tilbage

Land Rover Forum  

Index
45897: Erfaring med hydraulisk spil (01-05-2007 22:11:20)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.32.3.83)
Jeg er blevet træt af den lidt anstrengte performance fra mit elektriske spil. Jeg har et 11000 punds spil der jo virker, men det føles hele tiden som om det kører på max belastning og man er ikke sikker på man kan bruge det en hel dag uden at det bliver for varmt eller går i stykker.

Jeg er derfor på jagt efter et hydraulisk spil der virker overbevisende, hver gang og hele dagen.

Jeg har en 110" TD5 der - lastet - jo vejer en del, så gennem et stort mudderhul eller op ad en stejl bakke vil det vel være rart med mindst 7-8 ton for at have overskud i alle situationer.

Er der nogen der har erfaring med noget udstyr der virkeligt virker. Man kan selvfølgelig købe et dedikeret off-road spil, men jeg tænkte at måske kunne man bruge et fra en lastbil eller en entrepenør maskine, der måske er kraftigere dimensioneret.

Jeg er villig til at ofre nogle ekstra kilo mere end et normalt spil for at få noget der virker "med overskud".

Gode råd og erfaringer modtages med tak!

Mvh
Anders Northeved
Index
45898: sv: Erfaring med hydraulisk spil (01-05-2007 22:45:21) (svar på 45897)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Et par betragtninger herfra...


Du behøver ikke 7-8 tons trækkraft for at hive en 110 gennem et mudderhul. De relle værdier for hvilken trækkraft der behøves er langt lavere, derimod er opgivelserne af trækkraft for mange af de elektriske spil baseret på forhold som kun optræder under kontrollerede laboratorietest.

Jeg har pt ikke hydraulisk spil på landroveren, men må indtil videre nøjes med et elektrisk warn - altså lidt samme situation: Man vil gerne opnå en løsning som med sikkerhed virker hver gang - og bliver ved med at virke!

(I mit nuværende setup har jeg 4 batterier, nogle gange to generatorer, men selv om der er strøm nok bliver splillet hurtigt så varmt at det strider mod ens mekaniske medfølelse at presse det yderligere...)

Jeg har alle løsdelene liggende til en hydraulik-løsning, og lige så snart jeg er færdig med min 88" renovering skal flokken af hydraulik-dele skohornes sammen.

Hvis man er villig til at lave lidt arbjede selv, og er rimelig handy med svejser og drejebænk, kan man sagtens lave løsninger som er langt billigere end de vilde priser der ses på nettet. Selvfølgelig vil nogen mene at det er lettere at købe færdigt - hvilket det sandsynligvis også er - problemet er blot at de færdigkøbte løsninger ikke altid er de bedste. Milemarker leverer færdige løsninger, som har et fortræffeligt ry hvad angår stabilitet og driftssikkerhed, men som er meget langsomme. Den medleverede elektriske ventilblok er ganske simpelt konstrueret med for lille indvendig diameter, hvilket begrænser oliestrømmen. Ikke noget problem så længe man blot kører fra en servopumpe, men for mere vilde (konkurrencebetonede) installationer er det virkelig værd at overveje andre ventilløsninger.

Dernæst kommer problemet med hvorledes hydraulikpumpen skal drives, rem, kæde eller pto?

PTO har sine fordele, men man mister muligheden for at variere hjulenes omdrejningshastighed uafhængigt af trækspillet.

Rem er det letteste, men der er grænser for hvor meget kraft der kan overføres via en almindelig rem. Afhængig af remmens udformning ligger grænsen et sted mellem 5 og 10 hk

Optimale løsning er vel et kædedrev, hvor hydraulikpumpen drives af krumtappen via en kæde. Problemet heri ligger i det lidet tiltalende ved at have en ubeskyttet kæde til at snurre rundt i motorrummet.

