tilbage

Land Rover Forum  

42467: slukker ikke (03-02-2007 00:27:11)
allan krautz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.75.240)
hej´sa har en 90" årg 94 og nogle gange når jeg drejer nøglen for at slukke motoren så sker der intet. bilen kører fint videre og jeg kan tage nøglen med mig :-/ er det et kendt problem og hvad kan der være galt
42469: sv: slukker ikke (03-02-2007 08:00:53) (svar på 42467)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Check ledningen til stopkontakten på brændsstofpumpen.
Kør ikke med motoren når tændingen er slået fra. Det kan ødelægge generatoren. Stop hellere bilen i gear.
42470: sv: slukker ikke (03-02-2007 09:40:40) (svar på 42467)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.110)
Der kan være fejl i selve kontakten ude ved pumpen. Udskift den. Koster ikke ret meget.
Men, som Ole ganske rigtig skriver, maskinen må ikke køre uden at strømkredsen er sluttet pga fare for skade på generatoren.
Hvis du stopper bilen i gear, SKAL DET FOREGÅ I HØJESTE GEAR OG MED FODEN PÅ BREMSEN OG EN LANGSOM TILKOBLING !!!!

Bruges f.eks. 1. gear vil belastning på drivlinien være så stor, at den kan forårsage skader....
42471: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 10:19:11) (svar på 42470)
allan krautz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.75.240)
mange tak :-) så ved jeg da hvad jeg skal lave i dag hihi
42476: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 16:09:39) (svar på 42470)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
"maskinen må ikke køre uden at strømkredsen er sluttet pga fare for skade på generatoren."
Hvad er det for noget sludder??

det er en gammel skrøne fra dengang folk ikke vidste hvordan en generator virker

Mvh Jakobsen
42477: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 17:08:03) (svar på 42476)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.110)
TAK for dit svar, Brian,
men jeg efterlyser så lige, at du kommer med en forklaring, der modbeviser min viden, som jeg har fra en autoelektrikker.

Iflg. denne, kan stator tage skade, hvis generatoren ikke kan slippe af med strømmen... Jeg havde altid været af den opfattelse, at laderæleet skulle regulere i sådan et tilfælde, men jeg blev belært anderledes.

Jeg har lige kigget lidt i 'Kraftfahrtechnisches Taschenbuch' udgivet af Bosch 1999 , men kan ikke se andet end, at strømkredsen skal være sluttet. Dog er jeg ikke fagmand og tager gerne ved lære.

Må vi høre/læse dine vise ord ?

Mvh

Paul Sehstedt 027
42480: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 18:14:54) (svar på 42477)
Olav Knudsen(1886) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.148.227)
Her er et typisk eks. at to ting blandes sammen. Det er korrekt at B+ eller en batteripol ikke må afbrydes, når motoren køre, når det er en generator.
Men at afbryde magnitiseringskredsen til generatoren når motoren køre vil aldrig kunne ødelægge en generator.
For så skulle jeg havde ødelagt mange generatore i min læretid som autoelektrikker.

MHV. Olav
42481: sv: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 19:13:02) (svar på 42480)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.110)
TAK for svaret, Olav!

Men hvad sker der, hvis B+ bliver afbrudt og generatoren forsat kører ?

Hilsen fra Tønder !
42489: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 21:21:46) (svar på 42477)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Hej!

Hermed et forsøg på en forklaring - uden at gribe til al for omfangsrig elektronik-termininologi...

Generatoren er udstyret med forskellige poler. Den der omtales som B+ er generatorens hovedudgangsterminal. Den er forbundet til batteriets plus-pol, normalt via en forbindelse til den udvendige side af startrelæet. Hvis denne forbindelse afbrydes mens generatoren er i drift kan det skade generatoren.

D+ er egentligt en "kopi" af B+, men beregnet til meget mindre strømme. D+ er forbundet - via en ladelampe (for de fleste bosch-generatorer vist nok på min. 2 watt) - til batteriets plus-pol.

Laderelæet sørger for at tilpasse den spænding generatoren leverer til det øjeblikkelige forbrug. Denne tilpasning sker ved at regulere spændingen på den strøm som magnetiserer vindingerne i generatoren. Laderelæets indgangsstrøm kommer fra D+, så i startøjeblikket (hvor laderelæet forsøger at give maksimal output) er D+ essentielt set kortsluttet til vindingerne. Derved kan der vandre en strøm fra batteriets plus-pol, over D+, laderelæ, vindinger og til slut mod stel. Dette kan konstateres umiddelbart ved at ladelampen lyser. Når generatorens vindinger er magnetiseret begynder generatoren selv at levere strøm og udgangsspændingen på D+ bliver ens med B+, hvilket igen betyder at der ikke er nogen spændingsforskel fra D+ til batteriplus, hvorfor ladelampen ophører med at lyse.

