tilbage

Land Rover Forum  

Index
42997: synet, men alligevel ikke (17-02-2007 12:55:03)
Claus Jørgensen #4096, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.70.189)
Nu skal i hører det mærkligste....
Købte en 110'er i sensommeren.....er rigtig glad for den. Den var synet i maj. Nu skal den synes igen, for det syn der blev fortaget i maj gælder for det syn der skulle være fortaget i 2004, så derfor skal den synes igen nu, eller rettere det skulle den have været i december, men jeg kunne ikke tro mine egne ører, så jeg har trukket den lidt....Jeg tænker bare, hvad gælder det nye syn så for....2005 eller tror i man kan regne med at det gælder år frem....har i hørt noget lign....

Claus

Index
42998: sv: synet, men alligevel ikke (17-02-2007 13:12:49) (svar på 42997)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.239)
Hej Claus.
Din situation er ikke usædvanlig.
Det hele skyldes overgangen til 2 års periodesyn.
Da man begyndte med det, var der ikke synssteder nok til at kunne klare opgaven og det betød at alt "kom ud af orden"
bilerne blev indkaldt efterhånden som man kunne få dem igennem synshallerne.
Efter monopolet er blevet ophævet er der nu ved at være synskapacitet nok og indkaldelserne er ved at komme på plads som de skal.
Det er første registreringsdato der er afgørende for hvornår en bil skal til syn, så hvis en bil er førstegangsregistreret i et lige år skal den til syn hvert lige år.
Din bil er førstegangsregistreret i et lige år og uanset hvor langt du trækker synet vil den altid komme til syn omkring den dato hvor den er førstegangsregisreret og i dit tilfælde et lige år.
Ved ejerskifte retter man så op på de "forkerte" syn så derfor komme bilerne blive indkaldt til syn, nogen gange, 2 gange på det samme år, men med en ny ejer.
Så ved bilkøb er det ikke altid en fordel bilen er nysynet, det kan være et "skævt" syn og derfor kan den nye ejer blive kaldt til syn lige efter han har købt bilen, som i dit tilfælde.
Sådan er principperne der vil altid være afvigelser.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
43001: sv: sv: synet, men alligevel ikke (17-02-2007 13:51:23) (svar på 42998)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Claus,

Som jeg læser dit indlæg, forstår jeg det som om, at du (bilen) skulle "skylde" et syn... Det kan man ikke... Selv om bilen (ejeren) udebliver skal bilen ikke synes 2 gange næste gang den kommer til syn - førhen betalte folk et "udebliver" gebyr på et par hundrede kroner - så var de kvit og processen kørte sin vanlige gang....
Kenneth beskriver ganske rigtigt "forretningsgangen" vedr. bilsyn.

Det kan nemt føles dumt at købe en nysynet bil for derefter at blive indkaldt til syn 4 måneder efter... men sådan er systemet.

Thorstein #7334
Ingen regel uden undtagelse, undtagen den regel, der undtages af undtagelsens regel om undtagede regler. Forvirret??!!
Index
43002: sv: synet, men alligevel ikke (17-02-2007 15:29:03) (svar på 42997)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Du kan få motorkontoret til at anvende datoen for sidste syn som dato for kommende periodiske syn.