tilbage

Land Rover Forum  

Index
42154: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 17:43:59)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Halløj allesammen,

Vi sad lige og fik lyst til at køre en tur i røveren imorgen. Vi bor i Aulum og den umiddelbare tanke var at prøve at komme ud og køre langs vesterhavet. Vi prøvede noget lignende i sidste uge, men fandt ikke nogen steder hvor man måtte køre ned på stranden. Sidste uge kørte vi ud ved Ringkøbing og mod nord til ca. Bøvlingbjerg hvor vi vendte næsen hjemad igen.

1. Er der nogen som har lyst til at holde os med selvskab på en lille tur til stranden imorgen ?

2. Er der nogen her, fx fra vest eller midtjylland som kender reglerne og kan anbefale et sted at køre til og fra stranden?

PS: vi var med på strandturen sidste år, men det er alt for langt mod nord til en enkeltdags tur for os da vi har vores yngste datter med.

mvh
Jørgen og Mie-Pil
3757
Index
42155: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 18:52:31) (svar på 42154)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.146)
På Skov- og Naturstyrelsens website og/eller Kystdirektorates samme, burde du kunne finde oplysningerne om færdsel på strandarealer.
Index
42159: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 19:24:23) (svar på 42155)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Hej Poul,

Tak for dit svar, men det har vi allerede prøvet uden held. Det tætteste på et svar var dette fra skov og naturstyrelsen

"Det er forbudt at køre i bil på stranden, undtagen nogle få steder på den jyske vestkyst, hvor skilte fortæller om reglerne."

Hvor skilte fortæller om reglerne....... jo tak nu ville vi jo helst udgå at skulle køre hele vejen op og ned ad vestkysten og ind ad alle stikveje for at checke alle skilte :-)

Der må da være nogle jydske LR ejere som også kører tur på vestkysten i ny og næ ?

Og i øvrigt står invitationen til at køre med stadig åben.....?

Med venlig hilsen
Jørgen og Mie-Pil
3757
Index
42160: sv: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 19:33:17) (svar på 42159)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.146)
Bo Fyring kender stederne, men så må han være online, før han kan svare..

TAK for invitationen iøvrigt, men desværre er jeg siden 09 NOV 2006 uden min trofaste OneTen - den er hos min mekanikker og jeg fik da lov til at låne den i lørdags...

Min mek's egen 90" er kaput og nu bruger han min som værkstedsbil - den kører jo fantastiks godt. Har givet ham mit kontonummer, men er er altså ikke kommet noget ind på den.

God fornøjelse langs stranden..
Index
42161: sv: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 19:50:22) (svar på 42159)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.146)
Prøv at gå ind på Google og søg på 'Kørsel på strande' - der kommer et par nyttige links op!
Index
42162: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 19:52:01) (svar på 42154)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.76.16)
De strande jeg lige kan komme på ligger ved Blåvand/Henne.
Det er nede ved Oksbøl.
2stk strande kan man køre lidt af, desværre er det 1-2km ud til en vendeplads og så tilbage igen.

Ellers er der nogle lange ruter på Fanø,... dog endnu længer væk for jer.
Index
42163: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 19:59:34) (svar på 42154)
Jørn Linning Hansen #4281, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.67.78)
Det vil være en god ide at henvende sig til Kystinspektoratet inden i ad vanvare kommer til at bringe dlrk i et dårligt lys, således at det ikke kan lade sig gøre at søge om køretilladelse mere. Såvidt jeg ved har Skov og Naturstyrelsen også noget at skulle have sagt vdr privat bilkørsel på strandene, i må helt sikkert ikke køre der hvor i åbenbart har kørt - så fyfy, i skal enten nordefjords eller syd for Nymindegab. mvh Jørn
Index
42164: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:17:10) (svar på 42163)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Næ nej, ikke noget fy fy! Vi har ikke kørt PÅ strandene, vi har kørt langs vestkysten på vejene og taget den ene stik vej mod havet efter den anden og læst hvad der stod på skiltene ..... og rettet os efter det!

Det som er lidt irriterende er at der er strækninger på vestkysten hvor man godt må køre men at den eneste angivelse på skov og naturstyrelsenshjemmeside er som jeg skrev tidligere....læs skiltene. Ja tak, mange tak, nu er vestkysten jo ikke særligt lang....

Jeg ved at der er en strækning længere nordpå, hvor strandturen var sidste år, men det er lidt langt væk til en søndagssmuttur.

Jeg er egentligt lidt skuffet over at du tror at vi ville fare rundt på en strækning hvor der er tydeligt skiltet at man ikke må køre.

Er adgangen til strandene årstidsbestemt? Jeg kan da errindre masser af sommerbilleder hvor strandene er klistret til med tyske turisters merc, bimmer og VW?

mvh
Jørgen
3757
Index
42165: sv: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:28:32) (svar på 42164)
Jørn Linning Hansen #4281, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.67.78)
Så læs lige artiklen på S og N hjemmeside artiklen "Færdsel i det åbne land og på stranden " der et afsnit der hedder På Stranden,der står højt og tydeligt at det er forbudt at køre bil på stranden undtagen nogle få steder på den jyske vestkyst hvor skilte fortæller om reglerne, så der hvor der ikke er skiltet må man ikke køre jvnf. skovfoged på vestkysten. mvh Jørn
Index
42167: sv: sv: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:40:06) (svar på 42165)
Jørn Linning Hansen #4281, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.67.78)
Jeg skal da beklage at jeg ikke har læst dit indlæg ordentligt, men fakta er stadig at det er syd for Nymindegab eller nordenfjords, så ja der er langt til strandture i vores dejlige biler.
Index
42169: sv: sv: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:47:13) (svar på 42165)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Øh, Jørn har du læst hvad jeg har skrevet længere oppe?

