tilbage

Land Rover Forum  

Index
43491: bus hvordan (28-02-2007 22:14:19)
Jan Aabling #3428, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.196.139)
hvordan er det nu lige det forholder sig med at eje en bus.
Er det kun dem i husstanden der må køre med, eller hvordan?????

Hvor kan man finde oplysninger, eller er der nogen der ligger inde med de vise sten?
Index
43501: sv: bus hvordan (28-02-2007 23:47:21) (svar på 43491)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.190)
Hej Jan, der hedder >nære familie< en rigtig gummiparagraf der udelukker bedstemødre, bedstefædre, fætter og kusiner, naboens unge med til skole, den store knægts kæreste osv.

Gad vide om en papfar er under nære familie, hvis det er moderen der ejer bilen, og hvor lang tid skal de så have boet sammen for at det er nære familie?

www.fstyr.dk er biblen i denne sammen hæng.

Ellers er det: bus kørekort, blåt bevis til kørsel i udlandet, syn hvert år, grøn tilladelse fra toldvæsnet ved kørsel i udlandet, fartskriver monteret ved kørsel i udlandet, ingen sæder må ændres, flyttes eller afmonteres, 2 kg ildslukker monteret, der skal ikke være seler i bussen men børnene skal have den på.
Bussen må ikke lånes ud det er kun >ejeren og nære familie< der må køre i den.
Hvis der skal trailer på, over 750 kg totalvægt, skal man have stort lastbils hængerkort.
Så'n bare lige i grove træk.
Men så er den også billig i vægtafgift.
Mvh
Kenneth Poulsen - der ikke har meget til overs for dansk automobil lovgivning.
Index
43518: sv: sv: bus hvordan (01-03-2007 15:00:15) (svar på 43501)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Med hensyn til kørekort - kan man nøjes med DE kørekort - som er bus med trailer (hvis man har buskortet i forvejen).

Det kræver færre køretimer, da det er samme "rutine" som hvis man skal have trailerkort til en personbil.

Iflg min kørelærer skulle omkostningen til dette kort være ca. 1/3 i forhold til et hængerkort til lastvogn.

Lars
Index
43527: sv: sv: sv: bus hvordan (01-03-2007 17:15:47) (svar på 43518)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.90)
Hej Lars, jeg vil nødig være påstålig, men jeg mener at det så kaldte trailerkort, kun er gældende for person og varebiler med en totalvægt på 3500 kg.
Betegnelsen E på kørekortet betyder bare, at det er kategorien påhængsvogn.
Kun i forbindelse med kategorien B, er E = trailerkort.
Der må lige dobbeltcheckes.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
43530: sv: sv: sv: sv: bus hvordan (01-03-2007 17:41:21) (svar på 43527)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.90)
Hej Lars, jeg har lige sakset lidt fra www.politi.dk
Som du kan se er det to forskellige kørekort og der nævnes ikke at der er alternativer til D med påhængsvogn.

5) Kategori D/E : Mindst 10 lektioner i teorilokale (teoretiske emner) og mindst 6 lektioner i praktisk køreundervisning (øvelseskørsel) i overensstemmelse med undervisningsplanen for køreuddannelsen til kategori D/E.

6) Kategori B/E : Mindst 4 lektioner i teorilokale (teoretiske emner) og mindst 6 lektioner i praktisk køreundervisning (øvelseskørsel) i overensstemmelse med undervisningsplanen for køreuddannelsen til kategori B/E.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
43580: sv: sv: sv: sv: sv: bus hvordan (02-03-2007 13:40:17) (svar på 43530)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Hej Kenneth,

Jeg tror det er en kamp om ord - men realia er at kravene er næsten det samme som et B/E kørekort jf. nedenfor.

Jeg havde oprindeligt troet, at det var et "rigtigt" hængerkort til lastvogn jeg skulle have - til Kat. C/E (Lastvogn med hænger) - eller at kravene til D/E var sammenlignelige hermed. Der er minimumskrav til uddannelsen 13 lektioner teori og 18 lektioner på vej.

Ved D/E er kravene 10 lektioners teori og kun 6 lektioner på vej (altså kun 1/3 af lektionerne på vej). Endvidere er der ikke krav om glatbanekursus for D/E kategorien.

Om det er det kortet hedder det ene eller det andet - så er kravene i forhold til et B/E kørekort kun 4 yderligere lektioner i teorien - og så tror jeg der er skriftlig teoriprøve (15 billeder), i stedet for mundtlig eksamen. De yderligere teorilektioner er for at kunne nå rundt om luftbremser og hydraulic.

Derved min konklusion om at det er kun 1/3 pris af et rigtig "hængerkort" til lastvogn.

Har afstemt ovenstående med Rigspolitiets færdselsafdeling (Jørgen et eller andet). Man kan også google en række kørelærer, der skriver samme.

Lars

Index
43602: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bus hvordan (02-03-2007 22:43:44) (svar på 43580)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.254)
Hej Lars, vi er enige om det væsentlige og så er det bare farven der har en anden lyd.
Du skal have et hængerkort til bus og så er den bjørn barberet ovre åen, i et glashus.
Good luck med det.
Mvh
Kenneth Poulsen