tilbage

Land Rover Forum  

46195: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 09:55:11)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

...... der diskuteres meget for tiden, om de "forferdelige firehjulstrækkere", om beskatning, om mærkater, om miljøbelastning, etc.

Jeg vil opfordre DLRK til at engagere sig i den offentlige debat og formulere en PR-strategi for at fremføre vores synspunkter på en mere nyanceret måde.

Efter J. Berthelsens håbløse optræden på DR Kontant igår, kan jeg meget godt forstå at politikere og miljøorganisationer ser rødt.

DLRK bør ikke lade et neandertalsk indtryk blive stående uimodsagt – og det er på tide vi gør noget for at give et mere nyanceret og balanceret billede af hvad vi står for.

Vi må kunne formulere intelligente synspunkter, istedet for at nedgøre vores kritikere med labels som "miljøterrorister" og "politikertåber". Det er i aller højeste grad i vores egen interesse.

Morten B


46196: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 10:49:36) (svar på 46195)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Jeg er meget enig i at vi som organisation bør fremstå med en fælles holdning til dette at køre i 4x4 i hverdagen men så sandelig også som hobby/passion

Men det er at gå for vidt at sige at udsendelsen igår d,8/5 efterlader et neandertalsk indtryk.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg selv ville svare når man for stillet et så kryptisk et spørgsmål som " Syntes du det er iorden at man sviner miljøet fordi du og mange andre gerne ville have lov til at køre i de store firehjulstrækkere"
Da er vel ingen der syntes det er ok at svine i miljøet og udlede mere co2 end højest nødvendigt, men at stå i TV og få et sådant spørgsmål ville måske kræve lidt mere tænkepause end denne turbojounalist af en studievært tillader.

Jeg kender udemærket den gode herr Berthelsen og jeg er sikker på at det var ikke et genereliseret svar men nok mere et udtryk for en stor passion for 4x4 på alle måder.

Den allestedsnærværende miljødebat er ved at nå hysteriske højder og så er det da meget nemt i samfundsdebatten at finde en stor skydeskive som 4x4 og dets brugere.

Men du har da en pointe herr Bibow ang. en fælles holdning som klub

Peter Toft
46230: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 18:16:26) (svar på 46196)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.2.142)
46197: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 10:54:12) (svar på 46195)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.73.152)
"...de hører kun hjemme i plantager i Jylland og i bjergområder..." - MEN, så er jeg da glad for at familien har 100 ha.plantage. Og det er også godt at jeg har en rigtig 4x4 når boogietraileren skal trækkes ud i den fjerneste, mest mudrede ende for at give nogle nobilis gødning, eller hente brænde til brændeovnen...

Og mht. Mr.Berthelsens "forsvar" for 4x4, hvor var så forsvaret for os der rent faktisk bruger vores 4x4 til det de er beregnet til arbejde i skoven, ordne hegn på marken, hente havre til hestene osv. osv.? Det er jo trenden, det er det folk vil have idag...? Ikke godt nok.

Jeg bakker fuldt op om at DLRK engagerer sig i denne debat, og kommer med en udmelding.

Lad os se jer der har været i Afrika på rejse, jer der kører i en gammel SII på marken og jer der i det hele taget lever et liv med en 4x4 som det er meningen. Jeg ved at I er derude, og at der er mange i klubben... (Stooor smiley)

MVLRH og øf øf

Jens Jagd
46198: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 10:57:36) (svar på 46195)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.97.68)
Fuldstændig enig. Det er da en skændsel at vi ikke kan svare med andet end "det er trenden i tiden" når "vi" bliver spurgt foran et par mio seere.
Måske vi har en problematik her der hedder at Land Rover er røget i gruppe med wannabe off-roaders der aldrig (!) bliver beskidte. De køres af folk der ikke er ramt af den engelske syge og af den charme vi ser i vores køretøjer.

Vores biler sviner. Men ikke så voldsomt igen. Jeg kører 10 km /liter på diesel og mange jeg kender med ligegyldighedsbiler kører kun 12-14 på diesel. Ikke den store forskel. Slet ikke når man inddrager at vi jo nok ikke kører så mange meter som andre biler.
Desuden siges det jo at 70% af Land Roverne der er produceret stadig kører. Det koster immervæk en betydelig miljøbelastning at producere en bil. Det kan man køre langt for.

Jeg melder mig gerne til et udvalg der skal formulere et officielt notat om klubbens holdning, hvis nogen ellers bakker op om det.

FOCs
RR 84 TD
46200: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 11:11:38) (svar på 46198)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
I den hede debat der pågår omkring 4x4, synes jeg helt man mangler oplysninger om, hvor meget en ferieturist og/eller komunalbestyrelsesmedlemmer. MFer o.a. notabiliteter griser med CO2 på en tur til Thailand og Langbortistan i øvrigt.
Hvordan ser det ud med krydstogter, støjende privatflyvning, og andre brændstofkrævende hobbies.
Mit ærinde er ikke at lægge disse andre fritidssysler for had, men jeg synes debatten går meget ensidigt på 4x4.

mvh
Knud, med god samvittighed pga træpillefyr :-)
46201: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 11:21:16) (svar på 46200)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.97.68)
Kanonide du der ligger for dagen. Så kunne hver enkelt borger få en opgørelse over hvor meget CO2 de forbruger. Hver gang man så bestiller en rejse, tanker, bestiller fyringsolie etc etc får man så et tal for udledt kg CO2 (for debatten kører jo kun på CO2 lige nu).
Der var jo en ophedet debat sidste år der gik på at almindelige dagligvarer jo osse repræsenterer en CO2 belastning (produktion, transport, affald mm.). Det kan ikke være helt billigt at vi køber al vores frugt fra Spanien som eksempel.
46211: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 13:16:46) (svar på 46200)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Nu har jeg lige været inde og kigge på Danmarks Statistik

1.1.1993 var der 1.604 mio personbiler (hvideplader)
1.1.2007 var der 2.020 mio personbiler (hvideplader)
1.1.2007 var der 459 tusinde varevogne

Det giver ialt pr. 1.1.2007 2.479 mio biler med en totalvægt på max. 3.500 kg.