Det er netop det jeg har læst og som irriterer mig grænseløst. Den eneste måde man tilsyneladende kan finde ud af hvor man MÅ køre er ved at køre ud til stranden og læse skiltet. Det er ganske enkelt tåbeligt. Jeg fandt en lokal hjemmeside http://www.tgv.dk/idd322.asp hvor der er nogle strande i deres lokal område hvor de angiver om man må køre der.

Hvorfor skal det være så hemmeligt hvor det er tilladt at køre? At det er generelt forbudt at køre på strandene gælder jo hele Danmark. Når nu man har besluttet at det skal være tilladt visse steder, hvorfor er det så lige at det så skal være så svært at finde ud af hvor det er?

Undskyld hvis jeg lyder lidt sur, det kan godt være jeg opfatter det forkert men jeg bryder mig ikke rigtigt om din tone, det lyder lidt som om du antyder at jeg ikke fatter den tekst jeg allerede har refereret til eller bevidst er ude på at køre hvor jeg ikke må. Hvis det havde været tilfældet, hvorfor skulle jeg så spørge?

Jeg håber at jeg har misforstået dig.

mvh
Jørgen
3757
Index
42170: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:49:50) (svar på 42169)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Og DER var du hurtigere end mig (smiley)

God weekend Jørn, vil du ikke med ?

mvh
Jørgen
3757
Index
42166: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:37:14) (svar på 42154)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Aha, Google slår til igen. Som I nævner så er der i nærheden af Oksbøl (Børsmosestrand) og Fanø. Afstanden er næsten det samme men man må skulle med en slags færge for at komme til Fanø.

Er der nogen som vil med på en tur til Fanø eller Børsmose strand imorgen?

Er der nogen som ved hvad færgen koster ?

mvh
Jørgen og Mie-Pil
3757
Index
42168: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:41:17) (svar på 42166)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.146)
www.scandlines.dk giver prisoplysninger !
Index
42171: sv: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 20:54:08) (svar på 42168)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Hold da op, 250 kr for den bette tur?

Tak Poul

mvh
Jørgen
3757
Index
42177: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (27-01-2007 23:34:23) (svar på 42154)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.249.44)
Hej Jørgen.
Det er en skam vi ikke skriver 1981, for da var det tilladt at køre langs den jydske vestkyst 0-20m fra vandkanten, når vi lovligt (ingen forbudsskilte) kunne køre ned på stranden. "Bageren" har arrangeret ture fra Blåvand til Skagens gren, vi har prøvet turen med ham, det var en meget stor oplevelse at se vestkysten og naturen fra strandsiden, og se den varierede strandbred, med alt fra fint sand til kampesten, men det blev desværre fortid da vi mødte Bent Lauge Madsen fra Miljøministeriet på en af turene først i firserne, to år efter var kørsel forbudt.
Da jeg lige er kommet på debatforum har jeg ikke haft megen tid til at søge på emnet, men det jeg kan fornemme er at der er en vis opblødning på vej,med hensyn til kørsel på stranden ved vestkysten, og hurra for det, DL-RK har gennem alle årene når lejlighed har budt sig gjort opmørksom på der bør læmpes på forbudet under en eller anden form, jeg ser ikke den store forskel på at ride eller køre langs stranden, og jeg mener stranden, i klitterne er det bandlyst på grund af sandflugt og derfor forbudt. Ridning har jo fået væsentlig bedere kår de sidste år med hensyn til at ride langs stranden. Men får vi med tiden lov til at køre andre steder end hvor det er tilladt i dag skal kørsel foregå langsomt og sikkert for folk og fæ og ikke i yngletiden.
Det kunne være fint hvis vi kunne finde alle områderne hvor motorkørsel er tilladt og så få dem ind på et kort, hvor der også burde stå reglerne for kørsel i de pågældende områder.
Har fundet lidt på S&N´s hjemmeside som jeg lige syntes du og andre bør se:

Det må man ikke
På de klitfredede arealer er det forbudt

at ødelægge plantevæksten, f.eks. ved at rutsche i klitten
at foretage gravearbejder
at bygge, anlægge veje, anbringe hegn, bænke, trapper,
fliser, skilte, flagstænger, antenner o.l.
at campere under nogen form
at bruge åben ild, f.eks. tænde bål, grille osv.
at køre bil, cykle og ride
at opholde sig nærmere andres bolig end 50 m
at efterlade papir og andet affald
at undlade at have hunden i snor

På nogle strandbredder (den flade strand) er det dog tilladt at køre bil, cykle og ride, og under visse forudsætninger er det tilladt at afbrænde kvas.

Håber vi engang kan få, eller søge om lejlighedsvis, kørselstilladelse langs vestkysten.
mvh per b.

Index
42179: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (28-01-2007 00:19:09) (svar på 42154)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Jørgen

En lille tur der kan anbefaler - og som er lovlig - er på Rømø. Kør ned på stranden i Lakolk, der kan den sø følges helt til Havneby (Sydligste by på Rømø).

Hvis nogen skulle have lyst til at køre med på turen, hvornår regner du så med det skulle være?

Mvh
Benny #2711
Index
42181: sv: sv: Hvor må man køre på stranden ved vesterhavet? Er der nogen som vil med imorgen??? (28-01-2007 08:46:35) (svar på 42179)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Det lyder som en rigtig glimrende ide til en tur en anden dag, men vi har besluttet os til at I dag køre vi til Børsmose strand.

Men vi er friske på at være med til at arrangere en tur til Rømø :-)

Hilsen
Jørgen