tilbage

Land Rover Forum  

Index
45395: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 11:11:17)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Hej alle,

Har lige læst alle de mere eller mindre enslydende artikler om den nye defender samt set tidligere indlæg her på siden.
Jeg havde godt tænkt(drømt) at når den nye kom, så ville man nok kunne forvente at der kom 3-pkt. seler ved alle sæder, hvilket jo så skulle betyde at man ville kunne spare op, tænke langsigtet og erhverve sig en spritny Defender på hvide plader som 9 personers bus. Men ak ak, nej, det kan jo slet ikke lade sig give sig med den nye sæde inddeling osv.
Så nu er der ikke andet at gøre end at se frem til at EU fjendtligheden en dag kommer til kort og der kan laves fælles afgiftsregler for biler i EU, istedet for de gældende, hvor lande uden bileksport må brandbeskatte privatkøbte biler.

Heldigvis har jeg allerede en fin 110" bus, men som desværre måtte erhverves brugt for 3 år siden. Drømmen om en spritny Defender i indkørslen lever videre. Så indtil videre elsker vi vores nuværende bil, også selvom den ny (igen) holder hos Box i Birkerød - i år med en defekt kobling, hurra!!! (igen kommer sommerferien til at blive en virkelig skrabet udgave, pga uhørt høj vedligeholdelses pris)

Så jeg sadler op i cyklen og vinker kækt til alle LR der drøner forbi.

Vi ses derude

PS - tak til alle for en dellig dag på Gisselfeld i lørdags. Nogle var måske skuffede over at Greenlaning turen var en 3 timers kørsel i let terræn, men vi nød det til fulde.
Index
45397: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 12:37:33) (svar på 45395)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jakob

At du klynker over at man ikke længere kan købe et erhvervskøretøj på erhvervsvilkår og bruge det privat har jeg ingen kommentarer til, udover at "nogen" jo må ha´ stemt på dem der bestemmer hvordan afgiftsystemet skal skrues sammen i DK. Kender du nogen "nogen" ?

At vedligeholdelsesomkostningerne på en Defender skulle være meget højere end på en personbil af tilsvarende alder og stand kan jeg ikke genkende.
F.eks. det omtalte koblingsskift på din bus. Det tager vel max. 4 arbejdstimer for en proff. mekaniker med det rigtige grej til rådighed, så incl. reservedele, moms und gantzen molivitten koster det vel omkring 5-6 af de lange sedler.

"Kørsel i let terræn" ...ja, det er vel i bund og grund det Greenlaning går ud på ;-)

mlrh
Claus
Index
45402: sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 14:21:58) (svar på 45397)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Hej Claus,

Defender busserne er da ikke erhvervskøretøjer - betegnelsen er jo også noget med Stor personvogn til privat kørsel!? (kan ikke lige huske den rigtige ordlyd). Er det ikke en form for smuthul til dem som stifter store familier? Jeg mener, er man så fuldstændig afsinding og grotesk unormal, at man skulle gå hen og få f.eks. 4 børn, så slår det dårlig til med enhver form for hvidplade "borgergryde", og skal du samtidig have plads til indkøb og ønsker en rimelig driftsikker bil af god kvalitet, så er 180 procent jo svimlende. Sådan ser jeg på det, og efter min opfattelse er ca. 50% af de der køber "busser" - (og jeg tænker ikke på defender, hvor tallet nok nærmere er 2%) anskaffet netop pga pladsbehov osv.
Førhen havde jeg en gulplade defender, hvilket virkelig passende dårligt til vores behov, som er god plads til familien, god feriebil, og rimelig lav årlig vægtafgift. Alt det føler jeg at vi har nu.

