tilbage

Land Rover Forum  

Index
46639: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 11:11:58)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.209.226)
hej med jer.
jeg har i den senere tid kigget på landrovere på bla. bilbasen og dba. men syns dog at priserne er lige vel pebrede til min pengepung. (leder efter noget til 30 max 40K).
så derfor rettede min far min opmærksomhed mod www.finn.no hvor jeg ku få hvad der på billedet ligner en rigtigt fornuftigt udseenede 109" til lige omkring det prisleje.

de fleste seriebiler til salg der er ex-mil.
jeg har læst her på forummet om denne models særheder og fordele/ulemper. så mit største spørgsmål er nok om der er noget specielt jeg skal være opmærksom på ved disse biler?
er deres særheder noget dere vil gi mig problemer i hverdagen?
er der noget specifikt jeg kan spørge sælger om som kan sortere bilen fra med det samme?

jeg vil jo nødig ta til norge for at finde ud af at det er noget lort, og jeg kan jo nok ikke lokke nogen herfra til norge ;)


jeg har aldrig ejet en LR før så jeg er lidt nervøs som i nok har opdaget. jeg er klar over at man ikke kan sidestille komforten med en moderne bil, og er forberedt på dette, og så er det ligesåmeget sjælen jeg går efter. en anden hverdagsbil ville være at foretrække som supplement, men da jeg først afslutter min uddannelse som ingeniør til næste år kommer den af økonomiske årsager til at skulle fungere som min eneste bil.

jeg har kigget på følgende biler:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10035531&sid=12abcA0M_n311409&pos=7&tot=13
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10110784&sid=12abcA0M_n311409&pos=8&tot=13
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10096371&sid=12abcA0M_n311409&pos=11&tot=13

og som noget helt tredje
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49567720

jeg ved ikke hva en RR ville koste mig i forsikring men de 3 seriebiler ville koste mig halvdelen af hvad jeg gir for min nuværende VW transporter :)

håber ikke mit indlæg er komplet sniksnak.
Index
46642: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 12:12:59) (svar på 46639)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.73.152)
Hej Jacob.

Tillykke med dit valg af kommende bil.

Ikke for at gnide salt i såret, men har du tænkt på at der skal betales afgift til staten af de norske biler? Jeg ved ikke hvor meget det vil beløbe sig til efter de nye regler, men du skal nok regne med at have tegnebogen op.

Jeg ville gå efter en indlandsk 88" eller 109" i god stand, og klappe hesten lidt, og se om ikke der kommer noget spændende.
Lad endelig være med at lave et impulskøb, bare fordi det er NU der skal købes LR. Det kan blive uhyggelig dyrt at købe katten i sækken.

Og sidst af alt - meld dig ind i klubben (undskyld hvis du har gjort det, men ikke er logget ind). Det er en super måde at få hjælp på, og hvem ved...måske er der lige en der har den rigtige bil stående til den rigtige pris.

Mvh. Jens Jagd

Ex SIII-kører og 90" ejer
Index
46644: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 13:02:43) (svar på 46642)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
.... og så er der den ekstra krølle at Norge ikke er et EU-land, så der kommer told og moms oveni:

Sakset fra SKAT´s hjemmeside:

Fra andre lande Ved indførsel af brugte biler fra andre lande end EU-lande skal der normalt betales told og moms. Tolden er 10 pct. og beregnes af fakturaprisen plus fragt og forsikringsomkostninger.

Momsen er 25 pct. og beregnes af fakturaprisen plus evt. told, fragt og forsikringsomkostninger.

Med lr hilsen
Claus

Index
46649: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 14:16:48) (svar på 46642)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.209.226)
Afgiften var jeg skam opmærksom på.
grunden til at jeg kigger i udlandet er at jeg udfra billederne ihvertfald syns at de norske biler til f.eks. 30K ser langt pænere ud og har kørt mindre end feks. de norske til samme pris.

her et sammenlignings exempel:
(ska lige siges at jeg ikke har set nogen af bilerne og kun udtaler mig på baggrund af billederne)

dansk til 39000,-
http://www.dlrk.dk/roverboersen/vis.asp?w=2101&aid=3462&uid=194510348

norsk til 35000,-
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10035531&sid=12abcipNRY925566&pos=7&tot=13

er ret sikker på at misundelsesafgiften på gule plader ikke gælder når bilen har været indregistreret i norge før 97.
min transporter er fra 95 og købt hos HMAK og den blev vurderet og afgiftbelagt efter 1995 regler. betaler også vægafgift og ikke grøn afgift.

bare rolig jeg ska nok lade være med at lave impulskøb, har prøvet at brænde nallerne før.

