tilbage

Land Rover Forum  

Index
44527: Teknisk assistance (22-03-2007 15:07:23)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej alle

Jeg sidder her med store planer om nordkapp-turen og kommer til at tænke på alt det med at gøre min Td5 Bus klar til den lange tur.
Den fik den stor servicetur for cirka 10 000km siden og det var ved 95000 km.
Og nu læser jeg at man skal huske og smøre kardankryds m.m
Hvilke typer fedt skal man bruge hvor og hvor hyppigt.
Og er der andet jeg skal være opmærksom på inden turen.

Håber at i vil overøse mig med gode råd og erfaringer

Mange L-R Hilsner

Peter Toft.....Med forventninger
Ps.
Er der forresten ikke nogen her i Aalborgområdet jeg kunnes mødes med til en sludder om landroverliv Etc.
Index
44531: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 16:55:59) (svar på 44527)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.126)
Hej Peter, en god måde at få en LR snak, er at arrangere en lille køretur på et par timer, hen til et pænt sted (f.eks. et cafeteria), inviter med det formål at sparke dæk når i kommer frem.
Det behøver ikke at være særligt avanceret, det skal jo bare en anledning til at komme ud bag rattet
I vores region lander vi det for spontantræf.
Annoncer her på forum, med tid, sted og formål, så kan folk altid spørge ind til mere.
Med hensyn til smøring må det stå i din instruktionsbog.
God tur.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
44532: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 17:09:20) (svar på 44531)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Kenneth

Jo det gør det sikkert men det er en importbil og bogen eller det der er tilbage af den er på tysk og såvidt jeg kan se mangler der en del af det midterste i bogen.....det var derfor jeg råbte ud i mørket.

Det med spontantræf er en god idé
Det vil jeg overveje

Peter Toft
Index
44536: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 17:33:38) (svar på 44532)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.222.249)
Hej Peter

Der er Sommertid Start i Seest fra i morgen til søndag.
Jeg ved godt det er et stykke fra NJYL, men der kan du ihvertfald få snakket med nogen som både har været på nordkapp og island osv. Kommer selv lørdag for at kører trial, så kan du hører nærmere om vores tur og vedligeholdelse inden og undervejs.

Husk stol og bord til fællesteltet og bøfferne til grillen.

SIII Hilsen Anders
Index
44539: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 18:05:28) (svar på 44536)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Anders

Det lyder da godt men hvor i seest eller er der en kørevejledning på jeres regionsside

Peter Toft
Index
44541: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 18:38:12) (svar på 44532)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.126)
http://www.ownerinfo.landrover.com/extfree2viewlrprod/index.jsp


Her er din nye brugermanual.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
44545: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 19:13:22) (svar på 44541)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Tak Kenneth
Nu må der studeres ;-)

Peter Toft...Nu med læsebriller
Index
44549: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 20:08:05) (svar på 44527)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.84)
Hejsan Peter
Du er født under en heldig stjerne, i alt fald hvad Land Rover-oplevelser angår i nærmeste fremtid.
Lørdag er der kørsel på Mette`s mark.
15.04 kørsel i Hvorup
28.04 kørsel med kræftramte børn i Hvorup
På trods af, vi bliver forstyrret af lidt kørsel ind i mellem, er det som regel snakketøjet og ørerne, der bliver mest berørte ved et LR-arrangement.¨Så mød op.
Med på gensyn #6671 per olesen
Index
44550: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 20:13:15) (svar på 44549)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Per

Det vil jeg gøre men kan du fortælle hvornår det er på lørdag?
Jamen det lyder som om der bliver en del lejligheder til at møde ligesindede.....Land-Rover kan man jo altid snakke om

Tak for oplysningerne

Peter Toft
Index
44552: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 20:38:35) (svar på 44550)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Angående klargøring inden turbrug...


Landrovere er faktisk meget solide biler. Selv om mange landrover ejere bruger meget tid på at skrue på bilerne, så er det heldigvis sjældent at man har deciderede driftsstop.

På en længerevarende tur er der dog nogle ting det kan være meget smart at sikre sig er velfungerende inden afrejse. Og husk i øvrigt, hvis man udskifter dele lige inden en længere tur : skift delene et par uger før afrejse, således at man har tid til at udskifte en eventuel fejlbehæftet reservedel.

