tilbage

Land Rover Forum  

Index
45839: 30, 50, 95, 180% eller hvad er dagens "afgiftskurs"?? (30-04-2007 18:47:32)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Kære med-afgiftsslaver udi Gorm's gamle Rige...

Efet at vi nu alle må indstille os på, at vore biler er blevet VÆSENTLIGT dyrere at anskaffe, giver det anledning til, at man stiller et par spørgsmål, som der forhåbentlig er nogen derude, der kan svare på...

Hvis man lige har købt en ny LR på gule plader (registreret 1. gang før 25. april - altså gammel afgift) - hvad skeer der så, hvis kunden smadrer den om 3 måneder - her ses bort fra forskelsprocenten på reperationssatsen for hvide/gule plader (65%/90%). Får man så en ny bil - eller nyværdien udbetalt i kroner = efter gammel afgift??)

Hvorledes afgiftsberigtiges en importbil - registreret 1. gang primo 1998 - eller ultimo 1998? Betales der "gammel" afgift idet bilen allerede HAR været registreret eller ny hør ajgift (50%) idet bilen er "ny" i det danske system??

(en primo 1998 bil: Får den vægtafgift som tilsvarende DK biler efter hidtidige regler??!! Eller skal den også betale "janteafgift"...

det var dagens finurlige spørgsmål til de kloge professorer, og andre vismænd der måtte være derude....
Index
45919: sv: 30, 50, 95, 180% eller hvad er dagens "afgiftskurs"?? (02-05-2007 11:18:48) (svar på 45839)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.224.244)
Hej Thorstein.

Dit første spørgsmål angår jo bilens kaskoforsikring. Svaret mener jeg således umiddelbart, du skal finde i Forsikringsaftalelovens §37. Se link:

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/forsikringsaftaleloven.html

Til dit andet spørgsmål om afgift på biler fra såvel primo som ultimo 1998 mener jeg, svaret er helt klart. Med mindre bilen er omfattet af pick-up/lukket kasse undtagelserne, vil registreringsafgiften være 50%, lige som den vil være på biler af alle andre årgange, der importeres til DK fremadrettet og under forudsætning af lovens vedtagelse. Jeg forstår næsten ikke, hvad der bringer dig i tvivl?

Dit tredie spørgsmål mener jeg er besvaret i et indlæg herunder. Se link:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=45686#45686

Eller misforstår jeg dig?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Hvide plader
Index
45933: sv: sv: 30, 50, 95, 180% eller hvad er dagens "afgiftskurs"?? (02-05-2007 16:11:40) (svar på 45919)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Jeg er ikke enig med dig.
Der står ikke direkte noget i de nye regler, om de gælder for brugte biler, der importeres. Det har tidligere været således, at reglerne er regnet for bilens første registreringsdag. Hvis denne ikke kan findes eller hvis bilen ikke har været registreret tidligere (eksempelvis militærkøretøjer), så regnes der ud fra bilens fremstillingsdato.

MVH Jakob Edelvold
Index
45937: sv: sv: sv: 30, 50, 95, 180% eller hvad er dagens "afgiftskurs"?? (02-05-2007 17:44:25) (svar på 45933)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.224.244)
Lad os prøve først at se på den nugældende lov om registreringsafgift af motorkørertøjer m.v.

Denne lov kan ses her: http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/A20070030529-REGL

I denne lov findes hjemlen til den hidtidige, almindelig 30% afgift af brugte biler med totalvægt over 2 ton i § 5, stk. 5, nr. 2, hvor det slåes fast, at der for biler, som har samme karakter som de i stk. 3 nævnte biler, skal betales 30% i registreringsafgift (med diverse modifikation afhængig af under 1 år / over 6 år). Beregningen af en brugt bils alder er defineret i stk. 9.

Så har vi udgangspunktet i den nuværende lovgivning på plads, hvorefter fokus kan rettes mod det fremsatte forslag til lov om diverse ændringer, herunder bl.a. af registreringsafgiftsloven.

Dette forslag kan ses her: http://www.ft.dk/Samling/20061/lovforslag/L217/som_fremsat.htm

Iflg. dette forslags § 1 nr. 16 erstattes den samlede formulering af registreringsafgiftslovens § 5 som anført.

