tilbage

Land Rover Forum  

Index
42218: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (28-01-2007 21:38:37)
Kenneth Solbjerg #7480, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.105.184)
Her i forbindelse med det senste snevejr, var jeg ude i min Freelander (TD4 automatgear) og lave nogle "donuts" for at lære bilen bedre at kende... Af gammel vane skulle jeg også prøve at lave en håndbremse vending. Det havde ikke helt den samme effekt som i en bil med forhjulstræk!
Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på om man overhovedet må gøre det i en bil med 4-hjulstræk???
Jeg kan ikke se noget i manualen og den er ellers skrevet med livrem og seler, men jeg er stadig i tvivl om der er noget i bilen der kan tage skade? (viskose-koblingen mellem akslerne eller automatgear-koblingen...)
Umiddelbart må man jo ikke træde på bremse og speeder samtidig i en automatgear bil!?!

Håber der er nogen derude med en større mekanisk forståelse end jeg ;o)
På forhånd tak!
Index
42221: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (28-01-2007 21:57:30) (svar på 42218)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.207)
Kenneth Bond!
Du er inde på noget af det rigtige: man skal ikke foretage håndbremsevending med en firhjulstrækker, der har permanent firhjulstræk. Det kan ødelægge flere vitale dele i drivlinien.Påvirkningen kan endda være så kraftig, at maskinen står af, hvis autoboxen ikke har været i neutral.Desuden opfører Land-Rover kørere sig meget ansvarlig i trafikken...
Index
42224: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (28-01-2007 22:39:06) (svar på 42221)
Kenneth Solbjerg #7480, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.105.184)
Tak for det hurtige svar!
Umiddelbart virker det heldigvis til at den har overlevet det, men det må jeg så hellere holde mig fra fremover!
Jeg kan også berolige med at det forgik på en stor tom p-plads og at det jo netop var med forøget trafik-sikkerhed for øje ;o)
Index
42225: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (28-01-2007 22:54:07) (svar på 42224)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.82.22)
Tillægsspørgsmål!

Jeg har lige fået fikset bremserne på min Freelander - og da jeg, ganske langsomt, rullede ind på en grus P-plads og trak håndbremsen her til aften, så låste det venstre baghjul, men ikke det højre. Det foregik i slowmotion, men jeg kom lige til at tænke på, om Freelanderens håndbremse kun virker på det venstre baghjul? Har lige læst manualen, men kan ikke se det, og det er i mine øjne en helt utænkelig ingeniørløsning.

Mon ikke bare jeg skal have rettet fejlen på håndbremsen, for den skal da virke lige meget på begge baghjul?
Index
42228: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (28-01-2007 23:10:31) (svar på 42225)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Jeg mener også at håndbremsen skal virke lige meget på begge hjul.
Udover at det ville være den eneste rigtige løsning mener jeg også at den skal det ved lov. Prøv om den ikke bare har sat sig. Bak evt lidt og så frem igen. Det kan løsne dem nogle gange.
Medmindre at du mener at den kun virker på det ene hjul?? For ja så skal der da vidst rettes noget:)
Index
42230: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 00:24:01) (svar på 42228)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Jeg kender kun håndbremsen i en seriebil, der sidder den jo på baghjulsakslen.
Med differentiale(r) burde det derfor kunne lade sig gøre at eet hjul blokerer mens det andet ruller. ..eller hvad ?

Kasper
Index
42231: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 07:31:31) (svar på 42230)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.207)
Ifølge færdselsloven skal håndbremsen virke på baghjulene - altså flertal.
En kardanbremse blokkerer begge baghjul via kardan og diffentiale. Det betyder, at begge hjul bremses.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om Freelanderens håndbremseopbygning, for den har jeg ikke undersøgt.
Index
42232: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 07:59:25) (svar på 42231)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.60.255.164)
Du har delvis ret Paul, kardanbremsen virker på baghjulene. Men som du også selv skriver, virker den gennem differentialet, du kan derfor være udsat for, at det ene hjul løber forlæns, og det andet baglæns, når du trækker håndbremsen, et sted hvor der er islag under det ene hjul, og tør asfalt under det andet. Selvfølgelig ikke hvis der er differentialespær på, og denne er aktiveret.

