tilbage

Land Rover Forum  

Index
44871: Så bremser jeg igen... (02-04-2007 01:16:20)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Efter fire uger under bilen vil jeg bare lige dele mine erfaringer med Jer andre. Kontakt mig endeligt hvis i bøvler med samme bil eller bremsesystem.
Jeg har skiftet alle bremserør + ABS-blok på min RR V8 fra 1991. Og i dag, d. 1. april, (og det er ikke en joke) fik jeg "hård pedal" og al elektronikken til at spille.

Jeg skiftede til en blok fra en RRC 1995´er så der er kommet traction control med. Blokken spiller fint med alt det gamle (pumpe, akkumulator og elektronik), men jeg skal bytte til den nye ECU når jeg får fixet ledningerne til TC´en, for at få den til at køre også.

Jeg har brugt et par og 20 meter bremserør og været igennem alle #%!@&-gloser i de par sprog jeg kender. Huden er røget af knoerne og jeg har haft rust og tectyl i både ører, øjne og næse. Og - jeg har "boget den" så jeg kender ABS-systemet i søvne + fundet en del interessante links om ABS-bremser. Så nu går det afsted til synshallen inden politiet kommer og klipper pladerne ;-)

Skifte rør:
William mente at jeg max havde brug for 15 m rør, men jeg fik brug for næsten 6 meter mere! Det er så inklusive alle små rør rundt om blokken. Jeg købte et par sæt clips og supplerede med vandslange og strips. Sidstnævnte er nemt og effektivt. Clipsene driller lidt mere, specielt på snævre steder.

Lufte ud:
Havde købt en trykluft vakuum-udlufter hos HN til 300,-. Det var ikke nogen succes. Jeg brugte en hel dag på at suge for kraftigt med den så den fik suget falsk luft ind i systemet på en eller anden måde. Derefter droppede jeg vakuumet og fik jeg en assistent til at pumpe pedalen - det virkede.
ABS-pumpen drillede. Til sidst fandt jeg ud af reservoiret kun er en my højere end pumpens udluftning, så jeg løftede bagenden og lod det løbe ud, uden slange på.
Da jeg pakkede sammen, knækkede håndtaget på HN-tingen, så det var vist et fejl-køb.

Elektrisk:
Min ABS lampe lyste stadig og der var ingen ABS-funktion. Jeg fandt et link om at udlæse ECU fejlkoder vha. en papirclips ;-) og fik udlæst og slettet de "gamle koder". Glimrende alternativ til at få dem udlæst på et værksted. Min havde fire fejl på bremselys-kontakt og de forreste sensorer, men de skulle bare slettes og er ikke kommet igen. De er sandsynligvis opstået pga. den gamle defekte blok.

ECU fejlkoder: http://www.erovers.com/flrc/tech/abs.pdf
ABS pumpe (+en masse andet RR stuff): http://www.jpurnell.com/RR/repairs/abs_pump.htm