tilbage

Land Rover Forum  

Index
42585: Udluftning af oliefyr (06-02-2007 09:47:17)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.239.190)
Jeg troede lige at mit oliefyr kørte som det skulle efter en kraftig udluftning. Men nej, jeg kan blive ved med at lufte ud, og den kommer faktisk aldrig op på driftstemp., og kabinetemp aldrig over 8 grader. Den vender deromkring og så falder temperaturen igen selv om fyret arbejder. Det er en Eberspächer monteret lodret efter manualen og sidder sådan næsten lige så højt som kølertop.
Det funkede sidste vinter, så skal det også i år.
Hvem har et godt råd.
Index
42598: Råd vedr. udluftning/montering af oliefyr/benzinfyr/motorvarmer (06-02-2007 12:39:53) (svar på 42585)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Steen,

surt at fyret ikke virker når nu Kong Vinter endelig har sendt nevøen forbi for en stund...

Men til det alvorlige... du skriver at fyret sidder monteret lodret i niveau med kølertop... hvilken bilmodel er her tale om??

Har du selv monteret det? sidder det rigtigt med hensyn til væskeretning / er der "luft" i brændstofslangen?(lyder sikkert dumt men bare for en sikkerheds skyld?!

Almindelig råd vedr. montering af motorvarmere - uanset fabrikat (Webasto, Eberspächer, Ardic m.m.) De skal ALTID sidde under niveau - det vil sige lavere end højeste vandpunkt - typisk ekspansionsbeholder eller dæksel i motorkøler.

Prøv eventuelt at starte bil og fyr samtidigt - en eventuel luftlomme kan være svær at fjerne og denne øgede cirkulation kan måske hjælpe - rusk evt. i bilen samtidigt! eller køn op på en rampe såldes bilen står skråt (højere udluftningspunkt) - sørg lige for at naboen ikke ser dig og tror du er "gået bersærk" (måske det allerede er tilfældet, hvem ved - naboer er jo heller ikke altid lige normale).
kontroller i instruktionsbogen til fyretom ikke, der er en "nulstilingsprocedure". Typisk skal man fjerne/isætte sikringerne i en bestemt rækkefølge...

Held og lykke!

Thorstein #7334
med motorvarmer, der stadig virker (så længe det varer - intet var jo evigt!)
Index
42599: sv: Råd vedr. udluftning/montering af oliefyr/benzinfyr/motorvarmer (06-02-2007 12:58:44) (svar på 42598)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.239.190)
Det er en Defender TD5. Placering af fyr er lige under kølerdæksel og noget under ekspantionsbeholder. Brændstof er ok, den varmer, men der er klart luft i vandet, og når den ikke kan komme af med varmen, slår fyret fra og nøjes med at pumpe. Når jeg lufter ud kommer der damp og sprut ud, og så varmer den lidt igen til næste gang. Så er det forfra.
Hvis bilen stilles skråt opad, skal der så luftes ud andre steder ? Køler f.eks. Luften lander vel det højeste sted !!
Index
42606: sv: sv: Råd vedr. udluftning/montering af oliefyr/benzinfyr/motorvarmer (06-02-2007 16:30:30) (svar på 42599)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Steen,

hvor gammelt er fyret? Tænkte på om det kunne være vandpumpen - den kan nemlig godt drille, hvis fyret har nogle år på bagen og skovlhjulet er slidt -

hvor ofte tænder du fyret - kun i den kolde del af året eller bruger du det altid - det sidste er faktisk bedst for både fyr og bil....

Ellers prøv den lokale "autoelektrikker" eller Bosch-mand - et autoriseret værksted (for motorvarmere) har testudstyr de kan koble til fyret og direkte udlæse fejlkoder. evt. hos Ketner (www.ketner.dk)

Min far har haft et Ardic der gjorde det samme - slog fra når det blev "varmt" - det mente fyret i hvert fald det blev... Det viste sig at være thermokontakten der var defekt

Thorstein #7334
Spis jalapeños - de giver varme, hvis intet andet virker!
Index
42610: sv: sv: sv: Råd vedr. udluftning/montering af oliefyr/benzinfyr/motorvarmer (06-02-2007 20:11:24) (svar på 42606)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.230.9)
tak for gode råd.
Thermokontakten er et godt bud. Men udluftning med næsen op ad skrænten ser ud til at give bonus.
Og så har jeg lige fået thaimad med hele chili. Det gir varmen et par dage.
Go' vinter.
Index
42611: sv: sv: sv: Råd vedr. udluftning/montering af oliefyr/benzinfyr/motorvarmer (06-02-2007 20:15:04) (svar på 42606)
Carsten Marti Nielsen #6789, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.94.144.147)
Hej Steen,
det lyder lidt som de symptomer jeg døjer med.
Jeg har monteret en Hydronic 5 kw i min td5´er. Det sidder vandret til overkant af forskærmen. Jeg kunne udlufte systemet, og få fyret til at køre fint, men næste dag var der atter luft i systemet. øv, nå, det blev forår og jeg var af andre årsager nød til at få skiftet toppakning hos et autoværksted i Kalundborg. Det hjalp sørme på fyret også, der blev længere tid mellem udluftningerne, men motoren røg stadigvæk hvidt. Jeg kontaktede atter værkstedet, og fik nu at vide, at der også havde været tæringer i mit defekte topstykke, og derfor røg bilen nok stadigvæk hvidt . GLAD var jeg ikke, og 13.000 + arbejdsløn til et nyt topstykke figurerede ikke på mit budget, så motoren fik en gang "HOLTS bloktætner" (det er en længere procedure !)
Status: Fyret starter og kører timeren ud hver gang, der er dog lidt "luftlyde" i opstarten,- og motoren ryger ikke mere.
Når jeg en sjælden gang udlufter kølesystemet, spænder jeg en slange på ca. 300mm, på ekspansionsbeholderens gevindstykke, hvor skruedækslet normalt sidder, og fylder op med kølevæske.
Derefter lindes de relevante luftskruer/spændebånd/slanger til der er luftet ud.
Overskydende kølevæske tappes af fra ekspandsions -beholderen, ved den 8mm plastikslange der kommer fra køleren.

Med dybtfølt sympati

Carsten Marti
Index
42626: sv: Udluftning af oliefyr (06-02-2007 22:03:30) (svar på 42585)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.187)
Som beskrevet i indlæg 28644 kan et tyndt by-pass rør/slange monteres mellem slange til ekspansionsbeholder og slange mellem oliefyr og varmeapparat. Det tager luften fra enhver, også oliefyret.

Jens - med kogende kabine.
Index
42769: sv: sv: Udluftning af oliefyr (10-02-2007 15:08:34) (svar på 42626)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.230.9)
lyder fikst med det der bypass'rør. har du eventuelt et billede af anordningen. Jeg har nu luftet og luftet, og fået tjekket apparatet som ikke fejler noget. Der kommer simpelthen luft i hele tiden. Så jeg er parat til at prøve noget nyt, eller sælge dyret.