Hvis vi antager at motor og gearkasse er i god stand og passet ordentligt med olieskift vil de meget sjældent give problemer. Tandremmen skal selvfølgelig skiftes i god tid; men jeg kender ikke TD5 motoren, og ved ikke om den har rem eller kæde.

Af øvrige ting, som vil kunne forårsage driftsstop, er hjullejerne nok det mest sandsynlige. At gennemgå, rense (og udskifte efter behov) vil for alle fire hjul tage en hel dag, men så ved man også at alle hjullejer er i orden. På en længere tur medbringer man også et par ekstra hjullejer - de er nemme at skifte - også ved vejsiden, og det er træls at skulle vente en dag på reservedele.

Kardanerne skal selvfølgelig også være i orden. Hardy Spicer kardankryds er billige når de hentes fra England, og det tager ca 30 minutter at skifte begge kryds på en kardan. Mærk op med kridt hvorledes kardanen er samlet, så bevarer man afbalanceringen, når man samler igen. Det er god håndværksmæssig praksis at vende krydsene ens, således at man kan smøre alle fire kardankryds uden at skulle flytte bilen for at kunne komme til smøreniplerne.

Hvis man skifter sine kardankryds ud inden turen kan man jo passende beholde et par af de gamle kryds og tage dem med på turen som reserve.

Ventilatorremmen er selvfølgelig også vigtig, den driver både ventilatoren og generatoren. Sæt en ny på og tag den gamle med som reserve.

Generatoren kan selvfølgelig også stå af, hvilket er træls. På længere ture kan det være en god ide at have en ekstra med som reserve.

En smule epoxykit eller ligende reparationsmateriale kan også være hensigtsmæssigt at medbringe. Fx til tætning af en revne i brændstoftanken eller differentialedækslet.

Derudover vil ekstra sikringer og ekstra pærer være relevante at medbringe.

En god pointe - som jeg blev forklaret af en gammel traktormekaniker jeg kender - er at foretage forebyggende vedligeholdelse i stedet for pludselige reparationer. Altså at man forsøger at holde sig orienteret om bilens tilstand og udskifte eventuelle dele førend et nedbrud. Dette minimerer selvfølgelig behovet for at medbringe værktøj og reservedele. Dele som lige er skiftet til nyt behøver man selvfølgelig ikke at medbringe reserve for - med mindre man altså skal ud på rejser helt uden for lands lov og ret!

Selv har jeg altid et komplet sæt værktøj liggende i bilen - og et andet hjemme i værkstedet. Det er rart at vide at man har det værktøj man skal bruge uanset om man står derhjemme eller et andet sted.

UDFØRLIG LISTE OVER RESERVEDELE OG VÆRKTØJ TIL TURBRUG:
========================================================

Reservedele:
===============
Kardankryds, hjullejer, vandpumpe, vandpumpepakning, generator, Bremse-hovedcylinder, koblings-hovedcylinder, koblings-slavecylinder, evt .bremsestempler samt pakninger hertil, Lappegrej og extra slanger, brændstofrelæ

Sliddele:
==========
Bremseklodser, drivrem til generator og vandpumpe, drivrem til servopumpe, evt kobling og trykplade, vinduesviskere,

Kemi:
========
Motorolie, gearolie, atf, bremsevædske, kølervædske, rustløsner, kobberfedt, moly-fedt

All-round:
============
8mm brændstofslange, transperant brændstofslange, slangeklemmer til brændstofslange, kølerslanger, slangeklemmer til kølerslangerne, 55mm udstødningsrørsklamper, Cola-dåse (til rep af udstødning)

Elektrisk:
=============
Ledning - 1,5¤, 2,5¤, 6¤ og 35¤ (til starter), Kabeltermineringer (spadestik), sikringer, relæ (std og blinkerrelæ), Pærer (forlygte, blinker, positionslys, baglygte, bremselygte, nummerpladelys), gløderør