Urban.
Index
42237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 08:54:49) (svar på 42232)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Håndbremse

Håndbremsen på en Freelander virker kun på baghjulene.

På de nye modeller Discovery 3, Range Rover Sport og Range Rover fra modelår 2007, er der to bremseanlæg på baghjulene, det almindelige bremseanlæg og håndbremsen. Til gengæld kan man med håndbremsen bremse bilen ned uanset hastighed, idet man ved hastigheder over 30 km/t aktiverer det normale bremsesystem (skivebremserne), ABS-systemet osv., og under 30 km/t overtages nedbremsningen af håndbremsen på baghjulene (tromler), ligesom det er håndbremsen der holder bilen ved stilstand, som en normal håndbremse.

Håndbremsen på disse tre modeller er iøvrigt elektronisk og på automatgearmodellerne udløser håndbremsen selv ved igangsætning (dette gælder også manuelt gear modellen på Discovery 3 modelår 2007).

mvh
Ib 0219



Index
42287: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (30-01-2007 07:53:25) (svar på 42237)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
En detalje - men på Disco 3 er der skivebremser på baghjulene og ikke tromler, som det nævnes her, men ellers er beskrivelsen korrekt af de elektroniske bremser, som andre bilmærker bla. Renault har kørt med i en årrække.
Og i min gamle teori-undervisning blev det understreget, at håndbremser skal virke ens på begge baghjul. I det tilfælde at man skal bruge dem som nedbremsning (total bremsesvigt usandsynligt men måske muligt), så vil en bremse på kun et baghjul trække bilen rundt.

vh

Jan
Index
42310: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (30-01-2007 15:47:28) (svar på 42287)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jan

På Discovery 3, Range Rover Sport og Range Rover modelår 2007 er der to bremseanlæg på baghjulene - dels skivebremser (det "normale" bremseanlæg), dels tromlebremser (håndbremsen) - som det også står omtalt i det første indlæg

mvh
Ib 0219
Index
42239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 09:58:03) (svar på 42231)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.237.106.152)
Hej Paul

Håndbremse kun på baghjulene?
hvad så med Citroens BX serie, der virker håndbremsen på forhjulene... fandt ud af det på et glatførekursus, = ingen snurreture til os. ØV
Håndbremse i Serie bil kan resultere i knust diff. + gearkasse, og en mega skideballe til den værnepligtige fra MMEK.....

SIII Hilsen Anders
Index
42242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 10:40:38) (svar på 42239)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Netop derfor er det misvisende at kalde det en håndbremse i en Seriebil da den stort set stopper og spærrer alt der bevæger sig i diff. hjul, gearkasse og aksel - (lidt overdrevent) - men netop derfor vil jeg på det kraftigste fraråde at trække i håndtaget mens bilen kører/ruller. Det kan ødelægge mere end godt er. Brug fødderne og hovedet - og træk kardanbremsen når bilen står hvor den skal blive stående.

Brems og blink
Index
42284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (30-01-2007 02:41:29) (svar på 42239)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.254)
Nævn ikke BXer - det er ikke biler, men et mareridt for enhver mekker...
der findes et par undtagelser, som tager udgangspunkt i et andet layout, bl.a. to låste gear...
Index
42278: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 22:52:33) (svar på 42231)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.78.174)
Hej

Der er vel ikke noget galt i at den virker på 1. aksel?
Index
42236: sv: sv: sv: sv: Håndbremse vending med 4-hjulstræk (29-01-2007 08:50:04) (svar på 42225)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej mikkel

det lyder som om din "bremsefixer" mere er en "bremsefusker"...
Parkeringsbremsen skal virke lige effektivt i begge sider.


mvh
Claus