tilbage

Land Rover Forum  

Index
43535: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 20:46:44)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Hej alle..

Har lige sidet og søgt på 300-tdi-tikker i diverse konstellationer..puuh der var mange posts at læse.

Min 300 tdi er begyndt at tikke i løbet af de sidste par dage. Den har kørt en smule, ca 338500 km, men har ellers kørt uden det mindste problem.
Tandremmen blev skiftet for 5000 km siden ca.
I tomgang er der intet at høre, men som omdrejningerne tager til stiger tikkeriet, dog ikke til noget voltsomt endnu.
Den har umiddelbart ikke mistet moment af hvad jeg kan mærke men lyden gør mig nervøs.

Ideer til fejl - den åbentlyse, ventilerne skal justeres, og som jeg læste i et andet indlæg, kan det hænge sammen med for lav viskositetsindex for olien. Må indrømme jeg nok har anvendt en 15w40 olie det sidste stykke tid i den tro at den bare ikke holdt så længe.

af de værrere tanker er om jeg skal skifte en eller flere af følgende: ventiler, hovedlejer, pin bolt( den der sidder og holder stemplet??), stempelringe.. eller knastaksel der er blevet slidt?

bilen kører stadig, og vil jo gerne komme problemet til livs før det er slemt.


mange landy hilsner


Stephan
Index
43536: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 20:53:44) (svar på 43535)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.252.134)
Er det kun under belastning, altså under kørsel eller er det også hvis man bare gasser op når du holder stille.


2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
43537: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 21:01:48) (svar på 43536)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
det er også ved stilstand når man gasser op.
Index
43540: sv: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 21:28:29) (svar på 43537)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.252.134)
hmm..... jeg har prøvet noget tilsvarene med en BMW, der var det en slidt knastaksel, men det var ikke noget som opstod pludseligt som i dit tilfælde, kan du lokalisere lyden fra et bestemt sted på motoren ?

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
43541: sv: sv: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 21:33:15) (svar på 43540)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Har ikke forsøgt endnu, men må hellere tage en rundstok og se om jeg kan lytte mig til det..

ellers må jeg til rødeled.. og bruge flere penge.

Men tror faktisk at det måske kunne være min olie, har ikke ligefrem brugt den foreskrevne olie men blot den jeg har haft brugt til mine personbiler igennem tiden.
Index
43542: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 21:36:44) (svar på 43535)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Stephan,

Det er sandsynligvis bare en af "platterne" der er gået - den lille "gajol" der sidder mellem ventil og vippearm. Af med ventildækslet, løsn justerskruen på vippearmen, på med en ny platte, juster ventilerne, ny pakning på dækslet og på med dækslet igen - ganske normalt på en 300 tdi'er og nemt/billigt at udbedre. Den ødelagte platte ligger sikkert på topstykket ved siden af ventilen, og har størrelse som en 5-øre...

/Ib
Index
43544: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 21:39:47) (svar på 43542)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
5-øre = Anker Jørgensen-størrelsen...

/Ib
Index
43547: sv: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 22:16:13) (svar på 43544)
stephan svensson (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Hej Ib.

Det lyder som et godt forslag.
Skal lige understrege at da jeg skrev "sidste par dage" mente jeg en 4 -5 dage.. Er godt klar over at jeg anvender ordet "par" til at beskrive mere end hvad de fleste opfatter :D

Hvis jeg forstår dig ret, så kan jeg hive mit ventildæksel af, og konstatere om der mangler en "platte" eller flere og derefter rette fejlen i så fald.

Gruer lidt for justering af ventiler, det har jeg aldrig gjort selv.

Hilsen

Stephan
Index
43549: sv: sv: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 22:56:58) (svar på 43547)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.232.90)
Hej. Jeg har engang været ude for en "tikke-lyd" der kom fra vacuum-pumpen, men som Ib skriver, er det meget sandsynligt en "5-øre" :-)

Index
43550: sv: sv: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (01-03-2007 22:57:53) (svar på 43547)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej igen,

Du forstår mig ret - og er det ikke fejlen, er der ingen skade sket - pakning i ventildækslet koster ikke mange kr., så det kan ikke betale sig at lade være at skifte den.

Mht. ventiljustering kan det ske efter "9-metoden":

Træk håndbremsen. Opklods forakslen så venstre forhjul er fri af jorden. Sæt bilen i gear. Med v. forhjul kan du tørne motoren (u/tænding! til ventil nr. 8 (talt fra front af motor) er fuldt åben - så kan du justere ventil nr. 1. Spillerum for kold motor er 0,20 mm.

Fortsæt således:

6. åben - juster 3.
4. åben - juster 5.
7. åben - juster 2.
1. åben - juster 8.
3. åben - juster 6.
5. åben - juster 4.
2. åben - juster 7.

Operation tager ca. 15-20 min.

God fornøjelse!

/Ib
Index
43562: sv: 300 tdi i defender tikker (02-03-2007 08:14:08) (svar på 43535)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.194.210)
Da min 300TDI tikkede var det turboen
Prøv med rundstokken på den
MLRH Jørn
Index
43587: sv: sv: 300 tdi i defender tikker (02-03-2007 17:03:32) (svar på 43562)
stephan svensson (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
til at starte med, tak for forslagene. nr to, Tusind tak til tonny for vores p-plads møde der fixede bilen.

Som efterlyst her på forum, så kommer løsningen.

Jeg var ude og lytte og følte mig sikker på at det var ved ventilerne den var gal.

Det vidste sig af urangsagelige omveje, at den bolt der holder vippetøjet var gået løs, og derved sad min knastaksel faktisk løst.... At min motor ikke har splittet hele vippetøjet ad, kan kun beskrives som held.. eller at en der sidder oppe i skyerne syntes at Landrovere bare er det rigtige..

Så med Guds vilje og tonnys fingre, så er min defender bare rullende uden mislyde.. tror alligevel jeg når de 400000 km. God weekend til alle, for nu er min reddet.


LR hilsen


Stephan