tilbage

Land Rover Forum  

Index
44053: Rystelser i styretøj (13-03-2007 07:52:45)
Patrick O Schmith #7646, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Hej

Rystelser i styretøj.

Problemet minder om det, der er beskrevet under emnet "swivel pin preload".

I området mellem 85 og 95 km/t opstår tydelige rystelser. En lille ujævnhed i vejen sætter rystelserne i gang.
Hvis jeg reducerer hastigheden til under 80 km/t forsvinder rystelserne. Hvis jeg sætter hastighed op til over 100 km/t,så mindskes rystelserne.

For at kunne rykke i forhjulene, har jeg løftet bilen så begge forhjul svæver, og stillet forakslen på et par bukke.

Hvis jeg tager fat i højre forhjul i position "kl 12 og kl 6" og rusker i hjulet, høres en svag klonk-klonk lyd.
Tager jeg fat i hjulet i position "kl 3 og kl 9" og rusker i hjulet er der ingen lyd.

Det venstre forhjul giver ikke lyd fra sig, når jeg rusker i det.

Hvad kan problemet være?
Skal jeg justere "swivel pin preload" ved af trimme tykkelsen af skivelaget?

Eller er det noget helt andet ?

med venlig hilsen
Patrick
Index
44054: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 07:57:52) (svar på 44053)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.184.100)
Hej Patrick
Nu skriver du ikke hvilkeet køretøj du har!men umidelbart lyder det som som et forhjulsleje der blot skal "strammes"
Det andet kan være en defekt styretøjsdæmper.
Mlrh.Søren
Index
44055: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 08:11:34) (svar på 44054)
Patrick O Schmith #7646, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Hej

Bilen er en Defender 90" årgang 1998.

Patrick
Index
44056: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 08:11:49) (svar på 44054)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Kontroller om det er forhjulsleje eller styrebolthus der er problemet, du skal bruge en hjælper.

1. Løft begge hjule fri af jorden ved at løfte under akslen inde ved differentialet.

2. Placer hjælperen på førersædet.

3. Forsøg nu, uden at hjælperen gør noget, at rokke hhv. det ene og det andet forhjul ved at holde klokken 12 og klokken 6. Det kan sikkert give sig nu og kommer med klonk-lyde.

4. Få hjælperen til at træde på og holde bremsen.

5. Prøv at rokke igen. Kan det give sig nu, er det dit styrebolthus den er gal med, kan det ikke give sig er det hjullejet.

Fejlen i styrebolthuset kan både være railko-bøsningen der sidder i toppen, men desværre også lejet i bunden, der er en del sværere at skifte. Styretøjsdæmperen kan også være en fejlkilde. Men hvis det er en seriebil, har du ikke sådan een, men derimod et hjælpestyrehus, der også kan repareres. En defekt styretøjsdæmper/hjælpestyrehus kan dog ikke resultere i klonk-lyde.

/tony
Index
44057: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 08:13:09) (svar på 44056)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Patrick, hvis du er den jeg tror du er, så ring på 44779

/tony
Index
44059: sv: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 08:24:01) (svar på 44057)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.190)
Det er da sjovt at både Patick og Tony har samme IP adresse, de må være fra samme udbyder.
Sooy, off topic.
Ubetydelig detalje.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
44062: sv: sv: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 08:58:06) (svar på 44059)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Vi arbejder begge for IB M adsen, Danmark :)

/tony
Index
44066: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 09:22:18) (svar på 44062)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.190)
Tænkte det nok der var "noget".
Jeg har i øvrigt arbejdet i Bloustrød i 6 år ;-)
;Mvh
Kenneth Poulsen
Index
44063: sv: sv: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 09:00:59) (svar på 44059)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.18.98)
Hej Kenneth,

Mystik?
Du er en skarp iagttager. Det kan vel skyldes, at det ikke er faste IP-adresser, men dynamiske. Hvis du klikker på IP-adressen, kommer der indlæg frem fra mindst et medlem mere.

mvh

Vagn
Index
44064: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 09:05:05) (svar på 44053)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
På din bil sidder der et leje både i toppen og i bunden af styrebolthuset (Swivel housing). Et af disse kan være smadret. Skivelaget er der stadig, så dette skal også justeres. Når du alligevel har det skilt ad så kontroller alle lejer og pakninger og skift så meget du har mulighed for. Kontroller også selv den blanke flade på styrebolthuset, da den store pakdåse der skulle holde denne tæt ikke gør det når lejerne er gået.