Heraf er der 124 tusinde varevogne med en totalvægt over 3.000 kg. men under 3.500 kg. Det svarer til 5% af bilparken.

Så taler vi om de formastelige 4x4 som det seneste indgreb skulle hindre - der kører måske 20.000 biler rundt i dk. Ja jeg kan godt se de store perspektiver i det

1.1.1993 var der 5.180 mio indbyggere i danmark
1.1.2007 var der 5.447 mio indbyggere i danmark.

Det er vel tydeligt at antallet af personbiler er steget væsentlig i forhold til befolkningen.

Nu så jeg også den del af kontant i går - og syntes heller ikke at Jan klarede den særlig godt. Men til hans forsvar skal lyde, så er DR Kontant jo ikke ligefrem det mest forbruger oplysende program - nærmest omvendt - der er vel egentlig tale om en form for revolver journalistik - der alene fremstiller sagen fra en enkelt side.

Næ jeg syntes det er mere seriøst når skatteministeren kommer med sådanne forslag og giver interveau om dette samtidige med at han sætter sig ind i sin V8 minister BMW - det virker meget troværdigt.

mvh
Eddie
Nej lad os få en seriøs debat om det istedet. Enig i at DLRK måske kunne lave noget lobbyarbejde.
46223: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 16:41:01) (svar på 46211)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Gad vide hvor meget afgift, der er betalt af skatteminister BMW'en?
46204: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 12:05:47) (svar på 46198)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Jeg er meget glad for at flere backer op om idéen – og synes vi skal fokusere på at arrangere en dialog og et møde, for at udforme en DLRK-politik på området, og en pressemedelelse.

Det er vigtig at vi forklarer vår interesse ( læs: passion) for vores biler, med noget mere definerbart end "trend". Det handler i højeste grad om et miljø, om historie, om en "livsstil i den høyre vognbane", etc.
Der findes meget positivt at sige om vores biler og aktiviteter, og debatten trenger til disse positive points.

En miljøpolitik er helt nødvendig for DLRK - for ikke at blive satt ud på et sidespor. Det er rigtig at mange af vores biler sviner, men vi skal kæmpe for at svine så lidt som muligt og bygge vores aktiviteter på en ansvarlig holdning.

Jeg deltager gerne – hvordan skrider vil til handling?


Morten B
46207: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 12:20:30) (svar på 46204)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Morten

Godt initiativ. Som PR ansvarlig i en større virksomhed ved jeg godt hvordan mediemaskinen virker, og hvordan en forkert talsmand kan manipuleres osv. Igår havde DR sat agendaen på forhånd og ville blot bekræftes af en de vidste IKKE var kommunikationsekspert. Synd for den engagerede Jan B. - men DR fik hvad de kom efter.
Jeg kan kun opfordre til at man IKKE udtaler sig til medier uden at vide hvad man gør. Læs interview igennem, tjek citater, gå IKKE på live tv, tænk over spørgsmål inden de besvares osv. Det er generelle tommelfingerregler som de fleste firmaer nu om dage mestrer.
Og pointen med forskellen på diesel og benzin, partikelfiltre, afgifter de forkerte steder OG ikke mindst hvor mange biler det drejer sig om - fx i forhold til antallet af svinende knallerter, busser og varevogne - var slet ikke med.
Kan vi alliere os med LR Danmark eller FDM, der jo er på billisternes side? Var det en ide?
46208: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 12:37:44) (svar på 46207)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)


Joda - jeg tror en "ny alliance" ville være til vores fordel – en association med FDM ville styrke DLRK.

Men først må vores klub finde sine egne ben. Hvilke position skal vi tage i debatten? På hvilke områder ønsker vi at markere os? Når vi har taget stilling til nogle af disse spørgsmål og har en formuleret politik, tror jeg sikkert vi kan fange interesse – både blandt evt. samarbejdspartnere og i media.


Morten B
46212: sv: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 13:27:39) (svar på 46208)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.169.160.228)
Vi skal også huske at der er forskellige medlemmer i klubben. Jeg selv har det som ren hobby så mellem de to sidste syn blev det kun til 5.000 km. Så er der dem der skal bruge trækkraft pga. bosted, hestetrailer (som ikke kan trækkes af en Suzuki *smiley*) eller andet og så dem der synes den er sej.
Jeg er en af dem der "sviner" med en 90 tommer V8 og jeg ved det godt og det er ikke noget jeg ønsker. Omvendt er det en del af mit liv som ikke er politisk korrekt hvorimod de økologiske gulerødder min børn spiser nok er - og det er så komplekst som det her er. Ham der tager flyet til frimærkeudstilling i Dortmund har vel samme dilemma.
Lad os markedsføre vores
- køreruddannelse
- holding til "Treat Lightly"
- vores medlemsskab af Friluftsrådet
- tur med kræftramte børn
- militærets ret til vores biler i tilfælde af konflikt (gælder det ikke stadig?)
- og sikkert meget mere
Vi har lov til at være her så længe vi opfører os ordentlig. Den dag der er nogen der kommentere på min bil vil jeg spørge til ferievaner, hobbyer m.m. så folk kan forstå at vi er lige så politisk korrekte som alle andre. Der er bare nogen der har haft behov for at kaste lys på store 4x4 biler nu men effekten på det rigtige problem - CO2 og plads på vejene - kunne løser på mange andre måder.
Land Rover for ever
Jørgen
46226: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 16:59:11) (svar på 46212)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Hej Jørgen.