hvis man køber en dansk serie 3 til f.eks. 35000,- kan man så med rimelighed forlange at den skal være i mekanisk ok stand/uden gennemtæringer??

ved godt man ikke får en altertavle for den pris så det er mere for at få et indtryk af hvad man kan forvente til hvilken pris
Index
46653: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 15:57:34) (svar på 46649)
truls thomassen. l-f (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.165.219.51)
og hvis man går inn på nlrk.no sine sider og videre til landrover forum.. så er det sikkert noen som kan se på de bilene eller kjenner til om hvordan de ser ut..
http://www.nlrk.no/
http://www.lrforum.com/forum/
det er også markedssider her på deisse sidene.. lykke til mvh truls
Index
46655: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 16:12:31) (svar på 46649)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.58.51)
Hej Jacob,

Jeg købte selv en Dansk 88" ex-mili i 40K prisklassen for 2 år siden. Bilen bliver kun brugt lejlighedsvis og listen over ting der er skiftede/gået i stykker ser således ud:

Batteri
Dørlåse
Dørhængsler
Gløderør
Dyser
Brændstofpumpe
Dieseltank
Blæsermotor
Afviserstilk
En hel del elektriske kontakter og stik.
Kølerslanger
Termostat
Udover naturligvis alm. vedligehold, såsom bremser, olier, div. filtre, ventiljustering m.m.

Heldigvis er LR reservedelene billige, men det tar' tid altsammen....

Min kone påstår stædigt at jeg bruger mere tid på at skrue end på at køre i bilen.

Misforstå mig ikke, jeg nyder hvert et øjeblik sammen med min LR - uanset om jeg skruer eller kører, men ovenstående blot for at gøre dig begribeligt at der er mange ting der kan og vil gå istykker på en 25 - 35 år gammel bil.

Fsv. angår rust var min bil i OK stand, dvs. kun overfladerust i rammen og meget lidt i torpedo'en (Mili i DK havde for vane at Pava behandle bilerne). Jeg har selv fået bilen rustbeskyttet hos Dinitrol.

Konklusionen er nok at, uanset hvor meget jeg holder af min LR, så ville jeg nødig være afhængig af den (eller nogen anden 27 år gammel bil) til daglig transport.

Håber det kan bruges?

Mvh
Henrik

P.S. >25 år gamle biler kan forsikres som Classic cars, hvis der er en anden bil i husstanden. Jeg betaler kun kr. 580 om året i ansvar.
Index
46666: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 20:04:59) (svar på 46655)
jacob geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.160.246)
mange tak for svarende allesammen

att: henrik

ja jeg kender godt det med gamle biler har kørt en årrække i en 22 år gammel vw caddy diesel. jeg nåede bla og skifte motor, forreste fjederben, bremsekalibre og en hel del plade.
så jeg er rimelig habil udi perlegrus reperationer.

så det er nok det du også nævner med pålideligheden ved dagligt brug, som jeg er mest nervøs for.

man kan sige meget om min 2.4 diesel transporter, men den har sku altid været pålideligheden selv.
Index
46668: sv: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 20:49:28) (svar på 46666)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.151)
Hej Jacob, du skal være opmærksom på at de norske milli.biler er af typen 1 tons, de er anderledes i rammen end de civile (de er forhøjet ca. 5 cm omkring fjederbefæstigelsen), de har 24 volt strøm/generator, vandtæt/støjdæmpet tændingsanlæg med specielle tændrør magen til dem man bruger på små sportsfly (de koster en bondegård i nordsjælland) og de kører med en forstærket gearkasse der samtidig er gearet en 1/4 ned, dvs. bilen max kan køre 80 km/t.
Hvis du, som det er foreslået, læser på det norske Forum eller det norske køb/salg vil du møde udtrykket "monteret med civil girkasse" og så er gearkassen selvfølgelig byttet til en alm gearkasse, og det kan i øvrigt anbefales at gøre alligevel.
Serie bilers stabillitet afhænger utrolig meget af vedligeholdelsen.
Og som det også er skrevet er det veteranbiler man har med at gøre og det skal være ens hobby.
Ellers ses vi nok i sortfingerklubben.
Mvh
Kenneth Poulsen - 88" 2,5L n/a diesel der starter hver gang.
Index
46687: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 23:19:57) (svar på 46668)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Kenneth.

Er du nu også sikker på det med gearkassen, hvorfor skulle de i Norge have valgt at køre med One ton gear kasse.
De danske 109'ere med samme ramme og 24volt kørere ikke med One ton gearkasse, men måske du har gode kilder.
Ganske interessant hvis du har ret.

