tilbage

Land Rover Forum  

43520: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 16:02:12)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Alle

Jeg regner med at der er Specialister der kan hjælpe med dette lille spørgsmål:

Jeg er ejer af en 110 bus og det med kørekortet er på plads men skal man erhverve de blå eller hvide beviser for at køre i norden.

Håber at nogen kan hjælp

Mange Land-Rover hilsner

Peter Toft

7799 Njyl
43525: sv: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 17:08:35) (svar på 43520)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.90)
Hej Peter, hvis det med kørekortet er på plads, så skulle du vide at så har du også det hvide bevis.
Hvis du skal køre uden for Danmarks grænser skal du have et blå bevis, det kan du erhverve på et AMU center eller hvad det nu hedder i dit område.
Du skal også have et grønt certifikat fra SKAT der beviser at din bus er i privateje.
Mvh
Kenneth Poulsen
43528: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 17:18:22) (svar på 43525)
Peter Toft-Christiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.152.8)
Tak Kenneth

Men jeg har dog fået oplyst at reglerne om det blå bevis ikke galdt hvis jeg kørte i norden.
Det kan være at jeg tager fejl ?

Det grønne bevis er på plads ;-)

Peter
43529: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 17:33:27) (svar på 43528)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.90)
Hej Peter, jeg tror nu ikke nordisk politibetjent vil gå så højt op i reglerne omkring en privat bus, men men check hellere på en større politistation hvor der er en færdselsafdeling.
Mvh
Kenneth Poulsen
43545: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 21:59:50) (svar på 43528)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Peter

Du har fået korrekte oplysninger. Det er Kenneth der forvirrer begreberne.
Danmark har (for maaange år siden) tilsluttet sig den nordiske transportkonvention, der udover en masse ord om gods- og persontransport på tværs af grænser, også indeholder den nok så vigtige (for os) pasus, at nationale regler er gældende i hvilket som helst af de andre lande der har tilsluttet sig konventionen, eller oversat til dansk: Hvis et dansk indregistreret motorkøretøj opfylder de danske bestemmelser herfor, og føreren opfylder de danske betingelser for at måtte føre køretøjet i Danmark, ja så er det de regler der gælder i de andre lande også uanset hvad det pågældende lands egne regler siger om et tilsvarende køretøj / føre-ret.
Som en ekstra krølle kan oplyses at bl.a. Storbritannien og Irland har tilsluttet sig konventionen, men Tyskland har ikke. De holder sig til EØS forordningen (nr. 50 tror jeg nok den hedder).

Altså... du behøver ikke hvidt eller blåt bevis eller fartskriver/kørebog når du bevæger dig rundt i Skandinavien i din LR bus.

Der er skrevet meget om det her i forum, så prøv at søge på "blåt bevis"


mlrh
Claus
43546: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 22:15:54) (svar på 43545)
Peter Toft-Christiansen 7799 Njyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Claus

Tak for dit udførlige svar

Jeg glæder mig da over så mange vil bidrage med deres viden om emnet.
Men dit svar er da en tydelig og mærkbar besparelse på LR-budgettet ;-)

Mange L-R hilsner

Peter Toft
7799 Njyl
43555: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 23:13:09) (svar på 43546)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.90)
Hej Claus, takker og bukker.
Mvh
Kenneth Poulsen - nu opdateret.
43557: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (01-03-2007 23:23:27) (svar på 43555)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
God aften kenneth

pas på du ikke får begge dele :-)
....ingen årsag, de regler er dælme heller ikke nemme.
Men tænk på at førende LR bus forhandlere i dette land øjensynlig aldrig har hørt om regler for anvendelse af busregistrerede køretøjer...ihvertfald har de så vidt jeg ved, aldrig informeret en potientiel kunde om begrænsningerne når de har du har stået i en salgs situation...er det ikke pudsigt....

ses...
Claus
43565: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (02-03-2007 08:41:55) (svar på 43557)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)

Jo, det er utroligt pudsigt at det skal være så enormt svært for forhandlerne. Godt nok er det komplicerede regler, men til dagligt er ens bus bare en bil, og rigtig rigig mange knækker nakken og giver op på vejen ift. at anskaffe sig en bus - LR eller ej.
F.eks. har min køreskole også informeret mig om at for at køre uden for de danske grænser skal jeg erhverve mig hvidt og blåt bevis. Det er jo dejligt at vide at jeg nu kan køre til Sverige med god samvittighed.
Claus, når du nu er ekspert - hvad så med 50 km reglen? Jeg er blevet informeret om at jeg kun må køre maks 50 km væk fra min folkeregisteradresse (bussens ejers) med personer udefra min husstand. Det betyder at jeg gentagne gange har overtrådt loven når jeg nu har kørt svigerfamilien til Jylland for at besøge "olderne". Jeg går ud fra at denne regel gælder og det ikke er endnu en and.
Spørgsmålet er - skal der så erhverves både blåt og hvidt bevis for at lovliggøre mine Jyllandsture??

