tilbage

Land Rover Forum  

Index
42010: Værktøj i bilen (24-01-2007 11:57:07)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.125.177)
Hej

som førstegangs land rover ejer har jeg erfaret at, at det altid er godt at have lidt værktøj med.

Det betyder at jeg idag kører rundt med værktøj nok til at kunne skille flere forskelige bilmodeller ad.

Er der nogen der kan hjælpe lidt. Hvad skal man have med? skal jeg have et komplet sæt ring/gaffel med etc.

findes der evt. en huskeliste

På forhånd tak
Brian Jørgensen (110", BUS, TD5)
Index
42018: sv: Værktøj i bilen (24-01-2007 15:28:50) (svar på 42010)
Kim Horsevad #6594, reg. njy. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!

Her en lille liste med udgangspunkt i det værktøj / reservedele jeg medbringer når jeg kører nordpå. Selvfølgelig behøver man ikke medbringe alle reservedelene og sliddelene til almindelige ture i Danmark.

En god pointe - som jeg blev forklaret af en gammel traktormekaniker jeg kender - er at foretage forebyggende vedligeholdelse i stedet for pludselige reparationer. Altså at man forsøger at holde sig orienteret om bilens tilstand og udskifte eventuelle dele førend et nedbrud. Dette minimerer selvfølgelig behovet for at medbringe værktøj og reservedele. Dele som lige er skiftet til nyt behøver man selvfølgelig ikke at medbringe reserve for - med mindre man altså skal ud på rejser helt uden for lands lov og ret!

Selv har jeg altid et komplet sæt værktøj liggende i bilen - og et andet hjemme i værkstedet. Det er rart at vide at man har det værktøj man skal bruge uanset om man står derhjemme eller et andet sted.

Nogle undrer sig måske over at bremseklodser er med på listen - men et sæt helt nye bremseklodser kan slides væk på en weekend - blot det sand man kører i er den rette beskaffenhed!

Reservedele:
===============
Kardankryds, hjullejer, vandpumpe, vandpumpepakning, generator, Bremse-hovedcylinder, koblings-hovedcylinder, koblings-slavecylinder, evt .bremsestempler samt pakninger hertil, Lappegrej og extra slanger, brændstofrelæ

Sliddele:
==========
Bremseklodser, drivrem til generator og vandpumpe, drivrem til servopumpe, evt kobling og trykplade, vinduesviskere,

Kemi:
========
Motorolie, gearolie, atf, bremsevædske, kølervædske, rustløsner, kobberfedt, moly-fedt

All-round:
============
8mm brændstofslange, transperant brændstofslange, slangeklemmer til brændstofslange, kølerslanger, slangeklemmer til kølerslangerne, 55mm udstødningsrørsklamper, Cola-dåse (til rep af udstødning)

Elektrisk:
=============
Ledning - 1,5¤, 2,5¤, 6¤ og 35¤ (til starter), Kabeltermineringer (spadestik), sikringer, relæ (std og blinkerrelæ), Pærer (forlygte, blinker, positionslys, baglygte, bremselygte, nummerpladelys), gløderør

Værktøj:
=========
Topnøglesæt, komplet 1/4", og 1/2" + 3/4" L-håndtag med 27mm top - hjulbolte)
Fastnøglesæt - desto flere desto bedre!
2 stk. 9/16 fastnøgle (til kardanled)
(En 9/16 top med 1/4" firkanttilslutning kan bruges til kardanerne)
1 stk 1/2" fastnøgle til ventiljustering på 200tdi
52mm rørnøgle (til hjullejer - man kan bruge en vandpumpetang i stedet)
Skruetrækkere
Div. Tænger: Skævbider, spidstang, kombitang, vandpumpetang (alm plus meget stor!), rørtang
Hi-Lift
Hydraulisk Donkraft
Hammer (smedehammer)
Momentnøgle (Biltema)
12-kantet 13mm og 14mm 1/2" top - til afmontering af kalibre og hubs
Følelære: mm og tomme
Skydelære
Multimeter
Prøvelampe
Prøveledninger
Dækjern (3 stk)



Stay Wild!
/Kim Horsevad
Index
42031: sv: sv: Værktøj i bilen (24-01-2007 17:35:12) (svar på 42018)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.66)
Stay cool, Brian!

Kim kan omgås hele det arsenal, han lige har remset op, men der er altså ikke behov for så meget: et passende sæt af gaffelnøgler og skruetrækkere, et par tænger, en hammer, gaffatape, lamper, sikringer, lygteglas, spændebånd og så er rummet under passagersæde/sidebænkene fyldt op.

Det er jo også begrænset, hvor meget du kan have liggende i en bus, uden at det flyver omkring. Men har du en udtræksskuffe mellem sidebænkene stiller det sig nok lidt anderledes.
Index
42041: sv: sv: sv: Værktøj i bilen (24-01-2007 19:34:54) (svar på 42031)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
du kan jo næsten købe en ekstra bil for alle de reservedele :D
Index
42055: sv: sv: sv: Værktøj i bilen (24-01-2007 23:01:37) (svar på 42031)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.136)
Du glemte strips!!!
Der skal være både store og små.

Jakob.
Index
42080: sv: sv: Værktøj i bilen (25-01-2007 19:36:01) (svar på 42018)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.211)
Av for pokker! Der røg den søndagsudflugt, min 110" HCPU
med GRP Truckmantop kunne måske nok rumme alt der i flg.
Kim H. skal til for at være sikkert fremme ved rejsens mål, der er bare den hage at den er vejet ned så den må kun laste 500kg. Det bedste er nok at holde sin bil i orden og fornemmer man en defekt, så udbedre det med det samme.