tilbage

Land Rover Forum  

Index
42704: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (08-02-2007 22:10:33)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.217.198)
Jeg var en tur forbi Mekonomen eller hvad det nu end hedder...

Spurgte ham ang. det der med hvad man nu kan hælde i de der sarte Serie gearkasser. Nu har jeg langt om længe fået min "halv renoveret" (se tideliger tråd om min gearkasse
-smiley-) til at virke og har kørt nogle uger med en gl-5 olie på den og har dårlig samvigtighed over at have hældt det på. Pga. tråde herinde i forumet der siger det angriber bronze bøsninger osv.
Nå, tilbage til spørgesmålet.

Han gav mig navnet på en 75/85 olie fra Castrol der hedder smx-s gl-4 er den brugbar? Der stod i Castrol's data blade at det var den de andbefalet til serie gearkasser. er den ok? og hvad er der ellers på markedet?

Mvlrhilsner,
Ari.

Nu kørende med kæmpe smil og hilser som en tosse ude på landevejene efter at måtte nøjes med andet nogle måneder...
Index
42709: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (08-02-2007 23:35:18) (svar på 42704)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.74)
Hej Ari.
Jeg havde selv de samme overvejelser i sommer, fordi den Castrol olie jeg plejede at køre med var udgået.
Jeg ringede til Castrol og fik en lang snak med en af deres eksperter, og han nåede frem til at den bedste gearolie til vores seriegearkasser er deres EXP W80/90.
Det er samtidig en forholdsvis pris.
Den forhandles også af Mekonomen.

Venlig hilsen
Hartley
Index
42748: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (10-02-2007 08:31:42) (svar på 42704)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
Hej ari
GL-5 olie er en ren Gearkase olie men en høj smøre-evne,
GL-4 olie er fremstillet til bla bagtøj med våde bremser (på traktore og ligende)
exempelvis 75W/80 er en beskrivelse af hvor tyk/tynd olien er altså viskusiteten.
Når en olie fabrikant skal anbefale en olie kigger de i pruduktes (ex, Land-rover)instruktiondbog efter hvilke normer olien skal leve op til , og finder en olie med de samme kvaliteter.

jeg har aldrig oplevet (eller hørt om )at en gearkasse skulle blive ædt op i bronzebøsningerne af en GL-5 olie
Der er ikke noget specielt i en Landrover gearkasse , efter min moverbevisning kan man i principet hælde motorolie på den !
Mvh Brian J

ved godt at der er en del som er uenige med mig i den sag!
Index
42753: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (10-02-2007 09:40:32) (svar på 42748)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.217.198)
Jeg ved nu ikke om motorolie kan holde til det....

Jeg tror nu at jeg efter også at have læst i nogle forum i England må tro på fler-tallet. Gl-5 No-go...
Gl-4 Much better solution!

Mvlrh.