Det kan være du bakker mig op i min holdning til road pricing?
Jeg mener at man skal betale afgift af sit bilforbrug og ikke af sit ejerskab. Dermed skulle der selvfølgelig stadig være forskel på forurende biler og miljøvenlige biler.
Så ville man kunne have biler, der passer til ens behov. Vi har jo eksempelvis Land Rovere, der forurener meget, men kun hvis de kører. Til gengæld kører de ikke så meget. Hvis nu folk havde råd til at have en fornuftig bil til daglig brug, så var der nok flere der kun ville køre i deres Land Rover når de havde behov for det.
Det samme gælder jo børnefamilier. De skal have en stor bil for at transportere alle, men alligevel ser man tit far eller mor alene på vej til arbejde i en stor stationcar.
Hvis nu man ikke betalte afgift af at have to (eller tre eller fire) biler, men derimod betalte dyrt for at køre langt i store biler, og mindre for at køre i miljøbiler, så ville miljøet vinde. Det ville til gengæld ikke være så godt for betalingsbalancen, fordi folk ville købe flere biler, men køre mindre i hver bil.
46202: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 11:25:53) (svar på 46195)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Let's face it. Vores biler forurener væsentligt mere end gennemsnittet. Det gør de, fordi de opfylder nogle behov, der er anderledes end gennemsnittet.
Jeg vil også gerne bakke op om, at vi i DLRK skal ud af busken forsvare det at køre i Land Rover. Jeg synes vi skal overveje at lave en "kampagne", der fortæller at de fleste af os ikke bare kører Land Rover for at forurene.

Jeg er træt at folk, der kører rundt i åndsforladte renaulter og lignende, kommer med kommentarer om min bil i forurenings- og afgiftsdebatten. Til gengæld har de ikke problemer med at ringe efter assitance, når der skal trækkes biler fri af driver i en snestorm, hvor de aldrig skulle være kørt ud i en almindelig bil. De spørger også gerne mig når spejdernes grej skal køres ud i skoven, for deres bil kaunne jo blive mudret eller ridset.
Det er ok for mig - Jeg stiller gerne op og hjælper; men så lad dog være med at sige, at man ikke har brug for en Land Rover i Danmark.

MVH.

Jakob - Der kører Lupo 3L når jeg skal langt. Fordi jeg har råd til to biler. Hvis jeg skulle af med en mine biler var det IKKE Defenderen!
46203: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 11:55:40) (svar på 46202)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Klubben bør have en klar holdning til alt det her, der bliver viderebragt af en person med pæren i orden, som ser ordentlig ud(man skal ikke ligne en original alt for meget), og som kan formulere sig kort, klart og præcist. Når vi har sådan en frontfigur, kan vi blande os i debatten, og tage tyren ved hornene.

Og så skal de ellers have stryg, vi kan bruge kørsel med kræftsyge børn i Høvelte, fritrækning af biler om vinteren, bilen som uundværligt redskab i landbruget, ude på landet osv. osv.

Vi har de bedste biler.
Vi har de dygtigste kørere.
Vi har det bedste sammenhold.
Vi har de bedste arrangementer.

Så bare klø på!

(manden der brugte en RRC 2,4 VM til at køre mere en 5000km på uraffineret, filtreret rå rapsolie -for at bevise at man kan.)

/tony
46206: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 12:13:31) (svar på 46202)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.151.159.132)
Det vækker en tanke jeg har puslet med længe, faktisk siden snestormen hvor TV2 fulgte en fyr i en Patrol som var lavet om til off Road, (jeg mener endda at kunne huske vi også fik tilbuddet på "opslagstavlen") Fyren morede sig over en VW-4X4 ting der stod fast i lidt sne.

Så var det jeg tænkte om ikke man kunne påbyde at alle som har en bestemt type bil (vores slags) skulle påtage et vist ansvar i form af bjærgning i undtagelses situationer, som nu 10cm. sne.
I Norge er reglen at hvis landet besættes disponerer forsvaret over alle 4x4 vogne.

Mht. til Jan's optræden på tv, var han jo synlig nervøs, netop han havde kunnet fortælle om formålet med at køre off road så det var vist bare "bad luck".

Så bør vi også have bedre muligheder for at skifte motore til noget mere miljøvenligt.
Nok fra mig.
Forklar omgivelserne om glæden i terrænet.

Mvh
Hans Peter
46237: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 20:57:11) (svar på 46202)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
Tja bummelum, forurener en LR virkeligt så meget mere end almindelige menneskers almindelige personbiler?

Min svigermors Nissan Sunny fra 80'erne kører 12 km/l benzin.

En Toyota Yaris jeg lejede for et par år siden kørte 12 km/l ifølge Toyptas webside og det stemte med forbruget jeg oplevede.

