tilbage

Land Rover Forum  

Index
43390: Gløderør.. (26-02-2007 00:10:45)
Frederik Midtgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.186.214)
Hey..

Jeg har en LR 109, som jeg næsten lige har fået lavet gløderør på. Men forleden morgen var den igen lang tid om at starte. Derfor tjekket jeg gløderørene og formodstanden, men kunne ikke finde nogle fejl. Lampen indefor (coldstart) lyser ikke længere.
Sidder der en sikring som søger for at man ikke brænder gløderørene sammen eller hvad kan der være galt?

Et andet problem er at jeg syntes den er ved at have en lav topfart. På gode dage kommer den op på 90 km/t, men ellers ligger den på omkring 75-80 km/t. Det syntes jeg ikke er meget, men hvad er normalt for en gammel land rover 109 2,25L?

Mvh Frederik
Index
43395: sv: Gløderør.. (26-02-2007 09:41:37) (svar på 43390)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hej Frederik,

Tag gløderøreme ud, dyp et ad gangen i dieselolie, og sæt strøm til. Det skal efter et par sek. ryge kraftigt. Gør de ikke det, er de brændt af.
Har du kontrolleret spændig på gløderørene? Er der ordentlig forbindelse? Gløderørene bruger meget strøm, så derfor skal forbindelserne være i orden. Prøv evt. at sætte en ledning direkte fra batt. + til toppen af gløderørene udenom relæer osv. for at se om det hjælper. At lampen ikke lyser behøver ikke betyde andet end at pæren er gået. På torpedoen i motorrummet kan der godt sidde en forsikring til gløderørene, den er spiralformet.
Jeg vil umiddelbart anbefale dig at købe et sæt gløderør og kabler til serielforbindelse hvis det ikke er det du har. De kan fåes hos williams.
Jeg kan ikke udtale mig om hvorvidt din bil har en lav topfart. De fleste Serie 3'ere kører 90 hvis man presser dem.

/tony
Index
43478: sv: sv: Gløderør.. (28-02-2007 17:23:39) (svar på 43395)
steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.52.69)
Hej
Jeg har haft de samme problemer med gløderør, det blev løst med gløderør fra midtjysk, de har holdt i nu snart 8 år. Jeg købte først gløderør fra williams, men de holdt kun ca. 30 km.

En 109 skal køre 70 km/t hurtigere er dyrplageri, og det smadre motoren. Den skal køre langsommere når alt gearkasseolien er kold og stiv.

Til test af gløderør er det nemmeste at forbinde en 12V prøvelampe over hvert gløderør, hvis der kommer lys i er det pågældende rør defekt. lad være med at skrue dem ud af motoren, det slider unødigt på gevindet har lige måtte skifte en her for 14 dage siden, testoperationen med skift tog under et kvarter.

88'er hilsner Steen
Index
43553: sv: sv: sv: Gløderør.. (01-03-2007 22:59:44) (svar på 43478)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.63)
Hej Steen
Nu er jeg nysgerrig, og nok også fordi jeg ikke helt forstår dit svar (smiley).
Den der test lyder jo som en god måde at tjekke sine gløderør på, men det med at lampen lyser, er det et udtryk for, at der er spændning til ens gløderør hele tiden eller? Hmm nej desværre, jeg må nok erkende, at jeg ikke er helt med - vil du ikke gerne oplyse mig den uvidende...

LR hilsen
Thomas, som læser og lærer lystigt fra Land Rover Forum
Index
43497: sv: Gløderør.. (28-02-2007 23:25:44) (svar på 43390)
Frederik M (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.186.214)
Tak for svarene.. Nu kan den starte igen uden besvær..