tilbage

Land Rover Forum  

Index
43548: 110" der dør på motorvej (01-03-2007 22:53:45)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Hey alle

Da jeg skulle hjem fra stumpemarkede i Kalundborg i Søndags skete der noget mystisk.
Ved afkørslen ved Taastrup skal jeg af... jeg trykker koblingen ned og vil bare lade den "glide" et stykke.
Da jeg gør det tænder først batterilampen og 1 sek efter olietrykslampen.... Bilen er slukket.
Dette indebærer jo at servo og det hele dør så det var lidt et dumt sted den gjorde det. Jeg fik den dog ind til siden og havde ikke nogen problemer med at starte den og komme helt hjem uden yderligere problemer.
Hvad kan det skyldes?
Temperaturmåleren viste lidt under normal... hvilket ikke er så underligt da det var køligt i vejret, men er det nok til at den kan gøre et sådant trick?
Kan tilføje at jeg to gange nu har haft fornøjelsen af afterburner på bilen også... sort "prut" og en lille flamme ud af udstødningen.
Index
43551: sv: 110" der dør på motorvej (01-03-2007 22:58:35) (svar på 43548)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.232.90)
Hvad er det for en motor?
Index
43556: sv: sv: 110" der dør på motorvej (01-03-2007 23:19:46) (svar på 43551)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.90)
Det plejer at være en V8 3,5 karb.
Jeg ville koncenterere mig om noget tænding, platiner, revnet strøfordelerdæksel, gamle tændkabler, nye tændrør, justering osv.
Mvh
Kenneth Poulsen - diesel stinks but it works.
Index
43558: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (01-03-2007 23:25:23) (svar på 43556)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Ja det er ganske rigtigt en 3,5 V8.
Den har næsten nye tændrør og kabler.
Der er ingen platiner da strømfordeleren ikke er original. Der er monteret en ( hvad "/#¤&" er det nu den hedder.... optisk???? )
Tænding tror jeg at jeg går efter... Har jeg også fået at vide før da jeg spurgte en jeg kender om min afterburner.
Hvad er der ellers at justere??? og sig nu ikke karburatorer... så bliver jeg ked:). Det gidder jeg næsten ikke begive mig ud i.
Index
43567: sv: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 09:41:24) (svar på 43558)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
I det vejr, der var på det tidspunkt, skal du nok ikke se bort fra karburatoris.
Det passer fint med at efter lidt stilstand, hvor isen kan smelte, eller stemplet i klokken kan løsne sig pga lidt opvarmning, hvor luftstrømmen er ophørt, kan den igen.

Tilsæt karburatorsprit, hvis den ikke har kat, og rens stempler og klokker i kaburatoren. Det er meget let gjort.

mvh
Knud
Index
43561: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 06:25:45) (svar på 43548)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.188.49)
Hej Christian
Min 110" V8 kan gøre det samme altså gå i stå hvis:

1: Der er for lav vandstand i køleren. Så bliver karburatorerne ikke varmet ordentlig op. Benzinen fordamper ikke som den skal og den drukner et øjeblik.
2: For lidt olie i karburatorens dæmperstempel. Nu ved jeg ikke hvilken karburatortype du har. Jeg har Zenith Stromberg. Jeg anvender motorolie 20-50 med stor succes også til karburatorerne.

Med venlig hilsen

Steen 0411
Index
43577: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 12:22:58) (svar på 43561)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Jeg bruger Statoils benzin da jeg har fået fortalt at den gør det unødvendigt at tilsætte karburatorsprit.
Jeg har også to stempler på mine karburatorer... jeg hælder std. motorolie på... samme som jeg bruger på motoren. En 20/50 Pennzoil.
Den med vandstand i køleren kunne jeg måske hoppe med på. Jeg ved ikke helt hvorfor men jeg kan aldrig hælde noget væsentligt på... (meget lidt).
Dette på trods af at jeg kom til at hælde en del ud da kølerproppen blev taget af mens motoren stadig var lunken.
Index
43578: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 12:54:40) (svar på 43577)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.169.46)
Hej Christians,

Jeg bruger også Statoils 95 blyfri som indeholder så meget sprit at man ikke behøver at bruge karburator sprit. Det har virket fint for mig hele vinteren.

En overgang eftertændte den godt nok lidt, men et sæt nye tændrør, en platin og tændingsjustering gjorde underværker.
Den kan også godt lide at få lidt choker (meget lidt) indtil den er rigtigt varm.