Hvad er det lige en normal Volvo/Audi/Ford/Whatever stationcar kører på literen?

Min 90" også fra 80'erne kører 10 km/l diesel.

Jeg har læst mig til at Freelandere og Suzuki Grand Viterraer kører 13-14 km/l diesel.

Så jeg har lidt svært ved at købe den med at vore biler forurener så fandens meget værre end hvad andre kører rundt i.

Der er naturligvis nogle V8 LR der kører 1-cifrede km/l. Men der er da også en hel del "kør hurtigt" personbiler med sådanne motorer og ditto benzin tørst. Dem er der bare ikke rigtigt nogen der kører hetz mod for tiden.

46215: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 14:41:55) (svar på 46195)
Kristian Skaarup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.6.243)
Programmet Kontant elsker sensationsjournalistik og siger man ja til at deltage i programmet så ved man at man får stillet en masse hurtige spørgsmål som man dybest set ikke får mulighed for at besvare ordentligt. Derfor undrer det mig at J. Berthelsen ikke var mere forberedt.

Hele programmet handlede om at udstille 4x4 ejere som amerikanerliderlige mennesker der havde en "romantisk" forestilling om at DK var Rocky Mountains. Åndssvage "livsstilseksperter"

For mig handler det altså ikke om det at jeg kan køre hvor jeg vil og at det er en trend.

Jeg har altid været vild med firehjulstrækkere især fra 80érne. De har en komfort der er anderledes end alm. personbiler men jeg ser det stadig som komfort. Man sidder højere og har bedre udsyn.

Det blev også fremlagt at bilerne fyldte mere i gadebilledet. Det passer altså næppe. Så skal alle stationcars jo også fjernes, de er da mange gange længere.

Hele CO2 snakken er jo ikke seriøs. Der er andre ting i debatten der skal tages hånd om før bilerne. Flytrafikken og pesticidforbruget blandt andet.
Hvad med at udvikle andre former for brændstof.
Vi kan jo ligeså godt se i øjnene at biler er kommet for at blive.

Med venlig hilsen

Kommende Defender ejer og nuværende Suzuki Samurai ejer
46216: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 14:51:14) (svar på 46195)
Esben Haugland #7643, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Helt enig i at DLRK bør have en holdning til 4x4 generelt, som vi kan stå ved. Det er jo imidlertid svært at finde fælles et fælles ståsted med så mange medlemmer...

Personligt hører jeg til dem, der ikke nødvendigvis ønsker at forsvare kørsel i 4x4;

For at være helt ærlig føler jeg ikke noget fællesskab med førerne af Disco 3'ere og RR HSE/Sport m.v., der ser ud til aldrig at have kørt andre strækninger end Strandvejen/København K. Og jeg er ganske overbevist om, at forstadsfruerne i de sølvgrå millionbiler med alufælge intet har til fælles med størstedelen af DLRK's medlemsskare.

Disse mennesker har sandsynligvis ikke engang kendskab til, hvilken motor, der ligger i deres bil, og jeg har ikke lyst til at blive slået i hartkorn med folk, der alene køber LR eller RR for statusværdien. Jeg synes derfor ikke, at DLRK generelt skal forsvare folks kørsel i 4x4.

DLRK organiserer i mine øjne LR- og RR-ejere, for hvem bilen er en interesse eller måske ligefrem en hobby. DLRK bør derfor alene varetage DERES interesser; f.eks. vidensdeling, kørselsuddannelse, muligheden for terrænkørsel osv.

DLRK bør efter min opfattelse fortælle bredt, at klubbens medlemmer går op i deres bil og bruger den til formål, som almindelige biler ikke magter. Klubben er ikke en forsamling miljøsvin, der kæmper for retten til at brænde diesel af, men en kreds af ansvarsbevidste personer med en interesse for biler, der kan noget, som andre biler ikke kan. Det er derfor ikke fair at sammenligne DLRK med Lupo-ejerne.

MLRH

Esben H

- der også har en lille, miljøvenlig bil til daglig kørsel...

46217: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 15:06:46) (svar på 46216)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Jeg er enig med de fleste af dine synspunkter, Esben – men jeg vil meget gerne se DLRK udferdige en miljøpolitik. Som du påpeger, er det med garanti ikke en politik alle klubbens medlemmer vil være enige i, men det betyder ikke at vi kan leve uden at tage stilling i disse tiders miljøspørgsmål.

Problematiken omkring miljøbelastning fra køretøj – private og offentlige – kommer til at prege debatten i lang tid fremover. Det ville være trist hvis køretøjer som vores Land Rovere bliver et symbol på manglende ansvar og miljøbevisthed – blot fordi vi ikke tager til intelligent modmæle.

Dette handler ikke om Strandvejen, forstadsfruer, eller alufælge – men om at hæve vores røst i en debat der i en urimelig stor grad er kommet til at handle om "4x4".


Morten B
46220: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 15:54:44) (svar på 46217)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.208.62)
Det sjove er at der ingenting er galt med vores biler. Der er kun noget galt med brændstoffet. Hvis brændstoffet er baseret på afgrøder der fornyes på årsbasis, så kan vores biler udlede 80 tons CO2 på vej til bageren - men alligevel være CO2 neutrale på årsbasis. Så lad os lade det olie ligge under havet og finde en anden måde at tjene vores penge på, og så fylde raps og ethanol i tanken.

Ja, det synes jeg ihvertfal.

