tilbage

Land Rover Forum  

Index
44270: Bremser serie 2A (18-03-2007 15:42:22)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.16.21)
Hej
Jeg har fået problemer efter en tur i terræn. Bremsepedalen kan pludselig gå i bund, og der er ikke meget bremsevirkning. Hvis der pumpes en gang, kan bilen godt bremse.

Der er ingen synlig læk, og der forsvinder ikke væske.
Jeg har justeret bakkerne ud til tromlerne, og den ene bremse jeg har haft adskildt ser pæn ud uden urimelige mængder skidt. Belægningen er ca. 2.2 mm på det tyndeste sted og 4,6 på det tykkeste.

Bakkerne er justeret ud, så de netop bider i tromlen, og jeg har luftet ud. Det har ikke hjulpet, pedalen går stadig ibund, og der er lidt bremsevirkning ved kraftig pumpning. Tilgengæld er det som den bliver ved at bremse selv om pedalen slippes.

Nogen gode råd til, hvordan jeg får mine bremser igen?Hilsen Henrik
Index
44271: sv: Bremser serie 2A (18-03-2007 15:56:05) (svar på 44270)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.152)
Hej Henrik, du har sandsynligvis fået plutte i i bremserne, det river belægningen af, på meget få kilometer.
Prøve at tage de andre tromler af også, det behøver kun at være på et hjul at belægningen er helt væk, og 2,2mm er meget lidt belægning at køre med.
Så 4 x ny belæning kan være løsningen.
Husk at måle slidgrænsen på tromlerne, målet atår på kanten af tromlen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
44272: sv: Bremser serie 2A (18-03-2007 15:56:07) (svar på 44270)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.16.21)
Jeg glemte at skrive det er en 88" med originale bremser så vidt jeg kan se. den har en CB hovedcylinder.

Hilsen Henrik
Index
44315: sv: Bremser serie 2A (19-03-2007 09:34:03) (svar på 44270)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.191.242)
Hejsa

Tror det er noget med vejret og ozonen....

Spøg til side, jeg var også i terræn her i weekenden og har nøjagtigt samme problem som dig, det er bare med en 109'er, men også SIIa. Jeg har haft alle 4 bremser skilt, vasket og justeret. I dag får jeg så hjælp til at lufte ud (KAN det egentligt gøres én mand ??)

Der var masser af belægning (men de har også kun kørt 500 km siden de, og tromlerne blev skiftet)

Så hvis der er andre med gode bud håber JEG også på lidt hjælp (hvis det ikke hjælper med udluftning)

/Hans-Henrik #7797
Index
44317: sv: Bremser serie 2A (19-03-2007 09:47:49) (svar på 44270)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Henrik

Hvad mener du med at belægningen er henholdsvis 2,2 mm og 4,6 mm ?
Belægningerne skulle meget gerne have samme tykkelse over det hele, når man lige ser bort fra det allerøverste stykke hvor de kan være raspet skrå.

og...
1.der kommer ikke luft i systemet fordi man kører i terræn.
2.kører man hjem efter en god mudderdag i Kallerup eller Høvelte uden at rense bremser først, specielt tromlebremser, skal man med næsten 100% sikkerhed udskifte belægningerne før man kan bremse ordenligt igen (så ordenligt som en seriebil kan...)

mvh
Claus
Index
44321: sv: sv: Bremser serie 2A (19-03-2007 10:01:21) (svar på 44317)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.160.31)
Hej

Den har nu ikke været i dybt mudder af betydning, så jeg tvivler på det er skidt i bremserne, men man ved jo aldrig.

Tykkelsen på belægningerne er faktisk ikke ens fra den ene ende af bakkerne til den anden, men aftager jævnt - den er tykkest forneden. Kan det være fordi de ikke er centreret rigtigt i tromlen?

Jeg må se at investere i nye bakker, og få kontrolmålt tromlerne. Bør jeg også skifte fjedre og justerskrue, når jeg nu skal igang?

Hilsen Henrik
Index
44327: sv: sv: sv: Bremser serie 2A (19-03-2007 12:23:51) (svar på 44321)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej igen

nej, med mindre justersneglen er kværnet rund eller groet fast og fjedrene er slappe og kedelige, behøver du ikke skifte.

mvh
Claus
Index
44336: sv: sv: sv: sv: Bremser serie 2A (19-03-2007 12:58:37) (svar på 44327)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Ja - det er lykkedes mig at udlufte bremser på min S2a.

Jeg benyttede en cykelventil som kontraventil og et par stumper gummislange. Den stump der går fra udluftningsskruen til ventilen, er lavet så kort som muligt. Ventilens diameter på gevindet gør at slangen bliver liiige lille nok i diameter til nemt at få ind over udsluftningsstudsen.
Den enden slangestup er så lang at den kan nå ned i opsamlingsflasken.

Min bedste erfaring er at stramme udluftsnings skruet en anelse, så der er lidt modtryk igennem hele systemet og helt ud i pedalen.

Pas på
Min erfaring er at 8-10 fulde pedaltryk tømmer vædskebeholderen.....
Og så er det forfra igen.....

Hilsen Jens
Index
44387: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser serie 2A (20-03-2007 12:05:57) (svar på 44336)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.191.242)
Kanon ide Jens.

Takker mange gange, skal fluks prøve når jeg kommer hjem

/Hans-Henrik
Index
44772: sv: sv: sv: sv: Bremser serie 2A (29-03-2007 19:24:02) (svar på 44327)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.16.21)
Hej

Nu har jeg skiftet tromler og bakker hele vejen rundt, haft gang i udlufteren igen og justeret bakkerne ud.

Desværre er der stadig problemer: Pedalen går fortsat i bund men en 2-3 pump kan bringe den op hvor den skal være, og bremse effekt er der. Så løser den tilgengæld ikke bremsen igen. I hvertfald ikke lige med det samme, efter et stykke tid skal der så pumpes igen for at få den op.

Nå må det vist være hovedcylinderen der er den mistænkte?

Hilsen Henrik