tilbage

Land Rover Forum  

Index
44699: Indregistrering af LR 110 (27-03-2007 13:28:49)
Christian Østerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.68.191)
Jeg har forelsket mig i en LR 110, og har nu fundet en i tyskland, den har ikke gået så forfærdelig meget (115.000km), er fra 1990, med 3 døre og den dejlige 3,5 v8 motor!

Men er der nogen af jer erfarne drengerøve der ved hvor meget sådan en fætter vil koste at kaste på et par gule plader i det danske afgifts system?

Mvh Christian Østerbye
Index
44701: sv: Indregistrering af LR 110 (27-03-2007 14:08:04) (svar på 44699)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.169.160.228)
Hej Christian,
Jeg kan se at din "øjesten" er fra 1990 men læse lige denne her tråd så du ikke kommer i klemme med en V8: "110" Bus - problem med syn/indregistrering".
Afgift må være som en totalvægt over 3 tons.
vh/Jørgen nsj 4178
Index
44702: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (27-03-2007 14:47:55) (svar på 44701)
Christian Østerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.68.191)
Hej Jørgen,
Jeg har prøvet at få hovde og hale i den lange tråd, men så vidt som jeg havde forstået drejede det som en bus!?, og et sted nævnes at den er ført in i eu efter 1993! Men jeg har ingen anelse om hvad det betyder!
Hvis nu den bil jeg kigger på er registreret første gang i Tyskland 1 1990, kan den så blive afvist i DK? (den skal indregistreres som varevogn)

Mvh Christian
Index
44703: sv: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (27-03-2007 15:22:22) (svar på 44702)
Søren Rasmussen £5846 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Christian.

Det var vist mig, der havde det "eventyr" med en V8'er der var for ny og ikke kunne godkendes i DK.

Jeg vil gerne hjælpe dig med, hvad jeg lærte af dén proces, men er lidt hårdt ophængt de næste par aftener. Hvor travlt har du? Mit mob. nr. er 25 59 79 00.

1990 er ganske rigtigt et skæringsår, så pas på. Det handler i givet fald om den helt præcise 1. reg. dato. Læs hellere end gerne vedhæftede link til Færdselsstyrelsen et par gange for meget end en gang for lidt. Især omkring s. 29.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap07.pdf

Mvh Søren R.

Index
44810: sv: sv: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (30-03-2007 18:01:59) (svar på 44703)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej igen Christian.

Jeg har nu haft tid til at læse lidt op både på mine papirer igen fra dengang og på Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer" jfr. både ovennævnte link til kap. 7, link nævnt nederst i dette indlæg til kap. 14, samt følgende link til den side på Færdselsstyrelsen, hvoraf den relevante information udspringer:

http://www.fstyr.dk/sw23151.asp

Problemstillingen handler ganske kort om, at 3,5L V8'eren med karburatorer ikke standard har en reguleret trevejs katalysator, og at der heller ikke umiddelbart findes noget godkendt ombygningssæt hertil hverken i Danmark eller Tyskland. Forskellige tyske udbydere har nogle ombygningssæt til Range Rover med samme motor, men den går desværre ikke i en 90"/110" uden en specifik Tüv-godkendelse, der bestemt ikke er billig.

Lad os ud fra nævnte vejledninger prøve at sammendrage, hvilke muligheder og/eller begrænsninger, det hele fører til:

For en almindelig personbil (M1) med benzinmotor synes det relativt forståeligt jfr. pkt. 7.06.021 på vejledningens side 29. En bil, der er fra efter 01.10.1989, men før 01.10.1990 SKAL have reguleret trevejs katalysator, MEDMINDRE den ENTEN har en slagvolumen under 2.000 m2, hvad en V8'er jo ikke kan opfylde, ELLER er terrængående, hvad en LR til gengæld vel godt må formodes at kunne !?!?

For en stor personbil (M2/minibus) og en varebil (N1), begge med benzinmotorer, mener jeg umiddelbart, at reglerne er ens jfr. pkt. 7.06.022 og 7.06.024. Umiddelbart er 01.10.1990 også hér skæringsdatoen for kravet om reguleret trevejs katalysator eller ej. Se side 34.