Michael Nielsen
46225: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 16:48:52) (svar på 46220)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
Michael, der trykker du jo på en meget øm byld.

Jeg ville meget gerne undgå CO2 udledningen fra min RRC 2,4 VM, men som kylling tør jeg ikke hælde rapsolie på den i skræk for at blive knaldet af staten for afgiftssvindel.
Så længe staten har den syge holdning, at vi ikke må bruge andet brændstof end det Kongelige autoriserede skattebelagte Brændstof, tager jeg situationen nogenlunde roligt.
Staten ved nok bedre end lille jeg, hvad der er godt og skidt?????, og hvis ikke det er tilladt at undgå CO2 udledning, må det nok være fordi det trods alt, på en eller anden finurlig måde, er bedre at udlede CO2 af fossile brændstoffer.

Som et kuriosum, kan jeg oplyse om at det også er forbudt for 3 naboer ude på Lars Tyndskids mark at gå sammen om en vindmølle og forsyne sig med el fra en sådan. Så må det jo alligevel være bedre at belaste atmosfæren med CO2, uden jeg dog helt kan forstå det.

Jeg synes også det ville være en rigtig fornuftig ide med en klog, velovervejet holdning og udtalelse fra DLRK om MEDLEMMERNES brug af LR. Cafe-ræserne er jo ikke medlemmer af vores mudderforening :-)

mvh
Knud, der er lidt forundret over den af staten udviste dobbeltmoral samtidig med at jeg ser ud over naboens EU-betalte brakmark, hvor der kunne dyrkes raps!!!!!!!!
46221: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 16:08:51) (svar på 46217)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Hej alle

Det er fantastisk at være medlem af denne klub og som flittig bruger af dette medie kan jeg se at det nemt kunne lade sig gøre at flikke en pressemeddelelse sammen.
Men spørgsmålet fra mig går på om vi skulle nedsætte et lille og hurtigt arbejdende udvalg til at løse denne for mig meget nødvendige opgave, eller skal vi bruge kommandovejen ?
For mig at se er der ikke mange skud i bøssen hvis vi ser den drejning miljødebatten har taget.

Den miljøbevidste Lr-Bruger

Peter Toft
46227: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 17:07:07) (svar på 46216)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.167.70)
Hej Esben.

Bemærk i øvrigt at jeg kører Lupo 3L fordi den, ligesom min Land Rover, kan noget andre biler ikke kan. De kører begge lige langt på en tankfuld diesel. Lupoen's tank er bare kun 1/4 størrelse af Land Roveres ;-)
46224: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 16:43:01) (svar på 46195)
Morten Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.126)
Jeg synes vi skal tage afstand fra debatten og prøve at positionere os som Jaguar Klub DK, Ferrari Klub DK, BMW Klub DK, Porshe Klub DK, Ford A klub DK (hvis en sådan findes) osv - De har alle ligesom os har en passion for biler af et bestemt mærke som de dyrker på samme vilkår som os - Nogen af dem lejer Jyllandsringen til deres arrangementer - Vi lejer en plantage eller lign....

Jeg kørte forleden til Jylland og kom til at ligge bag en kortege af Ferrarier - i anledning af jubilæet - samtlige motorvejsbroer var fyldt af folk med kameraer....Jeg gad vide hvor mange af dem der tænkte på miljø og CO2...

Jeg synes ikke vi skal gøre os til talsmænd for alle dem der kører op og ned af HC. Andersens Boulevard i en Porshe Cayenne Turbo med 521 hk - De må tale for sig selv...

Selvfølgelig er der også medlemmer i vores klub med RR Sport Turbo med rigelig ydelse....Men mon ikke Ferrari klubben tæller et par Enzo'er...Så helt unikt er det vist ikke...

Jeg synes vi skal melde ud vi er en flok bil-interesserede der har kastet kærligheden på Land Rover og disses evner som vi afprøver ved nogen arrangementer vi afholder...

At folk tit sætter lighedstegn mellem LR og en 4x4 er jo egentlig bare en cementering at vores bilmærkes success - En rigtig cola hedder Coca og en rigtig 4x4 hedder LR - Men som sådaner det jo ikke vores problem - Jeg synes da heller TV skulle interviewe Porsche importøren....
46231: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 18:41:09) (svar på 46224)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.183)
Fandt lige et engelsk link vedrørende facts om 4 x 4 køretøj.

http://www.4x4prejudice.org/

mvh

2547 Steen

http://www.sitecenter.dk/laro
46233: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 19:31:27) (svar på 46231)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Hej Steen – tak for linket! Glimrende webside, med gode argumenter og et sagligt perspektiv.

God læsning for alle, der er interesseret i debatten.



