tilbage

Land Rover Forum  

Index
43476: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 16:33:11)
nynne bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.131.24)
Kære Landrovers,
Er der nogen, der har erfaringer med Discovery benzinmodellen 2,0 MPI? Den er jo nok mere økonomisk end V8eren, men ellers? Holder den til noget eller skal man undgå den?
vh Nynne
Index
43477: sv: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 16:39:27) (svar på 43476)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Hej Nynne,

Absolut mere økonomisk, det vil en 4 cyl multipoint altid være ift. en V8 eller V6.
Det var dog ikke en bil jeg ville købe, da motoren ikke er stærk nok til terrænkørsel -den mangler simpelthen moment. Til landevejskørsel, uden at skulle trække en tung trailer, er den sikkert udemærket. Motoren er Rover's egen 2.0 som er rimeligt god, ikke de store problemer mekanisk.

/tony
Index
43483: sv: sv: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 18:42:34) (svar på 43477)
Alex Højberg Nielsen #5845, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.118.169)
Hej Tony
Hvilken bil sammenligner du med når du siger at 2,0 mpi mangler moment? den har 134 hk. 185 Nm. men der er foreskel på benzin og diesel.
Index
43487: sv: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 21:24:07) (svar på 43476)
christian jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.33.236)
jeg synes det lyder godt, jeg så en i tyskland til 8000€. hvis du har lyst og tid til at hente en der nede fra.
mvh Christian
ps er der nogen der ved hvor langt man kan nå på en liter i sådan en ?
Index
43489: sv: sv: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 21:53:49) (svar på 43487)
nynne bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.131.24)
Hmm, det lyder måske som en bil for mig, jeg har en gammel BJ73 landcruiser (ja undskyld!) med alt muligt lir til at smadre rundt i terrænet med og til at køre med tunge trailere. Nu venter jeg barn og skal bytte min anden GX landcruiser (undskyld igen) med en 4x4 på hvide plader og der er problemet så, at dieselbilerne er stjernedyre i vægtafgift og de store benzinmotorer koster kassen i benzin. Såå, måske er 2,0 et rimeligt alternativ til at køre på landevej med. Og måske en sjælden gang i mudder..
vh Nynne
Index
43490: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 21:56:21) (svar på 43489)
nynne bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.131.24)
Og ps - jeg har hørt, men ved ikke om det er rigtigt, at heller ikke dén kører så langt på literen, 7-8 km, måske.
Index
43493: sv: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 22:19:18) (svar på 43490)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.216.101)
Alex,

300Tdi, der er standard i de lidt ældre disco'er:

Maximum power @ 4000rpm - 83kW (111.3bhp)
Maximum torque @ 1800rpm - 265Nm (195lb.ft)

Det er denne jeg sammenligner med, og så er det ikke engang den nyeste motor i bilen. Så dit postulat om at 2.0 MPI'eren er stærk nok giver jeg dig absolut ikke medhold i.

Momentet i lave omdrejninger er altafgørende ved kørsel med læs eller kørsel i terræn, og da HK udregnes som en konstant x moment x rpm, er Hk faktisk misvisende.

http://www.offroaders.com/info/tech-corner/reading/horsepower-torque.htm

/tony
Index
43496: sv: sv: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (28-02-2007 22:43:48) (svar på 43493)
eddie /3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
hej Nynne

Jeg er forholdsvis enig med Tony. Bilen har godt nok 185 nm ved 2500 omdr. (tallene er hentet fra en 1994 model). Jeg har haft en personbil med 185 NM godt nok først ved omkring 4500 men den var ikke overbevisende at trække eks. campingvogn med. Her skal du tage i betragtning at disco'en vejer ca. 700 kg. mere den omtalte personbil.

Igen fra 1994 bogen står 2,0 mpi til et snit på 7,8 km/liter medens V8 3,9 står til 6,5 km/liter - så udfra disse oplysninger ved jeg godt hvad jeg ville vælge.....

hvis du kigger på biler før 1997 er vægtafgiften den samme på 2,0 og V8 da det er vægten der er afgørende.

mvh
Eddie
Disco 1995 med 300 TDI
Index
43509: sv: Disc 2,0 MPI (01-03-2007 10:09:25) (svar på 43476)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.39.32.11)
Så vidt jeg ved kører der et eksemplar rundt i Nordsjælland - importeret fra Tyskland. Hvem ejeren er ved jeg ikke, men spørg Claus Vogter. Han gjorde bilen klar til syn og kender sandsynligvis både ejeren og bilen.
Index
43514: sv: Disc 2,0 MPI (01-03-2007 13:21:40) (svar på 43476)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Nynne

2,0 udgaven er noget "brystsvag" i forhold til de øvrige motormuligheder. Så vidt jeg er orienteret er modellen primært fremstillet til salg i de lande hvor bilbeskatningen sker ud fra motorvolumen f.eks. Italien, og ikke efter vægt og anvendelse som f.eks. Danmark.
Jeg tror ikke der er meget at komme efter ifbm. brændstoføkonomi i forhold til V8 maskinen, især ikke hvis du kobler en trailer o.lign. efter den.