Herefter er det kun at læse sig frem til dét, der nu er stk. 8 om brugte biler, hvor det i nr. 1 fastslåes, at en bil, der er har samme karakter som de i stk. 1 nævnte, berigtiges med 50% (med diverse modifikation afhængig af under 1 år / over 6 år), mens det i nr. 2 fastslåes, at en bil, der har samme karakter som de i stk. 2 nævnte, berigtiges med 30% (med diverse modifikation afhængig af under 1 år / over 6 år). Beregningen af en brugt bils alder skal i den nye lov findes i stk. 12.

Jeg er ikke helt med på, hvoraf tvivlen opstår. Kan det mon være af at fare en smule vild rundt i paragraffer, der ændrer andre paragraffer, numre og stykker, der henviser til andre numre og stykker o.s.v. o.s.v.?

I hvert fald finder jeg hverken i den gamle eller nye lov noget, der indikerer, at der nu skulle være tale en skæringsdato i 1998 f.s.v.a. registeringsafgiften.

Omkring tillægsafgiften er det til gengæld en anden sag jfr. tidligere...

Bortset fra dit "jeg er ikke enig med dig", er jeg sådan set helt enig med dig, Jakob. Men jeg vil vende den med de brugte biler om og sige, at der står ikke noget i de nye regler om, at disse IKKE skulle gælde for brugte biler, der importeres. Og hvor mange brugte biler afgiftsberigtiges mon overhovedet uden først at være importeret? Det giver ikke helt mening for mig.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Hvide plader





Index
45956: sv: sv: sv: sv: 30, 50, 95, 180% eller hvad er dagens "afgiftskurs"?? (03-05-2007 09:15:54) (svar på 45937)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Du har ikke ret i, at der ikke står noget om brugte biler i det nye forslag. Der står jo at reglerne gælder for biler der registreret første gang efter den 25. april i år.
Der står ikke at bilen skal være registreret første gang i DANMARK før den 25. april, for at undgå de nye afgifter.

MVH Jakob.
Index
45959: sv: sv: sv: sv: sv: 30, 50, 95, 180% eller hvad er dagens "afgiftskurs"?? (03-05-2007 10:08:56) (svar på 45956)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Øhh, Jakob ..... nu tror jeg da efterhånden, vi taler temmelig meget forbi hinanden.

Jeg har ikke skrevet noget i mit indlæg om, at der ikke står noget om brugte biler i de nye paragraffer. Tværtimod henviser jeg jo netop til, hvor både den gamle og den nye paragraffer definerer afgiften for brugte biler.

Derudover skriver jeg, "at der står ikke noget i de nye regler om, at disse IKKE skulle gælde for brugte biler, der importeres". Hvilket jeg stadig ikke kan se, at der gør.

Jeg har nu været lovforslaget igennem nok engang for at se, om jeg kunne finde ud af, hvad du tænker på. Hvis du er så sikker på, jeg ikke har ret, vil du så ikke godt henvise lidt mere konkret til de passager i det nye forslag, du mener, der skal tolkes anderledes? Så er det lidt lettere at forholde sig til. Og jeg vil da hellere end gerne give mig, hvis der er noget, jeg har overset.

I mellemtiden må jeg tilstå, at jeg har lidt svært ved at forstå pointen i det, du skriver. Det ér da reglerne om de nye REGISTRERINGSafgifter, du ikke er enig med mig i, ikk'? Noget andet synes jo nemlig at gælde f.s.v.a. TILLÆGSafgiften, jfr. ikke mindst bemærkningerne til lovforslagets § om biler, der er registreret første gang som nye fra og med 25/4.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Hvide plader






Index
45961: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 30, 50, 95, 180% eller hvad er dagens "afgiftskurs"?? (03-05-2007 10:11:22) (svar på 45959)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Ups, der røg et 2-tal ud.

Allersidst i mit indlæg skulle der selvfølgelig have stået:

"jfr. ikke mindst bemærkningerne til lovforslagets § 2 om biler, der er registreret første gang som nye fra og med 25/4"