:-D Morten
46240: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (09-05-2007 22:24:24) (svar på 46233)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.85.151)
Morten Bibow har ret i at DLRK skal være mere oppe på mærkerne og give tilbage i den hetz der køres mod bl. andet
Landrovere. Det er jo tragikomisk at opleve især københavnere kagle op om co2forurening og brændstofforbrug samtidig med at de kontraherer jyske håndværksmestre til at komme og male og ombygge fordi de er billigst. En ting som ikke har været
berørt i debatten om firehjulstrækkere er den passive sikkerhed; hvor ofte læser man ikke om sagesløse bilister der er dræbt eller lemlæstet fordi andre ikke kan køre ordentlig. Jan Bertelsen gjorde ikke nogen god figur, ikke fordi han ikke brænder for sagen, men er man ikke medievant
kan man nemt falde igennem.
46244: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 02:26:38) (svar på 46195)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.3)
Kære med medlemmer.
Først og fremmest skal vi ikke gå i fælden, vi kan lige så godt se det i øjnene, der bruges mere bændstof i "en stor firehjulstrækker" end i en Lupo, der til gengæld bruger meget mere end den der cykler, der sikkert udleder mere metan end den der går. Uanset hvordan vi vender os, så vender røvetten bagud.
Trenden ligger i, at det er journalistsmart at forfølge firehjulstrækkere for tiden, det har længe været sådan i det store udland, feks. profilerer Paris´s borgmester sig på at forbyde firehjulstrækkere i byen.
Jan Bertelsen gjorde det helt rigtige i Tv, for han gled let og elegant af på spørgsmål, der kun blev stillet for at provokere.
Så længe den gruppe der forfølges, ikke er særlig stor, og personerne i gruppen ikke er definerede som almindelige borgere, vil der være salg/stemmer i at forfølge dem.

I halvfjerdserne var det motorcyklisterne "rockerne", der måtte stå for tur.
I dag er der ingen der gør når tusindvis af motorcykler hver Osndag starter op for at mødes til en kop kaffe et eller andet sted.
Uanset hvilke rimelige, fornuftige og overbevisende argumenter vi i klubben kunne blive enige om, så ville vi tale for døve øren.
Først når det går op for pressen og politikerne, at det er ganske almindelige ansvarlige borgere der, af mange forskellige grunde, foretrækker disse køretøjer, og når antallet af disse borgere bliver stort nok, så det giver bagslag at køre en hetz, vil piben få en anden lyd.
Indtil da er det bedste vi kan gøre at holde en lav profil, for Land Roveren er alligevel højt hævet over janternes fnidder.
Venlig hilsen
Hartley
46246: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 08:05:39) (svar på 46244)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Hartley.

Jeg er meget enig med dig. Som samfund og medieverden er skruet sammen i dag, tager man nogle letfattelige sager op, som kan "samle" nationen til fælles fodslag. Men bare rolig; om ikke så lang tid, er det en anden gruppe og et andet emne, der står for skud. Bare se hvor kort vores hukommelse er, når der er folketingsvalg.

Forøvrigt har jeg aldrig opfattet mig selv som ejer af en "4x4" eller firehjulstrækker, men som ejer af en Land-Rover, hvor firehjulstræk kan tilvælges ved behov..

Mvh.
Verner/451
www.88-109.109-serie3.dk
46247: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 09:08:20) (svar på 46246)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.127.143)
Hej alle
Jeg blev så edderspændt irriteret over Kontant udsendelsen, at jeg i går sendte dette indlæg til Politiken med håb om optagelse... Hvis det ikke kommer i, så håber jeg der er nogen i vores lille kreds, der vil være enig med mig...


Lad os få et miljøklippekort

Det er på tide nogen tager alvorligt fat i miljø- og energipolitikken, så den ikke også bliver offer for tidens tendenser til populistiske her-og-nu hovsa-løsninger, hvor der peges fingre af først den ene så den anden mere eller mindre sagesløse gruppe.
Tirsdag den 8. maj havde Kontant et af tidens hadeemner i gabestokken, nemlig firehjulstrækkere, der for nemheds skyld slås under ét. Ingen grund til nuanceret debat her. Alle muslimer er potentielle terrorister og alle firehjulstrækkere er unødvendige benzinslugere. Hvorfor dog udfordre seernes intelligens, sunde fornuft og danskernes høje uddannelsesniveau? Anledningen var formodentlig det nys vedtagne indgreb, der bl.a. gør firehjulstrækkere på gule plader væsentligt dyrere.
For ikke at blive anklaget for fordækt lobbyisme skal jeg med det samme indrømme, at jeg selv er indehaver af en formastelig firehjulstrækker. En Land Rover Defender med et forbrug på omkring 10 km/l diesel.
I programmet tager man med rette fat i Suzukiforhandlernes dårlige rådgivning omkring diesel kontra benzin. Fair nok, men så går det galt. Det kræver frakobling af ganske almindelig intelligens at forstå programmets store opstandelse omkring den kendsgerning, at spænder man en stor trailer bagefter en firehjulstrækker med en underdimensioneret motor, så stiger benzinforbruget. Måske skulle man have indkaldt en ”ekspert” til at forklare..? Og en indkaldt reklamebureaudirektør, der er kendt for at have en velformuleret mening om det meste, hopper også på vognen med at kæmme alle over en firehjulstrækker og giver et åndsforladt vildskud som forklaring på, hvorfor et vist ”segment” foretrækker firehjulstrækkere: Det er den indre amerikaner, der drømmer om Rocky Mountains. Nå da. Men der er heller ikke nogen, der tager sig tid til at undersøge påstanden om, at firehjulstrækkere primært er til at køre i bjerge med. Det står som en uimodsagt selvfølgelighed, for at sætte deres totale unødvendighed på spidsen. Det efterhånden ret store antal personbiler, jeg har trukket fri i bakkerne omkring hjembyen de sidste mange vintre, har da nok en idé om at der kunne være andre grunde til at køre firehjulstrækkere.
Et indkaldt sandhedsvidne: Jan Bertelsen, der er bilforhandler og firehjulstrækker-entusiast, blev ramt af en ugæstfri maskingeværsalve af spørgsmål, hvor der ikke var en ærlig chance for at svare noget, der kom på tværs af programmets korstog mod disse latterlige mænd og deres unødvendige køretøjer. Hvorfor dog forsøge at forstå, når nu dommen er afsagt på forhånd?
Jamen er det da også rigtigt, at det kun firehjulstrækkere, der har store forslugne motorer? Når jeg kigger rundt i nabolaget, så får jeg da hurtigt øje på biler, der bruger væsentligt mere end min veltjente Land Rover. Et par Mecedesser med voldsomme V8 motorer holder parkeret i den nærmeste garage. Dem er der åbenbart ingen, der interesserer sig for lige nu. Eller alle dem, der slæber af sted med campingvogn eller flydende sommerhuse forklædt som lystyachter med motorkraft nok til en mindre færge eller...
Hvornår får vi en gennemtænkt og retfærdig miljø- og energipolitik, hvor det ikke er øjeblikkets folkestemninger, der kickstarter beslutningerne. Fint nok, at mange opfordres til at mene at jeg er et miljøsvin, men de samme mennesker rejser måske med fly til syden og på skiferie og så har de lige pludselig ikke noget at lade mig høre.
Så på samme måde som vi har et skatteregnskab at gøre op med samfundet for en fornuftig omfordeling af de fælles goder, så kunne man indføre et miljøbelastningsregnskab, hvor det overordnede formål var at stille alle lige mht. til energiforbrug og miljøbelastning. Vi kunne få et miljøklippekort, der ville få et klip ved hver flyrejse, hver gang vi tanker brændstof, hver gang vi får årsopgørelsen fra elselskabet og fjernvarme kompagniet. Ja men det vil være helt uoverskueligt osv. Vel ville det ej og Danmark ville have en teknologi, vi kunne eksportere til det meste af verden. Det ville være til gavn for miljøet og dermed vore børn så en eller anden indsats burde vi kunne ryste op med.
Ja og så ville man kunne fjerne bare én af de mange muligheder levebrødspolitikerne har for at komme med kortsigtede løsninger, der kun har til formål at sikre endnu en valgperiode. Og programmet Kontant kunne bruge seernes tid på andet end at lefle for øjeblikkets folkestemninger. F.eks. ved at undersøge hvornår dieselbiler kan få lov til at køre på én af Danmarks store energikilder: Rapsolie.
Tak for ordet!



