tilbage

Land Rover Forum  

Index
45048: 110" hc v 8 (08-04-2007 18:31:40)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.193.183)
Hej alle i Forum, ja nu må jeg spørge igen.
Der drejer sig om min 110” HC, 1988, som efter et ½ år fik lagt en 3,5 V8 motor i, da den ikke havde trækkraft nok til brandvæsenet.
Jeg er ved at gennemgå gearkasser og dif. For at skifte olie mv. Jeg har haft svært ved, at finde ud af hvilke gearkasser bilen har. Jeg har pløjet den store Workshop Manual igennem og er kommet til, at er monteret:
• LT 85 Lightweight divided-case gearbox
• LT 230 Transfer gearbox.
Mit spørgsmål er: Er der nogen som ud fra disse foto kan sige om det er rigtigt konstateret? Og hvilke olier der er bedst til disse gearkasser? Jeg kan fra tidligere spørgsmål i forum, at der er nogle der taler om Lt 85 ”Santana”. Hvad menes der med det? Jeg syntes det ser ud som der er tale om to forskellige LT 85 gearkasser?
Jeg har lige et spørgsmål mere: Jeg har konstateret, at min V 8 er monteret med Champion N 9Y tændrør. I instruktionsbogen er beskrevet Champion N 12Y. Er der nogen som kan oplyse hvad der er det rigtige tændrør at montere.
I ønskes en forsat god Påske¨
Poul
Index
45050: sv: 110" hc v 8 (08-04-2007 20:15:51) (svar på 45048)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.52.103.60)
Hej Poul, jeg har ikke et klap forstand på de nymodens gearkasser, men når du nu har fundet ud af hvilke gearkasser du har på bilen, så kan du bruge det link der er på forsiden, i højre spalte nederst, det hedder >Anbefalede olier til nyere Land Rovere<
God fornøjelse med de sorte fingre.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
45052: sv: 110" hc v 8 (09-04-2007 00:29:11) (svar på 45048)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
LT85 findes ganske rigtig i to forskellige versioner.

LT85 blev benyttet af Land Rover mellem 1984 og 1991 til både 90" og 110" udstyret med V8.

I begyndelsen blev disse gearkasser købt direkte fra Santana i Spanien, derfra tilnavnet 'Santana' eller 'spansk gearkasse'.

Denne udgave af LT85 er den stærkeste gearkasse nogensinde anvendt i Land-Rover produkter.

Men Land Rover skulle spare og i 1988 introduceredes letvægtsudgaven af LT85.

Det er ret let at skelne mellem de to typer. Den originale Santana box er een sammenhængende gearkasse med integreret transferkasse.

Den nyere letvægtsmodel påboltes en standard Land Rover transfergearkasse.

Letvægtsmodellen har forskellige kendte svagheder, bla underdimensionering af lejerne for hovedakslen og bundgearsakslen. Ligeledes giver langvaring brug af 5 gear under høj fart et stort slid på lejerne.

Så vidt jeg husker var der også visse af letvægtsversionerne som havde problemer med forskellige olietyper i forhold til lejerne. Der skal vist anvendes en specifik olietype for ikke at skade lejerne.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
45054: sv: sv: 110" hc v 8 (09-04-2007 09:15:09) (svar på 45052)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Kim,

Jeg har altid hørt at LT95 skulle være den stærkeste - er det et spørgsmål om religion, eller kan man finde beviser i De Hellige Skrifter ? Jeg har også hørt at den halv-usynkroniserede SIIa gearkasse skulle være en af de stærkeste ?

Med venlig påskehilsen
Michael
Index
45057: sv: sv: sv: 110" hc v 8 (09-04-2007 10:59:55) (svar på 45054)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Hej!

Nej, det er ikke religion...

Men at tale om 'styrke' i forhold til en gearkasse er jo rigtigt nok at bruge begreberne forkert.

Når Santanas udgave af LT85 regnes som en meget 'stærk' gearkasse er det dels udfra dimensioneringen på de virkende dele (aksler og især lejer) dels fordi meget få har oplevet nedbrud der kan henføres til konstruktionsfejl i gearkassen.

LT95 er en tidligere gearkasse, som muligvis nok er 'stærk' nok, men den er kun 4-trins, hvilket ligesom formindsker relevansen en smule for normale anvendelser.

