tilbage

Land Rover Forum  

Index
43065: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (19-02-2007 17:07:06)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.53.110)
Så er jagten gået ind på fælge/bremser til en 1985 - 110 bus. Efter at have trawlet forum igennem, er jeg kommet frem til følgende konklusioner - og lidt spørgsmål som jeg håber nogen kan give kloge svar på:

1) Der findes ikke godkendte kit til ombygning af tromlebremser til skrivebremser på 1985 - 110” (W&W har endnu ikke fået godkendt deres kit)?

2) Jeg må så leve med tromlerne - men der passer alu-fælge ikke til - der skal indkøbes en spacer for at det kan lade gøre med L-R fælge?

3) Findes der uorg fælge, som kan monteres - eller er jeg ”dømt” til at købe spacere?

4) Skal disse spacere også være godkendte (TüV eller andet) - for at man kan få det synet?

5) Hvis jeg gerne vil have et sæt ”road-tires” - hvad er så godt - når godt betyder ”vognen til at styre” og ”støjsvage”?

6) Hvad er en passende størrelse bredde på dækkene. Jeg går ikke efter en voldsom bredde - men omvendt synes jeg de originale dæk på stålfælgene, ser en anelse smalle ud.

Takker så ivrigt på forhånd. Herligt forum for en nybegynder - har fundet mange gode ideer og links!

mvh

Lars
Index
43068: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (19-02-2007 18:04:20) (svar på 43065)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.73.187.150)
Hej Lars.

Spm 6 -> umiddelbart ville jeg sige 235/85/16, de er billige og fornuftige og der findes utallige modeller.

spm 1 -> tror du kan sætte en anden aksel på med skiver på. Det burde kunne synes.

Hilsen Stephan
Index
43101: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 08:51:17) (svar på 43068)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Lars og Stephan

Du må ikke bare sætte en anden aksel med skivebremser på din bil. Det er en konstruktiv ændring i forhold til typegodkendelsen på bilen og i sidste ende er det din og dine medtrafikanters sikkerhed det handler om. Du aner ikke hvad ændringen vil medføre og hvordan bilen vil opføre sig i en katastrofesituation.

Synes det er underligt at se den slags "opfordringer" til fusk med sikkerheden på Forum.

mvh
Ib 0219

Index
43103: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 10:18:27) (svar på 43101)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.53.110)
Hej Ib,

Det er klart at en konstruktiv ændring skal kunne synes, således man ikke løber ind i problemer senere. Det er også derfor jeg spørger til godkender på spacere mv.

Hvis en bagaksel fra en vogn med skrivebremser passer direkte på min vogn, må det kunne være overkommeligt at få vognen godkendt med en sådan ændring - når vognen findes i den identisk udgave med skiver ?? Er der nogen der har prøvet det?

Jeg ville umiddelbart mene at skriverne var en forbedring af sikkerheden, når det var monteret i godkendt stand.

Så jeg læser forslag med de "rette" øjne - men tak for input.

mvh

Lars (snart medlem iflg. Ulla)

Index
43109: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 12:11:52) (svar på 43101)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.58.180)
Hej Ib.

Jeg må indrømme at jeg bliver lidt fortørnet over din udtalelse ->"opfordringer til fusk".
Jeg kom med forslag og skrev at det burde kunne synes. Det er da forhåbentligt klart for alle at biler skal være lovlige sikkerhedsmæssigt. Jeg sagde jo ikke han blot skulle hovedløst sætte noget andet på.

Jeg er velvidende om at det er en konstruktiv ændring og at der er en del i at justere bremse effekten på en anden bremsetype end hvad den er født med, men jeg tvivler da på at Lars bare går ud og gør noget dumt eller ulovligt, for så havde han næppe henvendt sig her på forum.


Mvh

Stephan
Index
43114: sv: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 14:09:08) (svar på 43109)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Lars og Stefan

Når man overvejer at ændre på noget så vitalt, rent sikkerhedsmæssigt, som bremseanlægget, og taler om "hjemmegjorte" løsninger uden nogen form for godkendelse, vil jeg til hver en tid kalde det fusk. Når man siger, at man tror, det kan godkendes blot at montere en anden aksel med skiver, vil jeg kalde det en opfordring. Man kan jo risikere at den "smutter" igennem syn hvis synsmanden ikke lige er opmærksom på ændringen og et syn er ikke en godkendelse.

Der er en årsag til at bilfabrikkerne ofrer enorme summer på godkendelse af alle enkeltdele der indgår i en bil, hvorfor det ikke er nok bare at tage en bagaksel fra en bil og montere på en anden, selvom den umiddelbart ligner til forveksling.

I en tidligere tråd er der gjort opmærksom på hvor små ændringer der skal til for at Land Rover ændrer ved bremseanlægget, det være sig motorens ydelse eller bilens vægt, for bare at nævne det mest åbenlyse. Ligeledes kan der være ting som servoens størrelse, bremsekraftfordelingen mellem for- og baghjul, og det er nok ikke det mest oplagte man selv skal forsøge sig med.

Hvis det vitterligt var så let og ukompliceret, var der nok ingen grund til at den slags ændringer skulle igennem hele godkendesproceduren (EU, TÜV ell. lign).

mvh
Ib 0219

Index
43137: sv: sv: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 22:16:32) (svar på 43114)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Hej Ib.

Nej det er naturligvis ikke simpelt, eller let at få bilen igennem diverse godkendelser.

