tilbage

Land Rover Forum  

Index
44296: Fra serie II gearkasse til serie III gearkasse (18-03-2007 21:18:21)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.59.132.199)
Jeg tror koblingsnavet på min serie IIa B er utæt og smider olie på koblingen så den glider i 3. og 4. gear. Derfor skal den skiftes. I samme omgang vil jeg selvfølgelig skifte koblingen. Nu er det imidlertid sådan, at jeg har en serie III gearkasse liggende og vil derfor putte den i i stedet for serie II gearkassen. Har ladet mig fortælle at den passer lige på. Gør den det og hvad med koblingen - er det den samme til både serie II og III? Når jeg nu er igang med at spørge - er der noget særligt jeg skal være opmærksom på?, hvor lang tid tager det?, når det nu er første gang jeg skal foretage mig denne operation.
Index
44314: sv: Fra serie II gearkasse til serie III gearkasse (19-03-2007 09:33:51) (svar på 44296)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.72.114.27)
Hej Michael.
En serie III gearkasse passer umiddelbart, men der er forskel i størrelse på koblingspladen (diameteren) og navet, men det skal alligevel skiftes så--. Du skal også være opmærksom på at aktiveringen er anderledes, så du skal omarrangere slavecylinderen, og der skal en anden type slavecylinder til.Jeg vil tro det tager en dags tid at skifte gearkassen. Du er meget velkommen til at ringe skulle du have yderligere spørgsmål.
mvlrh
Hans J
Index
44347: sv: Fra serie II gearkasse til serie III gearkasse (19-03-2007 15:35:13) (svar på 44296)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.3)
Nogle vise hoveder mener, at Serie II gearkassen er mere holdbar end IIIeren.... Og siden din LR må være en veteran, skulle du måske overveje, at holde den så original som mulig... Men det er jo smagssag.
Kryger er iøvrigt en god rådgiver!
Index
44354: sv: sv: Fra serie II gearkasse til serie III gearkasse (19-03-2007 16:47:09) (svar på 44347)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Jeg har smækket en serie III gearkasse i min serie 2a da jeg var løbet tør for bundgearsaksler. Kassen er næsten den samme. Du skal blot flytte "koblingshuset" fordi sIII har slavecylinderen siddende i huset og sII huset har den siddende uden for.
Det vil sige at du skal have pillet enden af gearkassen, men det er der heller ingen ben i (husk pakninger). Det sværrereste i dit projekt er, at vende sig til ikke at skulle dobbeltudkoble.

God fornøjelse.

Claus Pihl