tilbage

Land Rover Forum  

Index
45681: Ny afgift på min nye veteranbil? (25-04-2007 22:51:37)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Hvad nu med veteranbiler på gule plader, stiger de også over 5000 om året i den nye tillægsafgift?

Grunden til jeg spørger, er at jeg just idag har trodset alle gode råd og alm. sund fornuft og købt en serie IIa fra '65 og agter mig på motorkontoret en af dagene med en omregistrering. Her gik jeg og troede at min største bekymring var hvad der gik i stykker først og så er det skattefar!

For øvrigt en fantastisk oplevese at køre hjem topløs, i solskin og med en freelander og en discovery ejer der begge hilste pænt.

Glæder mig til at hilse på mange flere af Jer.

Blink og vink fra Niels
Index
45688: sv: Ny afgift på min nye veteranbil? (26-04-2007 07:10:52) (svar på 45681)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.115.210)
Hej Niels Erik.

Der står ikke noget nogle steder om, at der nu ændres på de datoer, der idag udløser udligningsafgift ved anvendelse af varebiler til privat brug. Kun, at der nu ændres på satserne.

Som det er idag, betaler man udligningsafgift ved privat anvendelse af en varebil, der er nyere end 2. juni 1998.

Iøvrigt vil det kun være varebiler under 2 tons i totalvægt, der kommer til at stige fra den nuværende udligningsafgift på kr. 900 til kr. 5.040. Biler mellem 2 og 3 tons vil få uændret udligningsafgift kr. 5.040, mens biler over 3 tons vil få en forhøjelse fra kr. 5.040 til kr. 15.000.

Iøvrigt i alle tilfælde med samme mulighed som idag med halv udligningsafgift ved blandet privat/erhverv.

Se det hele på http://www.skm.dk/publikationer/notater/omlaegningafbilafgifterne.html, som iøvrigt kraftigt anbefales som et seriøst bidrag til de næste dages blandede avisskriverier med alle mulige kommentarer og fortolkninger fra diverse "kloge" journalisthoveder ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Hvide plader
Index
45694: sv: sv: Ny afgift på min nye veteranbil? (26-04-2007 08:26:15) (svar på 45688)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.115.210)
Hej igen Niels Erik.

Når jeg skriver udligningsafgift, mener jeg selvfølgelig tillægsafgift.

Og bemærk til mine kommentarer om den forhøjede tillægsafgift, at dette (jfr. andet indlæg herover) kun gælder for biler med første indregistreringsdato fra og med 25/4-07.

Hvilket altsammen er temmelig irrelevant for dig - men som alligevel skal med for en god ordens skyld...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Hvide plader
Index
45707: sv: sv: sv: Ny afgift på min nye veteranbil? (26-04-2007 09:23:39) (svar på 45694)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Søren

Tak for svarene. Det lettede! I hvert fald for mig.

Kan egentlig godt forstå at der er nogen der utilfredse, navnlig når reglerne kommer så pludseligt, så er det svært at vide hvad man kan regne med. På den ene side så kan jeg også godt se at det måske ikke var meningen med gul-plade ordningen at man kunne få en billig luksusbil. På den anden side, hvorfor skal hvidplade luksusbiler koste så meget mere?

Nu vi er ved, så kan man vel også diskutere rimeligheden i at det skal være næsten gratis at køre i veteranbil, men jeg skal ikke klage.

Hilsen Niels
SIIa
Gule plader, og en drøm om bagsæder