tilbage

Land Rover Forum  

Index
41808: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 10:58:23)
Søren Høyer #7614, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.112.161)
Jeg har hørt en historie om at man bruger mere benzin hvis aircon er tændt. Kan det være rigtigt. Jeg kan umiddelbart ikke måle et større benzinforbrug når anlægget er tændt, men der er jo også så mange andre omstændigheder der gør sig gældende omkring benzinforbrug.

En anden ting er - slider man på selve airconanlægget, hvis det er tændt, er sådan et mekanisk, eller er det et lukket cirkulationssystem der kun bruger strøm fra generator/batteri.

Bilen er en Freelander 1,8 b , men det skulle vel være uden betydning!

Hilsen
Søren
Index
41810: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 11:06:04) (svar på 41808)
eddie /3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.21.179)
Hej Søren

Normalt bruger bilen mere brændstof når air-con er på. Jeg har også haft en bil hvor det ikke var umiddelbart til at måle.

Jeg tror at der er flere air-con der er afgået ved døden ved ikke at blive brugt. Du skal normalt bruge det mindst 15-20 min. hver uge - for at smøre pakninger mm. ellers bliver disse utætte. Det er mekanisk og et lukketsystem med speciel kølevæske. Og denne er giftig hvis du skulle finde på at åbne ned til systemet.

Når jeg starter mit air-con taber motoren ca. 50 omdr./min. Air-con bruger både strøm og den har formegentlig også sin egen drivrem - det kan du se ved selvsyn.

Håber det er svar nok.

mvh
Eddie
Index
41811: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 11:11:50) (svar på 41808)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.114.205)
Hej Søren

ja - det er sådan set rigtigt. Uanset om det er et rigtigt klima anlæg eller et manuelt Aircon, skal mortoren jo bruge "krafter" for at trække kompressoren med rundt når den er aktiveret. Jeg mener nu dette merforbrug er ikke værd at tale om, da det langt fra er i samme størrelseorden som f.eks. at have tag rails eller tagbøjler monteret.
Dettil kommer at hvis en komprressor ikke bliver jævnligt benyttet er chancerne ret store for at man skal ud og have den skiftet og det er modsat en udgift som de fleste vil kunne mærke.

mvh,
Henning
Index
41813: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 12:22:26) (svar på 41808)
Thorbjørn Thorbjørnsen #3332, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.61.151.63)
"MythBusters" på Discovery lavede en test, hvor 2 identiske biler kørte med samme mængde brændstof og samme vægt (brændstoftankene blev tømt og ihældt samme mængde brændstof, og vægtforskellen på chaufførerne blev udlignet med vægtklodser). Den ene bil kørte med aircon tændt/kørende, og den anden med nedrullede vinduer. Testen foregik på en lukket oval bane og med samme hastighed.
Der ville blive konkluderet på, hvilken bil der først løb tør for brændstof, hvorvidt der ville blive brugt mest brændstof aircon vs. nedrulle vinduer.
Og nu kommer det sjove - jeg kan ikke huske resultatet!
God fornøjelse med at spore udsendelsen... :o)
Index
41815: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 12:34:51) (svar på 41813)
Michael Pasbjerg #4115, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.89.116.55)
Hvis jeg husker rigtigt, så er der en skillelinie hvor det at kører med nedrullede vinduer kontra A/C tændt. Det er vist ved 70 kmt. Under den hastighed er det mest økonomisk at kører med nedrullede vinduer og A/C off. Men over er det økonomisk at rulle op og tænde A/C.

mvh
Michael
Index
41817: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 12:47:32) (svar på 41815)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Alle.

Jeg har adskellige gange målt på rullefelt, at når aircon kompressoren er "tændt" så bruger den 3-5 HK, så om vinduer en nede eller ej, så er der tale om extra udstyr der skal bruges engergi til og som alt andet lige gør køretøjet tungere og mere u-økonomisk.
Så må man jo selv vægte om det er det værd i øget komfort osv.


MVH

Ole 493.
Index
41819: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 13:17:03) (svar på 41817)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Jo kraftigere motor, jo mindre lader en diff. i forbrug sig måle, er min erfaring.

Jeg har tidligere kørt i biler med ca. 300 hk, normalt med AC tilkoblet, men har af og til prøvet at pille ledningen af til kompressoren. Det har ikke været måleligt om det skulle give en besparelse, men i teorien bør der være det.