Jeg tror ikke at man kan finde sådanne sammenligninger mellem gearkasserne i Land Rovers officielle udgivelser, men der findes rigtig mange gode og seriøse sider om emnet på internettet. Konsensus synes at være at LT85 er den 'stærkeste' eller måske rettere mest hårdføre gearkasse som har været benyttet til Land Rovere.

I moderne Land Rovere vil man formentlig vælge en R380 i stedet for. R380 er videreudviklingen af LT77S, som igen er videreudviklingen af LT77 - en gearkasse som har sin oprindelse hos Jaguar tilbage i 1940'erne... Nu har de efterhånden arbejdet på ændringer af den gearkasse så længe at de nok er nået frem til et produkt der virker....!

/Kim Horsevad
Index
45058: sv: sv: sv: sv: 110" hc v 8 (09-04-2007 11:23:23) (svar på 45057)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.90)
Mht LT77, som skulle være en videreudvikling af en Jaguargearkasse, forekommer det mig noget underligt, idet den Jaguargearkasse, som det skulle dreje sig om, er en Moss, som kun er 4 trins, og som Jaguar aldrig videreudviklede til 5-trins?

Jaguar kom i 80erne med en 5-trins halvsløj kasse, udviklet under BLMCs regime, og ligesom alt andet fra den organisation var det noget sølle stads.

Som jeg tyder disse udlægninger af skriften, må det være en LT77 jeg har i min 1986 RRC td, og den minder bestemt ikke om salig Jaguar Moss, hverken første eller anden udgave!! :-), idet denne her har virksom syncromesh.

Jeg har fået anvist en angivelig kilde til denne antagelse af N.H.Bach, men jeg tror stadig ikke rigtig på den historie!

mvh
Knud, der blot fisker lidt i historien.
Index
45059: sv: sv: sv: sv: sv: 110" hc v 8 (09-04-2007 11:28:15) (svar på 45058)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Jojo, den er rigtig nok...

Kig på din LT77 gearkasse. De første 4 gear ligger i selve gearkassen (så vidt jeg husker er huset støbejern), 5-gearet er bygget på som et overgear (som ligger i et hus af aluminium).

En TD rangerover er med stor sandsynlighed udstyret med en LT77, og ja - i 1986 skulle synkromesserne være udviklet til virksom tilstand!

/Kim Horsevad


Index
45070: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" hc v 8 (09-04-2007 21:19:08) (svar på 45059)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.193.183)
Tak for svarene. Ja, der kan sikkert skrives historie om hvilke gearkasser som er bedst, men jeg må nu klare mig med den jeg har.
Forøvrigt har bilen kun kørt 8300 km i alt siden 1988.

Men det store spørgsmål er, hvilken type gearkasse olie er bedst til min ?
I den "store bibel" beskrive, at der kan vælges mellem flere typer. Noget må da være bedre end andet?

Jeg kunne også ønske mig, at få et bud på hvilke tændrør som jeg skal bruge til min V8.

hilsen
Poul
Index
45072: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" hc v 8 (09-04-2007 22:57:19) (svar på 45059)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.90)
Jeg må ud og sammenligne. Jeg har sådan en gammel djævel liggende, men jeg kunne forestille mig at det er vanskeligt at følge generne.
Men jeg kan da så tilføje, at det er lykkedes mig at kvase lejerne i en sådan Moss/LT77?? i en Jaguar, netop ved at køre langt og hurtigt med en campingvogn efter, ned gennem Frankrig, og den gearkasse har jeg stadig her ca. 35 år efter.
Den senere fuldsynchroniserede version Jaguar lavede i 1964 forsynede man med en oliepumpe fsv ang. de kasser man satte i E-typerne, så man har åbenbart erkendt problemet.
Det lykkedes så ikke Jaguar at lave ordentlige synchromesher, hvilket åbenbart lykkedes bedre for Land Rover, kan jeg mærke i min RRC. Det piner mig nu en del at vide, at jeg stadig trækkes med the same old shit i min moderne vogn!! :-)
Det samme nummer med at bygge 5. gearet bag på en, i deres tilfælde, gammel Morris gearkasse, gjorde Toyota i firserne, i deres Corollaer, men så med mindre succes, idet det var en sølle, raslende sag med tvivlsom funktion.
mvh
ktm