44015:
sv: Råd om køb af Land Rover (12-03-2007 13:09:58) (svar på
44002)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 195.212.29.67)
Hej Jakob,
Først en kort beskrivelse af de forskellige modeller, antallet af tommer angiver akselafstanden:
88" : Ældre model med bladfjedre, komfort som en grå ferguson. Motorer: 2,25B - 2,25D
109" : Ældre model med bladfjedre, komfort som en grå ferguson med affjedring(da den er længere). Motorer 2,25B - 2,25D - 2,6B -3,5 B(V8)
90" : nyere model med skruefjedre (laves stadig), en videreudvikling af 88". Findes med både benzin- og dieselmotorer i størrelserne 2,25 - 2,5 - 3,5(V8) - 3,9(V8)
110" : samme som 90" men længere/større
Range Rover Classic: ældre model, med skruefjedre og i store træk samme undervogn som 90". Findes med V8 benzinmotor til en billig penge, og med 2,4 samt 2,5 turbodiesel. En god bil, omend meget blødere i affjedringen end f.eks. 90"
Jeg kan lige så godt være ærlig og sige at til 30-40k får du ikke meget 90". Hvis du finder en til den pris, skal der laves meget ved den, før den kan synes. En 90" i fornuftig stand koster mindst omkring 50k, og så er den ikke nødvendigvis pæn.
Jeg ser umiddelbart 2 alternativer, det ene er en 88", også kaldet Serie 3(man kan så med lidt tilsnigelse kalde 90"eren Serie 4, for at give lidt sammenligningsgrundlag) En 88" kan sagtens skaffes som en god bil til det beløb du angiver.
Det andet alternativ er en RRC, Range Rover Classic. Det er faktisk en mere komfortabel udgave af 90"eren, den har 100" tommers akselafstand
Håber at dette var til lidt hjælp.
/tony