tilbage

Land Rover Forum  

Index
46109: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (07-05-2007 13:15:50)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Fra pålidelig kilde, lyder det at der er kommet en ny bekendtgørelse om mærkning af vare- og lastbiler

Vare- og lastbiler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons, der er registreret til privat eller blandet privat/erhvervsmæssig anvendelse, skal forsynes med et mærke bag på bilen.

Bestemmelsen gælder ikke for de køretøjer, der er registreret første gang før den 3. juni 1998.

Mærket udstedes af SKAT og udleveres til anmelderen ved anmeldelse af bilen til registrering til privat eller blandet privat/erhvervsmæssig brug.

For de biler, der allerede er registreret med ovenstående anvendelse, vil SKAT fremsende mærket til den registrerede ejer af bilen.

Mærket skal påklæbes indvendig på bilens bagrude.

Bekendtgørelsen træder i kraft 3. juni 2007.

Så hvis man har registret bilen til privat anvendelse (eller delvist privat anvendelse), skulle den eneste aktive handling fra ejerens side være at påklistre et mærkat på bagruden.

mvh

Lars

Index
46118: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (07-05-2007 16:48:16) (svar på 46109)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Lars - og alle andre...

I dette land arbejder vi ellers med omvendt bevisbyrde... Et juridisk begreb, der almindeligvis fungerer ganske udmærket, og giver "den sigtede" de juridiske og menneskelige rettigheder man kan forvente af et velfungerende demokrati (der sker fejl, men det virker for det meste af tiden).

Men vi er nu overgået til Umbati (styreform kendt fra Umba umba-lande, hvor alle er skyldige og andet kan ikke bevises... Betryggende tankegang - hvad bliver mon straffen for, ikke at benytte mærkaten selvom man har betalt alle afgifter, skatter, gebyrer og hvad de ellers kan finde på... Jeg troede at vi havde afskaffet "mærkning af udvalgte befolkningsgrupper" for MANGE år siden... (og nej, det er ikke et forsøg på at gøre grin med nogle) - tværtimod føler jeg, at myndighederne jonglerer os andre rundt i en stor manege, og forestillingen varer desværre evigt....
Index
46119: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (07-05-2007 17:24:38) (svar på 46118)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.214.111)
Mon ikke, det bliver noget lig straffen for at føre bil uden førerbevis, fiske uden fiskekort, parkere uden parkeringsbevis, køre tog uden togbillet, trække campingvogn uden godkendelsesmærkat på anhængertræk, eller måske at blive taget i kontrollen på byens bedste værtshus uden det rigtige stempel på håndryggen m.fl m.fl. ?

Mvh Søren R.
- som nok ikke helt forstår, at det skal være så ubetryggende, at man skal kunne dokumentere at have betalt, hvad det koster, hvis man vil bruge en gulpladebil til mere, end hvad den i sit udgangspunkt er ment til.

- og som nok tænker, at lige meget hvilken af de to "lejre", man havde bedt om at sætte en mærkat på bilen, så ville man synes, at det helt klart skulle have været "de andre" ;-)
Index
46134: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 06:55:14) (svar på 46119)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Det er da muligt at begge lejre, gerne vil slippe for mærkat. Men enhver innovativ virksomhed, ville have udstyret Deres repræsentanter med en PDA som var opkoblet til det net. Hvorefter de hurtigt ville kunne lave en søgning på bilen, og om den dermed er forkert parkeret.

Som sagt det lugter af at mistænkeliggøre en befolkningsgruppe, for at "snyde" i skat så "De" andre må betale mere.

Sænk afgifterne, så har vi slet ikke de problemer.

Struntze
Index
46135: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 06:58:09) (svar på 46119)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Det er da muligt at begge lejre, gerne vil slippe for mærkat. Men enhver innovativ virksomhed, ville have udstyret Deres repræsentanter med en PDA som var opkoblet til det net. Hvorefter de hurtigt ville kunne lave en søgning på bilen, og om den dermed er forkert parkeret.