46248: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 09:17:01) (svar på 46246)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Edmund Burke said, ‘The only thing necessary for the triumph [of evil] is for good men to do nothing.’

Og det er sagen i en nøddeskal. Hartley og Verner, jeres blåøjede syn på medieverdenens måde at fungere på er ikke tidssvarene.
Hvis vi skal have en chance for at dæmme op for yderligere strafafgifter og forfølgelse af os selv og vore biler er vi tvunget til at gøre modstand. I modsat fald vil "de andre" vinde, ganske enkelt fordi de udnytter medierne bedre end vi gør. Vi har en ekstremt god løftestang at udnytte i historien om de kræftramte børn, og laver vi nogle flere af den slags arrangementer, bliver vi ikke specielt nemme at skyde ned.

/tony

46252: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 09:44:03) (svar på 46248)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.82.94)

Godt ord igen – Hans Kristian og Tony.

Kan vi så få en udmelding fra DLRKs ledelse – det ser ud til at vi er mange der gerne vil se vores klub formulére en officiell policy på miljøområdet – og indtage en mer aktiv rolle i debatten.

Lad os arrrangere et møde!

Morten B

46253: sv: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 10:22:39) (svar på 46252)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.227)
Lige en kommentar - vi er nogen der også kørte Land Rover i midt firserne hvor specifikt 4X4 belv pålagt en en strafafgift på 100.000,-.
Dengang var det Mitubitsi Pajeo der var den størst sælgende 4X4 og afgiften var rent misundelse da den kun ramte 4X4.
Så har været over overskårne "varebiler!" først i halvfemserne.
Og nu er det så "de store firehjultrækkere" der i søgelyset.
Man kunne savne en klar udmelding fra politikkerne om hvad det er de vil.
Er det co2 eller afgifter eller misundelse eller er det fordi de fylder formeget i byen eller er det fordi de er for farlige eller hvad??
Mvh
Kenneth Poulsen - som privat.
46266: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 16:23:36) (svar på 46195)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.252)

Vedr. DR`s Udsendelse og udtrykket "hvorfor 4x4 når vi bor i et af europas fladeste lande" til det kan man sige hvorfor biler der kan kører mere end 130 km/t da det jo er den højeste tilladte hastighed, og hvorfor biler med mere en et sæde, for hvis man ser sydmotervejen og ser hvor mange tusind der hver mogen og aften kører alene i deres bil til eller fra arbejde kan man undre sig over det ikke er der man griber ind, for den co2 udledning må da værer enorm, ellers vil jeg tilslutte mig de andre indlæg der har været.

hilsen hansson
46280: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 19:00:48) (svar på 46266)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Ingen kommentar fra bestyrelsen – det betyder forhåbentlig at vores aktuelle diskussion overvejes :-D

Jeg har skrevet en henstilling til formanden om en kommentar, og bedt om at den leveres her. Så kan vi se om vi atter skal vende os indad mod personfnidder, viskositet, mønsterdybde og dieselrøg – eller om vi skal bruge en smule tid og energi på at definere os selv og vores passion på en mere nuanceret måde end den pressen er ved at støbe til os.

