tilbage

Land Rover Forum  

Index
41795: Kørsel med anhænger i tyskland (18-01-2007 20:44:56)
Henrik Glipstrup #4554, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.162.79)
Må man køre i Tyskland med en anhænger på op til 750 kg totalvægt uden påløbsbremse og hvor hurtigt må man køre
Index
41799: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (18-01-2007 21:58:49) (svar på 41795)
Henrik Glipstrup #4554, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.162.79)
det bliver en ford mondeo stationscar
Index
41800: sv: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (18-01-2007 22:03:28) (svar på 41799)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.152.21)
Hej Henrik,

Ja det må du godt, men husk registringsattesten.
Fartgrænsen er 80 på motorvej, men min erfaring er at 100 accepteres af das polizie.
/Torbjørn
Index
41801: sv: sv: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (18-01-2007 22:44:12) (svar på 41800)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.196)
80 km/h er tilladt på motorveje, men ikke 100 km/h - for det koster meget dyrt og er direkte livsfarligt. Hvis din trailer der godkendt til Tempo 100, må du selvfølgelig køre.
Mit råd er, at du lægger dig sammen med lastbilerne og campingvogne i højre spor og slapper af...
Mht vægtgrænsen har jeg ikke kunne finde noget i StVo - Strassenverkehrsordnung, men holdr du dig til de vægte, som er gældende for din bil -se reg-attesten - gør intet fejl.
Index
41809: sv: sv: sv: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (19-01-2007 11:00:30) (svar på 41801)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.21.179)
Hej Poul

Hvorfor er det lige at det er direkte livsfarligt at kører 100 - med mindre man har en tempe 100 - er det ikke cirka det samme?

Henrik - min erfaring er den samme som Torbjørn, at politiet ikke gør noget op til ca. 100 km/t. Jeg kører normalt ca. 100 på spedometeret - så det svarer vel reelt til ca. 92-94 km/t.

Hvis vogntoget er lovligt i danmark er det opså lovligt at kører med i tyskland.

mvh
Eddie
Index
41812: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (19-01-2007 11:39:19) (svar på 41809)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Min erfaring med kørsel med CV i Tyskland, er at man blot følger lastbilerne, der meget konsekvent kører ca 92 km/t, hvilket åbenbart er det deres hastighedsbegrænsere sætter som max. fart.
Polizei har åbenbart den pragmatiske holdning, at trafikken ville blive total kaotisk, hvis personbiler med anhængere skulle køre 12 km/t langsommere end lastbilerne.
Da alle gør som beskrevet, må man vel have lov til at antage, at det er en accepteret adfærd, om end ulovlig!
Er der så endelig en, der vil være lovlydig og stædigt kører 80 km/t eller lidt mindre pga fejlvisning på speedometer, ser man også, hvor kvalfuldt det udvikler sig med køkørsel og hidsige opbremsninger, når trafikintensiteten er høj.

mvh
Knud
Index
41833: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (19-01-2007 19:13:51) (svar på 41809)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.69)
Tempo 100 godkendte trailers er udstyret med specielle støddæmpere ( 'grønne' ), skal køre på særlige dæk og være forsynet med en slingerfri tilkobling. Og så skal der være påløbsbremse monteret!
Mine erfaringer med væltede trailers langs grisestien taler for, at jeg ikke kan anbefale at suse med højere hastighed end lastbilerne.
Bemærk venligst, at overhalingsforbud også gælder for udenlandske vogntog.
Index
41839: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (19-01-2007 21:08:01) (svar på 41833)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej Poul

Nu ved jeg ikke hvilke trailere du mener. men til campingvogn er støddæmperne enten blå eller røde alt efter om de er godkendt til over eller under 1.300 kilototalvægt(jeg er sikker på at dette også gælder alm. trailere). Der skal ikke være specielle dæk på - men dækkene skal være godkendt til minimum 120 km/h (hvilket de fleste er). Der findes ikke slingrefri tilkobling (hvis vi taler alm trailer/campingvogne). Men der findes tilkoblingsanordninger der nedsætter risiko for slinger.

Selvfølgelig gælder det pågældende lands færdelslov - har
nogen påstået andet?

mvh
Eddie
Index
41840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel med anhænger i tyskland (19-01-2007 21:24:26) (svar på 41839)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.69)
Tempo 100 følger tysk lovgivning og derfor findes der regler, som ikke er gældende i DK.
Da DK ikke godkender trailers for Tempo 100, er det logisk nok, at der findes andre dele i en trailer/c-vogn end dem, tyskerne kræver.
Og siden vi selv har prøvet på, at få vor Brenderup boggitrailer godkendt til Tempo 100 for at følge een af vore busser, kender jeg lidt til de krav, de tyske myndigheder i sin tid stillede.
Uden at ville gå til bunds i, hvem der har udviklet en 'slingrefri' kuglekobling - mener, det er Herpa - så er det altså den tyske definition af,, hvad en slingrefri kobling er, jeg hentyder til ( qua det er tysk lovgivning )

Vi opgave projektet, fordi en Tempo 100 godkendt bus ikke må have en trailer på krogen.