Tak for svar

Mvh Jakob
43568: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (02-03-2007 09:56:53) (svar på 43565)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)
Iflg. nedenstående link er 50 km reglen kun gældende i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel (i bus registeret til > 17 pass.).

Det er også i tråd med tidligere indlæg her på forum. Jeg har desværre ikke kunnet finde dokumentation på fstyr.dk, men her er da lidt at gå videre med:

http://www.stranden.dk/Bus.htm
43571: sv: Blåt og Hvidt bevis (02-03-2007 10:52:24) (svar på 43520)
Dennis Pallesgaard #7763, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.133)
Jeg er nybagt ejer af en LR bus og i den forbindelse har jeg tilmeldt mig både hvidt og blåt på Amu, imidlertid siger de der at de føromtalte beviser udgår ved årets slutning og erstattes af et EU-kvalifikationsbevis???

Jeg har endnu ikke set det på skrift, men vender tilbage så snart jeg ved nærmere..

Forvirret hilsen

Dennis
43592: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (02-03-2007 20:54:06) (svar på 43571)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.200)
Hvidt og blåt bevis er udelukkende kendt i DK og har ingen juridisk binding i udlandet. Kræves af førere, der har erhvervet erhvervsmæssigt stort kørekort efter 01.xx.1980.
Der kommer nye regler pr. 01.01.08 - det er i det mindste planlagt - og disse skal være gennemført med udgangen af 2015.
Dvs, at dem, som idag har bus/lastbilskørekort senest 2015 skal have gennemgået et kursus, der beviser, at de har et kørekort og er kvalificeret til at benytte det.
Dette kvalifikationskursus skal så gentages hvert 5. år.
De første kurser skulle åbnes efter 01.10.08.
Regelsættet er dog på nuværende tidspunkt ikke færdigbehandlet eller vedtaget.
Det er altså kun forslaget, der indtil nu cirkulerer.
43594: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (02-03-2007 21:28:30) (svar på 43592)
Peter Toft Christiansen Reg. Njyl #7799 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Paul

Som jeg læser dit svar kan jeg forstå at man ikke skal have dette bevis for udelukkende at køre bussen i privat øjemed.

Men udenfor norden kan de vel kræve det......som et andet medlem skrev.: at i feks. Tyskland er det ordnung muss sein.

De regler er svære at blive kloge på og endnu sværere at finde oplysninger om.

Peter Toft

7799 Njyl
43597: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (02-03-2007 21:51:06) (svar på 43594)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.200)
Du skal brug disse bevis ved kørsel i Danmark og ved at krydse grænsen, men ikke til at køre i udlandet, da tilsvarende bevis ikke findes der. I udlandet har man den opfattelse, at hvis kørekortet er erhvervet, så kan man også styre bilen...
Grunden til, at DK fik denne særregel, skyldes et uheld i Kasselområdet, hvor syv passagerer mistede livet.Den kvindelig chauffør blev uskyldig dømt for en periodisk teknisk fejl, som statsadvokaten i Aalborg nægtede at acceptere! Fejlen var absolut kendt på denne bustype. Uheldigvis slog den til, at bussen kørte i sporkøring, hvilket betød, at bussen blev slynget fra side til side. Og så væltede den.

Dengang var der intet krav om glatbanekørsel og andre undervisningsemner, som kræves til opnåelse af beviserne.

Beviserne har givet en god indtægt/beskæftigelse hos kørelærere og AMU-centrene, men næppe formindsket antallet af busulykker.

Jeg synes, de vælter fortsat. Men det er en helt anden diskussion.
43598: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (02-03-2007 22:09:24) (svar på 43597)
Peter 7738 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.116.201)
Førere som har erhvervet kørekoert til erhversmæssig personbefordring med stor personbil (kategori D og ep) før den 1 januar 1980 er untaget fra kravene om uddannelse = hvidt og blåt bevis.
43610: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (03-03-2007 09:51:32) (svar på 43598)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.128.162)

Pyyha, jeg syntes ikke jeg er blevet klogere!!!!!!

Som fører af en 10 pers. LR bus. Hvad skal man så gøre for at:

1) Køre i udlandet
2) Køre med personer der ikke deler folkeregisteradresse med ejeren
3) 50 km regel?

Så vidt jeg forstår på tidligere indlæg i denne tråd, gælder 50 km reglen kun ift. erhvervsmæssig kørsel, hvoraf man må konkludere at blåt og hvidt bevis OGSÅ kun gælder erhvervsmæssig kørsel, eller hva?
Og så vidt som Paul skriver skal man altså have blåt og hvid bevis for at krydse grænsen, men ikke i selve udlandet!! Og det er vel og mærke KUN Tyskland, da de nordiske lande har enighed om ikke at følge den regel!!?

