tilbage

Land Rover Forum  

Index
45968: 2,25D nye dyser - alt sku' være så godt... (03-05-2007 12:07:25)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.94)
Jeg har sat nye dyser i min SIII'er. Motoren startede fint efter operationen og kørte uden røg eller mislyde. Ingen utætheder heller og min tiltro til mig selv som dieselmekaniker fik et gevaldigt løft.

Desværre varede glæden kort. Efter et par kilometer's kørsel opstod der en tydelig klank, klank, klank lyd fra motoren og store mængder af grå røg væltede ud af udstødningen. Jeg fik med nød og næppe humpet mig tilbage til garagen's trygge rammer.

Bilen kan starte, men går bestemt ikke godt. Hvad er der galt?

Mvh
Henrik
´80 Serie III, 2,25D m. nye dyser :-(

Index
45969: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 12:23:58) (svar på 45968)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Det lyder som om een eller flere dysespidser bare poster diesel ind i brandkammeret

Huskede du at få ALLE de gamle flammeskiver op ?
Huskede du at komme nye i og vende dem rigtigt ( den buede side opad) ?
Huskede du kobberskiverne?
Fik du de nye dyser tjekket og trykprøvet før de blev sat i?

Hvis du svarer negativt på et eller flere af disse spørgsmål tror jeg du har fundet årsagen.

mvh
Claus
Index
45972: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 12:30:10) (svar på 45969)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.94)
Hej Claus,

Ja til de 3 første. Nej til om de blev trykprøvet inden isætning. Jeg købte renoverede dyser hos United Diesel i England og regnede egentlig med at de var lige til at sætte i, men det er måske ikke altid tilfældet?

Mvh
Henrik
Index
45974: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 12:52:52) (svar på 45972)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Henrik

Nej, det er det desværre ikke. Selv nye originale CAV dysespidser kan være defekte, men når du skriver "renoverede" går jeg udfra at du har købt komplette dyser og ikke kun spidser. I såfald burde de være afprøvet og justerede inden forsendelse. (her kan indsættes bandeord efter behov)

mere lokalt har Williams i Farsø gennem en årrække solgt renoverede og justerede dyser som ombyttere, men jeg ved ikke om de stadig gør det. Ihvertfald har jeg aldrig haft problemer med sættene derfra.

mvh
Claus
Index
45991: sv: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 19:12:43) (svar på 45974)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.221.146.97)
øhømm... Claus!
... det kan godt være at du ikke kan huske det, men det kan jeg

Gurskov
Index
45970: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 12:25:46) (svar på 45968)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.206)
Hej Henrik, det er sandsynligvis en dyssespids der er gået fast i åben stilling.
Klang klang lyden er fordi dyssen hele tiden vælter diesel ind i forbrædingskammeret og så bliver tændingen meget vilkårlig, og derfor også den store røgudvikling da alt dieselen ikke bliver forbrændt ordentligt.
Af med det hele igen og op i en dyssetester og se hvilken en der fejler.
Man skal i øvrigt have "laboratorierent" i området hvor man arbejder med dysser, da der ikke skal ret meget skidt til at det går galt.

Og en lille anekdote fra historien, jeg købte en gang i midtfirserne, 4 dyssespidser til min Land Rover, hos en Land Roverforhandler i Bloustrød ved Allerød i Nordsjælland, jeg fik udleveret 6 dysser fordi "så kunne jeg bare komme med dem der ikke virkede", der var én der fejlede.
Kvaliteten nok blevet bedre med tiden da jeg nu som regel kun får udleveret 4.
Mvh
Kenneth Poulsen - der mener dyssespidser kan købes for billigt.



Index
45971: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 12:27:04) (svar på 45970)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.206)
Og klogeågerne kæmper om at komme først med svar ;-D
Samme poiente.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
45975: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 13:02:47) (svar på 45971)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Ja, de er helt vilde..

Men williams sælger stadig ombytterdyser, og de plejer at fungere.

/tony
Index
45977: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 13:27:34) (svar på 45971)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.94)
Jeg har talt med United Diesel som siger dyserne er trykprøvet og testet, når de forlader fabrikken. De var dog villige til at sende mig en ny dyse u/b.