Selv er jeg meget frisk på at bidrage til det sidste – inden vi følger dinosaurusens spor.


Morten B
46281: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 19:43:21) (svar på 46280)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.153.252)
Hej Morten

Jeg er med dig hele vejen
Det Lykkes forhåbentlig til alles tilfredshed at få udfærdiget en fælles og utvetydig holdning til hele miljødisskursen så vi kan fremstå som seriøse brugere af vores køretøjer.

Om det skulle ende op i et møde så kan alle regne med at jeg vil møde op og lade min røst lyde

Mlrh

Peter Toft
Med et stort håb om at det lykkes for os
46282: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 19:52:50) (svar på 46280)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.201)
Det er vel egentligt slet ik miliøet det drejer sig om, det er nok mere fordi at der bliver solgt flere gulpladebiler generalt til private, ergo for den en på afgiften.

Ville man ha et bedre miljø var det da mere på sin ret at lade folk få råd til at købe nye biler i stedet for nærmest at tvinge folk til at køre i slidte biler, med stort olieforbrug til følge!

men kører kun selv 5 km literen i s2a stationwagon 2,25 benzin
46286: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 20:49:17) (svar på 46282)
Merete Kneis #1061, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.89.230.141)
Hej Alle.

Jeg kontakter resten af HB imorgen fredag.

Jeg printer alle indlæg ud og så må vi se om vi kan få et møde op og stå, og lave en udmelding.

Det er klart at dem som har styr på medieverden vil være et godt bud på at hjælp til.

Hej Merete.
47145: Response fra HB? (05-06-2007 16:44:47) (svar på 46286)
Morten Bibow #6918, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Hej Merete K. og HB

Sker det noget efter vores diskussion om DLRK og miljødebaten?

Jeg modtog en mail for en lille måned siden, hvor jeg blev informeret om at bestyrelsen ville komme med et tilbagemelding og en eventuel plan for udformingen af en policy og en media-strategi.

...... knock-knock.



Morten

46288: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 20:51:11) (svar på 46282)
Jørgen Fogh Jensen #1308, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.192.157.27)
Midt i en tid med et voldsomt CO2 hysteri, bør man bruge den time det tager at se denne udsendelse
http://video.google.com/videoplay?docid=4499562022478442170&sourceid=zeitgeist
46346: sv: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (12-05-2007 11:17:33) (svar på 46288)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.117)
Toyota er på banen med en kommentar:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article297133.ece

Så mangler vi bla. Land Rover Danmark.
Importørene er jo de rigtige personer og dem med den mest seriøse baggrundsviden til kommentere på sagen, de kan jo lave fælles udtalelse sig på vegne af deres forhandlere.
Mvh
Kenneth Poulsen - Privat
46428: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (14-05-2007 21:33:51) (svar på 46346)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.230.9)
Jeg orker ikke lige læse alle indlæg som jeg først ser lige nu, med ved hurtig gennemgang aner jeg at også andre kan fokusere på hvad mellem og større automobiler kan køre på 1 liter brændstof. Og jeg spørger gerne kritikere af min 90'TD5 fra 05 hvad de selv kører. Nå-ja, Saäb, BMV,Volvo eller hvad, sådan ca. 9-10 km, når de da ikke ligefrem ligger og kører 180 i timen eller 200 på tyske motorveje. Så hvem sviner i grunden mest? Min TD5'r er omgearet og kører gerne 12 km på literen, og den har ikke svært ved at holde fartgrænsen. Det kunne andre lære nøget af. Man kan blive lidt træt af at høre kritikken. Måske skulle man lave lidt statestik på hvem der kan køre hvad på en liter. Jeg kører forresten også på mountain-bike.
46457: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (15-05-2007 14:50:43) (svar på 46428)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.172.62)
Jeg møder jævnligt folk der med let skadefro mine siger "nååååå sådan en er vel meeeeget tørstig".

De bliver så skuffede når jeg fortæller den kører 10 km/l diesel.

Nok fordi det er ca. det samme deres egen lille kedsommelige pottebil koster ;-)
46432: sv: Om at grave sin egen grav (14-05-2007 22:33:42) (svar på 46195)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Da politiet ryddede ungdomshuset på Jagtvej, hang der en helikopter over stedet hele dagen. Det var TV2 News, (en pop smart nyheds kanal) Og jeg gætter på at de har brændt mere benzin af end jeg gør i min V8 på et helt år ! Jeg så gerne at klubben formulerede en holdning til debatten, men har selv svært ved at deltage da jeg ikke gider hykleriet og urigtige oplysninger i medierne. Min samvittighed i forhold til CO2 udslip er helt fin, jeg tager toget til arbejde, når det kan lade sig gøre, hvis ikke ja så starter jeg mine 8 cylindre.
Med venlig hilsen Kenn
46456: sv: sv: Om at grave sin egen grav (15-05-2007 14:19:18) (svar på 46432)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.172.62)
Jeg bor "et stenkast fra ungdoms huset" og havde "fornøjelsen" af at se og høre helikopteren på nærmeste hold både den dag og i ugen efter.

Det var de fleste gange en Fennec fra Forsvaret, som politiet låner som observations platform når de har behovet. Den kendes let fra tv2new's på farven. Grøn/sort hær kamouflage vs. rød/hvid. Fennechen har også en mere lav og spids krops facon end tv2s.

Mht. dens brændstof forbrug så google på "AS 550 C2"

http://da.wikipedia.org/wiki/Fennec