Mht til afgifter i det hele taget, må fremtiden da ligge i at sætte afgiften ift. hvor meget bilen sviner og ikke hvor meget den vejer, samt også ift, sikkerhed. Jeg har aldrig helt forstået hvorfor en 4x4 skal kunne køre ræs også, og i kraft af at være en racerbil kommer den til at køre ganske kort på literen. Det ville da for alle, private såvel som erhvervsdrivende, at have en jævn fælles (meget lavere end nu) afgift i hele EU, og ikke noget med gule plader osv. Nu er der jo så selvfølgelig en masse som rent faktisk har brug for et møgdyr af en bil og derfor ville føle sig straffet, men det må da være muligt at tilgodese - ligesom man tilgodeser bagsæder i "mandskabsvognen" eller de famøse "filmbusser" og hvad det ellers hedder.
Afgiftssystemet i DK blev vistnok indført (startet af) Anker Jørgensen ikke? Noget med penge der fossede ud af landet - senere fik vi kartoffelkuren, da reaktionen fra staten kom for sent??! (jeg har engang hørt om det i gymnasiet - mine tanker gik under Anker mere i retning af slik, kager og plasticvåben). I disse fællesmarkedstider, kommer DK ikke til at beholde sit afgiftssystem på lang sigt, og heller ikke f.eks. Finland og Holland.

Tjoooo, du har nok ret. Min første bil var en tusse gammel ford granada. Den kom, efter et par års brug, ud for et total kollaps der hurtigt rendte op i helt svimlende summer og den blev derfor gjort kold.
Mht min Defender, så kan jeg lige tilføje at der også er noget slør i gearene, så at skille gearkassen OG kobling ad og samle igen satser jeg mere på 6-8 af de lange sedler plus momsen.
Sidst den var helt gal, var det begge trækaksler på begge baghjul + stråler og medbringere der var kørt i smadder. Det kostede 8 af de lange + moms.

Ja - det er godt du påpeger min dobbeltkonfekt, der var altså et par spidse bemærkninger under greenlaning turen om "at det var for let" og "slet ikke udfordrende"!! Tja... hvad skal man sige?!
Index
45412: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 15:20:39) (svar på 45402)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Hej Jakob og Claus.

I Danmark er det jo sådan, at det ikke er ens behov der bestemmer hvad man betaler i afgifter. alle private rammes lige hårdt uanset behov. Jeg synes det er komisk at Familie-ministeren foreslår at alle familier gennemsnitligt skal have op imod 3 børn. Det ender jo med at blive et logistisk helvede, da biler med plads til mindst 3 børn (og måske en gæst) er meget dyre. Ligeså er det med huse. Hvis hvert barn skal have lidt plads at bevæge sig på, har man ikke råd til at bo i nærheden af - eksempelvis - København. Hvordan skal københavnerne så få passet sine børn og stoppet sin kriminalitet, når dem der kan sådan noget går rundt hjemme i provinsen og passer sine egne børn, fordi de ikke har råd til at køre nogen steder eller få passet alle børnene?

MVH Jakob Edelvold Scheibye - en håndværker, der bor ude på landet og har en gulpladebil og en Lupo 3L, hvilken jeg er bange for falder kraftigt i gensalgsværdi med en eventuel reform af afgifterne. Så jeg forventer at blive ramt dobbelt. Tude - tude; men hvis ikke man kan lide lugten i bageriet, så er der jo ingen der forhindrer nogen i at flytte et andet sted hen, men når alt kommer til alt kan vi vel godt lide Danmark?



