tilbage

Land Rover Forum  

Index
41910: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 19:36:30)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.224.231)
kære forum

Jeg skal nok melde mig ind i klubben og tage det grønne bevis, men jeg har brug for et hurtigt råd til imorgen tidlig. Jeg er den lykkelige ejer af en serie 3 88 tommer med daihatsu motor. Med baghjulstræk skal den med glatføre køres gelinde. Mit spørgsmål er kort. hvor meget sne skal der ligge før jeg må køre med 4 hjulstræk og hvor meget hjælper det på køreegenskaberne ?

vh

Peter Jespersen
Index
41911: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 20:17:17) (svar på 41910)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.144.30)
Nu har det noget med dækkene at gøre, men når du synes at du skal køre lidt gelinde, så tage roligt at trykke den gule knap nede, og køre i 4x4. Kunsten er så at gå i 2 hjulstræk, når føret bliver bedre, for din dæk & transmisions skyld. Jeg kan ikke understrege kraftige nok hvor vigtig det er at tage din grønne bevis. Der er så mange ting som man gøre stik modsat af almindelige biler når 4x4 er sat til, og de læres bedste med en instruktør , og på et kursus. Jeg vil gå så vidt at sige at selv et glatføre kursus på bane er af meget tvivlsomt værdi, da ingen af instruktørene har betydelige erfaring med rigtig terræn biler, og underviser i den absolut forkert fremgangsmåde for 4x4. Til gengæld er du godt og sikkert kørende efter det grønne bevis, for ikke at glemme Land-Rover Experience kurset.
Indtil da, så bruge endelige 4x4 til at øge fremkommelighed, men undlade at "experimentere" med køreegenskaber. Til sidst, 4x4, og den mest raffineret køreteknik kommer til kort, uden ordentlige vinterdæk.
Hilsen fra en dejlig sne belagt Norge, 2217 David.
Index
41912: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 20:18:43) (svar på 41910)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
du kan som sådan køre med firehjulstræk hele tiden, men ikke spær, og din acceleration vil blive meget bedre.. slipper for at hænge op ad bakker eller ikke komme igang i lyskryds. MEN dette ændrer ikke din bremselængde. Dit styretøj vil nok føles tungere og sløvere. Umiddelbart burde din bil også undgå udskridning med 4wd i en hvis udstrækning, men den er ikke uovervindelig. Ofte er tendensen at man bliver for optaget af evnen til at komme frem og glemmer at bremsen evnen stadig er den samme. Tro mig at permanent 4wd virker op ad stejle bakker.. har fået mange misundelige blikke når folk er gået i stå op ad bakke i dag og de har måtte give, hvor min 90" bare går derud af.
Index
41913: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 20:23:29) (svar på 41910)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.127)
Dækkene skal svare til føret, vinterdæk til vinterbrug, terrændæk til terræn osv. eks er sanddæk uegnede til sne.
Brug kun 4hjulstræk til at forcere dyb sne, på glat underlag kan bilen hurtigt komme ud af kontrol med tvangsspærrede aksler, dette gælder også de biler m. permanent 4hjulstræk.
Index
41919: sv: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 21:25:48) (svar på 41913)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.224.231)
tak for de gode råd- Mig bekendt er der ikke spær på en serie 3 bil.

vh peter
Index
41922: sv: sv: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 21:51:42) (svar på 41919)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.69.154)
Hej Peter

Jo - det er der faktisk. I det øjeblik du sætter en seriebil i firhjulstræk - høj eller lav - så kobler den forhjulene ind, men den har slet ikke et centerdifferentiale, så det er altså at betragte som "låst" hele tiden, al den stund at det ikke er der.

Så en seriebil i 4WD modsvarer en Defender med spærret centerdifferentiale, og må derfor ikke bruges på tør vej.

vh Niels
Index
41920: sv: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 21:25:51) (svar på 41913)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.224.231)
tak for de gode råd- Mig bekendt er der ikke spær på en serie 3 bil.

vh peter
Index
41921: sv: sv: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 21:50:13) (svar på 41920)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.148)
Hej Peter ! en serie III har ikke direkte et spær (på nær lige en stage one) men, men, men, når du sætter den i firhjulstræk svarer det til det samme som når jeg spærrer centerdifferantialet på min 90", og det vil sige at du kun må køre med firhjulstrækket slået til på løst underlag og altså ikke på tør asfalt, det kan smadre gearkasse, stikaksler med videre (har selv prøvet på min 88" i sin tid, da jeg lånte den ud til en ikke kyndig person, men det er en længere historie).
Den store forskel ligger i at du ikke har et centerdifferantiale som på 90" og 110" og Range Rover og som er nødvendigt da de har permanent firhjulstræk.

med venlig hilsen

2547 steen
Index
41923: sv: sv: sv: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 21:53:51) (svar på 41921)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.69.154)
ØV! Steen slog mig med 1 min og 29 sek. ;-)
Index
41925: sv: sv: sv: sv: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 21:59:13) (svar på 41923)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.148)
jeps ! men du står længere oppe ...øv... smiley

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
41927: sv: 4 hjuls træk og sne (22-01-2007 22:37:32) (svar på 41910)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.8)
Ligegyldig, om din bil trækker på baghjul, forhjul eller på alle fire, så bør du køre gelinde i glat føre.
Smalle dæk med et vinterdueligt mønster er bedre end voldsomme terrændæk, som slet ikke er bevendt i sne og på is.
Skulle du få problmer med igangsætning, så træk en røde gearstang i lavgearsområdet, sæt igang og når bilen ruller, skift op i højgearsområdet, typisk 2. gear.

Højgears/firhjulstræk ( gul knap ned ) anbefales, hvis du skal forcere et længere sneområde, som ikke er sporkørt.