Ari Bach.
Med en 88" der fylder 25 år i år!
Index
42760: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (10-02-2007 11:07:47) (svar på 42753)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Jeg bruger automatgearolie(den røde)super let gearskifte selv i bragende frostvejr på min 88"LW.har iøvrigt også brugt det på alle mine andre forskellige biler.
LRLWhilsen Rasmus.
Index
42873: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (13-02-2007 20:35:20) (svar på 42760)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.167.142)
Hej Rasmus, gider du fortælle mere om den automat gear olie? Bruger du den også på differne? Hvor mange km / år, har du kørt med den? Er det også godt om sommeren?
Jeg bliver irriteret hver vinter, fordi de første 2-3 km ved kolder end minus 15 er en sej affære. Sidste weekend havde vi minus 22 fra morgenstund i Tuddal, i den nordlige Telemark. Man kan lade det hele køre i tomgang, med hoved gearkasse i 4 gear, og transfer i neutral, en 5 minuter, men differne er stadigt sej! så din løsning lyder næsten for gode til at være sand!
Hilsen fra Norge, 2217 David.
Sidste skiføre melding, gode temperaturer, og gode snedybde. lidt ny-sne hver dag!
Index
42882: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (14-02-2007 09:59:53) (svar på 42873)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Hej David
Automat gear olie i differne har jeg ikke prøvet,og i LR gearkassen har jeg kun ca 2års erfaring(uden at blive irriteret,som jeg nemt kan blive;-))men i min toyota varevogn som drillede mig hver vinter spurgte jeg TOYOTA vad der var galt med min gearkasse og de sagde,tap den tykke gearolie af og hæld automatgear olie på,vi bruger aldrig andet.Det gjorde jeg så og havde aldrig problemer siden,hverken sommer eller vinter,og det var igennem 8 år.Og min kones nuverende golf diesel som vi kører i på 7 år gik også meget trægt i gearene om vinteren,og den skrumsede også lidt i 2gears synchromessen så den fik også en omgang med automat gearolie og har ligeledes kørt uden bøvl eller skrumsen siden.Så på baggrund af de gode erfaringer skulle Land Roveren jo selvfølgelig også ha DEXTRON olie i gearboxen,men i differne,jov hvoffor ikke det er jo en go olie da en automat gearkasse som bekendt er en følsom sag.
88"LW Hilsen Rasmus.
Index
42885: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (14-02-2007 12:26:21) (svar på 42873)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej David
For himlens skyld, hæld ikke andet end gear-dif olie på differne, motorolie og automatgear går fint på gearkassen.
Landy hilsen Ingvar
Index
42892: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (14-02-2007 14:39:09) (svar på 42885)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Hej Ingvar
Godt med lidt diff erfaring,hvad kan der ske??,eller hvad skete der da du heldte det på.
MLWH Rasmus.
Index
42928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (14-02-2007 22:42:06) (svar på 42892)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Rasmus
Har aldrig kørt med andet end EP80 eller ST90, på differ, da belastningen der er højere end i gearkassen, som på min Ninety fodres med Dexron3 altså den røde automatgearolie.
Landy hilsen Ingvar
PS Henning Hjorth
henning(snabela)vantage.dk
er altid villig til god vejledning udi oliejunglen
Index
42946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (15-02-2007 20:15:41) (svar på 42928)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.176)
Motorolie på gearkassen?
Jo, det går da meget fint, hvis kassen er meget slidt og man skifter olien regelmæssigt sammen med motorolien på maskinen.
Men ellers holder jeg mig til fabrikkens anvisninger mht. viskositeten.
Skifter al olie for hver 10 - 15.000 km alt efter, hvor slidt motorloien er, dvs. når en dråbe ikke kan trækkes mere en ca. 1 cm. Så er smørevnen forsvundet
Nu er produktionen af Duckhams Oil indstillet - desværre. Må afstøve markedet for en ikke rensende olie til min gamle 2,5 n/a.
Jeg spurgte for nylig hos Land Rover Danmark efter, hvilken viskositet der blev anbefalet, når turen skulle gå i rigtige kolde regioner omkring polarcirklen om vinteren: svar en 0/30 eller 5/30 på maskinen, men intet særligt på gearbox og differ!
Index
42954: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (15-02-2007 22:04:16) (svar på 42946)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Hej Paul
0/30eller 5/30 er det ikke fuldsyntetisk.
Jeg mener og have læst i en tidligere tråd at fuldsyntetisk olie er en dårlig ide på en 2,25 eller 2,5n/a diesel,og hvad gør vi nu uden duckhams,kan man måske bruge shell's delsynt 10/40 Diesel hvis maskinen ikke er alt for slidt?.
MLWH Rasmus.
(der skifter motorolie for hver 5000km)
Index
42959: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (16-02-2007 00:16:40) (svar på 42954)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.186.197)
Fordi man ikke kan finde den dejlige grønne Duckhams i Norge, har jeg brugt Valvoline Max life 10/40. En halv syntetisk, beregnet for slidte motorer, eller ældre konstruktioner, hvor man havde andre idéer om tykkelsen af olie filmen. Da jeg fik min One Ton,2.25 Benzin, var der tynde syntetisk på over det hele, Det smurt vist meget godt, men utætheden var extreme på motor, gearkasserne, aksler, swivel pin housing, styrtøj, (Har jeg glemt noget?)
Da jeg hældt halv syntet gear olie, og valvoline på motoren, så tætnede det hele, ja! til det normale lækage niveau altså. Motorens forbrug af olie faldt dog drastisk, til mindre end 1/2 l per 1000Km.Dog med meget kørsel på motorbremsning, ned af fjellsiderne, går der en del olie, men det er ældre LR langt fra alene om.
Ved minus 30 går det fint med Valvoline, MEN jeg har olie fyr på,så det er ikke sikkert at motoren husker at det bliver vinter det halve år!
Dog som nævnt i forrige indslag, det som irriterer lidt er at hele "drive train" er pokkers sej de første 3 Km!