tilbage

Land Rover Forum  

Index
42294: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 11:31:08)
Niels-Henrik Riis Jensen #5025, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.23.218)
Ren teoretisk – et værksted udskifter en stor og vigtig del i en Land Rover med en re-con del med et års garanti. Det viser sig at den nye del har samme fejl som den gamle og skal skiftes. Nu er det bare sådan at garantien kun dækker reservedelen, ikke arbejdsløn mm.

Kan det være sandt? Ejeren af Land Roveren er jo ikke skyldig i at den nye del ikke virker. Man har jo ikke en chance for at teste om den ny del virker før den er sat i.

Er der kloge hoveder der kan hjælpe med at belyse dette emne?

/niels
Index
42306: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 14:35:58) (svar på 42294)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
Hej Niels-Henrik,

Det er en juridisk gråzone, jeg tror ikke at der findes regler på området. Umiddelbart er det noget man skal spørge om inden værkstedet går igang, og evt. få en skriftlig bekræftelse på det.

/tony
Index
42308: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 15:10:00) (svar på 42294)
Esben Haugland #7643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Hej Niels-Henrik

Rent teoretisk; det kommer an på, om værkstedet leverer reservedelen.

Du må komme med lidt flere oplysninger...

Mvh

Esben H
(cand.jur.)
Index
42309: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 15:25:20) (svar på 42308)
Niels-Henrik Riis Jensen #5025, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.23.218)
Hej Esben,
Ja, det drejer sig selvfølgelig om en sag, men jeg vil ikke her på nettet nævne navne etc. Jeg skal sige at jeg er meget tilfreds med det værksted som jeg bruger.

Men gearkasse skulle skiftes og værkstedet fik en ny, dvs en genopbygget, som skulle komme fra Land Rover i UK. Denne gearkasse har værkstedet købt i DK hos en importør. Der er et års garanti på gearkassen.

Nu kører jeg så rundt med en "ny" gearkasse der er lige så dårlig som den gamle. Børster tænder når den går fra 4. til 3 gear. Den eneste forskel er at jeg er en 8.000 kr fattigere!

/niels
Index
42312: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 15:57:20) (svar på 42309)
rasmus kypper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.41.170)
det kan da aldrig blive et problem for LR ejeren at boxen var defekt fra start. aflever bilen og sig "det en om'er" boxen virker ikke og der er garanti på! værkstedet må så kræve en ny fra importøren og importøren må kræve en ny fra LR-UK som har lavet den eller...ikke helt har lavet den alligevel. arb.løn må ikke gå ud over LR ejeren den hænger værkstedet selv på. De har pligt til at rette en fejl uden x-tra betaling. Man skal ikke betale 2 gange for at få lavet en ting. hvis værkstedet vil have penge for at skifte den igen må de gå baglæns og forsøge at hente dem, hos dem de har købt kassen af. ikke LR ejeren igen!
Index
42314: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 16:15:37) (svar på 42309)
Esben Haugland #7643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Hej igen

Altså, for at gøre det kort:

Når man som forbruger køber en ydelse af en professionel, gælder der en reklamationsret, hvilket ikke er det samme som en garanti. Du kan som udgangspunkt regne med, at du kan reklamere i op til 2 år efter handlen. Du skal altid kunne godtgøre, at manglen ved det købte var til stede på handelstidspunktet (risikoovergangstidspunktet). I de første 6 måneder er der en formodning for, at dette var tilfældet.

Kalder man noget en "garanti" betyder det, at man kan reklamere i garantiperioden, uden at man behøver at godtgøre, at manglen var til stede på risikoovergangstidspunktet.

Når et værksted udfører en reparation, gælder der også en reklamationsret. Leverer værkstedet delene, således at du ikke umiddelbart er herre over, hvilke dele, der sættes i bilen, dækker reklamationsretten over for værkstedet også delene.

Bestiller du derimod alene en tjenesteydelse (uden dele) - således at værkstedet alene skal udføre en tjenesteydelse - kan du alene reklamere over mangler ved tjenesteydelsen. Beder du således et værksted om at udskifte din gamle gearkasse med en anden, som du selv kommer med, kan du som udgangspunkt alene reklamere overfor værkstedet, hvis gearkassen er mangelfuldt monteret af værkstedet.

Der er altid den mulighed, at I i aftalen har forudsat, at værkstedet skulle undersøge gearkassen, inden den blev monteret. Det har således formodningen for sig, at en et værksted over for en forbruger, der selv kommer med en reservedel, bør fortælle forbrugeren, at delen eksempelvis ikke passer på den pågældende bilmodel, inden værkstedet går i gang med at montere den. Gør værksedet ikke det, vil forbrugeren sandsynligvis have en god sag.

Som jeg forstår dig, har værkstedet leveret gearkassen, og du vil derfor kunne reklamere direkte over for værkstedet, og det er sådan set svaret på det, du spørger om.

MEN jeg er på den anden side ikke sikker på, at den nye gearkasse som sådan lider af en mangel; husk på, at "mangler" ikke er en objektiv størrelse, men derimod skal ses i lyset af omstændighederne ved handel og genstand; det er således næppe en mangel, at en gammel LR-del siger lyde - især ikke, hvis du er blevet gjort opmærksom på dette inden købet. Det afhænger således i meget høj grad af, hvad du har aftalt med værkstedet; har de lovet dig en udbedring, eller har de derimod sagt, at dette er et forsøg, der muligvis ikke vil afhjælpe problemet? Tvivlen kommer som udgangspunkt dig til gode som forbruger, men på den anden side kan et værksted altid kræve "rimeligt vederlag" for sit arbejde, hvis arbejdet er blevet udført i henhold til en aftale.