Værktøj:
=========
Topnøglesæt, komplet 1/4", og 1/2" + 3/4" L-håndtag med 27mm top - hjulbolte)
Fastnøglesæt - desto flere desto bedre!
2 stk. 9/16 fastnøgle (til kardanled)
(En 9/16 top med 1/4" firkanttilslutning kan bruges til kardanerne)
1 stk 1/2" fastnøgle til ventiljustering på 200tdi
52mm rørnøgle (til hjullejer - man kan bruge en vandpumpetang i stedet)
Skruetrækkere
Div. Tænger: Skævbider, spidstang, kombitang, vandpumpetang (alm plus meget stor!), rørtang
Hi-Lift
Hydraulisk Donkraft
Hammer (smedehammer)
Momentnøgle (Biltema)
12-kantet 13mm og 14mm 1/2" top - til afmontering af kalibre og hubs
Følelære: mm og tomme
Skydelære
Multimeter
Prøvelampe
Prøveledninger
Dækjern (3 stk)



Stay Wild!
/Kim Horsevad


Index
44554: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 20:48:34) (svar på 44552)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
ææhhh......
Du skulle bare til nordkap??

Sikker på at der ikke skal en service truck med??

mvh
Eddie
Index
44556: sv: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 21:07:47) (svar på 44554)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Eddie

Jamen altså.....det var da også en mulighed ;-)
Index
44558: sv: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 22:00:29) (svar på 44554)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Hej Eddie...

Enhver ting, som overhovedet er værd at gøre, er værd at gøre ordentligt!

Man har en langt bedre turoplevelse når man ved at det transportmiddel man er afhængig af på pågældende tur er velforberedt til turen.


Stay Wild!
/Kim Horsevad
Index
44562: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 22:25:04) (svar på 44558)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Men Kim det er jeg slet ikke ueing i at forberedelse hjemmefra er godt. Men reservedelslisten er jo så lang at du risikerer at en aut. land rover forhandler ringer til dig og spørger om du kan undvære noget. - Jeg er sikker på at vi ikke engang har så mange reservedele med når vi nu skal til polen og kører off-road i april måned. En god vel asorteret værktøjskasse - enig - den kommer man langt med. Hvis jeg skulle have alle de nævnte reservedele med - vil der jo være reservedele for et godt stykke over 10.000 kr. øhhh... Ud over en trafikulykke har jeg kun haft et driftsstop hvor jeg skulle have akut hjælp og det var i sommers hvor min generator stod af på vejen hjem fra Østrig(døde så i roskilde). Men en generator til ca. 3.000 kr. i DK - har jeg ikke bare liggende i bilen for sjov.

I og med at der er tale om en TD5 motor - fortæller i hvertfald mig at der er tale om 1. stk. tilnærmelsesvis ny bil - og den har jo iflg. indlægget ikke rundet 100.000 km endnu.

Det er muligt at nogen syntes at jeg ikke vedligholder min disco fra 95 - men jeg har aldrig skiftet fedt i swiwelhusene - jeg har tjekket det men aldrig skiftet - og nu har bilen kørt 225.000 km. Dog er der kommet ny foraksel på for 2 år siden - men det var af helt andre årsager.

Selvfølgelig står det enhver frit hvor meget man vil slæbe med - men der er jo ikke tale om en længere varende ekspedition eller et u-land.

Når det blev langt.

mvh
Eddie

Index
44563: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 22:56:05) (svar på 44562)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Et par kommentarer til Eddie:

Generatoren koster ikke 3000 kr... Ikke engang tæt derpå... Man finder et par brugte eksemplarer fra en gammel ford mondeo (90amp), og giver måske et par hundredelapper derfor hos den lokale hugger. Bruger derefter et par hyggelige timer i værkstedet på at renovere generatorerne. Således har man altid en reserve liggende.

Du nævner fedtet i swirvelhusene - hvis din bil har været i vand eller mudder i seriøse mængder (som til et pomerania eller lignende) er det klogt at skifte motorolie, gearkasseolie, diff-olie og swirvelfedt efterfølgende. Små mængder af vand kan have kontamineret olien, med efterfølgende degradering af smøreegenskaberne til følge.

Mit indlæg er ikke ment som en ufravigelig liste, men som et svar på en forespørgsel. Jeg kan kun tale ud fra mine egne forudsætninger - jeg kan godt lide at være rimelig velforberedt i forhold til reservedelsbeholdning. Andre kan, udfra andre forudsætninger, nå frem til andre fremgansmåder som er mere adekvæte i deres konkrete situation.

