tilbage

Land Rover Forum  

Index
46377: Knagende kobling (13-05-2007 18:11:16)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Hej alle
Inden for de sidste dage er min kobling begyndt at knage og komme med knæklyde
Jeg har en 110 td5 og har for ganske nylig fået skiftet koblings hovedcylinder, så det er vel ikke de'r der er problemer.

Er det noget man selv kan ordne ?

Mlrh

Peter Toft
Index
46378: sv: Knagende kobling (13-05-2007 18:40:57) (svar på 46377)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.73.152)
Hej Peter.

Prøv at søge på kobling og TD5 i søgefeltet, så finder du lidt spændende læsning. Måske noget der passer på dit problem?

Mine forældres 90" TD5 fra 2000 har altid "klaget" lidt når bilen er kold. De fik skiftet hovedcylinder for ca. 1 år siden, og lyden er der endnu. Det kan evt. være dit udrykkerleje ved koblingen der larmer. Det er ret almindeligt, og ikke særlig farligt.

Det kan jo også være at pedalen bare skal have en klat olie...

Med venlig LR-hilsen og vink og blink

Jens Jagd
Index
46379: sv: sv: Knagende kobling (13-05-2007 18:51:12) (svar på 46378)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Hej Jens

Jamen det er som om at lyden kommer fra en eller anden mekanisk forbindelse ved selve pedalen (fjeder etc.) men det er svært at høre.

Jeg syntes jeg har prøvet at søge i trådende men kunne ikke lige finde noget som gav mening.

Jeg kunne da godt finde oliekanden frem og prøve.

Vi ses derude

Peter Toft
Index
46416: sv: sv: sv: Knagende kobling (14-05-2007 16:04:57) (svar på 46379)
John Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.54.73.45)
Hej Peter

I min 1988 90" kom der på et tidspunkt knirke- og knagelyde ved tråd på pedalen. Jeg for frem med WD40 dåsen og smurte alle bevægelige dele - sågar fjederen - men intet hjalp! I hvert fald ikke før jeg nåede op til koblingshovedcylinderen, dér hvor trykstangen fra den øverste ende af pedalarmen trykker på stemplet i hovedcylinderen. Lidt smøring dér, i kontaktpunktet mellem trykstang og stempel, fjernede mislydene - for en tid i hvert fald, så må man på den igen. Det er lidt besværligt at komme til, under et dæksel som sidder med 6 skruer der ikke er nemme at nå og inde bag en gummimanchet, så langt inde at du må tape to af de tynde røde slanger fra WD40 dåserne sammen for at nå. Go' fornøjelse.
Index
46417: sv: sv: sv: sv: Knagende kobling (14-05-2007 16:37:48) (svar på 46416)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Hej John.

Det lyder som et delikat stykke arbejde, jeg skal i gang med...nå men jeg må prøve.
Jeg har som sagt lige fået skiftet min hovedcylinder og det udelukkede jeg faktisk at det kunne være der lyden kom fra.

Tak for de gode råd.
God sommer

Peter
Index
46419: sv: sv: sv: sv: sv: Knagende kobling (14-05-2007 17:50:58) (svar på 46417)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.117)
Lige en bemærkning omkring WD40's smøreevne, den er meget begrænset, problemet opstår når man skal lave et produkt der både skal opløse og smøre, det er to modsætninger og WD40's opløsende/løsnende evner overstiger langt smøreevnen.
Der fåes specifikke smøreolier på spray, med samme "snabel" som WD40.
So, if its aint stuck, then oil it.
Mvh
Kenneth Poulsen - med op til flere WD40 dåser på lager.
Index
46420: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Knagende kobling (14-05-2007 18:00:47) (svar på 46419)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Hej Kenneth

Jeg har før hørt dette om WD 40 og har bagrund af dette købt et super middel som er rustløsner med høj smøreevne
Jeg købte det hos Berthelsen og det hedder: Tec 2001. m. snabel :-)
Det skulle kunne bruges under de fleste forhold hvor der skal bruges smøreevne.

Vi ses derude

Peter Toft