Som sagt det lugter af at mistænkeliggøre en befolkningsgruppe, for at "snyde" i skat så "De" andre må betale mere.

Sænk afgifterne, så har vi slet ikke de problemer.

Struntze
Index
46124: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (07-05-2007 21:39:24) (svar på 46109)
Merete Kneis #1061, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.127.76)
Lige en lille tanke.
Hva nu hvis man kører åben....
Hvor skal mærket så være?????
LR hilsen
Jan Rask.
Index
46126: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (07-05-2007 22:47:09) (svar på 46124)
Benno Clausen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hvis man kører åben vogn har jeg hørt man får tilsendt en klaphat, hvor der er monteret en kort antenne. Her syer man mærket fast, midt mellem sørøverflaget og Dannebrog.

Det samme gælder hvis der ikke er ruder i varebilen, det ser skatteministeren jo allerhelst og det kunne jo være en Wolf man havde fået op under neglene..

Nå ja... det er sent. Må vist hellere finde køjen.
Index
46144: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 11:54:25) (svar på 46126)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Jeg forstår ikke helt hvordan, de vil se forskel på en Land Rover der er registreret før skræringdatoen og en, der er registreret efter?
Måske skulle man indføre et mærkat, der viser alle data om bilen. Det kan så fylde samtlige sideruder bag i bilen ud så man ikke kan se ud. Ifølge skatteministeriet er manglende udsyn bagud sikkert godt for sikkerheden???

Man kunne også bare sørge for at de, der skal håndhæve reglerne har adgang til de informationer som de har brug for. Politiet ved jo allivel alt om os når de stopper os.

MVh Jakob Edelvold Scheibye
Index
46154: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 17:02:32) (svar på 46144)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Kære Jakob,

Skat har de samme oplysninger på køretøjer som politiet - desuden er gulplade-biler jo teknisk ens med hvidpladebiler - bortset fra van-kit og vægttavler + eventuelle "vægtklodser" i bunden for at opnå "nok" totalvægt for de hidtidige 2 tons totalvægt (30% afgift).

Hvorvidt snakken om kassevogne er forkert skal jeg ikke kunne sige.

Et firma, der køber kassevogne gør det vel reelt for, at transportere varer/materialer til deres erhverv. langt de fleste varevogne (rigtige varevogne - ikke 4x4 eller MPV-baserede køretøjer) er i forvejen med lukkede sider - nogle endda med bagklap uden rude. Derfor er denne type køretøj også mest velegnet til erhvervsbrug - og afgiftssatsen på de 30% vel rimelig nok.

Pickup'er er også på de 30% - mærkeligt nok! Nu køber man ikke længere en 10-cylindret Touareg - nej vælg en 10-cylindret Dodge Pickup-Truck. Hurra hvor er det logisk....

eller en Chevrolet SSR med en 6.0 V8'er fra en Corvette.... Hvor er skattelogikken lige henne der??

Da en Land Rover / Range Rover nu bliver helt gak prismæssigt at købe fremover - må man altså ty til amerikanske baljer for at undgå "skattehoppet" - jeg mener ellers det kaldes et skattestop - nå nej.. det var også løgn....

Og mærkater i retfærdighedens navn - hvem?? hvad? hvordan?

Og Renee La Cour Sell fra Rådet for Større Færdselssikkerhed får snart statestikken galt i halsen... Endnu flere billige småbiler giver uværgeligt flere dræbte i trafikken... Afgiftssnak i miljøets navn min bare ...!

tsk tsk hvad bliver mon det næste??!! tvangsmæssig sporingsudstyr - ahh det hedder road pricing... og er allerede på vej inden længe... hvor er Danmark dejligt! Bvadr!