Har selv været det igennem for lidt tid siden, og skiftede det hele.

Jakob
Index
44068: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 09:59:25) (svar på 44053)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Patrick

Har du tjekket noget så simpelt, om dine dæk/fælge er korrekt afbalanceret?

Det kan nemli' nemt været svaret på symptomerne.

mvh
Eddie
Index
44075: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 11:24:52) (svar på 44068)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Det er nyt for mig, at manglende afbalancering giver klonklyde, når man tager fat i dækket klokken 12 og 6 og rokker;-) (hov undskyld)
Jeg tror til gengæld, at det kan være årsagen til at lejerne er døde.
Det kan dog også være hjullejet, men det kan jo konstateres som beskrevet et andet sted i tråden. Da jeg hvade defekte lejer, var det dog så slemt at jeg kunne se sløret ved styrebolthuset. Av Av.

jakob
Index
44078: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 11:35:38) (svar på 44075)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
Vi har inspiceret KØTJ og er blevet enige om at Patrick som en start skal forsøge at tilspænde sine hjullejer.

/tony
Index
44082: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 13:26:54) (svar på 44075)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Jakob

Det er nyt for mig at en smule slør i et hjulleje skulle give de beskrevne rystelser i rattet ved 85-95 km/t. De gange jeg har været ude for det, har jeg heldigvis ikke skiftet hjullejer - men klaret det med en afbalancering af hjulet.

Lidt klonklyde vil der vel altid være i en LR!

Hilsen Eddie
Der har kørt RR med ca. 10 mm slør i foreste hjullejer - som derfor var fyldt med mudder - men de havde sgu aldrig kørt bedre.
Index
44085: sv: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 14:37:30) (svar på 44082)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)
Det er altid en god idé at tjekke kardanerne. Slidte kryds i den forreste kardanaksel kan også give rystelser i styrtøjet.

Mlrh

Niels Henrik Bach - med næsten nye kryds!

Index
44086: sv: sv: sv: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 15:35:05) (svar på 44082)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Hej Eddie.

Min beskrivelse var dog også hvis det var lejerne i styrebolthuset, og ikke hjullejerne, der var slør i.
I mit tilfælde var rystelserne kraftigst, når jeg drejede.

Jakob.
Index
44088: sv: Rystelser i styretøj (13-03-2007 15:50:41) (svar på 44053)
Patrick O Schmith #7646, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
Tak til alle der har bidraget.

Jeg giver en status på lørdag.

mvh Patrick
Index
44313: sv: Rystelser i styretøj (19-03-2007 08:53:20) (svar på 44053)
Patrick O Schmith #7646, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.31.253)
Hej

En status på afhjælpning af rystelserne.

Højre hjulleje tilspændt, og det var tiltrængt.
Forreste højre styrekugle (kugleled) skiftet, også nødvendigt.

Ovenstående hjalp meget, og når jeg har flere reservedele, så efterser jeg øvrige hjullejer, og skifter evt. også de to andre kugleled.

Forøvrigt blev begge forhjul afbalanceret for kun en månedstid siden, og da fik jeg at vide, at det ene hjul ikke "var helt cirkelformet". Dette blev så dengang flyttet ned på højre bag, det hjalp også lidt.

Jeg vil også skifte det "pæreformede" med et reservehjul og mærke om det ændrer noget.

Patrick
Index
45764: sv: Rystelser i styretøj (27-04-2007 21:28:44) (svar på 44053)
Patrick O Schmith #7646, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.31.253)
Hej

Nu er swivel pin preload justeret til ca. 5 kg og dermed ophørte omtalte rystelser.

mvh Patrick