Med venlige rover hilsner

Ole #493
Index
46738: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (23-05-2007 23:55:12) (svar på 46687)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.91.52.212)
Hej Ole.
Hvorfor skulle en one ton i norge køre med one ton gearkasse, øhe måske fordi det er en one ton??

Jeg læser alt om seriebiler på det NLRK's Forum og min opfattelse er at alle de norske millitær one ton er med All Helical Gear Type altså den forstærkede type.
Nordmændene gør meget ud af bemærke om bilen er med original gearkasse (AHGT) eller den har fået monteret en "civil" gearkasse, specielt i køb/salgs annoncer.

Det kan være at det er noget man kan vælge til og fra når der købes ind og så kunne den danske importør have valgt fra, til de civile der er solgt i DK.
Jeg mener ikke at den danske krigsmagt haft haft one ton køretøjer, men det har du garanteret mere styr på end mig.
Jeg kan ikke dokumentere noget på de norske milli.biler.
Mvh
Kenneth Poulsen - belær mig, jeg må vide mere!
Index
46784: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (24-05-2007 22:13:21) (svar på 46738)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Kenneth.

Ja, med hensyn til det danske forsvar så har de så vidt jeg ved ikke haft One ton's, af den rigtige slags med ENV aksler ( eller Salisbury) og den gearkasse som vi debatere.

MHS til de norske så har du jo ret i at det må kunne konkluderes som du gør ud fra de info du har fundet.
Det kunne jo tænkes at nordmændene har været klar over at for at kunne "slæbe" sig over bjærgene har det været nødvendigt med den gearkasse.

Ved du om de er "rigtige" ægte One ton's me de rigtige aklser og styretøj osv eller kun gearkasse og ramme, jeg har selv en 109'er fra DK army, den er med One Ton ramme, men ellers er der intet One Ton på den, jeg er faktisk i tvivl om der findes to forskelllige ramme der er hævet for, den ramme der er på min omtales i GB blot som militær rammen!!!!

MVH
Ole
Index
46808: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (25-05-2007 16:34:10) (svar på 46784)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.95)


Hej Ole, de norske renoveringsprojekter jeg har flugt gennem årene har alle været serie III og de har haft Rover aksel for og Salibury bag.
Jeg mener at tro jeg måske muligvis erindrer og er ganske uskikker på at formode, at det kun er op til en hvis årgang at man kunne få dem med ENV aksler, muligvis udgår de samtidigt med at IIA forwardcontrol udgår i -72, de kørte jo også med ENV aksler ( som jo er knokkelstærke og rasende dyre) jeg tror det hænger sådan sammen.
Og så kunne de forskellige storindkøbere jo selv vælge hvilken opbygning/specifikationer de ville have, det kom vil bare an på hvor mange de bestilte.
Mvh
Kenneth Poulsen - der også har haft 110" serie IIA forwardkontrol. (tidligere tankvogn fra vejrstation flyveløse)
Index
46684: sv: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 22:41:17) (svar på 46666)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Hej

Vil bare sige at jeg købte en serie 2A 109" fra '65 med motoren skiftet til V8 og serie 3 gearkasse + en del andre u-originaliteter.

Og jo, jeg har haft aaalt muligt bøvl og en del udgifter, renoveret gearkasse, nyt ventil, starter, vandpumpe og meget andet.

MEN, den har endnu ikke svigtet, så meget at den ikke kunne køre. Jeg har knækket gaskabel i et lyskryds, efter 5 min. var det fixet med en knude og en skrue, jeg har kørt fra jylland til kbh med meget lidt olie på gearkassen, jeg har kørt på ferie i Norge på 7 cylindre og uden 2. gear.
Alt i alt er det gået fint og jeg har altid kunnet komme vidre uden at ødelægge mekanik eller tidsplan.

Jo, sorte fingre og til tider slatten tegnebog, men bilen har sgu kørt hele tiden.

Skal aldrig have andet end min super veteran! ..som forøvrigt er min eneste bil.

Kasper
..glad serie ejer med sorte fingre.

Husk aligevel medlemskabet hos Dansk Auto Hjælp :-)
Index
46685: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 22:58:28) (svar på 46684)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Hej Jakob.
Du kan altså også finde en 90" til billige penge, der er f.eks en til salg pt på rover børsen til 25k, hvor du måske skal bruge lidt på at syne den, men med dit budget på max 40K tror jeg sagtes det kan gå, og det er så en V8.... yderligere argumenter burde her overdøves af lyden af 8 cylindre.. (eller lyden af en benzin pumpe stander.. :) )

Og på trods af mange ting, så har min 90" nu rundet 343000 på original motor og den er sjældent besværlig.. det er vel kun rimeligt at skifte lidt kardankryds med det km tal..