Jeg har herefter prøvet at afmontere brændstofrørerne, ét af gangen, for at finde dysen det er galt med.
På cylinder 4,3 og 1 går motoren i stå så snart man drejer brændstofrøret. På cylinder 2 går motoren blot endnu dårligere end før. Er det så hér hunden ligger begravet?

Mvh
Henrik

Index
45984: sv: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 15:02:34) (svar på 45977)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
det lyder nærmere som om at 2´eren er den eneste der virker som den skal. Ved korrekt rpm. i tomgang skal motoren ikke gå i stå med kun et olierør løsnet, men vil selfølgelig halte .

Så...ud med dyserne og planlæg bededagsbesøg hos den lokale regions-dieselspecialist med prøvestand og erfaring .

mlrh
Claus
Index
45987: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 16:23:46) (svar på 45984)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Duueee hr. Kjøller!, prøv lige at læse de to første linier i dit svar igen. Jeg er sikker på du, med den viden du ellers deler ud til os andre, gerne vil ændre dit svar.

Med 88" 2,5D hilsen
Peter
Index
45993: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 19:25:57) (svar på 45987)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.90)
Hr. Kjøller er nu nok igen inde på det rette.
Den cylinder der pestilerer motorgangen mest, er den cylinder der, så at sige, trækker læsset.
Når man saboterer dens funktion, kan det virkelig mærkes. De cylindre, der kører på "friløb", vil man ikke bemærke så meget, når de saboteres.
Det samme vil man opleve, hvis man prøver, hvilken cylinder på en benziner der snyder. Den cylinder, der ikke påvirkes af at man hiver tændkablet af, er den syge cylinder.
Det er bare bemærkelsesværdigt, at man i denne situation har 3 defekte dyser på en gang. Bare ærgerligt og tankevækkende.
mvh
Knud
Index
45998: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 22:09:52) (svar på 45993)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Ja, det er det jeg mente.

mlrh Claus
Index
45983: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 15:00:37) (svar på 45968)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Henrik.

Der er lige et par ting ud over de allerede foreslåede som du bør checke.
De "schrouds" som dyssen "står" ned i, det er den lille dims som både stålskiven og kobberskiven ligger an mod, bunden i denne, altså der hvor stål skiven ligger an kan være trykket ganske lidt ned, forårsaget af andre tidligere måske ikke har fået en stål skive op og så bare har monteret en ny oven på den gamle, det vil forårsage dårlig kontakt mellem dyssens spids og "schrouden" med unødig opvarmning af dyssen til følge= haveri.

En anden ting der er meget vigtig, er lige tilspænding af de to bolte der holder dysen, spænder man blot lidt skævt og måske for meget sker der lige præcis det som du beskriver, det der faktisk sker er at dysen "kæntre" ganske lidt hvorved dyssenålen klemmer lidt og så har vi balanden.

Held og lykke med det.

Med venlige rover hilsener

Ole #493
Index
45986: sv: sv: 2,25D nye dyser - alt sku´ være så godt... (03-05-2007 15:59:40) (svar på 45983)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.94)
Puha, det bliver værre og værre. Er godt nok kommet i tvivl om jeg har levaet noget helt galt. Synes ellers jeg havde garderet mig med både værkstedshåndbog og Haynes.

Jeg er helt sikker på jeg fiskede alle 4 stålskiver op (med et tildannet stykke ståltråd), inden monteringen af de nye dyser. I den forbindelse bemærkede jeg ikke noget usædvanligt ved anlægsfladerne.
De nye stålskiver har jeg vendt med hvælvingen opad (sådan er det vist og omtalt i Haynes), Dyserne er sænket forsigtigt ned i hullet og spændt, lidt af gangen i hver side, til momentet 10 nm (omregnet fra svjh 1 fod pr. pund i værkstedshåndbogen).

Det undrer mig egentlig også at motoren starter op kører fint ca. 2 km, inden klank, klank lyden og røgen kommer....?

Nå, men hvis en dieselkyndig LR-mand skal ud at køre i bededagsferien, så giver jeg helt sikkert en kold pilsner i Stouby ved Juelsminde :-)

Mvh
Henrik