En reservedel som man har liggende parat er jo ikke blot "for sjov". Alle de nævnte dele er jo sliddele som _skal_ skiftes på eet eller andet tidspunkt. At forsøge at forudse hvilke dele der kan være interessante at have på lager er således ikke at bruge penge unødigt, derimod blot et forsøg på at nedbringe den tid et driftsstop varer.

PS: Til konkurrencebrug bør man nok i øvrigt supplere ovennævnte liste med en passende beholdning af stikaksler og CV'ere.

Stay Wild!
/Kim Horsevad
Index
44555: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 21:06:22) (svar på 44552)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.152.8)
Hej Kim

Jeg er helt målløs
Ok jeg kan godt se at det er godt at ha lidt stumper med hvis uheldet er ude og hvem ved hvad der kan ske på en tur til nordkapp.
Jeg er ved at gøre mig en værktøjskasse til tur brug og din liste er en stor hjælp.
Jeg er som mange andre LR-ejere meget pernitten med min 110 bus og jeg gør meget ud af de sædvanlige tjek med diverse vædsker. Men jeg må nu nok indrømme at jeg ikke har gjort meget ud af at skrue på min Laro.
Men når chancen byder sig enten ved at en overbærende LR-ejer forbarmer sig og viser mig fiduserne eller jeg møder op på værkstedsdage så vil jeg nok få mod på det.
Som så mange skriver er LandRover en nem bil at skrue på men der er godt nok mange her i vores fantastiske forum der døjer med hint og andet på deres kære køretøj.

Men du nævner også det med diverse vædsker....er det nødvendigt at købe dem lige efter instruktionsbogen eller er der nogle du vil anbefale.
Jeg har en 110 bus Med TD5 Motor.....og den er med kæde.

Men foreløbig tak for din meget fyldestgørende vejledning.

Peter Toft...Med sved på panden
Index
44560: sv: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (22-03-2007 22:11:42) (svar på 44555)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Motorolie købes lettest hos din lokale maskinforretning. Tag håndbogen med, hvori oliespecifikationerne findes. Det er ikke sikkert at de har lige præcis den olie Landrover foreskriver, det er heller ikke det vigtigste, blot det er en olie med samme specifikationer.

Øvrige vædsker kan ligeledes købes hos maskinforretningen eller fx hos Biltema. Ved køb af større mængder er det som regel billigere hos maskinforretningen, ved køb af mindre mængder er Biltema som regel billigere.

Smørefedt til kardankrydsene (og til dine swirvelhuse) er almindelig molyfedt (molybdændisulfid, MoS2). Det købes i spande hos maskinforretningen eller i patroner (a 300g) hos Biltema, hvor du også kan indforskrive dig en fedtsprøjte.

Spørg endelig, hvis du har flere spørgsmål!

Stay Wild!
/Kim Horsevad
Index
44638: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Teknisk assistance (25-03-2007 13:38:33) (svar på 44560)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.245.141)
Hej Kim.

Du har fuldstændig ret i, at det gælder om at have alle de reservedele med som overhovedet muligt.
Ifølge Murphy's lov er det nemlig altid lige nøjagtig den del du ikke har med, der går i stykker.
Jeg har engang kørt en lang tur i Afrika. Der havde jeg rigtig mange fejl på bilen, man brugte aldrig en af de (få) dele jeg havde med.
Da vacuumpumpen gik kunne jeg stadig køre til et værksted. Da koblingsslavecylinderen gik kunne jeg stadig liste mig til et værksted (selvom bykørsel var lidt interessant),
og selv da generatoren gik langt ude i ingenting i det nordlige Zambia, kunne vi faktisk køre i 3 dage på batterierne alene. Det endda selvom køleskabet stadig kørte.
Jeg brugte til gengæld en del strips, isolerbånd, bolte og møtrikker og en god manual til at lave lappeløsninger til at komme til et værksted. Hvis endelig det skulle gå helt galt, så sender alle seriøse reservedelspushere med DHL eller lignende til hele verden. Mailadressen til makanikeren hjemme i DK, samt adgang til dette forum er også godt.
Man skal også tænke på, at bilen ikke må lastes for meget. Dette slider mere på bilen, og forringer køreegenskaber i terræn væsentligt.

Med venlig hilsen,

Jakob Edelvold Scheibye.