Hilsen Stephan
Index
46688: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 23:22:17) (svar på 46639)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Jacob

Jeg har lige fået en LR i den prisklasse du nævner. Jeg var lige ved at miste modet efter måneders søgning. De få biler der var til salg, og som jeg havde råd til, var,på trods af ejernes forsikring om det modsatte, i en sørgelig stand. Så lige pludslig var der en rigtig sIIa til salg lige "henne om hjørnet". Totalrenoveret og det hele. Den går som en symaskine, men naturligvis, på en 42 år gammel bil er der da småting, utætte pakninger og en kardan der skal skiftes o. lign. Men i grunden ikke mere end på den 20 år gamle Escort, jeg lige har skilt mig af med. Og så er det jo sjovt at skrue. At have veteranbil er nemlig en hobby.

Hvis du vil bruge en 25-30 år, eller ældre bil som hverdagsbil, må du nok være parat til at tage bussen et par gange om året, præcis som hvis du kørte i en 20 år gammel Escort eller Kadett. (Trust me. I know!)

Det bedste er at delene ikke koster meget og der er altid en du kan ringe til, og som vil hjælpe dig. Jeg har oplevet en helt utrolig imødekommenhed, når jeg ringer til andre medlemmer der, hvis de ikke selv kan hjælpe, kender en der kan.

Du skal dog nok regne med at du selv kommer til at skrue lidt i den også. Læg et par tusind til side til værktøj, værkstedsbøger og den slags.


Mit råd som serie, og Land Rover novice er at du skal væbne dig med tålmodighed, der kommer gode serie-biler til salg fra tid til anden, også i Danmark. Du skal bare se dig godt for. Min erfaring er, at på så gamle biler som seriebiler, er alderen underordnet, det er hvordan de er passet der tæller. Download Stefan Wandels guide til førstegangs serie-købere, den ligger på hovedsiden i nederste højre hjørne. Den brugte jeg meget, den giver et godt billede af hvad du skal kigge efter.

Husk at de billige klassiker og veteranforsikringer forudsætter en anden bil som hverdagsbil. I hvertfald hos Nordisk Veteranforsikring.

Tilbage er der bare at at sige "god jagt"
Håber vi ses i klubben.

Hilsen Niels
Index
46705: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (23-05-2007 12:44:15) (svar på 46688)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Jacob

Der ER faktisk en serie 3 109" til salg - jeg siger ikke hvor;-) Men jeg ved den mekanisk, rustmæssigt og køremæssigt er iorden. Den er ikke skinnende og poleret - men den virker perfekt.

Du siger bare til. Så kan du afprøve om du er til det eller ej. Har du først inhaleret LR genet er du hooked.

Seriehilsen
Index
46739: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (24-05-2007 00:02:50) (svar på 46705)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.91.52.212)
Der er også en flot skinnene, i original, lak blankpoleret, ny undervognsbehandlet, totalt rustfri, med helt nye BFG AT dæk, vognen er helt original i lak og det hele, nysynet.
Mvh
Kenneth Poulsen - og jeg må ikke købe den for min kone :(
Index
46742: sv: sv: sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (24-05-2007 00:28:29) (svar på 46705)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.160.20)
Kenneth har ret! med det han skriver, både ang gearkasse og det øvrige. Jeg har selv en Norsk Ex-Mil One Ton, og bor i Norge.
Umiddelbart er det nr 2, den med civil gearkasse, og lav Km som er intressant.Har du fået check på det med afgift, (Jeg mener at du får ihvertfald noget Norsk afgift tilbage, og husk at det er en hvidplade bil!) så no problem. One Ton er herlige men ret specielle. Reserve dele er ikke noget problem, alt fås fra Vestfold Ships i Tønsberg, ligeledes "tunede" topstykker,til blyfri.
Din overvejelser skulle måske være om din første LR skal være en serie bil, når det skal være din eneste bil.
De er noget tørstige, men har andre fordele.
Norske Ex-Mil er næsten altid fri for rust, og det er mit indtryk at de er bedre bygget en ditto civil fra den periode, ihvertfald imponerende problemfri!
De er noget mere primitiv end de civile, enda også de danske Ex.Mil, men jeg synes bedre biler.
Selv med civil gearing, er de bedst med 9:16 dæk, (original størrelse)men behold endelige 24V systemet.
Kontakt mig endelige hvis der er mere. 2217 NSj Norge's afd!