tilbage

Land Rover Forum  

Index
41752: Typegodkendelser 110" (16-01-2007 23:15:27)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hejsa,
Er der ikke nogen af jer busfolk der vil være så søde og skrive det typegodkendelses nummer jeres bus er godkendt på her? eller på en email til mig?

Meget gerne både 10, 11 og 12 personers busser

Jeg har været inde på www.fstyr.dk men kan ikke finde nogle M2 landrovere?
Index
41753: sv: Typegodkendelser 110" (17-01-2007 00:04:25) (svar på 41752)
Mats Sellner #4391, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.146.170)
Hvis der er feltet på registreringsattesten som hedder "Godkendelsesnummer", så har min 10 personers bus
"T 8780"

Den er registreret første gang 30.10.85 men jeg ved ikke om den har været bus fra starten.

Mvh

Mats
Index
41754: sv: Typegodkendelser 110" (17-01-2007 00:28:29) (svar på 41752)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Chris,

Min 10 pers. TD5 bus fra 2000 har typegodkendelsesnr. S09916-01 - sædebestykning 3+3+4.

/Ib
Index
41755: sv: sv: Typegodkendelser 110" (17-01-2007 08:31:36) (svar på 41754)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.2.142)
Hej Chris

Min V8 er fra 1988 er en 12 pers, bus med 20% afgift godkendelsnr. T 8780
Hilsen Peter
Index
41760: sv: sv: sv: Typegodkendelser 110" (17-01-2007 13:37:11) (svar på 41755)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.3.1.132)
Hej derude,
Er der nogen med busser i årgangen 1995-1999 som har et type godkendelsesnummer?
Igen både 10, 11, 12 personers busser.
Index
41773: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelser 110" (17-01-2007 21:31:46) (svar på 41760)
Gustav Bryde-Nielsen #4868, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.105.26)
Hej Christian
Min bus er fra 99 og den samme nummer som Ib Krauses og har også samme sædekonfiguration 3+3+4 = ialt 10 pers

Mvh Gustav
Index
41792: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelser 110" (18-01-2007 20:26:55) (svar på 41760)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.196)
Mojn dernede!
De fleste kører på T8780 og den kan hentes på www.fstyr.dk.
Oprindeligt var der 12 pladser i en bus, men så kom er en chubbybox (rodekassen på første række) og så var der kun elleve tilbage. Derefter blev det for trangt på de billige rækker og vupti, der forsvandt to pladser på hver sin side og boxen forsvandt også. Så var bussen til 10 personer.
Typegodkendelsen siger intet om sædekonfigurationen, som hører hjemme under SKAT, da det er et afgiftsspørgsmål.
Selve T8780 har flere tillæg, som kan ses som opdateringer af den oprindelige fra 1983. Opdateringen sker ved f.eks. ændring i motoriseringen.
En 10-personers giver bedste mulighed for rokkering: 2 + 2 + 6 giver nok bedst plads på de tværgående rækker.
Index
41806: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelser 110" (19-01-2007 08:57:17) (svar på 41792)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
mojn Paul

Vil lige indskyde en tilføjelse, da det du skriver kan misforstås. Det er rigtigt at de busser der kører under typegodkendelse 8780 ikke har nogen angivelse af antallet af sæder, til gengæld skulle man forbi Told/Skat og have bilen "synet", dvs antallet af sæder skulle kontrolleres og noteres på Tolddokumentet. Men det var også dengang muligt at få bussen med forskelligt antal sæder. Så din udlægning stemmer ikke helt overens med de faktiske forhold.

På Standardtypegodkendelserne S 6369 og 9916 skulle man på typeattesten angive om bussen havde 9, 10 eller 11 passagersæder, hvilket betyder det var muligt at vælge det antal sæder man ville have, og om man ville have cubbybox eller de mere behagelige sæder på 2. sæderække som modellen med 9 passagersæder var udstyret med.

mvh
Ib 0219
Index
41878: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelser 110" (21-01-2007 13:47:53) (svar på 41806)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.51)
Mojn Ib,
Historien med de 12 sæder stammer helt tilbage fra den tid, hvor minibusser skulle have 12 pladser. Det dateres tilbage til midten af 60erne.
Enten var det Donkild eller Eriksen, som fortalte en komisk historie om, at de måtte faktisk demonstrere for T&S, at der vitterlig kunne sidde tre voksne på sidebænkene. Det må har været lige først i 70'erne, da Autogaarden i Tønder var DOMI og Land-Rover forhandler.

Om Landbrugsrådet også har været indblandet i sagen, skal jeg ikke kunne sige -- men det var den, da de første lange Ford Transitter ikke kunne opfylde bremsekrav, når de var tomme. Men da Rådet ringede til Færdselssikkerhedsafdelingen, kunne de pludselig klare kravene...
Index
41898: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelser 110" (22-01-2007 09:01:24) (svar på 41878)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Paul

Har selv fremvist 110" STW et par gange i forbindelse med at vi fik standardtypegodkendelse på modellen, sidste gang i slutningen af 90'erne. Hver gang var det med en tur forbi Told/Skat for opmåling af sæderne, specielt de bageste, for at se om de opfyldte målene til 3 personer på de langsgående sæder bagest.
Så antallet af sæder 10, 11 eller 12 personer inkl. fører holdt frem til bussen stoppede med at eksistere som minibus-model. Det der blev solgt var hovedsaligt den 11-personers da de fleste gerne ville have cubby-boksen i stedet for midtersædet på forreste række, en del 10-personer og kun sjældent 12-personers udgaven.

Standardtypegodkendelserne betod iøvrigt at bilen ikke skulle til syn, men kun forbi Told/Skat. Landbrugsrådet har aldrig været blandet ind i godkendelser af nogle af vores modeller.

Med venlig hilsen
Ib Hammer
Land Rover Danmark A/S



Index
41864: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelser 110" (20-01-2007 22:43:37) (svar på 41760)
Niels Erik Hansen #3621, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.164.254)
Hej Christian. Min bus kommer fra zimbabwe det er en TDI 300 med katelysator og EGR ventil.Årg 99, 3 forsæder 3 mellem 2+2 i bag.Husk at der skal være sikkerheds seler til alle efter en bestemt dato/år. Godkendelses NR.s6369 rubrik 37 på den blanket til reg. syn. Niels Erik Hansen