige haft problemer med en TD5 hvor ét af symptomerne netop var temp-viseren der røg op til det røde før motoren overhovedet var startet!
I mit tilfælde var der også startproblemer - men det hele havde at gøre med et relæ, der var brændt af som skulle styre indsprøjtningen.

Medfølende hilsner

Allan
41595: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (12-01-2007 18:04:18) (svar på 41585)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.181)
Hej Alle.

Tak for indput.

Har desværre ikke haft tiden til at få set og afprøvet. Må se at nå det en af de næste dage.

Starter lige en ny tråd, ang. alternative motorer.

Paw
41606: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (12-01-2007 21:08:41) (svar på 41595)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.209)
Hej Paw! Rolig nu, med motor skiftet. En VM har ikke det bedste ry, men alligevel, med lidt hensynstagen, kan du køre en del. Lidt gammeldags fiduser, som at køre den varm, før den skal yde maximalt, og ligeledes, har den slæbt hård i det, så lad den gå et par minuter i tomgang, før man standser motoren, selvom det er ikke "politiske korrekt"! Har den virkelige ydet, så start motoren igen,for en 2 min periode, ca 5min efter den første "nedkølings periode" Med sådan hensyn kan du køre med VM'en til du alligevel falder over en TD300, eller TD5, til den rigtig pris.
På plus siden, så er VM alligevel meget let,(kg), og økonomisk i forhold til ydelsen, og med forståelse af dens sårbarheder kan den faktisk hold længe.
41706: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min VM TD range Rover koger (eller gør den?) (16-01-2007 06:51:17) (svar på 41606)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.114.174)
Nu har jeg så fået målt lidt, og må konstatere at man kan IKKE måle uden på slangerne.

Når bilens ur er i nærheden af rødt felt, så er temperaturen på ingen af slangerne over 40 grader.
Selve termostathuset måler omkring 70 grader.

Tror jeg installerer et nyt ur, med seperat føler, inden jeg gør yderligere..

Paw