tilbage

Land Rover Forum  

Index
42805: Motor-renovering (11-02-2007 16:26:12)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
Hej

Jeg har brug for et godt råd. Jeg er igang med en større renovering af min motor og står i den forbindelse overfor et svært (synes jeg...). Min bil er en 90 2.5NA diesel fra '86 med ca. 230.000 km på bagen. Jeg har målt mine cylindre efter og både slid og ovalitet ligger ca. midt i tolerance-området - dvs. ½-slidt. Mit spørgsmål er så :

Når nu jeg i forvejen har motoren splittet ad, skal jeg så
1. Bare skifte stempelringe og få honet cylindrene og kører videre indtil de er hel-slidte
2. eller skal jeg ofre en opboring og isætte oversize ringe og stempler i motoren ?

Jeg har et lille kørselsbehov(mindre end 10.000 km om året)

Hvad er Jeres erfaringer og/eller meninger ?

iøvrigt - er der andre ting, man lige så godt kan gøre nu når såret er åbent ?

Morten
Index
42806: sv: Motor-renovering (11-02-2007 17:08:53) (svar på 42805)
Jan Olsen #7447, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.90.155.154)
hej, jeg har lige renoveret min 2,25d motor .opboring og afretning af motorblok kr2300 inc moms nye stempler fra meca 4stk 1200 inc moms så det er ikke så dyrt,håber at dette kan hjælpe dig lidt hilsen jan
Index
42809: sv: sv: Motor-renovering (11-02-2007 18:31:13) (svar på 42806)
Lars Huvendick #6910, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.73.218.152)
Hvorfor renoverer du?

kontrolerer stempler omhyggeligt for revner i top

Efter min mening så er det nok at få hende honet, og give hende et sæt nye ringe samt lejepander.

Få topstykket trykprøvet og renoveret.

Hilsen Lars Huvendick (med total adskilt 110 , motor står i stativ der kan drejes)
Index
42811: sv: sv: sv: Motor-renovering (11-02-2007 18:46:54) (svar på 42809)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.221)
Jeg vil da sige som Lars, hon cyllinderne, giv den nye lejer, stempelringe, slib ventilerne.
Og så check stumperne nøje for defekter.
Evt. 4 nye dyssespidser og en kontroljustering af indsprøjtningstidspunktet på pumpen.
Check topstykket for skævheder med en retskinne.
Hvis der ikke er tegn på defekter så er der ingen grund til at gøre mere.
Det skulle da lige være en ny vandpumpe og en termostat.
Så skulle den snurre lige så mange km som den har kørt.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
42815: sv: Motor-renovering (11-02-2007 23:11:56) (svar på 42805)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.188.221)
Hej Morten
lige en orientering.
God og bund solid motor du har. Vi har selv kørt 348.000km med en 2,5 NA dieselmotor fra 1986 uden problemer fra april 1987 til april 2006.
mvh per b.
Index
42897: sv: Motor-renovering (14-02-2007 15:45:54) (svar på 42805)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Du skal kun bore hvis der er dybe ridser i cylindervæggen.
Hon den og så får du ny fin crosshatching, det er vigtig at den er i top, ellers løber olien for hurtigt ned igen.
Index
42913: sv: sv: Motor-renovering (14-02-2007 18:20:51) (svar på 42897)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.28.183.132)
Tak for alle Jeres svar. Jeg tror jeg er ovverbevist om at jeg kan "nøjes" med en honing og så glad køre et par hundrede tusind igen.

Morten