tilbage

Land Rover Forum  

Index
46587: Olispild 90" 1988 2.5 TD (20-05-2007 22:00:37)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Efter at have læst diverse indlæg fra arkivet er jeg blevet glædeligt overrasket. Min 90" 2.5TD spilder efterhånden for meget olie... Det kommer mellem koblingshuset og bundkarret... Er der korrekt forstået at man kan afmontere bundkarret og derfra skifte pakningerne ved bagerste leje på krumtappen (og er det dem der er utætte) uden størrer besvær?

Thomas (der nu håber det er en mindre operation end først frygtet...)
Index
46589: sv: Olispild 90" 1988 2.5 TD (20-05-2007 22:35:21) (svar på 46587)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Thomas

Du behøver ikke afmontere bundkarret :)
Men til gengæld skal følgende afmonteres før du kan skifte bagerste pakdåse på en 2,5 td:
1. Batteriforbindelse
2. Travers under gearkasse
3. Gearkasse
4. Kobling
5. Svinghjul
6. Bøsning til højgearsakslen
7. Pakdåsen

Samling: Reverse from 7 to 1

mlrh
Claus
Index
46590: sv: sv: Olispild 90" 1988 2.5 TD (20-05-2007 22:46:16) (svar på 46589)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
ØV!
Men se lige:
(saxet fra arkivet)
2464: sv: Oliespild (10-09-2001 21:27:51) (svar på 2456)
Ib Krause-Kjær(medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Nils!

Jeg havde i sin tid samme problem med en 110" TD fra 1987. Oliespildet kom helt tydeligt ved samlingen mellem koblingshus/motor.

Jeg præsenterede Marius Bertelsen for problemet, og han kendte både årsagen og løsningen - det var ikke bare selve bundkarspakningen, der var utæt på det pågældende sted, men derimod de to L-formede gummipakninger på hver side af det der på engelsk hedder "main bearing cap" - den del, der holder krumtappen på plads, og i dette tilfælde i motorens bageste ende - disse pakninger har en tendens til at svinde ind og blive hårde, og derved miste sin tætnende effekt.

Det blev ordnet på en times tid på Marius' værksted, og jeg husker proceduren således:

- olien tappes af
- bundkarret demonteres
- gl. pakningsmaterialer afrenses
- de to bolte der holder "main bearing cap" i motorens bageste ende skrues ud og "main bearing cap" demonteres (pas på lejet!)
- L-pakningerne skiftes
- på igen med "main bearing cap" (pas igen på lejet!)
- boltene spændes til det rigtige moment
- nye pakninger monteres, evt. suppl. med flydende pakning
- bundkarret på igen
- boltene spændes igen med det rigtige moment
- olie på igen

Pinlig renlighed anbefales på det varmeste i de regioner af bilen...

Umiddelbart tror jeg, at selv jeg som "fortovsmekaniker" vil turde binde an med at udføre operationen alene en anden gang.

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Ib Krause-Kjær
Citat slut.....

Er det så på en anden model motor eller..??
Hvis det hjælper er min blok rød...
Jeg troede at olien ville komme ud af proppen i koblingshuset hvis det skulle være den store operation...

Thomas (der må studere den klogebog nærmere....)


Index
46594: sv: sv: sv: Olispild 90" 1988 2.5 TD (21-05-2007 08:59:49) (svar på 46590)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Hej Thomas,

Fremgangsmåden løste mit problem i sin tid, men som Claus beskriver, kan det være pakdåsen længere "inde" i systemet - så er der kun den tunge vej - af med gearkassen osv.

Oftest vil olien dog, som du er inde på, komme direkte fra koblingshuset, hvis det er pakdåsen, der er utæt.

/Ib





Index
46600: sv: sv: sv: sv: Olispild 90" 1988 2.5 TD (21-05-2007 12:10:52) (svar på 46594)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen

Okey, jeg læste det som at olien kom ud fra svinghjulshuset.
Hvis det "kun" kommer fra samlingen mellem motor og gearkasse kan Ib´s løsning være nok. Jeg ville dog undlade at anvende de omtalte L-stykker og istedet indkøbe en tube hvid Hylosil hos Williams. Det er ekspanderende silicone pakmasse og det bliver HELT tæt. Følg brugsanvisningen nøje og bliv ikke forskrækket når det begynder at ryge...det skal det :).

mlrh
Claus
Index
46611: sv: sv: sv: sv: sv: Olispild 90" 1988 2.5 TD (21-05-2007 17:15:44) (svar på 46600)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Hej Ib & Claus

1000 tak! Jeg tror jeg starter med at prøve den "nemme" løsning. Det kommer IKKE ud af svinghjulshuset, faktisk har jeg prøvet at køre med proppen i for at se om der samler sig noget, det gøre der ikke. Jeg prøver Ibs løsning :-)

Thomas
Index
47762: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olispild 90" 1988 2.5 TD (21-06-2007 22:37:09) (svar på 46611)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Hmmm ja.. det hjalp muligvis.. men nu kan jeg så se at det kommer ned fra venstre side af motoren :-) Jeg er da glad for at jeg ikke begyndte på den store version og der så var "næsten" lige så meget bagefter. Nu må den ha en ordentlig gang motorrens og så en tur med højtryk... så håber jeg at finde ud af hvor det kommer fra! Ellers må jeg jo overbevise synsmanden om at sådan skal den gøre... Det gør de allesammen.... ;-)