Alt i alt vil forholdet mellem dig og det konkrete værksted skulle bedømmes ud fra, om den ydelse - herunder gearkassen - som værkstedet har ydet, lider af mangler set i lyset af alle omstændigheder ved handlen. Det er ikke helt oplagt.

Derimod er det oplagt, at hvis der decideret er noget galt med gearkassen, kan du reklamere og kræve udbedring eller forholdsmæssig afslag i prisen - i dette tilfælde fra værkstedet.

Køber du reservedele, der ikke virker, vil du helt generelt fra sælgeren af delen kunne kræve erstatning for de ekstra værkstedsregninger, du har fået i anledning af, at reservedelen skulle skiftes ud igen, så længe udgifterne er rimelige.

Bemærk, at dele købt direkte i England sandsynligvis skal vurderes i henhold til engelsk ret. Køber du via en dansk importør, vil importøren være sælger i henhold til dansk ret.

Mvh

Esben H
Index
42316: sv: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 16:55:53) (svar på 42314)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej NH og Esben,

Trist at høre at du har problemer med reperationen.

Til Esben, Jeg kunne have formuleret din forklaring anderledes, men indholdet havde været det samme... dog mener jeg ikke at NH "har bekymringen" vedr. problematikken om hvem der er importør af delen - i dette tilfælde den renoverede gearkasse. For NH er det eneste sted at reklamere værkstdet hvorpå "arbejdet" er udført. Dette inkluderer, som jeg forstår det: import af renoveret gearkasse, demontering af den opslidte og montering af den fra england indkøbte renoverede gearkasse. NH er i sin fulde ret til, at reklamere over arbejdet idet han må forvente, ikke at have samme problemer efter reperationen som førhen - ellers er de kr. 8.000,- ligesom smidt ud af vinduet. Gearkassen skal naturligvis fungere efter hensigten - dvs. kunne skifte gear uden "ekstra hensynstagen" - men ikke under ekstreme omstændiger (mange omdrejninger/hårdt brug (entreprenørbrug m.m.) Uagtet om bilen har kørt mange eller få kilometer, skal denne kunne fungere problemfrit og støjfrit (hvis det er muligt i de fleste LR-produkter!!??) - og da specielt efter en så gennemgribende proces - skulle den nye gearkasse være mekanisk defekt, er det værkstedets ansvar at udskifte denne uden beregning for NH (eller andre).

Held og lykke i sagen - lad os alle høre udfaldet!

Thorstein #7334
Tillid er godt - kontrol er bedre!
Index
42315: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 16:55:13) (svar på 42309)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Niels-Henrik

Jeg er ikke forbruger-jurist, men jeg er overbevist om, at værkstedet hænger både på gearkasse og arbejdsløn. Det kræver dog, at reparationen er faktureret incl. moms (i så fald læs værkstedets leveringsbetingelser, som aldrig må stille kunden ringere end købeloven).

Det springende punkt er, om værkstedet selv har leveret ombytter-gearkassen, eller om du har haft den med under armen (= om værkstedet har tjent på reservedelen eller ej).

Du kan efter min mening kun være tilfreds med værkstedet, hvis det tager sit leverandør-ansvar alvorligt. Værkstedet må selv afregne bagud i sit system - uanset hvor autoriseret eller uautoriseret leverandøren af ombytter-gearkassen er.

Held og lykke med reklamationen

Mvh
Mikael
Index
42336: sv: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 21:01:16) (svar på 42315)
Niels-Henrik Riis Jensen #5025, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.105.29)
Tak til alle, især til dig Esben. Det er altid en balance gang. Det er et godt værksted, så jeg vil ikke tabe tilliden. Men jeg vil heller ikke tabe penge.

Det jeg kan konkludere er:
1)Jeg har købt gearkasse af værkstedet, og de har sat den i
2)De har købt gearkasse i Danmark
3)Værkstedet erkender at den er med fejl
4)Dvs. at jeg har ret til at få den repareret uden omkostninger for mig.
5)Og jeg endda har ret til kompensation?

Jeg kontakter ham og lade jer så høre hvad der komme ud af det.
/niels
Index
42353: sv: sv: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (31-01-2007 08:59:02) (svar på 42336)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Generelt

Hvis delen er købt gennem det autoriserede forhandler/værksteds-netværk, er der garanti på både selve reservedelen og den arbejdsløn der går til udskiftning af delen.

mvh
Ib 0219
Index
42355: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (31-01-2007 10:07:37) (svar på 42353)
Niels-Henrik Riis Jensen #5025, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.23.218)
Hej Ib,
Tak, det er dejligt med positiv backup!
Nu går jagten på "sandheden" og så må jeg se og komme videre, ”Træls” er det, når man tager en beslutning om at få gearkassen skiftet og ikke bare repareret. Min gamle RRC havde samme problem og Lancaster Land Rover i London (hvor jeg boede) skiftede alt med stor service. Også da de lavede fejl, fik jeg straks tilbud ekstra gratis service så som det store olie/smøre eftersyn, gratis klargøring
/niels
Index
42725: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (09-02-2007 11:21:04) (svar på 42355)
Niels-Henrik Riis Jensen #5025, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.23.218)
En update...
Nu er der gået lidt over en uge og nu sker der noget. Ny gearkasse fra England, så ud og køre, men først om 1½ uge!
Jeg ville da gerne have en anden bil og køre i, da kørsel er nødvendig, men det kunne jeg ikke...

Glæder mig til at vågne op af dette mareridt! Det er jo sådan at jeg faktisk har solgt RRC'en. Køber skal bruge den nu, det var en del af aftalen, men så sidder jeg fast i mudder!.

Er der nogen der har en gammel Defender der skal luftes? Den vil jeg gerne leje en uge, ellers er jeg bange for at køber trækker sig. Jeg vil så formode at importør og værksted vil (skal!) betale det.
/niels