Spændende er det faktisk hertil at læse, at der både f.s.v.a. M1'ere og M2/N1 er en mulighed mere med hver sin senere skæringsdag i h.h.v. 1995/1994. Jeg må dog tilstå, at jeg ikke 100% forstår den med tjenestevægten. Kan en LR 110" mon opfylde kravet om større forskel end 685 kg og dermed helt frem til disse datoer slippe for kravet om katalysator? Jeg ved det rent ud sagt ikke. Men i dit tilfælde synes det heldigvis heller ikke relevant.

Bilen, du har fundet, ser jo ud til at være fra 01/1990, hvorfor der efter min vurdering ikke umiddelbart synes at skulle være noget problem i at få den godkendt i Danmark som varebil (N1), selv om den ikke har katalysator. I praksis vil den tænkeligt blive godkendt helt uden synderlig overvejlse (forudsat standen er ok) efter den såkaldte forenklede praksis, som du kan læse mere om i vejledningens kap. 14, side 17, jfr. følgende link:

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap14.pdf

Den sikre model vil imidlertid være at fremskaffe en kopi af bilens registreringsattest og køre ned til den lokale synshal og dobbelttjekke at de læser vejledningen, lige som jeg har gjort det. Og den HELT sikre model vil være at sende registreringsattesten til Færdselsstyrelsen og bede om deres godkendelse heraf. Men det kommer nok til at tage lidt længere tid så....

Er andre uenige i min udlægning, eller formulerer jeg mig meningsforstyrrende, skal I endelig komme på banen. Også meget gerne alle jer, for hvem ovennævnte evt. er helt elementært. Korrekt læsning kan vise sig ret væsentligt, har jeg lært... ;-)

Mvh Søren R.
1998 50th V8 Defender
Index
44729: sv: Indregistrering af LR 110 (28-03-2007 08:09:42) (svar på 44699)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Hvad skal den koste?
MLRH Jørn
Index
44737: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (28-03-2007 18:21:05) (svar på 44729)
Christian Østerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.68.191)
Index
44747: sv: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (28-03-2007 23:34:32) (svar på 44737)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.245.141)
Det er en tidligere miltærbil.
Desuden undrer det mig noget at de skriver den har turbo?

Jakob Edelvold Scheibye
Index
44748: sv: Indregistrering af LR 110 (29-03-2007 08:56:31) (svar på 44699)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej christian

afgift på gule plader bliver nok i omegnen af 8-10k.
i øvrigt er det med meget stor sandsynlighed en forhenværende militærbil fra en af de engelske udstationeringer i syd-tyskland. det ser ud til at den er "t-hansen" opgraderet med underlige pedaler og bølgeblik på instrumentbordet. og så er der den der pudsighed med turbo på 3,5 v8 maskinen !!?? meeeget "spezial modelle".

til en samlet pris på omkring 50k incl. afgift, syn, nummerplader, afhentning m.m. kan du sagtens finde et tilsvarende køretøj synet og på plader i dk.

mlrh
Claus

Index
44753: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (29-03-2007 11:15:22) (svar på 44748)
Christian Østerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.68.191)
Det undrede også mig en del at der stod turbo, men det kunne vel være en fejl!? - Jeg ville også hellere end gerne kunne støve en bil op i dk, men der er ikke mange 3d 110'ere til salg, og dem der har været har kørt næsten 250.000, MEN hvis der er nogen der kender nogen der har hørt om nogen der har en 110 med 3 døre, vil jeg hellere end gerne hører fra jer!

Mvh Christian
Index
44760: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (29-03-2007 14:07:46) (svar på 44748)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Afgiftsmæssigt tror jeg, du skyder en spids under målet, Claus. Se f.eks. vedhæftede meget nylige afgørelse til sammenligning. Mon ikke kr. 14-15.000,- vil være mere realistisk?

/ Søren R.
Index
44761: sv: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (29-03-2007 14:10:50) (svar på 44760)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Næh det gør jeg såmænd ikke...
Betalte selv 10.000 kr. for en ´91 sidste år og fik 2.000 kr. tilbage ved endelig afgørelse.

mvh
Claus
Index
44766: sv: sv: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (29-03-2007 17:42:44) (svar på 44761)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Okay, mod sådan et argument må jeg vist bøje mig :-)
Index
44795: sv: sv: sv: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (30-03-2007 08:50:23) (svar på 44766)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen

Det skal retfærdighedsvis nævnes at ekvipagen på daværende tidspunkt havde kørt 200k km. til forskel fra "din bil" der tilsyneladende kun har kørt 6k km.

mlrh
claus