42611:
sv: sv: sv: Råd vedr. udluftning/montering af oliefyr/benzinfyr/motorvarmer (06-02-2007 20:15:04) (svar på
42606)
Carsten Marti Nielsen #6789, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 83.94.144.147)
Hej Steen,
det lyder lidt som de symptomer jeg døjer med.
Jeg har monteret en Hydronic 5 kw i min td5´er. Det sidder vandret til overkant af forskærmen. Jeg kunne udlufte systemet, og få fyret til at køre fint, men næste dag var der atter luft i systemet. øv, nå, det blev forår og jeg var af andre årsager nød til at få skiftet toppakning hos et autoværksted i Kalundborg. Det hjalp sørme på fyret også, der blev længere tid mellem udluftningerne, men motoren røg stadigvæk hvidt. Jeg kontaktede atter værkstedet, og fik nu at vide, at der også havde været tæringer i mit defekte topstykke, og derfor røg bilen nok stadigvæk hvidt . GLAD var jeg ikke, og 13.000 + arbejdsløn til et nyt topstykke figurerede ikke på mit budget, så motoren fik en gang "HOLTS bloktætner" (det er en længere procedure !)
Status: Fyret starter og kører timeren ud hver gang, der er dog lidt "luftlyde" i opstarten,- og motoren ryger ikke mere.
Når jeg en sjælden gang udlufter kølesystemet, spænder jeg en slange på ca. 300mm, på ekspansionsbeholderens gevindstykke, hvor skruedækslet normalt sidder, og fylder op med kølevæske.
Derefter lindes de relevante luftskruer/spændebånd/slanger til der er luftet ud.
Overskydende kølevæske tappes af fra ekspandsions -beholderen, ved den 8mm plastikslange der kommer fra køleren.
Med dybtfølt sympati
Carsten Marti