tilbage

Land Rover Forum  

Index
41697: Fejl statistik over Range Rover (15-01-2007 22:07:56)
Søren (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.250.185)
Hej

Da jeg overvejer en Range Rover årgang 1995-, vil jeg gerne undersøge lidt nærmere omkring holdbarheden.

Jeg leder derfor efter nogle fejl statistikker over Range Rover mm.

Holder de værre eller bedre end andre 4x4, og nu skal der selvfølgelig svares efter hjernen og ikke hjertet.

Mvh

Søren
Index
41702: sv: Fejl statistik over Range Rover (15-01-2007 23:38:46) (svar på 41697)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.152.21)
Hej Søren,
Modellen hedder P38 og hvis du skriver "P38" som søgeord, kommer der en del gentagne problemer, heriblandt "luftaffjedring" du evt. også kan skrive som søgeord.
Bilen køre fantastisk og er efter sigende "rimelig" driftsikker, problemet er at når den først går i stykker, kan det koste det blå ned fra himlen.
/Torbjørn
Index
41703: sv: Fejl statistik over Range Rover (16-01-2007 03:50:17) (svar på 41697)
Kim Sandorff #6613, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 82.147.247.42)
Hej Søren

Jeg har nu min Range Rover nr. 2.
Den første var en RRC 3,5 V8 fra 1987. Bortset fra rust var det meget få problemer, jeg havde med den og de få der var, var noget jeg selv kunne klare på parkeringspladsen.
Nr. 2 er også en RRC, men en 3,9 V8 fra 1993, den har lidt mere "lir" end den første (elruder, tomatgear og metallak hæ hæ)men også her er det få problemer jeg har og det meste kan igen klares på parkeringspladsen.
Jeg syntes, det er en sjov og god bil, men har også i baghovedet, at den er engelsk.
Nu ved jeg ikke om det er en disel eller bensiner, du kigger på, men jeg kan godt anbefale den, hvis man ellers kan klare "småtingne" selv.

MVH. Kim
V8, fordi det lyder lidt bedre
Index
41705: sv: Fejl statistik over Range Rover (16-01-2007 06:27:32) (svar på 41697)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Søren

Jeg har en P38 4,6 HSE fra 1996 som jeg har haft i 3 år og lidt over 100.000 km. Jeg kan klart anbefale en P38 både med hensyn til holdbarhed og køreegenskaber (både on- of off road.)
Udover almindelig vedligeholde og sliddele har jeg fået skiftet Generator, Kondenser og lamdasonder. Min erfaring er at priserne for disser er OK sålænge at man ikke køber dem i Danmark.
Jeg har dog hørt et par gange fra folk som har haft problmer med 1995 modellerne. Det jo var første årgang og dermed naturligvis havde lidt flere børnesygdomme, men mon ikke de fleste af disse er blevet rettet efter 11 år?

mvh,
Henning
Index
41714: sv: Fejl statistik over Range Rover (16-01-2007 11:12:31) (svar på 41697)
Svend bahn Sanger 4749 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.163.1)
Hej Søren,

først skal du tænke over, at den bil du vil købe eller har købt er 12 år gammel. Hvis den ser godt ud mht rust, skader og vedligeholdelse er dette et udtryk for, at kvaliteten af det du er ved at købe er godt.

Land Rovere skiller sig ud fra andre ved, at de gennemsnitligt ligger væsentlig bedre og over andre mht stand, når du sammenligner årgange. God, bedre og rigtig god stand er stadig individuelt og du skal ved købet veje guldet op i forhold til den bil du har udsøgt.

Fra ny af er en Range Rover en dyr bil og dette skyldes at den teknisk var og stadig er på toppen af hvad der er på markedet. Dette betyder, at vedligeholdelse af bilen også ligger i top, med mindre at du selv er i stand til at gennemføre vedligeholdelsen af bilen og importere reservedelene der skal til mht slid på alt det bevægelige.

Jo ældre en bil er og jo længere den har kørt jo mere er slidt. I forum kan du se hvilke fejl som medlemmerne selv udbedre og spørger til, men igen skal du også fokusere på, at det er over 10 år gamle bilers problemer og biler, som har kørt måske plus 200.000.

P38'eren er en lækker bil - vi har selv lige købt en - velvidende ovenstående.

