tilbage

Land Rover Forum  

43480: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (28-02-2007 18:15:18)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.63)
Hejsa

Jeg er ved at skifte den #¤%%# bagerste pakdåse på/ ved krumtappen. Nu har jeg forsøgt to gange, men tredje gang er lykkens gang (smiley) - håber jeg....
Nå men nu vil jeg se hvor den pakdåse er utæt, så jeg kan se om det er t-stykkerne, eller selve pakningen der sidder tosset. Men bilen kan ikke startes, da jeg har pillet svinghjulshuset af - og dermed også svinghjul og starter.
Jeg har i min bunke med skrammel fundet et håndsving (eller startsving som det vist rigtigt hedder), og det vil jeg forøge mig med.
Er der nogen der kan sige mig hvilken vej jeg skal dreje? Det har jeg jo ikke lige tjekket - er det over mod førerens side eller?
Er det totalt umuligt at starte en diesel (2,25 L) på denne måde? Jeg forstiller mig, at oliefyret varmer motoren godt op, og så tændning på, så gløderørene "vågner", og så ellers dreje.... Jeg har læst mig frem til, at jeg skal sikre mig at mig tommeltot er på den rigtige side af svinget.

LR hilsen
Thomas, som glæder sig til at komme ud at køre i sin dejige LR - he he har stadig to pakninger på lager...
43482: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (28-02-2007 18:27:12) (svar på 43480)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.105.93)
Hej Thomas.

Nu ved jeg ikke hvor store dine overarme er, eller hvor lidt kompression der er i din motor, men jeg mener ikke at det kam lade sig gøre. Jeg har selv forsøgt det på min gamle SIII (med samme motor) på en varm sommerdag efter 100 km kørsel. Det kunne bare ikke lade sig gøre. Der er al for megen kompression i en diesel til at det kan lade sig gøre at få nok "knald" på svinghjulet.

Håber at du finder en løsning

Hilsen Jens Jagd- med 38 cm. overarmsomkreds og selvstarter
43488: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (28-02-2007 21:44:43) (svar på 43480)
Michael Pasbjerg #4115, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.187.177)
Hej Thomas

Jeg har også prøvet at starte en S3 diesel med håndsving. Men ak, dieselen var uovervindelig. Dog tror jeg det er god over- og underarms træning. Håndtaget går ind i en drejet not ved remskiven, som sikre at du kun kan dreje den rigtige vej. Når så motoren går igang (!) vil håndtaget slå ud og væk fra remskiven. Der er ingen farer for at du kan komme til at svinge med, men den giver altså et lille slag bagud ved start.
Jeg har prøvet at starte min RRC V8 med håndsving fra kold og det er en noget anerledes oplevelse. Selvgjort er velgjort........

mvh
Michael
43521: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (01-03-2007 16:19:10) (svar på 43480)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jeg har startet min SIIa 6 cyl benziner med håndsving ( når motoren var lun...)