Jeg kender kun til een på danske plader. Den ejes/har været ejet ? af Lars Ellegaard, reg. N-sj. hvis kone, i vidners nærvær, har udtrykt sig mindre positivt om køretøjets formåen ;-)

mlrh
Claus
Index
43519: sv: sv: Disc 2,0 MPI (01-03-2007 16:01:23) (svar på 43514)
nynne bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.137.194.64)
Ha, ha, nu er det ikke alle der vil skrive under på, at kvinder er sandhedsvidner i denne sammenhæng, men JEG mener naturligvis at den slags udsagn skal tillægges værdi. Og som sagt, jeg kommer fra en V6 3.4, så det er ikke fordi at jeg er vant til at have en kanon brændstoføkonomi. Og man skal jo være idiot, hvis man ikke hellere vil køre V8, når 2,0 alligevel har så relativt lousy en økonomi.
Tak!
4x4-hilsen
Nynne
Index
43569: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (02-03-2007 10:04:49) (svar på 43519)
lars ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
Hej Nynne
Nu bliver jeg vel nødt til at komme på banen, eftersom både jeg og min kone omtales i nærværende tråd. Jeg har ganske rigtigt haft sådan en bil, nemlig den bil som Alex har til salg, og som jeg selv har hentet hjem fra Tyskland.
Jeg synes måske hellere, at alle de "kloge" der sædvanligvis udtaler sig om alt muligt, skulle undlade at være så kategoriske om en bil, som de formentlig aldrig har kørt i endsige set. Faktisk er den ikke så ringe efter min mening. Den er rimelig hurtig, går fint på landevej, og er forholdsvis støjsvag. Den kan da også klare alt det "sædvanlige" i terrænet, men hvis den skal bruges til seriøs off-roading er den da nok ikke optimal, men det var heller ikke det jeg købte den til. Jeg har da både trukket campingvogn og store trailere (+2000kg) med den, og det gjorde den da klart bedre end min nuværende Honda CR-V. Min kones udsagn er ganske korrekt, som nævnt af Kjøller, men det skal siges at vi(jeg) købte den efter at have haft flere V8'ere, som hun elskede bortset fra brændstofforbruget. Og så kunne hun ikke lide lyden - sammenlignet med en V8'er. Vi har senere haft en tilsvarende TDI, og hendes holdning til den var langt mere negativ end til MPi'en ! Den syntes hun manglede overskud, og var sløv og larmende (jeg var naturligvis heller ikke enig), men jeg synes i øvrigt også at den mangler overskud med en stor trailer på krogen.
Mht benzinforbruget mener jeg, at jeg kørte 8-10 km/l, og i mine V8'ere har jeg aldrig været over 6, normalt under, så procentuelt betyder det altså noget, og det gør det så også for pengepungen. Til det brug, du nævner, ville jeg ikke være betænkelig, men prøv bilen, det er den bedste måde at finde ud af det på. Du finder ikke billigere 7 sæders Disco ! Og da jeg havde den var sund.

MVH
Lars Ellegaard
3926 nsj.
Index
43570: sv: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (02-03-2007 10:45:56) (svar på 43569)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære Lars

Du må undskylde hvis jeg har overskredet din peronlige integritetslinie.

Mlrh
Claus
"halvklog" da jeg har set bilen og kender motoren fra andre britiske produkter.
Index
43576: sv: sv: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (02-03-2007 11:56:29) (svar på 43570)
lars ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
Kære Claus

Det har du bestemt heller ikke, og, uden at dette skal udvikle sig til noget personligt, så var det jo ikke specielt dig jeg havde i tankerne. Du kender jo netop bilen. Og din erindring om min kones udsagn og holdning til den var ganske korrekt.

MVH
Lars - snart med TDV6, 190 HK og 440 nm (så må det vel være nok - også til Annie)
Index
43595: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (02-03-2007 21:42:44) (svar på 43576)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.244)
Hej Nynne og velkommen til. Også i DLRK er der større glæde over en omvendt end hundrede frelste. Som CK skriver er 2.0 MPI. motormæssigt lavet til bl.a. Italien grundet afgiftsregler (2.5l for diesels vedkommende) Noget trækdyr er det ikke, det er moteren for svag til, de 134HP er der først v. 6000 omdr/min. (hvordan har koblingen det?)
I flg. LandRoverOvner kører den 7-10 km/L hvilket er 10%
mere end 3.9 V8.
Index
43631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (03-03-2007 19:35:42) (svar på 43595)
nynne bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.137.194.64)
Ha, ha, hov, jeg sagde nu ikke noget om at jeg var omvendt, hér er tale om et eventuelt supplement til en fortrinlig cruiser-park..
Tak for alle kommentarer og god hjælp, jeg melder mig ind hvis jeg får foden på egen Disco-speeder, Nynne
Index
43638: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disc 2,0 MPI (03-03-2007 21:18:11) (svar på 43631)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.193)
Hej Nynne.

Jeg Tror det er samme motor som en Rover 420 si, hvis jeg har ret så er den meget sejlivet, og den trækker igennem fra 2000 omdr/min, min kones rover gik ml. 10-14 km/l i en bil på 1200 kg og forhjulstræk. Med chance for at få en masse på nakken så var motoren det eneste der virkede på den bil... held og lykke.

JHP. Disco fordi kun det bedste er godt nok...S...