Min hustru kører 150 km om dagen på arbejde i en Mondeo Diesel på 90 hk, og kører typisk 1 - 1½ km kortere på en liter diesel, 15½ i varme sommerdage mod ca. 17 i denne tid.

mvh
Knud, der meget nødig vil undvære AC, selv om det koster lidt.
Index
41822: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 14:57:04) (svar på 41819)
Søren Høyer #7614, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.112.161)
Jeg er blevet meget klogere. Min konklusion er, at den må bruge mere benzin, især da motoren jo kun er på 1,8 ltr. med små 120 heste. Iøvrigt bruger jeg mest Aircom om vinteren, da man så slipper for dug på ruderne og fugtig indsugningsluft. Jeg kan dog ikke mærke nogen forskel på bilens trækkraft om AC er tændt eller ej.

Tak for alle Jeres gode svar.

Hilsen
Søren
Index
41824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 15:12:30) (svar på 41822)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jeg tror du skal på et målefelt for at registrere de der 5-8 hk aircon anlægget bruger.
Reelt træder du jo bare lidt hårdere på speederen.
Index
41826: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 16:53:15) (svar på 41824)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.127.143)
FDM estimerer et merforbrug på 10% ved kørsel med aircondition. Læs under pkt. 12 her: http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/miljo/
Jeg har tidligere hørt at "nøgletallet" var 7%.
God weekend!
Hans Kristian
Index
41830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 17:41:42) (svar på 41826)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Det svarer jo perfekt til mine observationer med Mondeoen!

mvh
Knud
Index
41832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 17:42:21) (svar på 41826)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Den tommefinger regl holder vist ikke rigtigt for rigtige (tøstige) biler. Så skulle mer-forbruget på min P38 være over 2 liter mere pr. 100 km, hvorimod det er under 1 liter på f.eks. en Volvo V70 som har en kompressor på ca. samme kapasitet.

En P38 har ca. 220hk og som alle andre LR's en aerodynamik som en kummefryser, så om kompressoren er på og bruge et par heste når den er aktiv (og den er den forøvrigt ikke mange minutter på time) skal men vist helt ud i brøk regningen for at kunne måle.

mvh,
Henning
Index
41827: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 16:54:21) (svar på 41824)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Hvis man kender sin bil godt og er opmærksom på reaktionerne kan man, når man kører på delbelastning, altså jævnt ud ad vejen med f.eks. 80 km/t sagtens fornemme når kompressoren kobler til også på en bil med 300 hk.
Dette indikerer jo at det kræver en del effekt.
mvh
Knud, RRC td uden AC :-(
Index
41834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (19-01-2007 19:42:26) (svar på 41827)
henrik lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.212.106.225)
Jeg har haft fornøjelsen af at have en gammeldags boble med airconditionanlæg som firmabil for mange år siden. Vi kaldte altid tænd-sluk knappen på aircondition-anlægget for 'turbo-knappen'. For under overhalinger gav det en markant bedre acceleration og højere top-fart at slukke for anlægget.

Mvh. Henrik
Index
41846: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (20-01-2007 01:00:07) (svar på 41834)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Det var dog en interessant oplysning om AC på en VW boble, vel en 1302??!!

Hvor i alverden, har man dog monteret kompressoren, kondenser og fordamper!!

Undskyld dette O/T spørgsmål!

mvh
Knud
Index
41856: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (20-01-2007 16:22:28) (svar på 41846)
henrik lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.173.233.82)
Hej Knud

Boblen var brasiliansk produceret og blev brugt da jeg arbejdede et par år i Venezuela. Kompressoren stak op bag bagsædet og var fabriksmonteret, da vi fik leveret bilen. Mener det var i 1997 - så jeg kan desværre ikke huske så meget i detaljer om installationen, da jeg brugte det meste af min sparsomme fritid med at holde min cj7 jeep kørende. Boblen kørte bare uden problemer.

Men jeg mener faktisk at 1302'eren også kunne leveres med aircondition dengang den blev solgt i USA.

Mvh. Henrik
Index
41857: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bruger bilen mere benzin med Aircon "On" (20-01-2007 16:54:30) (svar på 41856)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Sikke dog man kan blive klog!
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig dette kunne være muligt.
Jeg kan fint følge dig i din betragtning om turbo-knap! :-)
mvh
Knud