Index
45425: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 20:45:42) (svar på 45402)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.41)
Jakob,
jeg synes, du fordrejer et par ting...
Det er bestemt ikke afsindig eller grotesk unormal, at have fire børn, når man nu engang er meget børneglad! Det ville iøvrigt gavne det danske befolkningstal,om der kom flere børn af indfødte.
Hvis disse børnefamilier vil have en stor bil, kan de altid med fordel købe en frikørt 8 personers taxa. Med en årlig vægtafgift på ca. 7.400 for en VW T4 er det mere end en bus til 2.100, men til gengæld har man fået en bil, som der kun er betalt 20% afgift af!
Personligt har jeg intet imod, at betale een bil tre gange, hvis jeg så senere i livet er sikker på, at få noget godt ud af det, når jeg har brug for offentlige ydelser. Desværre går udviklingen dog i den retning, at vi fortsat skal betale en tårnhøj skat og ydelserne forsvinder alligevel.
Når man vælger en firhjulstrækker må man også kalkulere med, at den koster en del i vedligehold. Jo flere bevægelige del, des mere vedligehold.
Jeg har regnet ud, at en spritny Defender 110 camper med lidt egeninitiativ kan erhverves for små 480.000 DKK og set over en tiårig periode vil de månedlige udgifter andrage ca. 8.400 plus brændstof og vedligehold. Det er skam en pæn slat...
Derfor har jeg altid een drømmebil og een, som jeg kærer rundt i...
Index
45444: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (19-04-2007 09:25:07) (svar på 45425)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Hej Paul,

Det med de 4 børn var bestemt også ment som en spøg. Vi har 2 og vi er bestemt ikke færdige. I den forbindelse er vi lykkelige over at have en bil der egner sig til formålet, og som man ydermere til enhver tid kan få tilpasset og bygget om så den svarer til ens behov. Jeg tror du har det lidt på samme måde med din bil. I min verden og dagligdag søger jeg også altid at investere i ting og sager af god kvalitet, betale prisen, og tilgengæld passe på, holde af, og vedligeholde dem. Før i tiden købte jeg en bil, kørte i den i nogle år, og skiftede (byttede) til en nyere, og bibeholdt økonomien. Jeg kom aldrig til at holde af den form for, køb ny og smid væk mentalitet.
Det er selvfølgelig korrekt det med at købe en frikørt taxa, meeeeen, ærlig talt så drømmer de fleste mennesker jo om at købe en ny bil og ikke en med en million på tælleren.
Jeg syntes også at afgifterne er nødvendige og i den forstand korrekte, blot mener jeg at tider må være til at ændre systemet så det bliver ensartet med resten af fællesmarkedet, samt tager hensyn til miljø og sikkerhed. Jovist, defenderen vil nok ligge i den dyre ende i sådan et system, men vælger man at gå på kompromis med sikkerhed og miljø må man jo også betale prisen - hvem kan argumentere imod det?!
Det er også helt korrekt at når man vælger en kompliceret bil vælger man også kompliceret økonomi, MEN derfor må man godt gennemgå momental selvynkeri når regningerne kommer;-) Ligesådan må man også gerne ynke sig selv lidt når skattebilleten til huset kommer, selvom man selv har valgt at bo i København hvor ejendomsvurderingerne er højere.
Grundlæggende syntes jeg egentligt at Bus-formen er et udemærket løsning for de større børnefamilier der kun ønsker een bil - de fleste andre vælger jo at have 2 små. Reglerne er jo lavet, som Claus pointerer, sådan at alle har ret til at erhverve sig en stor personvogn (bus) og køre alle vegne med den nærmeste familie.
God sommer.

Mvh Jakob
Index
45477: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (20-04-2007 13:36:53) (svar på 45425)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Hej Paul.

Misforstå mig nu ret - Jeg synes heller ikke at det er grotesk at have 4 børn. Jeg er bare ikke kommet så langt endnu... Jeg frygter bare at jeg som håndværker, der bor og arbejder inden for 40 km. fra København, på et tidspunkt bliver nødt til at klemme fire børn ind i en Lupo. Det synes jeg ikke rimeligt: Man får sgu ikke flere penge af at få flere børn (tror jeg). Jeg bor alligevel så langt ude på landet at der var lukket for ikke terrængående trafik da der lå sne. Dermed var der også lukket for at komme på arbejde og tjene penge, hvis ikke jeg havde haft en terræbil. Men det får man jo ikke støtte bare fordi man vælger at bo et sted hvor man har råd til det - (hvilket også ville være tåbeligt).