Fjernes forbindelsen mellem D+ og batteriplus mens generatoren er i gang vil det derfor ikke umiddelbart kunne berører generatorens funktion.

I det konkrete problem med manglende stop-funktion vil fejlen (som andre allerede har nævnt) med stor sandsynlighed kunne indkredses til enten et defekt brændstofrelæ eller et defekt tændingsbundstykke.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
42491: sv: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 21:44:21) (svar på 42489)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.110)
Og nu lige 100.000 DKK spørgsmålet, Kim:

hvad sker der i generatoren, hvis B+ bliver afbrudt ?

Hvilken skade opstår der ?
42494: sv: sv: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 23:33:01) (svar på 42491)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)

Når først generatoren har fået opstartsstrøm fra batteriet gennem D+ er udvendigt tilført strøm ikke længere nødvendig for generatorens funktion. Den vil altså fortsætte med at producere strøm sålænge generatoren er i bevægelse

Ultimativt vil manglende afledning af den producerede strøm føre til varmeophobning i generatoren med deraf følgende skadevirkninger. Mere umiddelbart vil der endvidere - i det øjeblik forbindelsen mellem B+ og batteriplus afbrydes - være mulighed for spændingsforstyrrelser (spikes) som kan skade laderelæ (og evt dioder - afhængig af flere forskellige faktorer)


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
42496: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (04-02-2007 08:28:30) (svar på 42494)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.223)
Efter Olavs og Kims indlæg kan jeg altså nu konkludere, at de svar, som Ole Pars og jeg gav, ikke var noget sludder. Det er da rart at vide!
God søndag til menigheden !
42498: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (04-02-2007 09:04:18) (svar på 42496)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
HEj poul
nu roder du altså 2 ting sammen
B+ kredsen er den tygge ledning mellen generator og Batteri+ , den afbrydes (mig bekendt) aldrig når du drejer nøglen
D+ kredsen er derimod den kreds der afbrydes når man slukker på nøglen ,
så derfor sker der ikke noget ved at lade motoren køre selvom man har slukket på nøglen
MVH Brian J
42482: sv: slukker ikke (03-02-2007 19:19:12) (svar på 42467)
Niels Wamberg #6339, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.174.194)
Hej Allan

En tanke kunne være at din startmotor ikke automatisk slår fra efter at hovedmotor er gået igang. Så vil denne netop blive ved med at køre.

MVH
Niels
42483: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 19:54:32) (svar på 42482)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.110)
Hey, Niels

Allans problem er, at hovedmotoren ikke standser, når han efter endt kørsel vil slukke for den.

Du beskriver fejl ved start!

Eller har jeg misforstået indgngsspørgsmålet ?
42485: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 20:06:56) (svar på 42483)
Klaus Rugbjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.47.254)
Hej der er helt sikkert en fejl i dit tændings-bundstykke
det kan man selv skifte
42500: sv: sv: sv: sv: slukker ikke (04-02-2007 09:55:39) (svar på 42485)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Ja den med tændings bundstykket har jeg prøvet i mange biler..
42502: sv: slukker ikke (04-02-2007 10:17:10) (svar på 42467)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Allan

når nøglen er drejet i den position hvor bilen burde slukke, men hvor motoren stadig kører, skal du måle om der er spænding på magnet ventilen (stopventil, brændstof ventil etc. kært barn med mange navne..)er der stadig 12V på ventilen, ligger fejlen mest sandsynligt i dit bundstykke, er der derimod ingen spænding på ventilen, har denne sadt sig fast og skal sjiftes.... meget simpelt!!!!


/Tom
42521: sv: sv: slukker ikke (04-02-2007 20:11:35) (svar på 42502)
Carsten Doerwald #3847, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.72.136.106)
Du behøver ikke måle, du kan bare trække kabelskoen af kører motoren fortsat er det magnetventilen.
42531: sv: sv: sv: slukker ikke (04-02-2007 22:01:15) (svar på 42521)
allan krautz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.75.240)
mange tak :-) for alle jeres svar