Hvis man køber en bil, som ved første registrering kostede 1.300.000 - er årlige vedligeholdelsesomkostninger på 10.000 kr i reservedelskøb ikke unaturligt. hvis du ikke kan gøre det selv skal du gange dette beløb med 2 til 3.

I familien og omgangskredsen er de årlige udgifter for service og vedligeholdelse følgende: Skoda 9 år gammel kr. 10.000; Nisan Micra 11 år gammel kr. 10.000; Ford Mondero 8 år gammel kr. 20.000; BMW X5 2 år gammel kr. 30.000 osv.. Disse udgifter er ved service hos værksteder.

Konklusionen er, at en P38 næppe adskiller sig fra "normalbilledet" mht udgifter - kun ved større reparationer er det omkostningstungt i forhold til "almindelige biler", dog ikke hvis disse kostede det samme ved førstegangsregistreringen, så er P38'eren ikke dyrere end sin prisklasse. Dette glemmer man til tider.

Man spørger jo heller ikke hvor langt en 4,6 liter V8 kører på en liter. En ferrari fås heller ikke på gule plader.


Hilsner


Svend




Index
41731: sv: sv: Fejl statistik over Range Rover (16-01-2007 17:51:14) (svar på 41714)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
En Ferrari kan faktisk registreres på gule plader.... Der er lavet en håndfuld stationcars til Sultanen af Brunei, og køber du en sådan og registrerer den i DK på 90% afgift har du landets første gulplade Ferrari... Lige noget for Kristian Jensen... høhø

Tilbage til det essentielle!

En P38 RR er om muligt en af de bedste biler der findes! Har selv en sådan fra 2000, der nu har kørt 113.000km og probler har der ikke været noget nævneværdigt af.. de få har været klaret på garanti, så disse har ikke haft anledning til at gøre indgreb i privatøkonomien... Har kun skiftet servicedele og disse koster ikke alverden - uanset hvor du køber dem - at en udstødning koster ca. Kr. 10.000 må vel være at forvente til en bil der fra ny kostede fra. Kr 1.300.000 - Kr. 1.600.000,-

Jeg vile IKKE vælge en 95'er FORDI: den er af første årgang, idet de grundlæggende fejl er ikke blevet rettet plus det faktum at kareten er 11 år gammel nu. Med mindre det er beviseligt at den altid har boet i garage, fået rustbeskyttelse, haft motorvarmer og en lykkelig ejer, der IKKE pev, når en lampe eventuelt tændte (selvom den ikke skulle - bilen er jo engelsk) så find noget nyere - fra 1998 og fremefter er bilerne MEGET bedre - ledningsnet og motorstyring er blevet forbedret og bilerne føles stadig godt - Svend Sanger (ham med det forrige indlæg har en 1998, som han og jeg hentede til ham for nyligt i Tyskland, og han har fået en rigtig fin P38'er med et reelt lavt kilometertal, ingen skader og kun få tegn på tidligere ejere.

Jeg ville heller ikke vælge en dieselmodel - det er intet mindre end en katastrofe at BMW valgte at ilægge en 2.5'er med 136HK i en så tung bil.... der sker INTET når speederen trykkes i bund - at bilen ovenikøbet har en "sport" knap (kun ved automatgear)er en ren joke! (der tænder en lampe som kun forbruger yderligere strøm og derved øger motorbelastningen.

Vælg en 4.0 eller 4.6 med fuld servicehistorie - ikke nødvendigvis autoriseret - lad bilen "fortælle" dig om dens stand - vær kritisk, og realistisk! Bilerne er snart oppe i alderen og "problemer" er uundgåelige! Det er også en af grundene til, at deres første ejere ikke har dem mere! Men jeg har beholdt min, for hvorfor skifte noget ud, der virker.... Man beholder jo også konen/manden i mange år (only God knows why??!!) Der findes jo nyere og bedre modeller derude... AV AV AV, der kom kagerullen!

Thorstein #7334
V8 - Førhen købte man aflad for at komme i himlen - nu kører man V8 i levende live.... Heaven on earth...
Index
41749: sv: sv: Fejl statistik over Range Rover (16-01-2007 22:41:43) (svar på 41714)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
selvfølgelig kan man da få en ferrari som varebil...


No problemos... Posten skal jo ud.