Og ellers har min dag være ganske udmærket indtil videre... tro ikke andet.....
Index
46155: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 17:18:25) (svar på 46154)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.227.75.104)
Uha-da, hvor de mærkater kan få Jer op at ringe.

Det er sgu'da bare en lille mærkat - hvor farligt kan det være. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der ville ske, hvis staten indførte svenske tilstande. I vores kære broderland kan man jo se - ikke bare om der er betalt vejskat, men også om det er en fattiglus, der kun har råd til 3 mdr. ad gangen, eller en rigmand, som tager det hele på en gang, og betaler pr. år.

Og kom så ikke med nogen jokes om forbudsland - slet ikke på bilsiden. De svenske brødre har langt friere rammer end os rød/hvide - og så er der jo prisen, men det skal vi nok ikke snakke om.

vh

Allan - en voksen mand, der ikke er bange for et klistermærke
Index
46159: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 18:45:39) (svar på 46155)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Allan,

Du har jo åbenbart ikke forstået pointen, så hermed pointen:

Hvorfor skal folk bevise deres uskyld? At nogle snyder gør ikke alle til snydere... Hvis du gerne vil være reklamesøjle for SKAT.. så værsgo... Jeg siger gerne nej tak. Det rager da ikke andre hvem, eller hvad en bil er registreret som (privat, delvist privat/erhverv eller kun erhverv). Når folk fremover er ude og handle, kan alle fremover gå og pege fingre ad hinanden... helt ærligt... how low can you go! At nogle fjolser kørte til koncert i Jylland og blev knaldet... det er fair nok - de ville jo ikke betale i første omgang, så må de i anden...

Jeg HADER unødvendige klistermærker på biler! og dem fra SKAT er ingen undtagelse!

Thorstein #7334
der ikke gider køre med "gratis reklamer".
Index
46161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 19:41:57) (svar på 46159)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.44)
Noget jeg syntes kan blive endnu mere "spændende" er, at alle de biler der er registret før skæringsdagen i 1998 ikke skal have klistermærke....... det skal nok blive sjovt, når man sådan bliver peget fingre af, og mistænkeliggjort, når man holder ved Bilka en lørdag formiddag, det kan nemt ske, der jo en del ”uvidende” folk (her i blandt personale fra SKAT) som ikke kan se forskel på en 90" fra 1985 og en fra 1999, og så skal der nok falde nogle bemærkninger om, at man ikke må bruge bilen til privat kørsel, jeg har da allerede fået én bemærkning fra bekendt som er ansat i SKAT, og hvis de skal undersøge sagen nærmere, ja! så skal de alligevel bruge en computer og hvad er så ideen med klistermærket..........man undrer sig en gang i mellem.


mvh

2547 Steen der overvejer at anskaffe et klistermærke bare for at undgå mistænkeliggørelse..
Index
46162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 19:51:00) (svar på 46161)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Ja, det ender vel med at myndighederne i deres visdom udfærdiger et klistermærke, der fortæller, at man bilen ikke skal køre med klistermærke!!! (og her skulle så være en meget stor smiley!)

/NH
Index
46168: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (08-05-2007 21:56:54) (svar på 46159)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Køb dig en hvidplade bil din brokrøv...så er du ude over alle problemerne.
Alternativt behold gulpladebilen og brug resten af pengene på terapi


vh Claus
...der hilser SKATs tiltag meget velkommen
Index
46180: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (09-05-2007 00:02:51) (svar på 46159)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.200.14)
Og dú, Thorstein, valgte behændigt at overse/overhøre pointen i mit ovennævnte svar på dit første indlæg ;-)

Jeg synes, du er lidt langt ude. Hvor urimeligt kan det være, at dé, der gerne vil have lov til at bruge sin gulpladebil til lidt ekstra (læs: privat kørsel), skal kunne dokumentere dette let og hurtigt, også uden selv at være til stede, og uden at det kræver alverdens edb-opkobling m.m., sådan at SKAT, når de vil, kan lave nogle effektive, omfattende kontroller med kun hastige blik efter bagsmækken af parkerede biler, hvor de vil?

