tilbage

Land Rover Forum  

Index
43269: Hvornår 4x4 SIIa 109 (23-02-2007 09:01:08)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.191.242)
Hejsa

Ja - undskyld alle mine spørgsmål.....

Men jeg er jo blevet ejer af en dejlig 109 fra 69 (SIIa), den blev synet i går og i dag skulle de så ud i den smule sne vi har fået på fyn (Munkebo og Odense).

Mit spørgsmål går på hvornår man 'må' bruge 4x4 og hvornår man ikke må, så man ikke ødelægger noget.

1) Klart klart - hjemme i Munkebo var der ikke fjernet sne, og 2wd var lig med trillebørsel-kørsel og skøjter, så 4x4 blev slået til, og det gik jo meget bedre.

2) Så kom jeg ud på hovedvejen mellem Kerteminde og Odense, her var der saltet, men meget smattet, så her er jeg rimelig sikker på at det stadig var ok med 4x4.

3) Så blev det den nye ringvej mellem Kertemindevej og Motorvejen, her var der saltet og rimeligt farbart, men fine spor af asfalt og smat ved siden af sporene - her blev jeg så i tvivl, men fortsatte med 4x4

4) Motorvejen var meget ren, men lidt klatter med smat hist og her, her burde jeg måske have slået 4x4 fra, men kunne ikke komme til det.... (Den eneste måde jeg har fundet ud af at slå det fra på er at sætte bilen i lav, og tilbage i høj - er dette korrekt ? for så skal jeg jo holde ind til siden og holde stille for at slå det fra.)

Håber på lidt venlige ord :)

Nåja, selvfølgelig er jeg medlem i klubben, og skal da til træf og 'lære' min bil at kende der, men nu kom sneen før træf.

Ved ikke lige om det er ok at nævne det her..... men jeg syntes min Niassan Patrol står MEGET bedre fast i dag i forhold til 109'eren, men den er selvfølgelig også noget nyere.... Men kan det skyldes mine dæk ???

/Hans-Henrik - 7797 - Fyn
Index
43271: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (23-02-2007 09:31:40) (svar på 43269)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Dæk er alfa og omega, når det er glat. Jo bedre dæk, jo bedre har du fast. Bedst er såkaldte "Snow" dæk, som er helt ultimative i sne og is eller pikdæk.
Normalt skal du altid køre i 2-hjulstræk med din 109". Kun hvis du skal forcere større driver eller køre direkte i sne bør du have 4x4. Problemet med at køre med det hele tiden er, at din for- og bagaksel følges ad når den er i 4x4, og kommer du først ud i en udskridning, kan du ikke styre bilen, da for- og bagaksel vil følges ad. Dermed ender du i grøften, hvis udskridningen begynder. Det hænder at DLRK laver glatførekurser, hvor man rigtigt kan lære sin 4x4 at kende. Desuden har du i jeres region mulighed for at tage "det grønne bevis" som giver dig en større forståelse af hvordan du skal bruge bilen; både på vej og i terræn.
Men pas på med at bruge 4x4 på vejen, da du som sagt kan miste kontrollen over bilen. Hvis din Nissan kører bedre, bør du overveje dækskift på Land Roveren. Det kan eventuelt også være, at du skal have lidt ballast i bagenden. Hvis Nissan´en er med permanent 4x4 (ligesom alle Land Rover Discovery, Freelandere, Defendere og Range Rovere), vil du dog ikke komme til at få samme egenskaber med din 109", da permanent 4x4 virkeligt er godt i glat føre (der gælder dog det samme som for 109" at man ikke må spærre sit center differentiale, da man så kan miste kontrollen over sin vogn)
Index
43306: sv: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (23-02-2007 22:45:48) (svar på 43271)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.245.141)
HOV, HOV.
Læs lige nedenstående tråd igennem, inden du udtaler dig om hvornår et centerdifferentiale skal låses.
Hvis ikke det er nok, så prøv at læse i instruktionsbogen til en Defender. Der står, at centerdifferentialet låses, hvis du skal køre på underlag med dårlig friktion.

http://dlrk.dk/forum/vis.asp?wurl=103&i=29606&f=&ex=1&s=glatføre&uid=950275604

Med venlig hilsen,
Jakob Edelvold Scheibye.

