tilbage

Land Rover Forum  

Index
43894: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 15:00:00)
Søren Wendell Ranfelt #3863, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.123.55)
hej LR klub
jeg har lidt probl. med min td5ér spilder lidt kølervæske hver gang jeg var kørt i den, skal fylde ca 1 l ca en gang om ugen. den drypper ikke når den kører, men når den har stået stille i garagen et stykke tid er der en lille sø under bilen, for, under akslen, har prøvet at tage proppen (trykket) af efter kørsel, så spilder den ikke.
er der nogen der kan sige hvor det plejer at komme ud, har hørt det er et velkendt probl med td5 motoren. det er svært at se, den er noget mere kompakt en min gamle 2,5 l uden turbo ;-)
den spilder også motorolie i rummet under sædet i højre side, kan i sige hvor det stammer, også et velkendt probl.
håber i kan hjælpe mig?
hilsen søren "brandmand"
Index
43896: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 15:46:14) (svar på 43894)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.237)
Hej Søren..

Prøv at låne en trykprøver et sted og sæt tryk på kølersystemet, så kan du se hvor den er utæt..
Hilsen Claus
Index
43906: sv: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 21:25:33) (svar på 43896)
søren wendell ranfelt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.123.55)
er der nogen der har en trykpumpe med det gevind som passer på ekspansionsbeholderen på en td5 som jeg evt kunne låne ?
i kan nå mig på ranfelt5@hotmail.com bor i hundige v greve eller 31194523
søren 3863 ø sj.
Index
43898: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 17:35:02) (svar på 43894)
Eddie /3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej Søren Brandmand

Det er mange år siden at vi sidst har mødtes - det var i sverige i 1996?

Når men har du tjekket om der er slør i akslen fra din vandpumpe? Hvis ja - så er det et sikkert tegn på at den er færdig, også selvom den ikke giver nogen mislyde fra sig.


Hilsen

Eddie
Index
43905: sv: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 21:19:16) (svar på 43898)
søren ranfelt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.123.55)
hej eddie
tak for tippet, skal ud og se om det er det der er i vejen, håber det faktisk, de andre forslag ser temmelig dyre ud.
jo jeg kan godt huske dig, du kørte en blå range rover den gang, det var en fin tid. har forøvrigt en del billeder fra den tur, kan maile et par stykker hvis du er intresseret.
hilsen søren
Index
43908: sv: sv: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 22:33:39) (svar på 43905)
eddie 3693 (medlem) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej Søren

Du husker korrekt.

Du må meget gerne maile et par billeder. Min mail adressen finder du under medlemmers mail adresse.

Hilsen
Eddie
Index
43909: sv: sv: sv: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 23:45:21) (svar på 43908)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.36)
Man kan også holde musen over navnet, så kommer mailadressen nederst i rammen på vinduet.
Eller klikke direkte på navnet så åbner mailsystemet.
Mvh
Kenneth Poulsen - der tidligere er blevet belært ;-)
Index
43899: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 19:49:41) (svar på 43894)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.180.190)
Først Olie problemet:
Du skal skifte lednigsnettet mellem indsprøjtningsdyserne. Sidder under topdækslet. Stikket hvor ledningsnettet går ud af toppen bliver utæt, så olien følger ledningerne ind til Styreboksen. Trænger olien ind i din styreboks, så dør den..

Vandspild:
Det er set på mange måder. De mest alm. steder V. F.eks. Thermostat (plastikhuset som sidder ved køleren. med 3 store slanger.) Prop i topstykke. (sidder midt topstykke, bag udstødningmanifold) Utæt toppakning (mest i siden under udstødningsmanifold)
Index
43901: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 19:58:37) (svar på 43894)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.187)
De tidlige TD5'ere har nogle svage topstykker og det er hørt før at der opstår revner i dem.
Jeg har to fra 2001. begge de forreste bolte for udstødningsmanifold har været knækket. På de nyeste modeller er boltstørrelsen øget, fra 8 til 10 mm mener jeg. På den ene af mine biler taber jeg også kølervædske fra et sted under/ved udstødningsmanifolden. Der er klistret og klamt under neden. Det er nemt at se når det store plastskjold over motoren fjernes.Et nyt topstykke samt udskiftning af dette koster noget nær det samme som en ny motor, så jeg er blevet rådet til at trille videre som det er og give den en sjat vædske i ny og næ.
Jeg håber ikke det er der din er utæt.

Jens, der troede at en LR motor kunne holde længere en seks år.
Index
43902: sv: sv: td5 køervæskeprobl. taber vandet (09-03-2007 20:13:16) (svar på 43901)
Carsten Marti Nielsen #6789, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.94.144.211)
Prøv "Holts" bloktætner - følg brugsanvisningen nøje !!- det hjalp på min Td5 ´00. og koster under 200,- kr.
Nu kan den holde væden i sig ! Lige bortset fra dieselolien, den løber lystigt igennem som den skal.

Med venlig hilsen

Carsten Marti
Index
44184: sv: sv: td5 kølervæskeprobl. taber vandet (15-03-2007 13:35:16) (svar på 43901)
Søren Wendell Ranfelt #3863, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.24.126.135)
jeg tror der er håb forude,(ikke så dyrt:-)

defender workshop manual s. 305
har kigget nærmere på vandpumpen, den er våd på undersiden, og det kan ikke være fra toppen, da pumpen ikke sidder direkte på den, men på servopumpen (PAS)
jeg har bestilt nye O- ringe (3 stk) hos williams, som forøvrigt ikke har hørt om problemet før.

defender workshop manual s. 126
oliespild fra toppe, det kommer ud af den ledningsføring (injector unit harness) på toppen v. side for: har bestilt ny O- ring til den også.

defender workshop manual s. 163
plastcover til knastaxel/forkammekæde (camshaft sprocket acces plug) for på toppen- for(sort ca 5 cm i Ø) sidder løst: har også bestilt O -ring til dette, der er en del gl olie under dette (hele vejen ned på blokken for)

skal nok komme med et pip om det har hjulpet
mvh søren
Index
44395: sv: sv: sv: td5 kølervæskeprobl. taber vandet (20-03-2007 13:39:09) (svar på 44184)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.125.95)
Hej

Jeg har hørt om et problem på TD5. Revne i undersiden på udstødningsmanifolden bevirker at der bliver brændt hul i en slange og kølevædsken dermed løber ud. Resultat er at topstykket futter af.

Om dette har noget på sig ved jeg ikke. Måske andre kan bekræfte eller afliver denne myte

110" TD5 hilsner fra Skanderborg

Brian Jørgensen