Forvirret???!!

Indtil videre vil jeg okse videre i min dejlige bil og satse på at ordensmagten er mindst ligeså forvirret....
43632: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (03-03-2007 19:53:08) (svar på 43610)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.30)
1) der skal være fartskriver monteret, den analoge udgave opfylder lovkrav for køretøjer indreg. før 1.juli 2006

2) du danner en forening (Transportforeningen af marts 2007), som er reg. bruger af køretøjet, du fortsætter som ejer. Alle medlemmer af foreningen kan deltage i kørslen. Der skal føres et regnskab og et medlemsregister og en årlig generalforsamling. GRIN ikke, vi lever i Danmark !

3) gælder kun for erhvervsmæssig personbefordring
43642: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (03-03-2007 21:36:03) (svar på 43632)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Hej Paul

Har du ikke tidligere argumenteret for at fartskriver ikke er påkrævet?. Eller læser jeg dette indlæg forkert (nr. 7224)?

http://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=103&indslagid=7224#7224

Mlrh

Niels Henrik
110" buschauffør
43677: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (04-03-2007 21:32:55) (svar på 43642)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.30)
Det er korrekt, Niels Henrik, men praksis er blevet ændret siden. Jeg mener at ændringen kom i 2004 eller 2005. Jeg har på et tidspunkt citeret bekendtgørelsen her på Forum.
DOMI, der tidligere var LR-importør, havde af Justitsministeriet fået en erklæring om private bussers fritagelse for fartskrivere. Denne kunne forelægges udenlandske myndigheder. Jeg har kun set een danskreg. 109 STW med fartskriver i.

mvlrh

Paul Sehstedt,

der iøvrigt undrer sig over, at hr. Claus Kjøllers nedladende tone overfor andre klubmedlemmer gennemgående accepteres. Jeg synes ikke, at han kan tillade sig, at omtale andre medlemmer som 'personager' !
43693: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (05-03-2007 15:23:30) (svar på 43677)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)
Hej Paul, tak for dit svar. Jeg var ikke ude på at finde "fejl", men blot - som flere andre - forvirret.

Jeg tilslutter mig i høj grad forslaget om lade klubben udrede lovgivningen på området en gang for alle (indtil der kommer nye ændringer forstås :-)

Hvad Kjøllers kommentar angår, så er det min holdning, at LR Forums absolutte styrke er det høje aktivitetsniveau og de mange gode råd, der ofte hjælper en videre i reparationen, paragrafferne, eller hvad det måtte være.

Hvis medlemmerne begynder at holde sig tilbage, fordi de er bange for, at deres indlæg ikke er 100% korrekte, så risikerer vi at få et blodfattigt forum, der ikke kan bruges til noget. Og ja, prisen er, at man selv skal vurdere værdien af svarene, man får. Men sådan er det jo også ofte hos mekanikeren, synsmanden, juristen og de andre eksperter.

Mlrh

NH
43651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (04-03-2007 09:16:12) (svar på 43610)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jakob m.fl.

Jeg kan godt forstå forvirringen. Det er desværre et evigt tilbagevendende problem her på siden, at specifikke personager ophøjer deres egen fortolkning af gældende lovgivning til den endegyldige sandhed.
...at kvalifikationsbeviserne blev indført pga. en busulykke i Tyskland....gaaab...

EU-regelsættet for området ligger fast. Tilbage er "bare" de enkelte landes fortolkning af samme. F.eks. er en bus en bus i Tyskland og Frankrig uanset antallet af sæder.
Tyskland følger bogstavets ord og franskmændene ved dårligt nok at der findes en lov.

For at bringe orden i klæderne een gang for alle, vil jeg opfordre klubbens Hovedbestyrelse til at sætte et hurtigtarbejdende udvalg igang med at få verificeret reglerne hos danske og internationale myndigheder og derefter offentliggøre dem i en "pixi-udgave" i Oasen og her på siden.

Indtil det er på plads kan man læse en masse om emnet på www.fstyr.dk og link derfra.

Mlrh
Claus
43652: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blåt og Hvidt bevis (04-03-2007 09:34:07) (svar på 43651)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.191.95)
nemlig Claus, der er mere vildledning end vejledning i de forskellige inlæg om dette emne , jeg har før efterlyst nogen der kunne komme med det helt rigtige svar ,og så evt noget klubarrengeret undervisning mht div beviser, det må jo kunne presse prisen ned hvis vi er mange nok, og så kan vi jo i DLRK prale med at vi har gjort det rigtige rent lovmæssigt

Lars/Biltris