Men diesel ???? Det tror jeg ikke kan lade sig gøre. Og slet ikke hvis du har afmonteret svinghjulet, så mangler du den vægt der skal drive motoren fra kompression til kompression.
43526: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (01-03-2007 17:11:34) (svar på 43521)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Jeg var af forskellige årsager nødt til at starte min forhenværende 6-cyl 2,6 med håndsving igennem længere tid, både som vinterkold og varm.
Det er en rigtig god ide at stille sin tænding lidt lavt og sørge for at tændingsanlægget er helt op på det yderste sorte af dubberne.
Når man lige får taget på proceduren, handeler det om at trække chokeren, trække motoren par omgange, sætte tændig på og så et hurtigt, hårdt hug over en kompression, og vupti så går svinet.
En 4-cyl. benzin vil være lige så let og godmodig i den sammenhæng.
En diesel kan man helt fuldstændig glemme. Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan tumle en sådan. Jeg tør vædde en stor pils på at intet rimelig normalt menneske kan gøre det, med et almindeligt håndsving uden et megastort svinghjul, som på Lanz Buldog.
Det er lidt fornøjeligt, når man står med en vogn, der ikke kan starte og så lige sætte håndsvinget i næsen på bilen og så "trække den op". Børn og unge mennesker tror jo ikke deres moderne øjne :-)
mvh
Knud, der også starter Fordsonen på den måde, når den har stået for længe, men ikke Super Majoren.
43531: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (01-03-2007 18:49:57) (svar på 43526)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.191.95)
Knud hvis din major har ventilløfter så kan den startes med håndsving
Lars/Biltris
43532: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (01-03-2007 19:49:21) (svar på 43531)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Det har den ikke, men da jeg i min ungdomgs magt og vælde, prøvede det med en med vetilløfter, gik det heller ikke. Jeg var da en kraftka'l på 100 kg knogler og muskler (imod tilsvarende fedt og slaphed i dag! :-) )
Lige så snart håndtaget trækkes ned, stopper festen. dertil er det taktoren iboende svinghjul alt for lille.
Har du prøvet?? :-) og haft succes med det?
Derimod har jeg set ham, en lille spinkel ka'l, på motormuseet på Djursland håndstarte en stor Deutz med et 7 ton tungt svinghjul med håndkraft. En svært mindeværdig oplevelse, som jeg vil opfordre alle til at bevilge sig selv at opleve.
mvh
Knud, der stadig mangeler bevis for at man kan starte en Rudolph med alm. håndsving :-)
43543: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (01-03-2007 21:37:23) (svar på 43532)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.191.95)
hej knud
Vi har et tipvognslokomotiv i Industribane klubben ,fra knabstrup teglværk 2cyl (Rusten & Hosteby) den kan kun startes med hånd sving det er faktiske ret nemt med ventilløfter,til dem som vil prøve med håndsving, husk at tommelfigeren skal holdes fri af håndsvinget ellers kan det gøre ondt
Lars/Biltris

Leyland 272h og powermajor læssemaskine
43554: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (01-03-2007 23:03:22) (svar på 43543)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.63)
Hej Alle

Takker for svar! Det var dog ikke helt det jeg havde håbet på, men alt skal ikke være nemt (smiley).
Jeg tror jeg vil gøre et enkelt sidste forsøg i morgen aften -denne gang bare med svinghjulet monteret uden svinghjulshuset. Selvfølgelig skal ale ledninger osv. være bundet godt væk omkring det, så der ikke sker ting og sager. Det ville være dejligt at kunne se, hvor den "dejlige" olie kommer ud fra, og det er t-stykkerne ved motoren, eller om det "kun" er selve pakdåsen....
LR hilsen
Thomas, jeg vender tilbage i morgen aften, med testresultatet. Om ikke andet, så sparer jeg en tur i det træningscenter jeg ikke går i (smiley).
43563: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 08:17:42) (svar på 43554)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
jeg købte et håndsving med det ene formål at se om det kan lade sig gøre at starte min 2.25D - det kunne jeg ikke.

Men det er da rart at have håndsvinget når pumpen skal times og så videre - og det er da sejt at have håndsving til sin bil, den føles dejligt gammeldags.
/Jes
43566: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 09:30:45) (svar på 43543)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Jo jo, men mon ikke også den har det, i forhold til maskinen, store svinghjul jeg henviser til?

En traktor/bil i "normaludførsel", har jo kun rudimentære svinghjul i forhold til f.eks. Lanz Buldog :-) (En helt igennem misundelsesværdig indretning!) :-)

mvh
Knud, også med Lister 1½ hk 1946
43574: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 11:16:33) (svar på 43526)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Det er liiiige det jeg går og glæder mig til:
I denne moderne verden, at starte min bil med håndsving.....
43572: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 11:12:25) (svar på 43480)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Megen interessant læsning alt dette om håndsving, svinghjul mm. men har det noget at gøre med at få startet ned ad bakke? eller for den sags skyld: mange stærke mænd til at skubbe??
MLRH Jørn

43575: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 11:52:23) (svar på 43572)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Det hjælper ikke så meget at skubbe, når der ikke er nogen gearkasse på bilen. Prøv at læse starten af tråden. Det drejer sig om at starte en "løs" motor, der sidder i bilen.