Der er så mange andre steder i livet, hvor man skal kunne dokumentere at have betalt, hvad det koster - når noget koster noget ..... jeg forstår ikke, at det nu pludselig skulle være så slemt ...

Jég f.eks. har vel intet valg i farven på mine nummerplader? Der er sæder bag i bilen. Ergo SKAL de være hvide ..... øv, hvor uretfærdigt...

Medhold skal der dog være til den undren, der udtrykkes over, at biler ældre end 1998, ikke skal have mærkaten. Når man nu alligevel vil til at sende mærkater ud, så ku' man lige så godt sende til alle.

MEN med så meget andet, så er der sikkert en tanke med det. Som VI bare ikke har forstået endnu ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Hvide plader
Index
46239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (09-05-2007 22:10:15) (svar på 46180)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Søren,

Men geografisk set er du længere ude end mig... høhø (sagt med stort smil på læben i en munter tone, der betyder, at det er ment i sjov og ikke på nogen måde nedsættende!)

Vi bor i et frit land, og at jeg er modstander af kommende ordning - er vel gået op for de fleste efterhånden. De af Jer, der synes det er en god ordning - fred være med Jer. Man er altså per definition mærkelig og "langt ude" fordi man er modstander af ordningen... "Hvorfor?" kunne man fristes til at spørge (nej, lad nu være med at svare, det var et retorisk spørgsmål!)

Nogle køber hvide plader - andre gule - Jeg foretrak på daværende tidspunkt en nyere bil på gule plader fremfor noget ældre på hvide.... Vi har ikke børn og derfor ikke brug for at bagsæde - Jeg køber IKKE bil for, at fragte passagerer 2 gange om året... jeg skal kun have plads til bagage og golfbags.

Thorstein #7334
der åbenbart har fået flere op på "mærkerne"... og stadig holder af begrebet "omvendt bevisbyrde, selvom jeg ikke har noget at skjule - momsen er betalt! End of discussion!
Index
46254: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (10-05-2007 10:22:42) (svar på 46159)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.227.75.104)
Thorstein - helt ærligt

Tror du virkelig, at nogen andre mennesker gider gå op i, om din bil er registreret privat eller erhvervsmæssigt.

Hvis de gør, så "get a life"
Index
46190: sv: sv: sv: sv: sv: Mærkning af biler på gule plader - privat anvendelse (09-05-2007 09:21:00) (svar på 46154)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Hej Thorstein.

Nu henvender du dig jo direkte til mig, så vil jeg da lige tage til genmæle.

Vi er jo enige om at Skat har samme oplysninger som Politiet, hvorfor skal nogle gulpladebiler så have et mærkat? Hvorfor er det ikke alle gulpladebiler der skal have det? Jeg ikke lige forestille at familien Danmark kan se forskel på om min Defender er fra '96 eller '98. Derfor vil jeg jo nok fremover uretmæssigt blive beskyldt for at køre ulovligt i min bil.
Gad vide om man kan bestille et af de der mærker, der fortæller omverdenen at man har betalt de afgifter man skal på sin bil.
Jeg synes dog bare det havde været mere elegant, hvis man havde indført en ny nummerrække til nummerpladerne på gulpladebiler, der må anvendes privat. Ligesom erhvervs køretøjer har deres egen nummerrække.
Hvad i øvrigt med hvidpladebiler (tjenestevogne), der ikke må bruges til privatkørsel? Skal de også betyde at alle hvidpladebiler, der må bruges til privat kørsel, skal have et mærkat - nåh nej, nu er jeg nok for langt ude...

Med venlig hilsen,
Jakob, der i øvrigt går ind for roadpricing, hvis det betyder at omkostningen ved at køre i bil, flyttes fra det eje bilen til det at bruge den.