Jeg giver dig ret i, at man altid kan skaffe billige biler, ved at benytte alle mulige smuthuller i afgiftsreglerne. Jeg tænker her på Guleplader til privat brug, afskrevet taxa, bus og camper med mere; men det ændrer jo ikke på at at disse regler oftest ikke er lavet for at tilgodese os almindelige mennesker. De er til for at hjælpe erhvervsdrivende eller standse et tab for statens afgiftskasse. Det vil sige at vi normale mennesker, der måtte have et behov for at køre i noget, der er stort nok eller har nogle specielle egenskaber, vi bør nu engang bare op med muldvarpen og betale 180% i afgift. Dette uanset om vi vil have en varebil, en campingbil, en bil til mange passagerer eller en bil der kan køre i terræn - for som jeg skrev i mit tidligere indlæg: I Danmark er det nu engang ikke vores behov, der bestemmer hvad vi skal betale i afgift. Sådan er det bare.
Det er så min holdning, at 180% er alt for meget i registreringafgift når man sammenligner med Tyskland England eller Sverige. Her kan det åbentbart godt fungere med mindre registreringsafgifter?

MVH jakob
Index
45483: sv: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (20-04-2007 14:32:34) (svar på 45477)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)

Hej Jakob,

Afgifterne på bilerne er indført for at kronerne ikke skal forsvinde ud af landet. I DK importerer vi jo alle biler og sender grunkerne ud af landet.
Tyskland, Sverige og England som du nævner har en habil eksport af biler, og derfor en god slat penge der går ind i landet, og ikke bare ud...

I virkeligheden er det et ret simpelt skotøjsæske system som jeg personligt også bruger i min privat økonomi.

Hver gang man tager lidt op af æsken, skal der også lidt ned æsken...
Index
45484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (20-04-2007 15:03:52) (svar på 45483)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Ja jeg vidste den ville komme.
Hvorfor er afgiften så på bilen og ikke på at køre i den? Det er jo ikke bilen der forurener, det er brændstoffet. Så er der nogle brænstoffer, der forurener mere end andre, og visse biler, der udnytter brændstoffet bedre end andre, ligesom visse biler har partikelfilter. Her kommer vi over i roadpricing, for hvilken bil forurener mest: En Land Rover, der kører 5000km om året. Eller en Lupo 3L, der kører 30000km om året?

Efter min mening skal man betale for at køre i sin bil og ikke for at have den. De vil nemliggøre at man kan have en bil, der passer til ens behov. Eksempelvis kan man have en øko-bil hvis man kører meget og man kan have en terrænbil hvis man har behov for at køre i terræn. Dette behov er jo typisk ikke så stort.

MVH jakob
Index
45430: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 21:55:08) (svar på 45402)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Jakob.

Dejligt i nød turen på Gisselfeld, blot til din orientering (når nu du en dag møder disse mennesker der "øffer" over manglende udfordringer på en greenlaningtur) så kan du lade dem vide, at formålet med greenlaning, på ingen måde er at give udfordringer i terrænkørsel.

Tværtimod, greenlaning er på sin vis "blød hat" disciplinen indenfor vores verden og kan bedst sammenlignes med en god skovtur hvor alle niveauer kan være med. Se evt. følgende link fra englands store greenlaning organisation GLASS: http://www.glass-uk.org/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=129
som handler om hvordan man som udøver bør opføre sig under greenlaning.

Nu er det jo en lidt anden sag i f.eks. England hvor der findes en del offentlige spor og småveje som alle må køre på, det har vi jo næsten intet af herhjemme, men selvom det så bliver greenlaning under private forhold i skovene på Gisselfeld, er formålet altså stadig det samme - at give folk en rigtig hyggelig afslappet tur i det grønne :-)

Turen var endda planlagt så den ikke skulle skræmme eventuelle "begyndere", det ville være synd når nu hele arrangementet netop går ud på at få udbredt kendskabet til vores gode biler.

Så udfordringer må de finde i nogen af alle de terrænarrangementer der afvikles i DLRK, sweden offroad eller måske i Bertelsens Highland Challenge? Der skulle være rigeligt at det :-)

God sommer! Mvh B.



