41613:
sv: hjælp til knast 2,25d (13-01-2007 11:13:42) (svar på
41597)
Orla Vad #1565, reg. vjyl (medlem) (
ip-adr: 80.165.205.114)
Hej Jan !
Det er sådan set ganske enkel. Du skal bruge et indikatorur eller lignende for at kunne fastslå hvornår udstødningsventilen på cyl. 1 står fuld åben.
Jeg går udfra at du her kæden, kædestrammer og tandhjulet på knasten afmonteret. Åben inspektionsdækslet på svinghjulshuset , og stil svinghjulet så EP mærket står ud for pilen. Indstil nu knasten så udstødningsventil på cyl.1 står fuld åben. Nu lægger du kæden om det løse tandhjul til kanstakslen og ned om tandhjulet på krumtappen. Nu sørger du for at holde kæden stram på træksiden(modsat strammeren)Nu handler det om at flytte rundt på tandhjulet til knasten til den passer over federen på knasten. Der er vist nok 6 forskellige muligheder.
Når du har fundet den bedste placering, monterer du strammeren løst og laver en efterkontrol ved at dreje krumtappen lidt baglæns og derefter frem igen til du har en fuld åben udstødningsventil på cyl.1 igen. Derefter ser på på svinghjulet, og nu skulle EP mærket gerne stå udfor pilen igen. Gør den ikke det, flytter du knastens tandhjul en position modurs og kontrollerer igen. Er det en ny kæde, må den gerne stå lidt før EP mærket, fordi kæden strækker sig lidt.
Når dette er på plads, skal du kontrollere brændstofpumpens indstilling også.
Held og lykke !
Hilsen
Orla