Jakob.

Der på traktormuseet på Mors har set en mand starte en 1-cylindret 5 liters traktor motor, ved at tage rattet af og bruge det som startsving på krumtappen. Gløderøret blev varmet op med en petroleumsblæselampe gennem topstykket - imponerende!
43579: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 13:37:52) (svar på 43575)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.194.210)
Oh Jakob, jeg kan ikke se at der står at gearkassen er fjernet, er der noget jeg har misforstået??
MLRH Jørn
43582: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 14:40:40) (svar på 43579)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.114.205)
Hej Jørn

Hmm - jeg tror nu det vil kræve meget små fingre og ekstrem fingernemhed at skifte olieringe ved krumptappen uden at fjerne gearkassen først ;-)

mvh,
Henning
43583: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 14:53:19) (svar på 43582)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.63)
Hejsa

Nej det er vist rigtigt der har ikke stået noget om det. Men det er mig, der eri gang med operationen - den bagerste olietætningsring skal skiftes, og jeg har valgt metoden, hvor man løsner gearkassen (og kardannerne), og trækker den bagud, så man kan komme til mellem gearkasse, svinghjulshus og motoren - nu ikke fordi der er vildt meget plads, men det går...
Grunden til jeg vil starte den med håndsving eller startsving er, at jeg skal til at skifte den "dejlige" pakning igen igen, men inden jeg skifter den, vil jeg gerne se om det er selve pakningen eller t-stykkerne ved motoren, som jeg ikke har fået monteret korrekt.

LR hilsen
Thomas
43593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (02-03-2007 21:05:47) (svar på 43583)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.244)
En hård nyser! jeg tror end ikke Arnold Schwartzenegger
kunne klare opgaven. Ikke alene er kompressionen næsten
3 gange så høj som benzinudgaven men for at få "selvtænderere" igang skal der præsteres det dobbelte i
omdrejninger. Jeg har et selvgjort startsving med udslag
så man næsten skraber knoerne mod jorden, det kan heller ikke få D eren igang.
43685: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (05-03-2007 09:45:41) (svar på 43593)
Martin Rehr #6821, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.192.158)
En af mine venner prøvede at forlænge håndsvinget til sin SIII 2.25D så de var tre der kunne få ved på en gang,
det lykkedes stadig ikke :)

43607: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (03-03-2007 09:35:58) (svar på 43579)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.16.165)
Hej Dette er så et af de mere tydelige eksempler på hvorfor den gamle regel i trådløs kommunikation stadig gælder, nu bare lidt modificeret, før hed det "tænk,tast og tale", nu skulle det måske hedde "læs, tænk og skriv",
eller læs på skærmen der står u-vurderlige oplysninger.

Nå, men spøg til side kan i have en god dag alle.

Med venlige rover hilsner

Ole #493.
43714: sv: sv: sv: sv: sv: Et af de mere spøjse spørgsmål: brug af startsving (05-03-2007 21:40:19) (svar på 43607)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.235)
Hejsa Alle

He he jeg skrev godt nok, at jeg ville vende tilbage tidligere, men tiden går og andre ting skal også passes - æv æv.

Nå men jeg fik heller ikke startet den med startsvinget, men jeg kan godt anbefale det til en kold vintertur - man får varmen efter nogle forsøg (smiley).
Pakdåsen blev skiftet, og efter 3. gang er den nu tæt - det er en stor dag, så i morgen aften er gearkasse, kobling osv. monteret, og jeg kan komme ud og lege igen - nu mangler der bare en bunke sne...

LR hilsen
Thomas