Men det forholder sig jo stadigvæk sådan, at man kan jo måle bremsekraften og justere den således at den er identisk med de originale værdier (omend alt dette med at flytte en aksel overpå formentligt medfører mange andre dele der skal på bilen). Om det er en rentabelt i forhold til blot at finde nogle fælge der passer er nok tvivlsomt.

Jeg tror egentligt ikke vi er uenige om at godkendelserne skal være i orden, hvilket jeg heller ikke har givet udtryk for. Jeg tror vi fortolker min udtalelse meget forskelligt og lad os lade det blive ved det.


Mvh


Stephan
Index
43234: sv: sv: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (22-02-2007 19:10:02) (svar på 43114)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.245.141)
Undskyld mig Ib.

Nu er Land Rover jo selv kendt for at lave mindre gode løsninger. Der er vel en grund til, at de forbedrer bilerne hele tiden. Et eksempel på mindre gode designs, er bremserne på min Defender 110" fra '96. Jeg forstår ikke hvordan bremsekraftfordelingen mellem for- og bagaksel kan være den samme ved tomt bagagerum, som hvis jeg har 1½ ton i bagagarummet. Tro mig - i disse dage med meget sne overbremser bagakslen temmelig meget, men hvad gør det - Jeg kan jo lide den alligevel.

Jakob Edelvold Scheibye.
Index
43272: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (23-02-2007 10:13:56) (svar på 43234)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Jacob

Bremsekraftfordeleren er mekanisk og dimensioneret/konstrureret så effekten er optimal, hvis man har gods i bilen, hvilket er et velkendt og benyttet system på et hav af biler. Såvel Defenderen som de andre er godkendt med dette system, fordi det under normale forhold fungerer efter hensigten.

I tider med sne og glatte veje er det en god ide at smide et par sandsække eller lign i bagagerummet for at undgå overbremsning på baghjulene. Endelig er det jo også et spørgsmål om førerens kendskab til sin bil, og dermed at man kører efter forholdene. - smiley

De nye bremseanlæg, elektroniske, er i den henseende væsentligt mere optimale. Var en tur i Skanderborg (ad landeveje og sogneveje) med en Discovery 3 og en 3,3 tons trailer i går uden andre problemer end de andre bilister der dårligt turde røre speederen.

mvh
Ib 0219

Index
43083: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (19-02-2007 20:50:20) (svar på 43065)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
ang. spg. 2 Alu fælge fra en Range Rover Classic passer på. Kører selv med dem på en 90" 1984
Index
43087: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (19-02-2007 22:27:35) (svar på 43083)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Det må være modificerede fælge du kører med. Originale RRC alu-fælge (delta-fælge) passer IKKE på en aksel med tromlebremser og det skal kraftigt frarådes at dreje materiale af fælgen.

og.. brug af spacers er IKKE godkendt af Land-Rover og godkendes IKKE af seriøse "fætter-synsmand" da det er en konstruktiv ændring af sporvidde.
Diverse sjællandske udstyrspusheres udtalelser om at de sælger "typegodkendte" spacers skal ( efter min mening) tages med samme seriøsitet som tilbuddene i TV-shop og mirakelmidlerne på kræmmermerkederne.
...måske er de "typegodkendt" til æselkærrer eller richshaws.

mrrch
claus
Index
43104: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 10:24:42) (svar på 43087)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.53.110)
Det er endnu heller ikke lykkedes mig at opstøve nogle spacere der er godkendte. Paddoc melder også at de ikke at godkendelser på deres.

Det lyder som en håbløs situation indtil der foreligger et godkendt ombygningssæt,som man kan få synet - med mindre man går efter en anden bagaksel og får den godkendt.

Jeg takker for indlæg indtil nu - men modtager meget gerne flere input.

mvh
Lars
Index
43131: sv: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (20-02-2007 20:46:20) (svar på 43104)
Jens Ottosen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.88.155.245)
Hej Lars

Da det drejer sig om en bus er synsmændende en del mere strikse.

Du må kun påmontere dele der er i overenstemmelse med den oprindelige typegodkendelse eller som ikke konflikter med typegodkendelsen.

F.eks er min Old Man EMU hævet undervogn godkendt, da der i typegodkendelsen ikke står noget om hvor lange fjedrene skal/må være, kun om diameteren på fjedren, og den er OK.

Du kan ikke sætte andre bremser på som den ikke er typegodkendt med, også selv om de vil være sikrere/bedre.

Bussen er næppe typegodkendt med et ombygningssæt, så den går nok ikke.

mvh
Jens
Index
43233: sv: sv: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (22-02-2007 19:02:04) (svar på 43087)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.245.141)
Nu kan spacere jo godt være godkendte til bilen, uden de er lovlige at køre med, hvis man har stadardfælge på. Dette skyldes at sporvidden ikke må ændres.
Hvis man monterer spacere sammen med fælge der flytter sporvidden tilbage på plads, så er det jo lovligt. Jeg kørte selv med spacere på min gamle BMW, da jeg købte nogle billige fælge der ikke passede.
Det skal lige nævnes at dette muligvis ikke gælder for busser.
Index
43247: sv: Skrivebremser/fælge/dæk til en 110 bus (22-02-2007 21:17:44) (svar på 43065)
Morten Bøgehøj Pedersen #5278, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.188.143)
http://simmonites.com/wheel.htm

Se lidt nede på siden under alufælge, der er nogle der passer til både tromler og skiver.