Index
45443: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (19-04-2007 09:01:59) (svar på 45430)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Hej Benno,

Ja tak, vi havde en dejlig dag og en rigtig dejlig tur. Jeg tror alle her på tråden inkl. du og jeg er helt enige om termerne for Greenlaning. Det var skønt at køre turen og både kone og børn nød det også. Efter min mening var der rigelig udfordring ift at have børn og kone med. Vi har også flere gange været i hård terræn kørsel og ærlig talt, så syntes små børn og andre passagere som oftest at det blot er let ubehageligt og ikke den samme oplevelse som føreren af bilen har, hehe!
Man kan vel sige at som sammenligning, at hvis man har en båd, syntes dem man tager med ud og sejle ikke det er specielt skønt at hugge igennem høj sø og storm, hvorimod en rolig tur i solskinnet er der ingen der kan stå for.

Vi glæder os ihvertfald til næste år og endnu en god tur på Gisselfeld's jorde.

God sommer til dig også.

Mvh Jakob
Index
45436: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 22:49:06) (svar på 45402)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Davs igen...
Vi må nok blive enige om termelogien så vi ikke snakker forbi hinanden.
En "bus" er et køretøj der er indrettet til personttransport og har minimum 9 siddepladser foruden chaufførpladsen. En "bus" er underlagt specielle krav til indretning, sikkerhedsudstyr, benyttelse og til førerens uddannelse. Til gengæld betales der en meget lille registreringsafgift og en meget lille ejerafgift. Private kan købe og køre en bus så længe de kun befordrer nærmeste familie. Al anden kørsel kræver vognmandstilladelse.

En "Station Wagon" er en stor personbil (M2) som regel med max. 9 pladser incl. førerpladsen. Her er ingen restriktioner vedr. udstyr og føreruddannelse og du kan køre med hvem du vil og hvor du vil. Til gengæld betaler du noget mere i registrerings- og ejerafgift.

Værkstedspris... hmm...din mekaniker dør ikke af sult i denne uge hvis det kostede 8k + mormor at få skiftet stikaksler og flanger.

Greenlaning...har set pointen... der er altid nogen der mener at de ikke bliver underholdt nok for deres 500,- kr.
Gid de ville købe en Skoda Fabia ;-D

mlrh
Claus
Index
45438: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 23:19:15) (svar på 45436)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.20.204)
Hej claus

Af alle mente jeg at specielt på definitionsområdet er du normalt velunderrettet, men her tager du vist fejl mht til en M2 bil. En M2 bil er en bil (bus, Stor personbil) indrettet til mindst 9 passager samt en fører, ialt min 10 sæder og underlagt en række restriktioner som du så ganske skriver. En LR stw til max 8 passager samt en fører er mig bekendt en M1 bil og dermed en ganske "normal" personbil unden de samme restriktioner som en M2 (bus). Men ret mig hvis jeg tager fejl

Lars /1584

Med flere busser........
Index
45442: sv: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (19-04-2007 08:33:12) (svar på 45438)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære Lars m.fl.

I har ganske ret M2 ER bus. Skulle nok ha´ gået i seng istedet for at gå på nettet :-)

Vil nu skrive 100 gange på tavlen: M2erbusM2erbusM2erbus ect...

Med ærbødig hilsen

Claus
...der accepterer håneretten
Index
45439: sv: sv: sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 23:20:50) (svar på 45436)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.52.147.130)
Hej Claus,

Jeg troede at en M2 var en stor personbil til 8 passagerer foruden føreren. På min registreringsattest står der "Stor personbil" - og på synsrapporten Bus M2.

Sakset fra Punktafgiftsvejledning 2007-2 (Gældende fra den 16. april 2007):

"En bus er en stor personbil (min. 10 personer), der skal/vil kunne godkendes af Bilinspektionen som køretøjskategori M2."

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110599&vID=201410&search=Stor%A4personbil%A4m2

Rasmus - der en gang havde en 109" Bus hvor registeringsattesten sagde 109 FC..