tilbage

Land Rover Forum  

Index
44834: Lak og polering (31-03-2007 19:42:11)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Godt forår fra det mønske!

Med foråret er også lydsten til bilpuds meldt sig. Jeg har købt et "Land Rover Original Touch-Up Kit", bestående af bilens metalic farve, samt noget klarlak.
Mit spørgsmål til forsamlingen, er: Hvor længe skal jeg lade lakken hærde, inden jeg forsøger at polere overgangen mellem den gamle lak og min touch-up?

Og et spørgsmål mere, i samme omgang: Kan nogen anbefale et godt polermiddel til metalic Defender-lak?


Morten
Index
44843: sv: Lak og polering (01-04-2007 00:49:41) (svar på 44834)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Morten,

Vedr. polering af "overgang af nylakeret område" og det oprindelige... det skal minimum have en tørretid på et døgn - gerne mere og så kan du forsøge dig.

Jeg ville anbefale en 3M med slutnummer 75 - de findes i 74, 75, 76 og endelig en "lakforseglingstype". - samt mange flere typer, men ikke relevante til "privat brug".

En Farecla 10 eller 6 - i absolutte nødstilfælde 3 med rigelig mængde fugtighed (vand) kan også bruges men ikke det bedste...

Brug en rigtig polermaskine med justerbar hastighed (altså IKKE en fra Harald Neuburg og lignende... og en blød polerskive med moderat tryk på det pågældende område der skal "behandles".

Ellers kan du bruge Sonax produkter på hele bilen.

Lad være med at lade dig forblænde af "nano"... Det er modefis, og virker ikke efter hensigten - plus det faktum af partiklerne ikke kan "stoppes" af lak eller handsker ved påføring.

Jeg ville bruge en Sonax Extreme 2 (til biler med let mat lak - den har en oprensende effekt og giver et pænt resultat - påfør med blød svamp og tør efter med bløde klude - IKKE tvist! For super resultat brug derefter Sonax Formula 1 hardwax - en canauba voks der giver bilen den rigtige glans og konserverer lakken i op til 4 måneder!

1: vask bilen med svamp - også i falser!
2. rengør hjul - om nødvendigt brug fælgrens
3. aftør bilen.
4. Polér bilen i skygge! - evt i felter. Husk at give dine hjul voks - fælgrens "affedter hjulene og gør dem mere mopdtagelige for snavs.
5. aftør hele bilen for at undgå "leverpostej" striber.
6. Rul vinduerne lidt ned og puds også den øverste kant!.
7. støvsug bilen og aftør den indvendigt med en fugtig klud
8. brug vinylmakeup om nødvendigt.
9. Kør en tur og nyd de misundelige blikke!

Et lille tip: Er du træt af dine vinduesviskere så køb Turttle Clearview - det er et imprægneringmiddel til ruder der får vandet til at prelle af - og det virker!!! skal fornyes ca. en gang om måneden.

God fornøjelse
Index
44854: sv: sv: Lak og polering (01-04-2007 16:56:03) (svar på 44843)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)
Mange tak for dit flotte svar, Alexander – det giver til de grader svar på mine spørgsmål :-D

Jeg venter til lufttemperaturen stiger en smule, så går jeg igang efter din opskrift.

Tak for hjælpen!

Morten