Der er også forskellige udformninger af hydraulikpumper - slyngvingetypen (nogle kalder lameltype, altså almindelige servopumper) klarer meget store udsving i rpm, hvorimod mere højtydende pumper fungere bedst ved mere specifikke rpm - altså skal man have en måde at frakoble hydraulikpumpen ved almindelig landevejskørsel. Een måde at gøre dette på - som jeg desværre ikke har haft tid til at teste endnu - er at indkoble en magnetkobling fra en air-con pumpe.

Har masser af datamateriale for forskellige hydraulikpumper og hydraulikmotorer liggende sammen med de forskellige beregningsmodeller for udregning af trækspillets egenskaber. Hvis det kan være til nytte er du velkommen til at kontakte mig pr tlf. (61 33 05 89) eller email kim@horsevad.dk for gensidig erfaringsudveksling.

Færdigkøbte "rå" hydrauliske trækspil uden pumpe og ventiler kan fåes relativt billigt fra England. Link: http://www.winchsolutions.co.uk/winches_newspecheet11.htm

Afslutningsvis ser jeg det som problematisk at skohorne et traktorberegnet trækspil ned i fronten på en landrover. De hydrauliske skovspil jeg har erfaring med fra traktorer ville kunne rive en landrover midt over. Det er altid en overvejelse værd hvor man placerer det svage led i kæden - at lave trækspillet så stærkt at det er svejsningerne i selve rammen der er det svageste led er nok ikke nogen anbefalelsesværdig vej at følge.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
45901: sv: sv: Erfaring med hydraulisk spil (02-05-2007 07:11:12) (svar på 45898)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.61)
Nu i snakker om spil... hvordan bremser man en landrover når man trækker ind ? altså hvis man skal trække noget som er tungere end en selv ? håndbremsen ?
Index
45902: sv: sv: sv: Erfaring med hydraulisk spil (02-05-2007 07:53:18) (svar på 45901)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 86.151.222.182)
Normalt forsøger man at grave forhjulene ned, så bilen skal trækkes op over forhindringen. Håndbremsen giver jo ikke rigtigt noget, hvis det du trækker er meget tungere end bilen, da det jo så er bilen du slæber hen til belastningen. Man kan også skære/blokke wiren til et træ eller en anden bil, så man fordeler belastningen.
Index
45904: sv: sv: sv: sv: Erfaring med hydraulisk spil (02-05-2007 08:17:24) (svar på 45902)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.61)
pt bruger jeg et par af de klodser man bruger til at sætte under sættevogne når disse parkeres.
men hvis andre har fotos af andre løsninger ville jeg være glad for at få lov til at kigge.
jeg har overvejet at lave et par hydrauliske spader som det ses hos falck.
jeg bruger mit el-spil til indtrækning af træer ved fældning.

henrik
Index
45936: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaring med hydraulisk spil (02-05-2007 17:36:32) (svar på 45904)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.153)
Hej Henrik ! jeg har også problemer med at stå fast når jeg bruger spillet, og har derfor overvejet at købe to styk Winch Buddies fra BEARMACH, de kan købes flere steder for eksempel hos John Craddock, de fylder næsten ingenting når de er klappet sammen.
Prisen er vist nok omkring en Tusse.
Jeg har sakset lidt fra annoncen.

Part Number : BA2680
WINCH BUDDY BY BEARMACH
DUAL PURPOSE MECHANISM MADE FROM ZINC PLATED BOX SECTION STEEL. CLEVERLY FOLDS TO ACT AS AN ANCHOR FOR THE VEHICLE, OR WHEN FLAT DOUBLES AS A USEFUL TRACK.

mvh

2547 Steen

http://www.sitecenter.dk/laro
Fordi det handler om Land Rover...

Index
45946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaring med hydraulisk spil (02-05-2007 21:17:51) (svar på 45936)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.243.183.61)
hej steen.

ser spændene ud. men så holder jeg mere på mine kærrebremser. håbede at der var een der havde set de der spader som falck bruger. ellers må jeg jo til tegnebordet......
Index
45948: sv: sv: sv: Erfaring med hydraulisk spil (02-05-2007 22:20:51) (svar på 45901)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.48.110)
stil bilen på tværs ( eller næsten på tværs ) af trækretningen , men det går lidt udover oprulningen