Det er iøvrigt et Lumenition Optronic tændingsanlæg du har monteret....

Rasmus - 110" V8 med tanken fuld af billig benzin!

Index
43584: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 15:31:23) (svar på 43561)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hmmm, man plejer ellers at bruge syrefri olie til kaburatorstemplet! (f.eks. automatgearolie)
Index
43588: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 17:52:21) (svar på 43584)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Hey Rasmus og Rasmus:)

Ja det var det det hed... optronic.
Men med allerede nye tændrør og kabler er der vel kun justeringer tilbage.
Ang. stemplerne kan jeg ikke helt finde nogen der er enige i hvad der skal i.
I starten puttede jeg cykelolie i men den holdt ikke helt. Så fik jeg at vide at jeg skulle bare bruge min alm. motorolie. Men jeg kan da også prøve servoolien hvis det kan hjælpe lidt:)
Index
43589: sv: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 17:53:05) (svar på 43588)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
kan lige tilføje at motorolien er syrefri:)
Index
43590: sv: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 18:11:07) (svar på 43588)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
I gamle dage var det god latin at bruge automaticolie på Stromberg og alm motorolie på SU.

Når jeg foreslår at rense stempler, tænker jeg ikke på de små dæmperstempler, men det store, hvori nålen er monteret.

Formodentlig er det Stromberg, du kører med. Skru de 4 skruer, der sidder i hver sit hjørne på toppen af karburatoren ud.

Pil forsigtigt det store dæksel, hvorpå der formentlig står noget med CD 175, så vidt jeg husker, af uden at ødelægge gummimembranen. Her under finder du så en stor blød fjeder. Op med den og tag så stemlet, der hænger i gummimembranen, op også.

Så vil du sikkert finde et stempel, der er godt beget til i sort snask. Rens og genmonter uden at bukke nålen eller flå gummimembranen. Husk den store fjeder!

Hvis det er SU er proceduren nogenlunde den samme, men her er kun 3 skruer til at holde klokken og der er ikke nogen gummimembran.

Det er en meget almindelig fejl på disse karburatorer, som man i gamle dage klarede på den beskrevne måde, når karburatorsprit ikke rakte længere, men meget kan jo være ændret siden jeg sidst har pillet i noget lignende!

mvh
Knud, RRC Rudolph
Index
43591: sv: sv: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (02-03-2007 19:55:10) (svar på 43590)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Det lyder da som noget der er til at overkomme:) Jeg vil se på det straks imorgen. Jeg har lige været ude at se på den og den er god nok, den er med 4 skruer. Kan se den har været afmonteret før da en af skruerne ikke er magen til de andre.
Det er jo en ældre bil så chancen for at du har ret burde være til stede. Den er fra 85.
Index
43622: sv: sv: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (03-03-2007 12:44:40) (svar på 43590)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Så har jeg haft dem ude og set på dem. Der var ikke noget at se... fjedrene var rene som var de nye.
Har bare lige et spørgsmål... når man nu skal sætte det hele på plads igen er det så rigtigt at den lille "flip" skal ned i den lille udskæring. Så passer det hele sammen, jeg vil bare være sikker på at det er monteret korrekt. Sker der noget hvis de ikke sidder korrekt? Så der var nogle huller på undersiden som sikkert skal sidde rigtigt.
Index
43623: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (03-03-2007 12:59:43) (svar på 43622)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Du kan faktisk ikke sætte det forkert sammen, hvis du da ikke volder det. Den lille tap skal ind i udfræsningen/notgangen
Jeg plejer at notere mig, hvorledes det sad inden jeg skiller noget ad. :-)

Så er det nok renset i nyere tid og måske pga det nævnte kval.

Uanset hvad, og hvis det var mig selv, så ville jeg forsøge med gammeldags karburatorsprit, i hvert fald 2 liter til en tank. Jeg er klar over at det er en håbløs gammeldags ide, men det er også kun hvis det var mig selv!!!

Hvis det ikke hjælper kunne det tyde på et problem med din elektroniske tænding.

mvh
Knud
Index
43628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" der dør på motorvej (03-03-2007 15:19:00) (svar på 43623)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
hmmm ja. Jeg havde også noteret mig hvordan det så ud men så alligevel ikke:)
Nu har jeg hældt automat olie på istedet og så må jeg se på den tænding på et tidspunkt.
Lige nu er problemet bare at jeg ikke rigtigt kan komme til den møtrik som holder tændingen så jeg kan komme til at dreje den.