PS undskyld at jeg drejer tråden væk fra SIIa 109.
Index
43311: sv: sv: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (24-02-2007 08:29:34) (svar på 43306)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
Hej Jakob

Det er helt i orden hvad der står, men min bitre erfaring siger mig bare, at en låst aksel og begyndende udskridning er lig med en tur i grøften. Og det er det ikke, når for- og bagaksel ikke hænger sammen, for så kan man stadig styre bilen (der er mange men´er, for hvis det er helt blankt is, betyder det hverken det ene eller det andet, for så er bilens vægt og retning det afgørende, og hvis man alligevel har glatte dæk, er det også ligemeget, for så kan man ikke styre alligevel). Men alt i alt så kører jeg ikke med noget låst når det er glat, således at jeg stadig kan styre min bil.
(Du kan også tænke tanken: Hvis du låser og kommer i udskridning, så vil det et af forhjulene og et af baghjulene altid følges ad, hvilket betyder at de kører samme hastighed. Hvis du så forsøger at bremse eller styre, er ihvertfald et af dine forhjul eller et af dine baghjul ikke i trit med det, som den enkelte aksel burde køre, og dermed bidrager de yderligere til udskridningen. Hvis du stadig ikke er overbevist, så prøv at tage et glatførekursus og prøv det af under ordnede forhold. Så er du ikke længere i tvivl. En låst landrover på glat underlag fortsætter lige ud uanset om vejen drejer. Hvis ikke den er låst, har du en mulighed for at komme rundt. Og iøvrigt vil samme glatførekursus vise dig, at M/T dæk eller grovere står MEGET ringere fast end vejdæk. Vi har lavet forsøget på glatbane hvor en 109" serie II med "ordentlige" vejdæk bremsede væsentligt bedre end en Range Rover med terrændæk. Og mig bekendt har Range Roveren nogle af de bedste bremser i 4x4 branchen, så den burde kunne stoppe)
Index
43280: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (23-02-2007 13:42:51) (svar på 43269)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.169.64)
Hej Hans Henrik!!

Først rigtigt tillykke med at du har fået din bil ud at køre.
Så til dit spørgsmål. Du må aldrig køre i 4x4 på tør asfalt. I 4x4 låser du fortøj og bagtøj sammen, og da dine dæk ikke er 100 procent lige store vil der opstå spændinger
i gearkassen som kun kan udløses på blød bund, ved at hjulene kan glide på underlaget, på asfalt står hjulene fast og spændingerne kan blive så store at der går noget i stykker i gerkassen eller på differentialerne.

Mvh Svend Erik Jul Nielsen
Veteranafdelingsformand
Index
43281: sv: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (23-02-2007 14:11:46) (svar på 43280)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.81.15.232)
Hejsa

Tak for jeres svar, men definationen 'tør vej' er jeg lidt i tvivl om hvor bogstaveligt det skal være.... hvad med en regnvåd vej, vil kørsel med 4x4 være ok der, eller vil det også kunne beskadige noget ?
Jeg ved ikke hvorfor jeg skulle køre 4x4 i regnvejr, men bare for at sætte begrebet fast.

Ang. 4x4 i snevejr, så syntes jeg da at bilen køre meget bedre og MEGET mere stabilt end hvis jeg slår 4x4 fra. Jeg kan godt se det farlige i HVIS jeg skrider ud, at det kan give problemer.

Men det kan da være jeg skal finde noget vægt og lægge om i kassen, for uden 4x4 kan den i hvert tilfælde ikke stå fast - og holder den i sne, skøjter den rundt når jeg prøver at køre.

Ang. min Patrol har den ikke permanent 4x4.

/Hans-Henrik
Index
43299: sv: sv: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (23-02-2007 20:19:16) (svar på 43281)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.169.64)
Du må ikke køre 4x4 på asfalt tør eller våd
/Svend Erik
Index
43367: sv: Hvornår 4x4 SIIa 109 (25-02-2007 15:34:50) (svar på 43269)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.88.223)
Hej Hans Henrik.
Jeg må give dig ret i din erfaring, at din 109"er er mere stabil med 4x4 i glat føre, men Thomas har også ret i det han skriver.
Problemet er, at når man ikke har et centerdiff., hvilket seriebilerne jo ikke har, så er man nødt til at bruge en anden glatføre teknik.
Den gyldne regel med at koble ud og styre sig ud af problemerne virker ikke, hvis bilen skrider ud, fordi forhjulene simpelthen ikke drejer rundt uden motoren til at trække dem, og derfor fortsætter bilen i udskridningsretningen.
Løsningen er at man ikke kobler ud, men drejer rattet i den retnign man vil,og meget forsigtigt giver lidt gas. Forhjulene vil så dreje rundt og bilen vil styre i den rigtge retning.
Det er utroligt svært at tilpasse gassen så hjulene kun kører med den hastighed, som bilen bevæger sig i, og kører de hurtigere har man sænket friktionen, og det samme gør sig naturligvis gældende, hvis de kører for langsomt.
Indlæring og brug af denne teknik bør derfor kun foregå ved lav hastighed. Til gengæld virker den også ved isslag hvor friktionen er næsten lig nul.
Venlig hilsen
Hartley